Jump to content

Mekaniske verksteder istedet for Børsemakerverksted


Recommended Posts

Er det noe av dere som har brukt Mekaniske verksteder eller lignende istedet for Børsemaker verksteder til metall arbeider til eller på våpen?

tenkte kanskje at mange jobber kanskje kunne vært gjort mye billigere andre steder.

Jeg betalte en gang over tusen kroner for en liten sikteskinnbit på 5 cm inkludert på lodding og syns nå disse børsemaker prisene er svært høye, regner med at et eller annet mekanisk verksted med en slags fres(er det det man bruker?) kan lage mange slike ting for oss?

Link to comment
Share on other sites

Et mekanisk verksted har en timepris på 800-1000,- i timen. Det er som regel inkludert maskinleie, ikke nødvendigvis inkludert moms.

Veldig få verksteder fakturerer mindre enn en time, men de runder ofte av til nærmeste halvtime.

Selv om jobben kan virke enkel og liten, kreves det gjerne noe forberedelse.

 

1000 spenn for å gjøre noe lodding er ikke så værst pris, og sammenligna med et mekanisk verksted er det nok billig.

Link to comment
Share on other sites

På den annen side så kan det være en mulighet for at et mekanisk verksted er mulig å kontakte via aksepterte medier (f.eks telefon/mail/telex/faks/kort-eller-langbølge/sms/telegraf)noe endel børsemakere skyr som pesten. I tillegg blir gjerne jobben utført i din levetid.

Dessverre finnes det noen børsemakere, mange av dem flinke håndverkere, som kontaktes best via via tankeoverføring eller andre mer okkulte kanaler. Skulle man faktisk etablere kontakt og deretter levere noe til dem bruker de så lang tid at man med stor fordel skulle tatt tiden til hjelp og sett om problemet med våpenet ordnet seg selv... Disse personene svekker for mange tilliten til hele faget.

Link to comment
Share on other sites

Kan ofte ta sin tid hos noen børsemakere ja så jeg tenkte at det er jo mange ting et mekanisk verksted kan ordne f.eks de som har CNC maskiner som kan frese ut det meste, det må jo finnes noen på dette forumet også som jobber med noe lignende vel som kan ta på seg noen småjobber?

Link to comment
Share on other sites

Jeg jobber på ett mekanisk verksted med alt mulig av CNC maskiner, 600,- timen inkl mva,maskin og personell. Har gjenget en del løp for demper og laget en del gjengebeskyttere. Litt annet småting har det blitt også, men rører ikke noe avtrekk å sikkring.

Link to comment
Share on other sites

Slike tråder er med på å undergrave en liten yrkesgruppe som vi til tider har bruk for. Det blir litt dumt å komme til stengte dører den dagen vi virkelig trenger børsemakeren fordi vi (og mange andre) tidligere har benyttet mekker'n på hjørnet..

Men det kan jo være at de legger noe opp til det selv da. For jeg kjenner igjen beskrivelsen til toaal her:

På den annen side så kan det være en mulighet for at et mekanisk verksted er mulig å kontakte via aksepterte medier (f.eks telefon/mail/telex/faks/kort-eller-langbølge/sms/telegraf)noe endel børsemakere skyr som pesten. I tillegg blir gjerne jobben utført i din levetid.

Dessverre finnes det noen børsemakere, mange av dem flinke håndverkere, som kontaktes best via via tankeoverføring eller andre mer okkulte kanaler. Skulle man faktisk etablere kontakt og deretter levere noe til dem bruker de så lang tid at man med stor fordel skulle tatt tiden til hjelp og sett om problemet med våpenet ordnet seg selv... Disse personene svekker for mange tilliten til hele faget.

Link to comment
Share on other sites

Slike tråder er med på å undergrave en liten yrkesgruppe som vi til tider har bruk for. Det blir litt dumt å komme til stengte dører den dagen vi virkelig trenger børsemakeren fordi vi (og mange andre) tidligere har benyttet mekker'n på hjørnet..

Nå har ikke jeg hatt allverdens behov for børsemakerarbeid, men jeg tatt i betraktning at ingen av oppdragene jeg har hatt hos autorisert børsemaker har vært gjort tilfredsstillende ville det vært billigere for meg å lempe alt i bilen og kjøre langt pokker inn i Sverige på jakt etter kompetanse uansett.

