Jump to content

Oryx vs Nosler partition


Ørret

Recommended Posts

er ny på jaktområdet og trenger litt hjelp til patronvalg.

får Norma Oryx og Norma Nosler Partition til halv pris, så vil kjøpe en av disse i 30-06 180grs.

skal jakte rådyr..

knall og fall er første prioritet. kjøttødeleggelse er andre prioritet...

 

hva skal jeg velge?

 

takk for svar

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på å slakte endel hjort som har vært skutt med Nosler Partition, og den gir utvilsomt knall og fall, MEN det jeg har sett på innsiden får meg til å konkludere med at dette er en kule for trofejakt. Den splintrer altfor mye etter min smak, med påfølgende kjøttødeleggelse.

Oryx har jeg ikke sett resultatet av selv, men hørt endel tilbakemeldinger som går på at den fungerer best i moderate hastigheter. I kalibre som .308 og .30-06 bør det ikke være noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på å slakte endel hjort som har vært skutt med Nosler Partition, og den gir utvilsomt knall og fall, MEN det jeg har sett på innsiden får meg til å konkludere med at dette er en kule for trofejakt. Den splintrer altfor mye etter min smak, med påfølgende kjøttødeleggelse.

Oryx har jeg ikke sett resultatet av selv, men hørt endel tilbakemeldinger som går på at den fungerer best i moderate hastigheter. I kalibre som .308 og .30-06 bør det ikke være noe problem.

 

 

 

Hvilken hastighet ble Nosler Partition brukt i da? hvilket kaliber?

Den er også veldig nøye på at farta stemmer, for høy fart på denne kula, så er det reine warmint kula dette..

Link to comment
Share on other sites

Hvilken hastighet ble Nosler Partition brukt i da? hvilket kaliber?

Norma fabrikkammunisjon i .308, .30-06 og 6,5x55. Alle tilfellene har gitt gjennomskyting, så jeg har ikke sett restkulene. Men ut fra mengden splinter mistenker jeg at hele frontdelen har fragmentert.

Link to comment
Share on other sites

Oryx-kula er jo en "banker", som jeg vil tro du vil få fine slakt med på spesielt større dyr. Jeg selv bruker Nosler Partition 180gn i en 308w , har skutt både elg og rådyr med denne. Resultatet er meget bra. Meget fornøyd på både stort og mindre vilt. Jeg har opplevd minimal kjøttødeleggelse og gjennomskyting, selv på elgokser. Så jeg mener du trygt kan velge Nosler Partition. Fine utgangssår, bra indre skader og gjennomskyting. Men oryxen er shelt sikkert fin den og, men det er min erfaring med nosler partition, men iogmed at du skal ha den i en 30-06 så tror jeg nok at det er helt greit å safe på oryx'en, men begge er helt klart gode kuler både til rådyr og større!!

Link to comment
Share on other sites

Partition gir sikrere dybdevirkning og mer kjøttødeleggelse.

Disse to påstandene sier vel imot hverandre?

 

Hardere kuler- sikrere/bedre dybdevirkning og mindre kjøttødeleggelse

Bløtere kuler- dårligere dybdevirkning mer kjøttødeleggelse.

Uansett så er vel dette to ganske like og gode jaktkuler

Jeg ville valgt oryxen, har jaktet og skutt både elg og hjort med denne i kal 280 Rem, hastighet rundt 880 m/s. Har funnet igjen noen kuler og de har hatt en fin soppform alle sammen, og den ødelegger ikke mer kjøtt enn nødvendig:)

Link to comment
Share on other sites

Partition gir sikrere dybdevirkning og mer kjøttødeleggelse.

Disse to påstandene sier vel imot hverandre?

Ikke nødvendigvis. Det finnes kuler som er designet slit at den forreste delen ekspanderer fort og til fragmenterer (i.e. løsner fra den bakre delen av kulen); samtidig som den bakre delen av kulen er hard og dermed går veldig dypt. På denne måten sikrer man både dybdevirkning og store innvendige skader. Den nye Norma Kalahari er bevist konstruert slik, men det er vel i praksis slik f.eks. Partition er tenkt også: dleen forann skilleveggen ekspanderer en del samtidig som delen bak veggen fortsetter rett frem?

