Jump to content

REVEJAKTA 2011/2012


jmonsen

Recommended Posts

Har plukket mye kråkefugl på åtene mine gjenom årene. Kråkefuglene holder seg vekk noen timer og så er de tilbake på plass.

De trekker inn rev ved spetakkelet sitt.

Og har reven først funnet mat et sted, kommer den tilbake å kontrolerer om der er mer på stedet.

Forøvrigt ser jeg at kråkefuglene som blir liggende på åte fort forsviner i en sulten rev.

Link to comment
Share on other sites

Nå har båsene stått ute i en snau uke og vi regnet ikke med fangst på lange tider men i dag satt det en feit grevling i den lille båsen. Kastet en åtte ti kyllinger rundt båsen og to inne i båsen. Fugl har tatt det meste men i går var det bare den i utløser`n igjen.

Artig å se at den funker, nå der det bare å vente på rev :lol: .

Ved tunellfella har det ikke vært noe aktivitet, men der går det en stor rev som vi har hatt på åte flere ganger før vi laget fellene.

Link to comment
Share on other sites

Bruker ikke å la noen ting ligge løst rundt åta, reven bare napper det med seg å legger seg andre plasser å spiser det. Eneste er dersom jeg strør kattemat rundt slik at han må gå å plukke det opp. Hadde en and liggende uttafor åta tidligere i høst, å reven var utrolig snar å bite av hyssingen å stikke av med anden. Fant restene igjen noen hundre meter unna lyset.

Så her bir det ingen "løse fugler" på mikkel :D

Link to comment
Share on other sites

har blitt 3 revefanter på meg til nå i år :D hadde egentlig eg rolig start på jakta, men hadde klaff nesten hver gang jeg var ute!

 

1. reven tok jeg hos en bonde jeg visste hadde mistet mange lam til reven, så sendte melding om kvelden å lurte på om jeg kunne jakte hos ham, å ja ingen problem. Jeg så for meg jeg skulle stikke ut i 6-7 tida, men han anbefalte å verr på post senest 4, da det var da han somregel hadde hørt reven gå rundt å skrike i et bestemt område. som anbefalt som gjort. klokka ble stillt på kl 3, for å være på plass tidsnok. Kom frem, men kjørte en liten runde for å vente på litt mer lys enn det som var når jeg kom frem. når lyset var godt nok gikk jeg ivei. Visste egenlig ikke helt hva som ventet meg da jeg kun har kjørt forbi denne gården noen ganger, men ingenting mer. gikk ikke mange meterene før jeg kunne konstatere en rev som jakta mus ute på den ene marka. for langt hold å skyte, så måtte gå nærmere. kom vel inn på 70 meter, men reven ville ikke stå stille da den jaget mye frem og tilbake. den stakk til skogs å jeg var egentlig sur på meg selv for at jeg ikke brukte den ene halvsjangsen jeg hadde hatt. Tenkte jeg måtte prøve å lokke den frem igjen, men etter 5 min gir jeg vel egntlig opp, da den plutselig jogger fra meg på 10 meters hold. Jeg sier forsiktig hei, i et forsøk på å stoppe den, men kunne vel egentlig ikke gjort noe mer galt. Fyttikatta for en fart den satte avgårde i!! Jeg ble for 2. gang sur på meg selv denne morgenen pga "tapt" rev. Jeg gikk etter den og kom opp til en stooor oppdyrket myr, og jaggu gikk ikke reven (rimelig sikker på at det var den samme) ute på marka å jaktet?!?! fant snart annlegg på en rundballe, og ventet på at reven skulle stoppe, før den stakk til skogs igjen. Den gjorde heldigvis det, og jeg sendte kula de snaue 170 meterene rett i maskinrommet på reven. 223 og silverbalistic tip, er en effektiv lysbryter for reven :winke1:

23hsiab.jpg

 