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk vert borti at børsemakeren har tatt på seg "annet" arbeid fordi at det blei for dyrt hvis dei med cnc eller lignende skulle gjøre jobben.

Må berre seie at eg synes ikkje det er så dyrt med børsemaker arbeid, sjølv om det kan bli mange penger ut av det.

Dei skal no leve av det dei og, itillegg til å holde hus,maskiner og offentlige utgifter.

Det er stadigt noken av dei som legg opp altfor tidligt i karrieren fordi det blir økomoniskt for tøft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg enig med Bamrud her. Jeg bruker konsekvent børsemaker til det arbeidet jeg eventuelt måtte få utført. Når det er sagt vil jeg også si at det er forskjell på kvaliteten her som alle andre plasser. Prisen er det ingenting å si på når det gjelder det som jeg har fått utført.

Link to comment
Share on other sites

Børsemakerfaget, ja.

Hvorfor blir børsemakere sm de blir?

Hvem klare å leve av faget?

Om man ser på utdanningen her til lands, så tar de altså en fagprøve som var foreldet for 50 år siden.

Så skal de ut og invistere mye penger i et bra verksted.

Så skal de konkurere med alle mulige hobbymakere som jobber nesten gratis.

Så tar man på seg for mye, jobber 12-16 timers dag, kommer bakpå med levering, begynner å sky telefonen...

Ikke alle havner der, men utrolig mange.

 

Børsemaker i dag må tenke nytt. De har alt for dyre verksteder til å holde bare en mann i arbeid. De må ta det man må ta for at ting skal gå rundt, om ikke må de slutte. Det gjorde jeg.

Alt for mange står og jobber alene. Det i seg selv er ikke sundt, og det er dårlig økonomi. Alt skal gjøres av en person, alt fra støvtørking, vaske vinduer, gjøre kontorarbeid, vedlikeholde maskinparken, mer kontorarbeid, ringe leverandører som ikke leverer. Og så jobbe på våpen. Har man da lært at man skal file i to dager i stedet for å bestille delen fra USA, blir det slitsomt. For ikke snakke om å gnåle i telefonen dagen lang. At børsemakere får telefonskrekk er ikke rart, så mye dill som folk skal gnåle om. Mange ringer og forventer utfyllende svar uten at de har tenkt å levere våpen i det hele tatt.

 

Bevares, det var mange gode år, og jeg traff mange hyggelige mennesker. Men jeg ble helt utbrent på slutten, orket ikke mer.

Jeg vet jeg skuffet en del mennesker med treig levering, og det er lite hyggelig å tenke på.

 

Jeg holder på å selge de gamle lokalene mine og flytter verkstedet hjem på gården. Driver fremdeles, men aldri mer på heltid, aldri mer ta på meg arbeid jeg ikke har lyst på. Jeg skal bygge børser og kose meg. Hjelpe gamle kunder i nød. Men jeg kommer aldri til å arbeide billigere enn de som lever av det på heltid, som enkelte hobbymakere gjør. Å sitte å jobbe 50 timer for å ta en tusenlapp - tvi vøre. Det er et ballespark på alle børsemakere som strever til livets opbehold.

 

Vet du om en bra børsekamer, så støtt ham så godt du kan. Kansje dine barn også får oppleve en slik.

Vet du bare om dårlige børsemakere, så selg driten og kjøp nytt.

Da er det meningen at de skal dø ut.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg var uklar: Mange av de børsemakerene som finnes er langt dyktigere håndverkere enn forretnigsmenn.

Hvorvidt det er mulig å kalle dette forretning i det hele tatt stiller jeg litt spørsmål ved. Fossdal oppsummerer

vel forretningsideen ganske greit...

På den annen side er det vel få som får så mange kompiser som børsemakere. Dessverre er det sikkert vanskelig å fakturere kompiser.

Link to comment
Share on other sites

Børsemaker lønninger er vel nærmest som kunstnerlønn å regne.

 

Jobber selv som maskinarbeider og der jeg jobber fakturerer vi 650,- pr time for manuelle maskiner og noe mer for arbeid i styrte maskiner.

