Jump to content

Oryx vs Nosler partition


Ørret

Recommended Posts

Takk for rådet ditt men trur ikkje det vert den kula, klar over at du har mykje meir greia på kuler og ballistikk enn det eg har men er dette den rette kula til hjortekalvar, pikhydningar, gås og rev? Men eg opplyste vel ikkje om ‘’alle’’ desse forskjellige dyra men større hjortar, elg, villsvin og Bjørn er foreløpig uaktuelt.

Uansett, skar ned kalven i går, var litt blodslått mellom hinnene ein god del faktisk. Ei kula som eg har hatt god erfaring med før, rett nok fabrikklada då er federal fusion. Meinar det var 140 grain i 6,5x55, min fyrste hjort vart og skoten med fusion kula, 150 grain .308 win.

Tenkte og prøva og få tak i 140 gr varianten i 6,5 viss ho kjem i butikkane att.

Link to comment
Share on other sites

Hva som er den rette kulen er alltid et kompromiss, ingen kuler er perfekt til alt så en må alltid prioritere. Min førsteprioritet er en kule som jeg er sikker på vil kunne avlive alle dyr jeg skyter på effektivt og raskt. Om det da er mulig å finne en kule som ikke ødelegger for mye så er det positivt. Det samme er en kule som holder sammen og dermed penetrerer godt uten for mye blyfragmenter. 

Med A-Frame har jeg fått perfekt ekspansjon med sideskudd bak bog på rådyr, men jeg har opplevd manglende ekspansjon på elgokse når holdet blir litt langt. Men det er likevel en av de kulene som generelt sett har fungert best. På hjort ville jeg ikke hatt noen bekymringer.  Det finnes flere andre gode kuler, Woodleigh er en av dem, men de er ikke så lett tilgjengelig.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Den kula jeg har brukt som har gitt minst overraskelser er North Fork. 165 grs i 308 og 225 grs i 338-06. Den er godt fulgt av 200 grs A-Frame i 30-06. 

Har ladet opp en del 140 grs A-Frame i 260, men det dukker aldri opp vilt når den rifla er med ut, så der er det mangel på erfaring for min del. Har imidlertid trua. 

Link to comment
Share on other sites

Det skal du ha Per-S at du forandrar ikkje meining for ofta. Fann dette her no når eg sar og drakk T en min etter frukost:

 

  Ho-ward skrev: 
Jeg traff en elg på ca. 60 m med kula 

Det var en voksen elg, når den var 60 m lang, hvor bred var den, jeg er imponert over at kulen gikk gjennom.

 

Spøk til side, ett skudd er ingen god statistikk, Nosler partition er kjent for å splintre fronten, og at bakre del penetrerer godt.

Ulempen er blyfragmenter i kjøttet. Jeg vil anbefale A frame, det er i praksis en forbedret partition. Den henger sammen, og gir minimalt med blyfragmenter. Er den for hard bruk Woodleigh, den er bløtere, men holder likevel fantastisk godt sammen.

Rihno og North fork har godt rykte, men jeg har ikke prøvd dem selv.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Det skal du ha Per-S at du forandrar ikkje meining for ofta.

Det kan være både positivt og negativt. Positivt fordi jeg får mer erfaring med de kulene jeg bruker. Negativt fordi jeg ikke får prøvd nye kuletyper. For blyholdige kuler er ikke det av betydning, der er det lite utvikling, det er på blyfrie kuler det er mest å hente på forbedringer og der blir de bedre.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (5 timer siden):

   -  det er på blyfrie kuler det er mest å hente på forbedringer   -

 

Javisst, spørsmålet er om alt som gjøres er forbedringer.

 

Jeg har nettopp skåret ned (og gitt mye til kråka fra) en bog fra en 17-spirs elgokse (ikke jeg som skjøt den, dessverre), skutt med den "alternative" (kopper og tinn) RWS Evo Green (vekt?) fra ei Kimber 84M i 308 W.

 

Dette er noe av det j**ligste slakt jeg har sett. Bloduttredelser overalt i bogen. Kula hadde knust overarmsbeinet, og tatt med litt av leddet til bogfjøla (skutt skrått nedfra på ca. 40 m). Hele området var fullt av bittesmå tinnfragmenter, de fleste ca. 0,1 mm (ja, du leste riktig) i diameter. Disse skal visstnok være "uskadelige". Det som ikke var like trivelig, var fullt av små messing-/tambak-fragmenter, ca. 1 - 2 mm i diameter, og skarpkantede.

 

Noe av kula gikk gjennom bogen og ribba, og endte opp lavt i nærmeste lunge. Jeg skal se om jeg finner restene, ved anledning.

 

Jeg vil nok fortsette å bruke A-Frame og Oryx, så lenge det er lovlig.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (7 minutter siden):

 

Javisst, spørsmålet er om alt som gjøres er forbedringer.

 

Jeg har nettopp skåret ned (og gitt mye til kråka fra) en bog fra en 17-spirs elgokse (ikke jeg som skjøt den, dessverre), skutt med den "alternative" (kopper og tinn) RWS Evo Green (vekt?) fra ei Kimber 84M i 308 W.

