Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Hei og hopp!

Skal på revejakt i kveld og morgen tidlig tenkte jeg. Men er det fortsatt fugleskrik og slikt som gjelder? Eller kan vi begynne å prøve oss på hareskrik snart?

 

Er på østlandet, så her er det skikkelig kaldt om natta, flere minus. Har det noe å si?

Link to comment
Share on other sites

hva skal man med revevarsler,når man har et husspøkelse som vekker enn når reven er på åta,og man har forsovet seg??? :lol:

det samme har skjedd minst 10 ganger i løpet av di siste 5 åran....samme drømmen...reven er på åta,og akkurat når jeg skyter våkner jeg....det resulterte i en stor korsrev hanne,og sesongens nr 8....

her har det regnet kniver i natt,så selv med kvitsanddungen til bakgrunn ble det for mørkt...så i gårkveld satte jeg ei 500 watts arbeidssol direkte mot åta...hadde ikke sæli trua,men han kom alikavel....

Link to comment
Share on other sites

Slengte ut noe hundfor i går kveld til åte, og i tolv tiden begynte det å røre seg. 2 rever fra årets kull, og katta mi gikk og spiste med 50 cm avstand på hverandre. Noen som har opplevd noe lignende???

Hadde selvfølgelig ikke kamera/mobil med, hadde vært artig å hatt på film.

Katta satt forøvrig på trappa i morrest.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ordnet meg jaktrett i et område hvor det er mye rev. Endelig! :)

 

Jeg fikk såvidt "testet" teigen i dag, og fikk en positiv opplevelse.

Det er flust med typiske reve-jorder, med skog rundt, og jeg peila meg inn på det største. Når jeg var på vei ut på jordet, runder jeg et hjørne på skogen som går langs, og midt på jordet sitter det en rev. Reven ser meg før jeg ser den, og piler avgårde inn i skogen.

 

La meg rett ned og begynte lokking. Først musepip, så fugleskrik, så kaninskrik, og til slutt hareskrik. Dette gjorde jeg over en liten time. Er dette slik "ekspertene" ville gjort det?

 

Grunnen til at jeg lå såpass lenge, var at det var på vei å bli mørkt, så ingen poeng i å bruke tid på å flytte seg, og miste nattesynet i prosessen...

 

Nei dette ser jeg lyst på! Tror det er mye rev i området.. :D

Link to comment
Share on other sites

la ut fiskeavfall fra laks og litt grise slakt lørdag formidag, lørdags kveld kl 9 da mørket hadde lakt seg var det tid for å stille inn lyset på åte, satt en halvtime og speida utover mot jorde og tror du F*** ikke det kommer en rev og da... hadde så klart ikke med rifla, i vinter tok det 2 uker før den første reven turde og være bort på åte. kriblet i pekefingeren da ja, gleder meg til helga da skal rifla vær med :lol:

Link to comment
Share on other sites

...

Reven ser meg før jeg ser den, og piler avgårde inn i skogen.

La meg rett ned og begynte lokking. Først musepip, så fugleskrik, så kaninskrik, og til slutt hareskrik. Dette gjorde jeg over en liten time. Er dette slik "ekspertene" ville gjort det?

...

 

"Ekspertene", en gruppe jeg ikke har medlemsskap i, har elektronisk formidlet til meg, via mer enn ett medie; hvis en rev har sett deg skal du ikke lokke!

 

Min egen erfaring forteller meg at dette antageligvis er et bra tips! :-) Er vel spesielt aktuelt hvsi dette er i et område der du (eller andre) tenker jakte flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, den tanken slo meg egentlig.. Men hvorfor ikke egentlig?

 

Er det at reven er såpass intuitiv at han skjønner linken mellom lokkelydene og at han nettopp så et menneske, slik at han ikke kommer neste gang? :P Eller er det bare at det ikke er vits, rett og slett..?

 

Nei jeg skal tilbake samme plass på torsdag morgen å prøve.. :D Kan prøve å snike meg mer fram neste gang.. Kanskje den er der neste gang og :)

Link to comment
Share on other sites

Ja, det skal veldig godt gjøres å lokke inn en skremt rev som har sett deg.

Det samme gjelder, for eksempel jerpe, om du har prøvd det. Selvom det er ei dårlig sammenligning :mrgreen:

Reven er en luring, det må vi bare innse, og det er derfor jeg syns revejakten er "det optimale" innen vilt og jaktformer :D

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur på morgenkvisten i dag. Lå klar ute på jordet før det ble lyst. I samme området som jeg var sist (dette var nok en tabbe, da jeg observerte en rev i dette området sist og).

 

Jeg startet lokking akkurat da jeg følte det var tilstrekkelig med skytelys, og etter 20 sek hadde jeg plutselig en stor flott rev på ca. 30 meter til høyre for meg. Rifla pekte såklart rett forover, og manøvren å snu seg mot reven var jo selvfølgelig umulig uten å bli oppdaget.

 

Jeg prøvde, men reven byksa bare inn i skogen...