 

Å lage en spesiell del en gang(customjobb) blir fort dyrt kontra å sette opp en styrt maskin og lage en stor serie.

 

I dagens samfunn koster alt penger, sånn er det bare!

Link to comment
Share on other sites

Børsemakere ja, jeg foretrekker børsemakere som sier ting som de er (selv om de skulle risikere å fornærme meg). Jeg foretrekker børsemakere som heller tar telefonen, og ringer meg om de oppdager noe mere som er galt med våpenet jeg sendte inn enn avtalt. Kort sagt, jeg sender våpen til en børsemakere for å få de fikset. Ikke som jeg har opplevd, at de gjør jobben som avtalt (eller i hvertfall nesten som avtalt), og så sender det fra seg, selv om de vet jeg må sende våpenet til en eller annen for å få det skikkelig (har kostet meg mange tusen kr til nå med slikt :evil: ).

 

Jeg er så heldig å ha en god børsemaker til rifle, men når det gjelder håndvåpen er det værre. Dog virker det som om der er litt lys i tunellen, siden en av børsemakerne hos Børselars, tok seg tid til å ringe meg og komme med forslag til endringer (og Petter selv velvilligt slaktet ett par av ideene mine :lol: ). Noreen (egentlig ikke børsemaker) nektet å ta på seg oppdrag tidligere i år, grunnet overbooking. Og det er også en ærlig sak, jeg venter gjerne på min avtalte slot i timeplanen.

 

Kort sagt, om en børsemaker gjør en avtale, forventer jeg at han holder den, eventuelt at jeg blir informert om der dukker opp problemer av noen art. Om høyere pris er det en må betale for å få utført arbeide til avtalt tid, og med avtalt resultat. Ja da får det heller koste litt mer.

 

P.s. Det er mye dyrere å produsere en og annen del på cnc maskiner, enn i manuelle maskiner. Spesielt om delen er så kompleks, at man må til med programering for å kunne lage den (programering tar tid, og tid er dyrt). Da er det ofte rimeligere, å få den laget manuelt, der fila blir tatt i bruk for å få til de mere komplekse formene (ære være mesterene med fil, selv suger jeg med fila).

Så at det skal være så dyrt hos norske børsemakere, synes jeg er en solid overdrivelse.

Link to comment
Share on other sites

P.s. Det er mye dyrere å produsere en og annen del på cnc maskiner, enn i manuelle maskiner. Spesielt om delen er så kompleks, at man må til med programering for å kunne lage den (programering tar tid, og tid er dyrt).
For noen år siden var dette riktig, men ikke nå lenger. Med moderne CAD med integrert CAM, er tar det ikke spesielt lang tid å lage et CNC program.
Link to comment
Share on other sites

Jeg er såpass heldig at jeg kjenner en som er utdanna som verktøymaker ( utdannet på manuelle maskiner ) og som kan å bruke ei fil. Ikke noe problem å få laget gjenger med ukurante og sære stigninger hos han nei! Det er litt av en tusenkunstner som smir knivblad,lafteverktøy, gjenger rifleløp for demper, bytter rifleløp, sveiser elektrisk ovs..

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentligt at problemet er at bøssemagere, er så fagligt dygtige, at de formoder at de kan jobbe med utstyr og teknikker som ligner østeuropa før muren faldt.

Hvor mange bøssemagere har CNC fræs eller drejebænk?

En superavanceret multitaskingmaskine, som kan dreje, fræse og slibe, koster såpas meget, at om man renter og nedskriver den til nul over 6 år, så koster den mindre end en faglært får i løn for normal tid i samme periode.

Hvis man tænker på en brugt cnc bænk, og et brugt cnc bearbejdningscenter med den fornødne kvalitet, kan de samlet skaffes for under 300.000kr.

Ulempen vil så være at den enkelte bøssemagers produktivitet ville gå op med flere hundrede procent.

Det verste skremmeeksempel er de tusindvis af gjengejob som pt udføres for demper og knaldforstærkermontering. I langt de fleste tilfælde udføres på manuelle drejebænke. Udført på cnc bænk vil et gjengejob med kap og kroning kunne udføres i væsentligt højere kvalitet, på under 3 minutters maskintid.