Link to comment
Share on other sites

Min personlige mening er at Oryx ikke har tilstrekkelig penetrasjon for ugunstige vinkler på voksen elg. Partition har det men jeg velger TSX på grunn av at den ser ut til å skape mindre blodslått kjøtt og fragmentskader i kjøttet. Accubond er en glimrende mellomting mellom Oryx og Partition med veldig god BC.

Link to comment
Share on other sites

Til Barks..

De fleste gode jaktkulene er vel konstruert slik? Tuppen skal ekspandere og bakkroppen skal holde sammen. Norma Kalahari, Swift, Barnes ol er harde kuler som ekspanderer kontrollert og begrenset nettopp for å sikre dybdevirkningen/ gjennomskyting.

Norma Kalahari er ikke en kule som ekspanderer fort og og skal legge igjen mye energi på kjøttødeleggelse, På Kalahari skal litt av energien i kula gå til ekspansjon og resten til gjenomskytig av dyret. Høye hastigheter, lange hold, gjennomskyting for enklere ettersøk, ballistic koeffcient og liten ekspansjon er det som gjelder ved Kalaharikula.

 

Kuler som nosler partitision og oryx er to veldig like kuler som er designet for det samme, legge igjen mest mulig energi på en fornuftig måte i dyret. Dvs at de skal lage en god kontrollert sårkanal gjennom dyret og ideelt sett stoppe i skinnet på andre side. Da skal de ha lagt igjen all energien sin på drepeeffekt i dyret. Dette er teoretisk hvordan disse to skal gjøre jobben. Av og til møter de hard motstand på veien, store bein ol så de når ikke helt til skinnet på andre sida en gang. Andre ganger får du gode gjennomskudd med disse pga de tilfeldigvis fant en greiere vei gjennom dyret.

 

Poenget mitt er at du ikke kan få både i pose og i sekk, det setter fysikkens lover en stopper for. Du får ikke ei kule som er best på både dybdevirkning/ penetrasjon og kjøttødeleggelse/ekspansjon samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært med på å slakte endel hjort som har vært skutt med Nosler Partition, og den gir utvilsomt knall og fall, MEN det jeg har sett på innsiden får meg til å konkludere med at dette er en kule for trofejakt. Den splintrer altfor mye etter min smak, med påfølgende kjøttødeleggelse.

Oryx har jeg ikke sett resultatet av selv, men hørt endel tilbakemeldinger som går på at den fungerer best i moderate hastigheter. I kalibre som .308 og .30-06 bør det ikke være noe problem.

 

 

Visste ikke at du spiste splintrene? :shock:

 

MADMADS

Link to comment
Share on other sites

Synes personlig at oryx som regel feller dyret raskere en np , men synes kanskje np er et av de beste allroundvalg som finnes . Selv bruker jeg den skjelden , liker å tilpasse kulevalg ut ifra viltet jeg skal jakte på og omgivelsene "rikosjetfare eks reinsjakt ,seljakt " . Men at np er en god allrounder er sikkert.

Link to comment
Share on other sites

Har skøte 11 hjort med oryx til no, og det blir garantert ikkje dei siste med den kula. I motsetning til deg

rp15oryx så har eg ved fleire anledninger opplevd at også denne kula har splintra og snitta vomma, nok til at noko av gassen har sila ut. Dette har skjedd ved lungeskudd langt bak.

 

Ein får ikkje i poser og sekk, men man er heller ikkje langt unna med oryx- kula. Er hundrevis av kuler eg ikkje har testa, men har testa dei flesta tradisjonelle som lapua mega, nosler partition, accobound, elite og fusion. Er heller ingen ekspert på dette feltet, men snakker berre ut fra erfaring. Har ellers nokre kompiser som har passert tresifra hjort og enda ikkje passert 30 år, og dei har den samme oppfatninga.