Rev nr 2. tok jeg hjemme på hjemgården min. Jeg har lokket rev og ellers jaktet ganske mye rev her, men aldri fått en rev her før.. :? har hatt muligheter da jeg har hatt 1 skadeskyting og 2 bomskudd på rev. Så mentalt sett har område her hatt en "forbannelse" som ikke vil at jeg skal få skyte rev her.. hadde vert avløyser hele dagen, men ville prøve meg på reven. Hadde lagt en plan ila dagen på jobb, men jobben tok lenger tid enn planlagt, så den gikk fløyten pga et stykke å kjøre og mørket som ville ha kommet på veien. Så tenkte jeg måtte bare prøve hjemme, bare for å få lufte hode å rifla litt :winke1:

Gikk opp mot et revehi jeg har vert med å hente en skadeskutt rev fra tideligere, hadde perfekt vind, rett i mot. Satte meg tilrette i gresset ikledd xm3d camoen å følte jeg gled bra inn i terrenget. satt å lokket med musepip en stund, men tenkte egentlig at vinden var litt for sterk til at lydene skulle rekke frem til hiet. så etter 5 min gikk jeg over til den tyske rådyrfløyta og lagde angstlyder av et rådyrkje. gikk vel to min før jeg plutselig ser en rev setter begge frambeina opp på et lavt steingjerde som går på tvers mellom meg og hiet, ute på ca 50 meter. flytter meg forsiktig i posisjon og legger tråkrosset midt i stikket på reve. Hører innslaget og ser en hale som slår i været. Prøvde å lokke litt til i tilfelle, men hadde så sinnsyk puls, at jeg bjunnte bare å flire av de lydene jeg klarte å lage me rådyrfløyta. Gikk hjem og fikk mange store øyne av naboene når jeg kom med en rev, bare 20 min etter jeg gikk opp :D Jeg tenkte også at nå er forbannelsen her hjemme forhåpentligvis brutt! :D:D

wcbr03.jpg

 

rev nr 3, tok jeg også ikke så langt hjemmenfra. Tenkte at nå skulle jeg teste om forbannelsen var brutt eller ikke :wink:

Satte meg på post å lokket litt med forskjellige lyder, uten noe resultat. Skytelyset forsvant for meg, men tenkte jeg skulle ta en siste kikk gjennom riflekikkerten bare i tilfelle rottefelle. Og jaggu kan jeg skimte en revefant ute på ca 80 meter som står å kikker i rettning meg (ser det ut som, ikke helt sikker pga dårlig lys), finner fort et godt annlegg å slipper nok en silver balistictip avgårde i rettning mikkel. (genialt med demper da hører innslaget) Hører et tydelig klask(som å skyte i en myr) å tenker at forbannelsen er skikkelig brutt :D gikk ned for å hente reven, men ble litt i villrede da jeg var der jeg var rimelig sikker på at reven sto når jeg sendte kula. Jeg skrudde på lykta på mobilen for å hjelpe meg litt siden det var blitt helt mørkt (gikk å la utstyret i bilen for å være helt sikker på at reven var død) da ser jeg plutselig to øyne som ligger å ser på meg 10 meter fra meg. egentlig før jeg for tenkt tanken rifle, forsvinner reven som ei kule( så hvertfall sånn ut). tenkte jeg for bare se om det er noe blod, og at jeg får hente en hund neste morgen. Gir opp blodletinga rimelig fort da jeg ser null å nada. opp tidlig neste morgen og kjører å henter dachsen Balder som tilhører foxterrier her på kammeret. Går opp i rettning skuddplassen, med vinden i mot for å ta et ev overvær. Hunden markerer litt, men velger å gå helt opp til skuddplassen å ta sporet derifra. Hunden viser snart to blodpøler(der reven var når jeg skjøyt og der jeg så reven.) Balder går litt i rettning der vi kommerfra, men ser ikke ut som han har noe spesielt spor, helt til han markere overvær igjen, ca samme retning som først. tror først han markerer en råtten kalv som jeg ser det letter 5 kråker fra, men han løper nesten over kalven, fortsetter 20 meter før den hopper på og fillerister en død rev!! :D Da forsvant mange bekymringer fra mine skuldrer!!! Det første jeg lurer på er hvor jeg har truffet reven, siden de 8 andre jeg har tatt tideligere med samme kombinasjon, har blitt liggende på flekken. Jeg ser for at buken er helt revnet og at innholdet er borte, ergo jeg traff for langt bak kvelden før. Heldigvis fant jeg den, og reven hadde løpt ca 70 meter i en bue fra skuddstedet.