Det store programeringsjob, kan vel klares på under 20 minutter pr gjengetype. herefter lagres programmet, og kan genanvendes i det uendelige.

 

Det vilde formodentligt kunne forbedre økonomien og efektiviteten ubeskriveligt, hvis bøssemagere orienterede sig lidt i den omkringliggende verden, og tilegnede sig et teknologiskt stadie på højde med eller lidt højere end en Ford T.

 

Hvis de investerede et minimum i teknologi fra dette artusinde, ville de ofte kunne skaffe en vis tillægsindtjening på produktion af diverse simple reservedele som jævnligt forbruges indenfor våbenbranchen.

 

Dette er skrevet med en vis mængde humor, og ikke ment som en nedgøring af dygtige fagfolk. Derimod måske som lidt inspiration, til en holdbar fremtid(når den første raseri har lagt sig :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Ulempen vil så være at den enkelte bøssemagers produktivitet ville gå op med flere hundrede procent.

Det verste skremmeeksempel er de tusindvis af gjengejob som pt udføres for demper og knaldforstærkermontering. I langt de fleste tilfælde udføres på manuelle drejebænke. Udført på cnc bænk vil et gjengejob med kap og kroning kunne udføres i væsentligt højere kvalitet, på under 3 minutters maskintid.

Det ville til og med vært tid til å ta telefonen mens maskineringen foregikk. :)

Link to comment
Share on other sites

[Det ville til og med vært tid til å ta telefonen mens maskineringen foregikk. :)

 

Nej du, her kræves markant større investeringer i moderne high tec utstyr. Der går rykter om et helt nyt og avanceret system, mener det kaldes Bloototh, det fungere ved noget som ligner tankeoverføring. Dog foregår det mellem en telefon, og en trådløs headset. Den slags uhørte investeringer kan let løpe op i over 300 kr :wink:

Link to comment
Share on other sites

Et børsemakerverksted er et mekanisk verksted! Akkuratt som bilverksteder og båtverksteder er det også.

Et bilverksted vil ikke ha noen problemer med å fikse båtmotorer hvis det er det kunden vil.

 

Ellers er det sånn at vi velger bilverksted som kjenner vår biltype, gjerne merkeverksteder som kan skaffe reserveler og spesialverktøy som er nødvnedig for å få jobben gjort.

Det er heller ingen ulempe hvis mekanikeren kan eller kjenner din bilmodell.

 

På samme måte er det vi velger børsemakere. Noen er best på håndvåpen, andre kan stramme opp slark i hagle.

Den mest åpenbare fordelen med å velge rett "mekanisk verksted" er jo at "mekanikeren" vet hva han gjør. og ikke minst hva han ikke skal gjøre.

 

Børsemakere har kanskje et noe ufortjent rykte som magikere, men ikke forvent at en yrkeskolelærer skal forstå hvor viktig kroning er på et løp. Eller hva en demper gjør med et våpen, i tillegg til å dempe lyden.

 

 

Og til alle dere som er så jævla opphengt i pris: Kjøp en brukt Baikal sideligger eller HV-Mauser. Da får dere som fortjent.

Link to comment
Share on other sites

Og til alle dere som er så jævla opphengt i pris: Kjøp en brukt Baikal sideligger eller HV-Mauser. Da får dere som fortjent.

 

Mener ikke at børsemakere ikke skal ta seg betalt for jobben sin, men det er dustete å kjefte på folk fordi de vil finne en billig løsning. Selv om vi lever i et velstående land er det ikke alle som har så himla mye til overs etter at faste utgifter er betalt, og da er det ikke noe i veien for å forsøke å finne en billigere løsning. Lett for deg å være nedlatende mot folk som ikke har så god råd hvis du selv ikke har problemer med å dekke regninger fra børsemakeren, men husk at mange her inne for eksempel er studenter som ikke har nevneverdig inntekt eller aleneforeldre som har noen få tusen å leve for etter at alt er betalt hver måned. Når man for eksempel må spinke og spare for at sønnen skal få dra på fotballcup, eller datteren skal få seg ski etter at de gamle, som hun arvet, knakk forrige måned, ja da er det ikke nødvendigvis bare bare å levere våpenet til en børsemaker og slenge et par tusenlapper over disken.