 

Kula oppfører seg forskjellig fra hjort til hjort er min erfaring. Men generelt fine sårkanaler og mindre blodsøl enn partition.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Veldig fornøyd med heimerulla 180 grs Oryx i 308, som tusler avgårde i moderat hastighet. Fin sopping og høy restvekt. Men når beholdningen er oppskutt blir det nok 150 grs TTSX i litt friskere fart. Med forbehold om at Tikka Superlite liker forandringen i menyen 😁

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (2 timer siden):

Veldig fornøyd med heimerulla 180 grs Oryx i 308, som tusler avgårde i moderat hastighet. Fin sopping og høy restvekt. Men når beholdningen er oppskutt blir det nok 150 grs TTSX i litt friskere fart. Med forbehold om at Tikka Superlite liker forandringen i menyen 😁

Burde gå bra. Så lenge du får opp farten.. kjørte ferdigladdet Vor-Tex 150grains ttsx i min tikka med 46cm pipe.. den ekspanderte lite/ingenting på avstander over 170-180meter.

Link to comment
Share on other sites

Skaut ein hjortekalv med 140 gr GK no i kveld, for og gjera ein lang historie kort så var nok fyrste skot dødelig, rett bak bogen. Men eg min tosk gav den eit til litt i hurten og sturten. Enten må kula ha vinkla eller så har den stått allfor skrått. Utgang på framsida av låret, inngang bak bogen det og. Måtte skjera vekk ein masse, fult av drit og lort. Bør dette dyret henga eller skjærast ned i morgon?

Link to comment
Share on other sites

Skaut ein kalv på same stad i fjor, same hald og bak bogen det og. Nosler partition, 140 gr heimelada. Var blåst blod og delar av lungene ut på bakken, såg det dagen etter. Gjekk kanskje 10 meter. Er jo mange ting som spelar inn då men hadde eg brukt partition i år og hadde eg muligeins sluppe oppfølgingskot. Kjem til og bruka den neste gong. Meinar eg har 14 kuler liggande.

Link to comment
Share on other sites

Best til hva?

Skal man si at en kule er bedre enn en annen må man definere hvilke egenskaper man ønsker, man får ikke i pose og sekk. 

 

Skal man avlive ett dyr ved å skyte gjennom vitale organer er det nødvendigvis sånn at det må påføres skuddskader, jo større disse skuddskadene er, jo kortere tid går det mellom treff og død. Samtidig gir større skuddskader styggere slakt.   Det er også sånn at kuler som er for harde ofte fører til at blod sprer seg ut mellom hinnene, på grunn av at dyret beveger seg en del før det dør.

 

Noe av det mest effektive man kan skyte hjort/rådyr med er kraftig splintrende kuler, som ABLR, eld-x/m, berger  o.l 

 

I mellom har man std accubond, partition, og vanlige "cup-core" blyspisser, som din sierra GK 

 

neste steg er cup-core bonda kuler, disse har noe variasjon i ekspansjonsvillighet og oppbygging med manteltykkelse etc, men fusion, interbond o.l 

 

De hardeste kulene er diverse homogene kobberkuler og swift a-frame, north fork etc.  

 

Ved kulevalg må man ta hensyn til hvilken patron/ utgangshastighet man skyter den ut med, samt hvilke avstander det er aktuelt at kulen må ekspandere på. Til vanlig norsk jakt med standard patroner er kanskje det beste kulevalget helt standard cup-core bonda kuler, som f.eks fusion, oryx, interbond etc. Homogene kuler fungerer også greit, sålenge man har nok fart. 

 

I ditt tilfelle "stihl crazy", tror jeg ikke utfallet hadde blitt noe annerledes med partition vs GK, om noe så er GK minst like effektiv. 

 

Treffpunkt er mye viktigere enn kulevalg, jeg har hatt fantastiske slakt med splintgranater og jeg har hatt helt forjævlige slakt med steinharde kuler. Det styggeste jeg har produsert var en hjortebukk skutt 2 ganger med ei swift kule. Derfor er det også slik at man kan ikke dra konklusjoner etter 2-3 fellinger. Kanskje etter 20-30? og av vanlige kuler, f.eks en interbond og en fusion, så oppfører disse seg så likt at det i praksis er umulig å konkludere. 