en stykk fornøyd dachs :D:D

aoamv7.jpg

 

da skal bildene virke..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Erfaringen min tilsier at det er svært vrient å få reven inn på haglehold. Men du kan være heldig. Vi har hatt best hell med åte på ca 80-100 meter.

 

Av ammunisjon bør du velge patron med blaut kule som ødelegger mye. Varmint ammunisjon er å foretrekke, men etter det jeg vet så kommer det ikke fabrikk ammo i 6,5 med varmintkuler...

Link to comment
Share on other sites

80-100 meter synes jeg var langt. går fint med rundt 50 meter spør du meg.

 

Ingen problem med 80-100 meter. Vi hadde åta på 50 meter før, og det var veldig lite aktivitet rundt åta de første årene men mye spor på jorde lengre vekk. Det var først da avstanden ble økt til ca 90 meter at revene kom for fullt. Så det skal vi fortsette med!

 

Ulempene med korte avstander er at reven lett hører at du rører på deg. Så korte hold vil gjøre reven skeptisk til å komme inn.

 

En fordel om du plasserer åta svært nær skogkanten. Her føler reven seg trygg. Pass på at åta di ligger sånn at reven ikke kan reise av sted med det.

Link to comment
Share on other sites

Har åta på 96 meter. har plassert to brøytestikk på 150 m som vi ser på som maks hold. funker fett.. kan prate stille mens reven er på tur inn på åte og ha mulighet til og skyte de som ikke vil helt inn.. 7 stk har detti fra glugga i løpet av okt.

Link to comment
Share on other sites

Det som er greia med å skyte rev på åte på så kort hold er at man må passe på og være helt stille.

Åtet mitt ligger som sagt 18 meter neddi en jordekant, og jeg sitter i andreetasjen på et stabbur, ca. 5-6 høydemeter over åtet. Hver rev som kommer inn, titter alltid en eller flere ganger opp i gluggåpningen, så da er det viktig at jeg ikke rører meg i det hele tatt. Det har blitt mange stirrekonkurranser med rev opp igjennom tiden skal jeg fortelle dere :mrgreen:

Jeg rører meg bare når reven rører på seg, og stikker ikke haglepipa ut av gluggåpningen. Selv så har jeg lyktes best, sålangt, når det har vært en del vind, deriblant 3 skutte rever på 2 timer.

 

Ahh, reven og revejakta er så spennende :mrgreen: Dette har jeg kunne ha sittet å prate om flere dager på strekk :twisted:

Helt siden jeg skjøt min første rev så har jeg vært totalt sjarmert av denne skapningen. Og etter den reven har nokså mange flere måtte bøte med livet.

Jeg studerer reven litt på hobbybasis, og skriver ned masse notater for hver skutte rev, og på den måten får jeg se visse sammenhenger når det gjelder åtejakt på rev. For eksempel når reven kommer på åtet i de forskjellige årstidene, temperatur og masse forskjellig.

 

Jeg elsker rev :!::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Har hatt åtet på 60m, 100m og 120m. Det er helt kurant. Jeg skjøt fra loftsstua. Åpnet verandadøra. Passa på at lyskasteren plasserte meg i skyggen. Med "skytebenk" og sandsekker bommer jeg sjelden. Nå har jeg flytta inn i nytt hus. Åtegropa er lasret inn til 80 m. Reven er der. Skal finjustere anleggsplassen for rifla. Og i mellomtiden venter jeg på at rifla oppgraderes hos børsemaker......