 

Tenkte å prøve igjen i kveld eller i morgen tidlig, men da postere fra andre siden av jordet... Da jeg har nå sett rev på denne siden av jordet to ganger.. Er jo ikke noe sjakktrekk å legge seg midt oppi "reiret".. ;)

 

Men han skal tas!

Link to comment
Share on other sites

Var å henta et fallvilt til åte i dag. Ei fin rå hadde fått knust skallen. Såg ut som ho hadde hatt kalver. Synd. Rett nedom garden her. Vi sparer og sparer råer, og så ender det slik. Ja, ja. Den skal brukes til å ta noen rever i vinter. Har allerede en hjortekalv nedgravd. Får jeg denne i jorda nå, skal det holde på åteplassen nedom huset her.

Link to comment
Share on other sites

la det ligge...det kommer naturlig bort, enten av snøen, eller reven :wink: selv bruker jeg å ha et lite hull der jeg legger hovedåta neddi å legger etterpå en palle over, så strør jeg med godbiter som reven kan plukke å leite etter.

 

har lagt ut en del rester av skogsfugl og hare nå...skal gjøre en liten finpuss på glugga i helga nå så kan reven bare komme.

 

Er vel likefør snøen legger seg å så :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da er åte utvidet med to Elg hoder.

Det har vært meget laber aktivitet der i det siste, men en av årsaken er nok at det har vært mye hjorteslakt i skogene rundt åte. Dette er nå snart slutt på. Så da er det til å håpe at reven finner tilbake til min servering av lett tilgjengeligt mat.

Link to comment
Share on other sites

Hyver meg avgårde på europris å kjøper en pose med hundepellets, og en flaske med matblod. Skal blandes med mye som lukter dy å helvet, og legges i fryseren! Skal samtidig legge enden av et tau inni grøten å la det fryse fast, slik at jeg kan binde det fast til et tre.

Nå ligger det kun 2 hjortesider, og 2 poser avfall fra partering, strødd over med en halv pose kattemat.

Satser på det gjør susen i vinter! Revevarsler skal også anskaffes ganske snart!

Link to comment
Share on other sites

Kom inn i stua i dag tidlig før jeg reiste på skolen, så jeg at åtet så ikke likt ut som igår. Tok frem kikkerten og der har den gravd vekk jord for å komme ned til maten. Var ned å så hvordan det så ut, der er ene sida dratt 5 meter lenger bort fra åtet og er enda ikke oppspist, den andre tror jeg er spist litt av ellers så ligger den lenger under. Men det ligger litt igjen. Får se om jeg tar den ikveld! :)

Endelig gøy å se det har vert aktivitet der!

 

Fredrik: Crit R Call er en hareskrikfløyte som er lettblåst, syco tweety finnes også, men den er litt vanskeligere, men det tok meg en halvtime å få skikkelig bra lyd i den, og den funker! Men det er ikke så mange som er lettblåste, man må uansett øve på hver fløyte for å få en god tone!

 

Edit: Dan thompson PC1 tror jeg er den letteste å blåse i, da du bare blåser og en god tone kommer av seg selv. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo egentlig denne twisted syco, og harelyd på den syns jeg er lett å få til... Problemet er vel heller at jeg har rota den vekk :P Etter jeg var på fjellet en dag finner jeg den f... ikke, men dukker typisk nok opp snart :)

 

Så de trenger ikke være SÅ lettblåste altså.. :)

 

Er det ikke en fløyte som går for å være den "beste"?

Link to comment
Share on other sites

Det snør det snør tiddelibom ;)

Ut en tur å prøve hareskriken etterpå i skumringen :D ingen som har jakta der siden i fjordvinter å vet det går et par rev oppi der. Får tro det kommer noe :D har ikke jakta rev på ganske lenge nå, så vært morro om det hadde klaffa for en gangs skyld :D

 

Skitt jakt alle som skal jakte. Åtebua SKAL jeg få gjort ferdig i morgen og få satt ut den fort som f. Haster nå :D

Link to comment
Share on other sites

Så det er fugleskrik som er tingen nå på året?

 

 

Dette er et tema som blir diskutert gang på gang uten noen endelig fasit, men jeg vil anbefale fugl/kanin nå som det er en del ungrev rundt om kring, men man skal ikke utelukke hareskrik heller. Har lokket inn rev med hareskrik midt på sommeren.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo egentlig denne twisted syco, og harelyd på den syns jeg er lett å få til... Problemet er vel heller at jeg har rota den vekk :P Etter jeg var på fjellet en dag finner jeg den f... ikke, men dukker typisk nok opp snart :)

 

Så de trenger ikke være SÅ lettblåste altså.. :)

 

Er det ikke en fløyte som går for å være den "beste"?

 

Det er mange som har forskjellige meninger om hvem som er den beste fløyta, men jeg vil si at de fløytene som jeg har lest mest om av brukere er; syco tweety, tysk fugleskrik/musepip, Crit r call/crit r call pee wee, red river fox. Men nå som vinteren kommer så er nok de fløytene jeg har lista opp de beste.

Kan godt være jeg har glemt noen fløyter.