 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 180 grs Oryx i .30-06 (utgangshastighet rundt 780 m/s) i alle år siden den ble tilgjengelig, og den har aldri sviktet. 155 grs Lapua Mega i moderat hastighet i 6,55x55 har også levert. Nosler Partition, som var en liten revolusjon da den kom, har jeg styrt unna. At fremre blykjerne slipper (og splintrer om den treffer bein) er vel mer regelen enn unntaket. Har sett mange stygge slakt med NP, men at den er effektiv skal jeg ikke trekke i tvil.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Med dagens fokus på bly på avveie i slakt, finner jeg det underlig at et prosjektil, som alle vet, lett skiller bly og mantel vurderes til kjøtt som man skal spise selv?

Andre og, i mine øyne, bedre alternativ virker det ikke som blir vurdert nevneverdig.

Hvis knock down er viktig er det vel bare å skyte litt opp og frem. Det har fungert for meg de siste tre tiårene. Litt kjøtt går til spille, men dyret går ikke….

At NP er effektiv er det ingen tvil om, men i 2022 mener jeg den har en stor ulempe i forhold til andre (bedre) kuler.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Av ein eller anna (ubevist) grunn havner alltid skotet bak bogen gjennom ribbebeina, men har ikkje skote så mange dyr då  ni eller ti stk.

Synes det har sett ok ut eg då, berre og skjera vekk godt rundt utgangsholet så tenkte i utgangspunktet  og fortsetta som før, alltså ei kula som gjer god effekt sjølv om den berre har vore borti blautvev. Muligeins eit ribbebein på veg inn. Utenom denne gongen her då eg tok eit tullete oppfølgingskot og det faktum at me alltid skjere vekk noko (i fjor vart det ein del, med partition kula) der som kula har gått ut i ‘’pinnesida’’ så synes eg hjortaslaktå har sett lika fine ut som eit slakta lam som er avliva med eit salongrifleskot i hovudet eller med eit solid slag med slegga.

Link to comment
Share on other sites

Men for all del, er jo klar over at dei fleste her har mykje meir erfaring enn meg då, men trur det er lurt for min del iverfall, med hurtig avliving. Så sånn som eg ser det, får eg enten fortsetta med  ei eller anna ‘’splintgranat’’ som før og skyta bak bogen, eller ei bonda kula kanskje og skyta opp og fram som eg har fått råd om.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du velger selv om du vil høre råd, eller høre på råd. Så får du ha i bakhodet at i løpet av et par år er du nødt til å tenke nytt uansett…. 

Hvordan du kan likestille et saueslakt med skudd i hodet (jeg dropper å kommentere sleggemetoden) med et hjorteslakt skutt bak bog med NP henger jeg ikke med på, men det går fint…. 
Bruk det du føler funker best, du må ha trua på det du dytter i kammeret.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja er klar øve det med blyfritt, men me får no sjå då. Sammenlikninga var for og visa at bortsett frå inn og utgangsholet så synes eg dei såg likeverdige ut, men som allerede nevnt det var litt og skjera vekk. Det må vel ha vore der kula gjekk ut vil eg tru. Sleggemetoden er den eg er vane med, men bør vel ikkje brukast på større dyr enn lam. Men la det ikkje bli ein diskusjon om det.

Link to comment
Share on other sites

Sleggemetoden er vel godt innafor krav i "Forskrift om avliving av dyr".

Men Nosler partition har jeg degradert til trening, innskyting og oppskyting. På jakt blir den fort en splintbombe med litt raske patroner og jeg lar heller dyret bevege seg noen meter enn å måtte bruke tid på å reinskjære store områder med blyfragmenter og blanding av knust bein og ødelagt vev. Før eller siden får du et treff i bog eller rygg og da slutter du nok med partition. Oryx har også et blandet rykte, mange har hatt dårlig erfaring i 6,5. Selv har jeg ikke brukt den og vet ikke helt hva jeg skal tro på. Jeg anbefaler oftest Swift A-Frame som en pålitelig kule som er lett tilgjengelig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...