Link to comment
Share on other sites

Jeg har åtet liggende på 18 meter, så dere som sier at det er ALTFOR kort hold å legge ut åtet på, er bare tull :wink::mrgreen:

 

Funker sikkert for deg. For veldig mange andre kommer ikke reven inn så nære . Så om du mener det ikke spiller noen rolle, så er iallefall det tull...

 

Du går nok glipp av mange rever med å ha åta så nære. Jakter du rundt et gårdsbruk?

Link to comment
Share on other sites

Lite innspill bare.....

 

http://www.netthandelen.no/visAuksjon.a ... d=26862007

 

Denne lille saken fungerer utmerket som varsler når reven er på åte. Testet den selv i over 3 sesonger i alle temperaturer :smile:

 

Sender bør selvsagt settes i feks en postkasse hvor fronten er fjernet. Testet den på 80 m(produsenten lover 360 m i fri sikt) gjennom en vegg. Lithium batteri bør benyttes i sender da det er bedre egnet for lave temperaturer(9V). Ulempen med mottaker er at det ikke er utgang for hode-tlf, men jeg la den inni et par ull-sokker og under puten når jeg sov.

 

Alternativet er "mikkel-varsleren" til ca 1400 kr!

 

Skitt jakt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har også den oppfatningen at dersom åtet ligger for nærme hus, får du bare inn dem som er tøffe eller dem som er sultne nok. Mens alle andre skygger unna.

Har to åter i år, den ene er på samme plass som den jeg hadde i fjord. Og en som ligger ca 130 meter unna.

Har allerede skutt en del rev på den lengst unna. Men på den som ligger nærmest kommer det ikke rev før etter jul. Å grunnen er at i januar februar begynner reven parringen å er mye mer uforsiktig å mere sulten da.

Link to comment
Share on other sites

Lite innspill bare.....

 

http://www.netthandelen.no/visAuksjon.a ... d=26862007" target="_blank

 

Denne lille saken fungerer utmerket som varsler når reven er på åte. Testet den selv i over 3 sesonger i alle temperaturer :smile:

 

Sender bør selvsagt settes i feks en postkasse hvor fronten er fjernet. Testet den på 80 m(produsenten lover 360 m i fri sikt) gjennom en vegg. Lithium batteri bør benyttes i sender da det er bedre egnet for lave temperaturer(9V). Ulempen med mottaker er at det ikke er utgang for hode-tlf, men jeg la den inni et par ull-sokker og under puten når jeg sov.

 

Alternativet er "mikkel-varsleren" til ca 1400 kr!

 

Skitt jakt :lol:

 

 

dæven! vet du om de har den noen andre steder enn på netthandelen?

Link to comment
Share on other sites

Da datt det enda en på åta her hos meg, en stor sølvrevhann på nesten 7 kg. Ble vekket av min driveway kl 04.30 å satt meg med kikkerten for å se hva det var, men ingen mikkel å se. Satte på piperen igjen å den peip med en gang. På nytt opp med kikerten, å da så jeg hva det var. Er nemlig litt skygge på baksiden av åte pga lyset, å der satt mikkel...helt køl svart. Måtte vente litt til den kom på framsiden av åta før det smalt.

Skal si deg at 110grs v-max gjør susen når den treffer skikkelig :winke1:

Link to comment
Share on other sites

V-max du er jaggu ivrig du :D nHar du lys på åtene dine eller kossn gjør du det? klør i fingrane etter og felle rev, men åtene mine ligger langt fra hus og lys er ikkje tilgjengelig annet enn med solcellepanel.. Kansje du har gitt noen råd før, men det har eg i så fall ikkje fått med meg, så Vær så vennlig :roll::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...