 

Og det er ikke nødvendigvis sånn at folk som har dårlig råd er så veldig stolte av det heller, så vær så snill å spar meg for moralprekenen din!

Link to comment
Share on other sites

Børsemakere har kanskje et noe ufortjent rykte som magikere, men ikke forvent at en yrkeskolelærer skal forstå hvor viktig kroning er på et løp.

 

Helt riktig. Jeg har ingen problemer med å la maskinarbeidere jobbe på mine våpen, mange av de jobber med høyere krav til toleranser og retthet enn en typisk børsemakerjobb. Dog, jeg gjør det bare på jobber hvor jeg vet hva som kreves og at de kan utføre det.

Link to comment
Share on other sites

@Palinder:

Mulig jeg var litt krass der. Unskyld.

 

Men, hvis man ikke har så god økonomi, så har man heller ikke råd til allverdens luksus. Eller?

 

Poenget er at man kan gå rett ned på våpensjappa og kjøpe ferdig pakker rifle+kikkert+demper som koster mindre enn det en børsemaker MÅ fakturere pr dag for å overleve.

 

Normale reperasjoner og generelt vedlikehold må påregnes. Ellers er ikke dette noe du kan drive med. Eller... skal børsemaker jobbe dugnad fordi du ikke har råd til å betale?

 

 

Som du sier er det derfor folk hele tiden søker enkle/ billigere løsninger på tilsynelatende enkle oppgave. Og det skal man også gjøre, men samtidig vite at man frasier seg en del viktige kvaliteter som kun trent fagpersonell kan utføre. Hva våpen angår søker jeg sikkerheten som kun fagpersoner kan gi.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har inntrykk av at den vanligste børsemakerjobben for tiden er gjenging for lyddemper. Dette er en jobb som i våre dager, ikke har noe i en manuell dreiebenk å gjøre. En styrt benk kan gjøre dette mye bedre. Man kan kjøre med mye høyere (riktigere) turtall, og heller ta mange finere kutt. Når mange gode verksteder har slike fine maskiner, men bare et fåtall av børsemakerene har det, er det ikke rart at folk får gjordt dette andre steder enn hos børsemakeren.

 

De to eneste jeg vet av børsemakere som har CNC-dreiebenker er Ragnar Hansen og Vågsland. Er det noen fler?

Link to comment
Share on other sites

Hvor i al værdens land og hele den regla..... får du det fra at en vanlig gjenge jobb i våre dager ikke har noe i en manuel benk å gjøre

og at det blir riktigere i en styrt benk??

 

Og forklar riktigere turtall er du grei også.

 

Denne tråden begynnte bra , men..

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Skriver du alle dokumentene dine på skrivemaskin?

 

De hører ikke hjemme i en manuell dreiebenk, fordi det finnes CNC-styrte benker.

 

På en manuell benk, er man nødt til å kunne kople ut matingen, (gjengesaksa) før gjengestålet går i brystningen. For å få til dette må man ha gjengefrispor, og turtallet må ikke være så høyt at operatøren ikke rekker å gjøre dette.

 

En styrt benk, trenger ikke gjengefrispor i det hele tatt. Den bråsnur matinga fra z-aksen til x-aksen praktisk talt på null tid. Og jeg skal like å se en operatør gjenge med 2000 rpm. Mange ståltyper trenger høy skjærehastighet og fine kutt for å lage perfekt overflate. Med det turtallet, tar ikke mange kutt lang tid heller.

 

Har du noengang sett en styrt dreiebenk slå gjenger?

Link to comment
Share on other sites

"Børsemakeren" på hjørnet har ikke økonomi til å kunne handle en CNC-maskin, og heller ikke kunder nok til at det på noe vis kan forsvares økonisk. Noen få store aktører kan nok satse såpass, men det jeg hører er ikke folk så voldsomt mye mer fornøyd med leveringstid, kavlitet eller pris fra disse heller.

Og selve gjengingen er vel ikke den delen som tar lengst tid selv med manuell benk.