 

Revefanten har jaggu vært på åtet to netter på rad, synd jeg ikke har montert lys, og ikke har anledning til å skyte.

Må få skaffet mer åte nå! Positive er at åteplassen kan bli den nye matplassen for revestamma :)

Link to comment
Share on other sites

Ikke livs tegn på åte mitt for tiden. Reven har vel nok mat i mus og lemmen i skogen nå, så hvorfor skal den våge seg ut på ei opplyst åte. Har skutt en del på denne åta de siste årene så det begynner vel å bli mindre. Er nok begrenset hvor mye rev som er i det området jeg har åte. På tur hjem fra hytta i kveld telte jeg 9 rådyr, 4 av disse var fra årets produksjon. Artig å se så mye rådyr i området der jeg jakter rev. Å få tatt ut noe rev har positiv innvirkning på rådyrbestanden, helt klart. Håper det blir litt mere fart når snøen kommer. Har vært 2 stk rever på åta for en tid tilbake siden men er nå blitt helt borte.

Link to comment
Share on other sites

Ute å kikka etter hjort nå. Såg en rev 50 m nedom åtet mitt. Har ikke ordnet lys og varsler enda. Revene skal venne seg til åteplassen før jeg begynner å skyte. Venter forresten på reverifla som er innom børsemaker for å få ny montasje/picatinny.

Link to comment
Share on other sites

 

Det er mange som har forskjellige meninger om hvem som er den beste fløyta, men jeg vil si at de fløytene som jeg har lest mest om av brukere er; syco tweety, tysk fugleskrik/musepip, Crit r call/crit r call pee wee, red river fox. Men nå som vinteren kommer så er nok de fløytene jeg har lista opp de beste.

Kan godt være jeg har glemt noen fløyter.

 

Takk for tips :)

 

Jeg har jo som nevnt twisted syco, er det da noe poeng i å kjøpe syco tweety?

 

Skal se på min faste jaktbutikk hva de har å by på av lokkfløyter neste gang jeg skal innom :) Man bør vel og kjøpe inn slike kåt-rev-fløyter, eller er ikke det noe vits?

Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

Siden du har twisted syco er det ikke noe poeng i å kjøpe syco tweety, for twisted syco er bare en "nyere" modell av syco tweety, dem vil vel lage de samme lydene vil jeg tro etter det jeg har lest.

 

Slik kåt-rev fløyter er jeg ikke sikker på, det kan enten en annen på forumet her svare deg på, ellers kan du sende en melding til Tor Ola Dehli her på forumet, som er en ekspert på lokkefløyter :)

Link to comment
Share on other sites

hehe, skal nok snart få klødd litt :D

Er vel like rundt hjørnet vintern nå, bare snøen kommer skal jeg finna noe fler hi, fått no tips om hvor det er hi pluss at har sett en del som er litt mistenkelig for å være hi nå rjeg har vært på harajakt.får finne ut når snøen kommer.

 

Sludda og dritt her om dagen, men ikke nok til å sjå spora.

Link to comment
Share on other sites

Var ein hjort som blei påkjørt her i går kveld, så da blir det og lesse ut meir åte på åteplassene :D har 3 stk for øyeblikket, men har åteplass nr 4 på gang og..

Etter dårlig foring på åtene i fjor har eg i år vert oppe kvar veke på dei forskjellige åtene og fora.. Dette har resultert i jevn reveaktivitet på dei fleste åtene :D

Gleder meg noe sinnsjuk til første snøfallet i vinter :D

 

Har i tankene eit fjellåte i tilegg, men er skyteglugg så må bygges og grunneigere som må avtales med, så dette blir muligens ikkje før til neste år. Vi får se....

 

Har i tankene ein glugg noe lignende den mads bygget stående på paller!

Mangler litt materialer og litt kapital i tilegg. Skuddpremien på mår/mink/rev har økt i dette grunneiger laget eg jakter for det meste på, så muligens kan eg få råd til materiale og div fra der viss det blir noe rev/mår/mink framover :D

 

Angående dette med skuddpremier syntes eg det er eit fint tiltak :D Gluggen blir på ein måte "sponset" av grunneiger laget som takk for at eg jakter rev i deres terreng kan du si :wink:

få ned revebestanden i område er ikkje hovedgrunnen til at eg jakter rev. Det er den utrulige spenningen og ikkje minst alle dei forskjellige måtene og jakte rev på og vanskelighetsgraden :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sist fredag ha jeg nedpå et rådyr på åtet. Ei rå som hadde blitt påkjørt. I dag var det bare skinn og bein igjen. Greit nok at kråkene har forsynt seg, men jeg tror nok mye har havnet i revemagen også. I dag monterte jeg lyskasteren. Snart smeller det!

Link to comment
Share on other sites

siste uka har det fallt 5 kråker og 3 ravn på reveåta....hvis man tenker viltstell,så er det ingen vits å skyte 5-10 rever,for så å fore opp en flokk med kråkefugl.....da kan man like greit droppe hele greia etter mitt syn....reven kommer selv om kråkefugl ikke er på åta....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...