 

Dette er noe av det j**ligste slakt jeg har sett. Bloduttredelser overalt i bogen. Kula hadde knust overarmsbeinet, og tatt med litt av leddet til bogfjøla (skutt skrått nedfra på ca. 40 m). Hele området var fullt av bittesmå tinnfragmenter, de fleste ca. 0,1 mm (ja, du leste riktig) i diameter. Disse skal visstnok være "uskadelige". Det som ikke var like trivelig, var fullt av små messing-/tambak-fragmenter, ca. 1 - 2 mm i diameter, og skarpkantede.

 

Noe av kula gikk gjennom bogen og ribba, og endte opp lavt i nærmeste lunge. Jeg skal se om jeg finner restene, ved anledning.

 

Jeg vil nok fortsette å bruke A-Frame og Oryx, så lenge det er lovlig.


Den kula gjorde vel nettopp det den skulle og er laget for: fragmentere og lage ett j… søl. 
I likhet med deg ville jeg heller ikke brukt denne på elgen, eller andre hjortevilt i Norge. 
 

Til sitt bruk- troféjakt, jakt på dyr som kan gjemme seg i tetta (hjortevilt i Skottland?) osv. er den sikkert helt topp. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Skrueråmuttere skrev (13 timer siden):

Lurer fælt på hvorfor noen ville kjøpt de greiene her for å skyte elg.

 

Forklaring på det, og et stort antall andre kulevalg, er vel at det var den typen ammo det aktuelle skytterlaget, som sto for skyteprøven, hadde tatt inn. Kanskje hadde de, i tillegg, noen rimelig, tradisjonelle blypatroner fra Selleri & Gulrot eller andre lavpris-produsenter. Som neppe ville klart å få bogen til å sett verre ut. Men så ville det vel heller ikke vært så mye igjen av de kulene, at de kom inn til lungene.

Link to comment
Share on other sites

Ørret skrev (På 17.6.2011 den 0.00):

er ny på jaktområdet og trenger litt hjelp til patronvalg.

får Norma Oryx og Norma Nosler Partition til halv pris, så vil kjøpe en av disse i 30-06 180grs.

skal jakte rådyr..

knall og fall er første prioritet. kjøttødeleggelse er andre prioritet...

 

hva skal jeg velge?

 

takk for svar

Dette må være en ny versjon av "hviskeleken" 😁

Edited by Gillen
Link to comment
Share on other sites

Skjøt en rev og et rådyr med fabrikkladet Norma Oryx 180 gr (308 Win.) i høst. (Antakeligvis rundt v0 780 ms).

Reven fikk et skudd på 20 m som gikk inn nakken og ut bak bogen. Den datt i smellen. Blyanthull inn og ut. Fant ikke utgangshullet før jeg løftet reven og det begynte å dryppe blod.

Rådyrgeita fikk et skudd på 100 m (litt høyt) inn bak bogen og ut litt lengre bak bogen. Voldsom ekspansjon fra start da det traff et ribbein på tur inn (og ut). Rådyret sprang (litt vaklende høyre/venstre) 50 m og stupte inn i et kratt.

3x kulediameter utgangshull. Blodslått både ved inngang- og utgangshullet.

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (14 timer siden):

Rådyrgeita fikk et skudd på 100 m (litt høyt) inn bak bogen og ut litt lengre bak bogen. Voldsom ekspansjon fra start da det traff et ribbein på tur inn (og ut). Rådyret sprang (litt vaklende høyre/venstre) 50 m og stupte inn i et kratt. 3x kulediameter utgangshull. Blodslått både ved inngang- og utgangshullet.

Ja, slikt kan nok inntreffe. Men selv skjøt jeg for noen år siden ei voksen geit på ca. 40 m hold med 180 grs Oryx fra .30-06 (omtrent samme v0), og med treff omtrent samme sted. Her ekspanderte kula moderat, og slaktet så meget pent ut.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Nybegynn3r skrev (På 25.10.2022 den 18.47):

Skjøt en rev og et rådyr med fabrikkladet Norma Oryx 180 gr (308 Win.) i høst. (Antakeligvis rundt v0 780 ms).

Reven fikk et skudd på 20 m som gikk inn nakken og ut bak bogen. Den datt i smellen. Blyanthull inn og ut. Fant ikke utgangshullet før jeg løftet reven og det begynte å dryppe blod.

Rådyrgeita fikk et skudd på 100 m (litt høyt) inn bak bogen og ut litt lengre bak bogen. Voldsom ekspansjon fra start da det traff et ribbein på tur inn (og ut). Rådyret sprang (litt vaklende høyre/venstre) 50 m og stupte inn i et kratt.

3x kulediameter utgangshull. Blodslått både ved inngang- og utgangshullet.

Enda ei rådyrgeit skutt med 180 gr Oryx (308 Win.). Geita fikk et skudd som gikk inn rett bak bogen og ut bak bogen på 120 m. Rådyret hoppet i været og landet på ryggen, men kom seg på bena igjen og tilbakela 15 m i rekordfart. Lang og kraftig blodsprut på skuddplass. Stort og fint hull og blodslått ved både inngang- og utgangshullet - dog ikke mer enn en kan forvente når rådyret velger å springe rett inn i et tre.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...