Jump to content

Blyforbud saken STATUS


kristofferp

Recommended Posts

At byråkratene har klart å trenere så mye at Stortinget ikke rekker å vedta lovendringen tidsnok?
Forskriftendringen skal vedtas av regjeringen (Kongen i Statsråd), det kan de i prinsippet gjør når som helst.

 

Problemet her er at stortingsvedtaket er så tynt i tid og innhold at de i prinsippet kan holde på å koke så lenge de vil, og jeg tviler på at noen på Stortinget kan forsvare å felle regjeringen på denne saken etter mye annet som har skjedd uten konsekvens de siste to årene. Og AP er vel egentlig ikke villig til å ta over før valget i 2017...

Link to comment
Share on other sites

Jaja. Betryggende på et vis at forskriftsendringen ikke krever stortingsvedtak. Da er det jo fortsatt håp.

 

Og en kan vel være relativt sikker på at fremdriften ikke hadde vært noe bedre med AP bak spakene... og etter mitt syn er det jo ikke noe hastverk med å få de på plass bak de spakene igjen...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jepp, det som har skjedd er...

Departementet lyktes i å trenere dette så langt at jeg mister trua på at dette går gjennom før årsskiftet.

Det blir sikkert omkamp på dette igjen i stortinget og da vet vi ikke hvilken vei det går.

Jeg skjønner ikke hvordan offentlig annsatte byrokrater kan og tør trenere, utsette og overprøve bestemmelser våre folkevalgte har vedtatt på tinget.

De fikk beskjed om å legge tilrette for bruk, skulle jo lett la seg gjøre å trekke tilbake forbudslovene og innføre begrensninger i bestemte naturtyper som våtmark, men i stedet så foreslår de nye lover, regler og rundskriv som blir så innfløkt at de selv har problemer med å forklare det.

Jeg er helt forferdet over fremgangsmåten og motviljen de fremviser.

Link to comment
Share on other sites

Å "trenere og utsette" krever at noen har satt en tidsfrist for å utarbeide endringen, det har Stortinget ikke valgt å gjøre i denne saken. Og med en så løs formulering som "legge tilrette for" skal vi vel være glad til at forslaget allerede er skrevet og sendt på høring...

 

Har ingen tro på at Stortinget kommer til å reagere på den saksbehandlingen som er gjort her.

Link to comment
Share on other sites

Siden man ser ut til å mene at dette (riktig nok elendige) forslaget er et bortimot statskuppliknenede tilfelle av mytteri mot nasjonalforsamlingen, har noen noe teorier for hvorfor de opposisjonspolitikerene som fremet representantforslaget ikke skriker opp om regjerningens påståtte sabotasje av vedtaket?

 

Det er jo flere måneder siden det ble sendt ut på høring, og det i et valgår...

Link to comment
Share on other sites

har noen noe teorier for hvorfor de opposisjonspolitikerene som fremet representantforslaget ikke skriker opp om regjerningens påståtte sabotasje av vedtaket?
Ja....jeg har en teori:

Arbeiderpartiet (opposisjonen) er egentlig imot gjenninnføring av blyhaggelpatroner. Da forslaget ble behandlet i Stortinget for 3 år siden ( da AP satt i regjering ) stemte de nei. Grunnen til at de stemte ja denne gangen skyldes kun en politisk gevinst i viten om at det ville bli et helvete for den nåværende regjeringen å få dette utført av sitt eget departement. En kløkt plan der AP vinner stemmer hos hillbillier fra Hedmark, som deltar på jakt og fiskedagene på Elverum. Mens de i tillegg kan se sine egene byråkrater i departementet pisse sin egen regjering oppetter ryggen.

 

Bare en teori såklart. Men hvorfor skulle de ellers stemme nei når de selv sitter i regjering, og så plutselig stemme ja når de sitter i opposisjon?

Link to comment
Share on other sites

At man stemmer mer populistisk i oposisjon enn i posisjon er ikke noe nytt, ei heller for arbeiderpartiet.

 

Men det forklarer ikke hvorfor de skulle velge å ikke kapitaliserer mest mulig på påstanden "regjeringen saboterer"? For regjeringen kan vedta de forskrifter den ønsker, over hodet på forvaltningen, når de måtte ønske...

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ikke mer enn litt over 2 år siden AP stemte nei til gjenninnføring av blyhaggelpatroner : https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/?p=56672&dnid=1

 

Grunnen til at AP ikke kritiserer den sittende regjeringen, er enkelt å greit fordi de vet så alt for godt at det er "røde" byråkrater i departementet som er den egentlige "sabotøren". AP er mere tjent på at H og FrP ikke er klar over hvor rundlurte de blir. Hadde saken blitt ettergått i media ville risikoen vært stor for at APs eget spill ble avslørt. Som sagt, er det bare litt over 2 år siden de stemte mot.