 

Utfordringen er at de produktene det jobbes på rett og slett er for bilige-dermed reagerer kunden på at en jobb "koster nesten det samme som en ny børse", da blir 2000kr for gjenger i tuten og litt epoxy rundt låskassa "dyrt"

 

PS-forhåpentligvis har de fag som "Grunnleggende telefon" og "Komunikasjon1-e-post" på Støren :lol:

Link to comment
Share on other sites

Tror vi gir opp jeg Chiefen :lol:

 

Får gå ned å slå noen gjenger å se om de blir feil med den hastigheten jeg kjører på , har ikke lagt merke til det før :winke1:

Hvis de blir det, får jeg kjøre de på en av de styrte på jobben!

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Leste dere ignorants innlegg?

 

Det vilde formodentligt kunne forbedre økonomien og efektiviteten ubeskriveligt, hvis bøssemagere orienterede sig lidt i den omkringliggende verden, og tilegnede sig et teknologiskt stadie på højde med eller lidt højere end en Ford T.

 

Det magiske med CNC, er at det gjør at børsemakeren kan tjene penger, selv om han ikke kan ta mer enn markedspris for jobben.

Link to comment
Share on other sites

Tror neppe dette dreier seg om problematikk rundt gjenger.

For å billedliggjøre det hele litt: Søk "blueprinting" på Youtube...

At dette er et håndverk er det ingen tvil om. Om noen gidder å prøve å leve av det/om noen gidder å betale for tiden det tar er en annen sak..

Link to comment
Share on other sites

Siden det diskuteres nytt vs gammelt utstyr her.

En børsemaker som ikke har satt seg fast i et spor der han står å gjenger piper for dempere eller borer hull i gamle Mausere for kikkertmontasjer. Han kan komme til å tenke litt nytt og se nye muligheter hvis han er innehaver av en CNC maskin.

Det finnes masse dingser for skytteren han kunne masseprodusert raskt effektivt og nøyaktig og fått ut på markedet.

 

Bedriften jeg jobber har kanskje en godt og velbrukt cnc styrt dreibenk for salg snart. Dette er kun en en-aksling, men egner seg godt til å lage egenkomponerte eller kopierte lydempere på. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke tvil om at Ignorant setter fingen på rette stedet. Børsemakere er ikke akkurat kjent for å tenke nytt. Dagens fagprøve i norge består fremdeles av å lage en sidelås!! Bevares, det skal man kunne gjøre, men når de står et år og trener på å smi en bladfjær, er det vel ikke vanskelig å forstå at fokus er på feil sted. Det er minst en hel dags arbeid å lage en bladfjær. Samme fjær kan bestilles fra Amerika for 10$ og krever en times tilpasning.

Norges børsemakerlaug kjempet en innbitt kamp for at vi med utdanning fra USA skulle ta det norske fagbrevet selv etter 20 år i faget, det sier litt om evnen til å tenke nytt.

Det er da soleklart at cnc-maksiner er framtiden skal man drive effektivt. Da jeg måtte ta valget om å slutte eller satse, var det ikke tvil om at videre drift på heltid ville innebære en betydlig fornying av både maskinpark og rutiner. Men jeg orket ikke begynne på nytt, og mitt nåværende verksted holder meget høy standard for hobbybruk.

Jeg er ikke i tvil om at man kan slå like gode gjenger på en manuell benk som på en cnc-maskin, men det tar tross alt 10 ganger så lang tid.

Men man skal huske på at det er en del arbeid med demontering og montering av løp og mekanisme jeg ikke vil anbefale en hvilken som helst mekaniker å sette i gang med.

Det samme gjelder selvsagt ved mange andre børsemakerjobber.

Vi er inne i en overgangsalder for børsemakerfaget. De som henger med klarer seg, de andre forsvinner.

Selv Holland&Holland bruker nå cnc-maskiner på det meste utenom den aller siste tilpasningen.

Veldig mye gammelt håndarbeid forsvinner med de gamle børsemakerene, men slik er det i mekanikerfaget som helhet.

Når jeg tenker på hvilke kunskaper som går i graven med min gamle far, blir jeg helt dårlig.