Link to comment
Share on other sites

Det er faktisk ikke mer enn litt over 2 år siden AP stemte nei til gjenninnføring av blyhaggelpatroner : https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/Voteringsoversikt/?p=56672&dnid=1
Har vanligvis ikke noe behov for å forsvare arbeiderpartiet, men det forslaget gikk ut på å bare oppheve blyforbudet uten untakene (våtmarksområder, skytebaner) i det nåværende forslaget...

 

Og byråkratene kan være så røde de bare vil (og det er de), men forskrifter skal like fullt vedtas i statsråd, av H/Frp-statsråder, som er utmerket klar over problemet AP-sympatisører i forvaltingen utgjør.

 

Men som ble nevt tidligere, internasjonale avtaler gjør nok hele denne prosessen uvesentlig om bare få år...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har vanligvis ikke noe behov for å forsvarearbeiderpartiet, men det forslaget gikk ut på å bare oppheve blyforbudet uten untakene (våtmarksområder, skytebaner) i det nåværende forslaget...
Forslag 2b tok hensyn til dette, og var tilnærmet likt det som ble vedtatt 1,5 år senere. Men AP stemte mot også her.
Link to comment
Share on other sites

Og midt oppe i alt dette har Østerrikes miljømyndigheter droppet planene om å fase ut blyholdig ammunisjon.

 

Argumentet for blyforbud har vært det samme som her i Norge; forurensing av skytebaner, fare for at rovdyr/fugler skal spise kadaver skutt med blyammo, samt fare for bly i viltkjøtt.

 

Myndighetene har etter å ha foretatt sine undersøkelser, valgt å ikke gå videre med forslaget om blyforbud.

Blant argumentene for å beholde blyammo sies det at bly fra ammunisjon kun er 2% av det som ulovlig dumping av bilbatterier utgjør.

 

Kilde: Shooting and Conservation, July/August issue

Link to comment
Share on other sites

faktisk blir totalfobrud mot bly generelt.
La oss håpe det ikke finnes intelligent liv ute i verdensrommet, som får med seg den dagen vi klarer å totalforby ett grunnstoff som finnes over hele kloden. Vi trenger ikke enda en ting som gjør oss til latter for resten av universet. :lol:
Link to comment
Share on other sites

Skjønner at du trenger å ha noe å dirigere sinnet mot :winke1:

 

Men alle dine forsøk på å latterligjøre den prosessen som nå pågår på nasjonalt og internasjonalt nivå kommer ikke til å endre det faktum at bly dessverre er det mest kjente stoffet på den listen, og derfor kommer til å bli alibiet for å ha "lyktes" med miljøesatsingen fremover. Hvor skadelig eller ikke det er kommer ikke til å spille noen rolle...

Link to comment
Share on other sites

La oss håpe det ikke finnes intelligent liv ute i verdensrommet...

Det finnes intelligent liv der ute og de gjør sitt beste for å snike

seg ubemerket bort når de fisker ut at ikke alt er optimalt blant jordboere.

 

Det er jo kjekt at noen prøver å bli kvitt bly i leker, men det gjelder at de som bestemmer slikt er litt praktisk anlagt.

Sindige mennesker med litt teknisk dannelse og erfaring skader neppe. I alle fall sile ut de mest upraktiske.

Stål som ruster i våtmarker er ikke helt uproblematisk det heller.

Det gjelder å være litt praktisk heller enn å skule ned i egen lommebok for å se om dette er lønnsomt for egen karriere.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Og jeg ser MD fikk viljen sin....

 

Forbudet mot blyhagl ligger der enda men de laget en unntaksregel for enkelte arter, istedenfor generelt tillatt med forbud i enkelte områder.

Det er garantert fordi det er lettere for dem senere å fjerne ett unntak enn å endre tilbake fra tillatt til forbudt...

 

og resultatet er jo også at det er lov å jakt med bly i våtmarksområder sålenge arten man jakter på står på listen over unntak....

Link to comment
Share on other sites

Utrolig venstrehåndsarbeide og bortforklaringer...

 

"Neida herr oppsynsmann, jeg jakter på mink jeg-ikke gjess og ender!"

"Ender? Nei jeg sitter her på skjæret i havgapet og jakter skarv jeg!"

 

Men vi får kose oss som best vi kan og håpe fornuften tilslutt seirer helt. Trekassa på loftet skal ihvertfall fylles med rette sorten.

Link to comment
Share on other sites

normal_Nitedal.JPG

normal_Ugarte_Chea.JPG

Jeg har heldigvis en del gammelt på lager siden forbudet kom. Etter forbudet har hagla mi kun gått noen få Bismuth. Denne børsa som mange andre er ikke anbefalt for stål, dermed ble den satt til side, dessverre, men nå kommer den til heder og verdighet igjen. Jeg må se at jeg gleder meg til høsten :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...