Men slik er livet, money talks.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke i tvil om at man kan slå like gode gjenger på en manuell benk som på en cnc-maskin, men det tar tross alt 10 ganger så lang tid.
I de fleste tilfeller, ja. Men det finnes materialer hvor stålet har en tendens til å rive, men med en skjærehastighet det ikke er mulig å beherske med en manuell maskin, kan man få topp overflate.
Link to comment
Share on other sites

CNC-maskiner har sin misjon, for all del, men det som tar tid er oppspenningen og det kan ikke maskinen gjøre automatisk.

Siden det her er snakk om enkeltprodukter og ikke serieproduksjon der man i mange tilfeller kan bruke mateverk/automatisert emnemating/oppspenning etc så vil oppspenning og klargjøring stå for mesteparten av tidsbruken uansett hvor effektiv maskin man har.

Skal man gjenge opp løp for lyddemper er det bare en måte å gjøre dette på, og det er på senterspisser med medbringer og hele hopprennet, ellers risikerer man vel at løpets iboende skjevheter gir seg utslag i et herlig ovalt hull i demperen.

Dette og andre "yrkeshemmeligheter" er det tydeligvis en del som ikke har fått med seg, det ser man på diverse fora...

 

Ekte håndverk er å kunne file radier og kurver på rent stål og få det til å se fabrikklagd ut.

Dette får du ikke fra en CNC-maskin.

Skal man derimot lage en serie braketter for Picatinnyrails eller andre serieproduserte dippedutter med masse krinkler og kroker er 10 000 rpm og multiakser genialt.

Link to comment
Share on other sites

må si meg enig i chiefen og TRX, selv om CNC er fremtiden også videre, er det mye fikling i børsemakeryrket, som er vanskelig å få CNControlled... Noen få steder i Norge kan utnytte en slik investering, og det det sies om at det er bedre å ha en CNC-maskin enn en annen børsemaker mener jeg er tull, selv om CNC-maskinen kan dreie gjenger raskt og fint trengs det bemanning, og maskinen kan ikke demontere og feste pipa selv, det er halve jobben det...

Link to comment
Share on other sites

Serieproduserte dippedutter lages "smartes" på taiwan eller et annet sted med billig arbeidskraft!
Ja, men børsemakeren kunne ha skalerbare CAD-modeller av f-eks montasjedeler. Med integrert CAM, tar det 5 minutter å lage et CNC-program. Siden det er et utall av kombinasjoner av kikkertsikter og børser, er det allikevel umulig å ha alle kombinasjonene på lager. Da kan man lett lage deler som passer, og ikke trenge å skru sammen flere deler fra et modulsystem.

 

 

Så lenge børsemakerene ikke har kunskaper om CNC-maskiner, ser de ikke mulighetene heller.

Link to comment
Share on other sites

La det være helt klart at jeg slett ikke er noen motstander av styrte maskiner , tvert om, det er endel av min hverdag og jeg synes det er helt rått hvilke muligheter det ligger der . Og det er klart de har sin nytte i våpen bransjen, som en hver annen mekanisk bransje!

 

Det eneste jeg synes er "Bambus" prat, er at manuelle maskiner ikke gjør godt nok arbeid, enkelte er i stand til å gjøre de utoligste ting med fantastisk presisjon på manuelle maskiner. Og jeg tror de har livets rett i mange år til ved reparasjons og ikke-serie jobber, både i børsemaker yrket og industri generelt.

 

Når det gjelder hva tråden begynnte med er jeg helt sikker på at mange jobber kan utføres på et mekanisk verksted, men ville vært kritisk til hva jeg satte bort.

 

BROKK

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel ingen som har påstått at manuelle maskiner gjør dårlig arbeid, men de er skikkelig dårlige når det gjelder å få lønnsomhet i arbeidet. Da må man ha automatiserte prosesser som gjør at man kan gjøre mange gjengejobber i timen.

Link to comment
Share on other sites

er du rutinert bruker du 15 min på gjengene, det kan da ikke være så utrolig mye å spare på disse minuttene at det forsvarer å investere i en CNC maskin til gjenging av løp? Skjønner jo at det er anderledes med feks ragnar hansen som profildreier løp i hytt og gevær, men gjenging?? :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...