Jump to content

Hvordan bærer du lyddemperrifla di??


leoestby

Recommended Posts

Det er jo ett kjent fenomen at våpen med demper blir fram tunge og litt vanskelige å bære over skuldern.

 

Er det noen som har gode tips og erfaringer til bæringen av lyddemper rifla? Alle tips er ønskelige :wink:

 

Selv kunne jeg tenkt meg ei bærereim med andre innfestninger enn de standard festene på våpenet. F.eks med renne løkker som kan strupes ved kolben, og en fiks sak som kan tre'es inpå løpet før demperen skrues på. Dette sentrerer våpenvekten mer, men jeg vet ikke om det er veldig lurt og bære våpenet etter løpet...? :shock:

 

Uansett, kom med dine tips, erfaringer, løsninger, utstyr som brukes, osv!

Link to comment
Share on other sites

Jeg bærer som vanlig(pipa rett opp). Mine rifler er ikke så veldig mye mer frem tunge med demper på, da løpene har blitt kappa litt. Har også lette Hausken dempere på tuppen. Er kanskje en tanke lengre enn vanlig, så jeg merker at løpene tar borti greiner og sånt i skogen, sjøl om mine dempere går inn på løpene endel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bærer alle rifler, med og uten demper, på tysk manër. For dere som ikke ser det for dere, er det hengende på venstre skulder med rifleløpet vendt forover. Rifla henger da opp-ned. Har trent meg til en sving som gjør at rifla ligger til min høyre skulder/anlegg på et lite sekund. Det samme gjør jeg når jeg bærer hagla.

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere her som sier at man skal kappe løpet så den ikke blir framtung! For all del, ikke kapp løpet mer en noen cm, kapper man for mye og man ikke brosser opp igjen munningen blir det dårlige samlinger og presisjon!

 

Har selv rifle med lyddemper og jeg merka stor forskjell, men er ikkeno problem og bære den på vanlig måte over skulderen, bare kjøp ei ny reim som er brei, da funker det helt fint! ;)

Link to comment
Share on other sites

Bruker aldri reim, rifla bæres med begge hender. Til nød med en hånd.

Eneste måten å bære våpen på jakt etter min mening.

 

I så fall er du ingen smygjeger. For korleis kombinerer du reimløs børse med aktiv kikkertbruk? Legg skyterøret frå deg i lyngen kvar gong du skal speide???

Link to comment
Share on other sites

Ser det er flere her som sier at man skal kappe løpet så den ikke blir framtung! For all del, ikke kapp løpet mer en noen cm, kapper man for mye og man ikke brosser opp igjen munningen blir det dårlige samlinger og presisjon!

 

Har selv rifle med lyddemper og jeg merka stor forskjell, men er ikkeno problem og bære den på vanlig måte over skulderen, bare kjøp ei ny reim som er brei, da funker det helt fint! ;)

 

Har det noensinne vært mer interessant med en nærmere forklaring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte mine fra cabelas.

Jeg har brukt de noen år nå, og de fungerer utmerket.

Egentlig liker jeg godt metoden med børsa oppned over venstre skulder, men jeg synes det blir ubehaglig å gå slik over tid, og jeg synes det må stor bevegelse til for å få børsa opp i anlegg. Fordelen med det er at det ikke kommer i konflikt med eventuelle kikkert rundt halsen.

Med safari sling kan man bære børsa på litt forskjellige måter, remmen er bred og behaglig, bakdelen er at den litt lettere kommer i konflikt med kikkerten (bruker en slik sele). Men allt i allt er det den det beste kompromisset til nå.

Link to comment
Share on other sites

Bruker aldri reim, rifla bæres med begge hender. Til nød med en hånd.

Eneste måten å bære våpen på jakt etter min mening.

 

I så fall er du ingen smygjeger. For korleis kombinerer du reimløs børse med aktiv kikkertbruk? Legg skyterøret frå deg i lyngen kvar gong du skal speide???

 

 

Jeg smyger på hjort, bruker aldri reim, bruker aldri håndkikert, minst mulig skrammel. Kikerten på børsa brukes. Det er mange som har skadd rifla si pga fall med rifla på skulder.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Syns kanske Fat Lady er litt vel bastant når han anbefaler dette som løsning. For meg er det ingen løsning å gå med våpenet i hånda i 8-10 timer på elgjakt. Her i nord er det innimellom mye gåing for en elg. For oss som har behov for våpenet på skuldra så ser jeg for meg noen løsninger.

 

Jeg har ei brei neopren reim med gumiert underside, denne ligger veldig godt på skuldra. Problemet mitt er at nakken er helt peise stiv hver høst etter jakta. Jeg går mye og har våpenet mye på skuldrene. Jeg har sett på og vurdert reim som kan splittes og våpenet bæres som ei skiskytter børse. Dette er jo fint så lenge man ikke har ryggsekk, men jeg kjenner ingen jegere som stikker på jakt uten. Man skal ha ganske liten sekk før at våpenet ligger godt utenpå med denne reima.

 

Jeg har også vurdert en del ryggsekker. Har noen testa f.eks Eberlestock sekkene? Der står jo våpenet i sekken med løpet ned. Jeg er redd for at børsa fort blir stikkende høyt med kolben, og da tyngdepunktet høyt når man har lyddemper montert. Skjønner at dette ikke er ett problem for dere som har løp på 45 cm, men jeg har og ønsker å ha original lengde på min 6,5 det er på 57 cm.

 

Min kunklusjon så langt er å legge lyddemperen i sekken, men da er jeg jo like langt.... Absolutt ingen god ide det heller....

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

om jeg skal gå langt med sekk og rifle, har jeg ei lang enkel og grei reim på rifla og har hele reima over hodet og legger den på reimene på rygsekken, så går jeg med rifla, på megen/brystet på langs..

da blir vekta på rifla på rygsekken og jeg merker ikke noe til tyngden.. kun at det ligger et langt rør på tværs fremfor meg, noe som ikke gjør det mulig i tett skog, men yppelig mestparten av jeg går med rifle:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg bærer børsa med munninga opp og fram, ca 45 grader vinkel. Da stikker den ikke så høyt, men likevel nok opp for å være i trygg retning med tanke på hund eller folk foran meg. Samtidig henger kikkerten bedre beskytter om en "går på ræv" så vi sier nordpå. Blir mye gåing, så bytter mellom skuldrene av og til, også avhengig av hvilken side en har mest behov for å ta seg for (er ikke bare på vestlandet det er bratt!).

Link to comment
Share on other sites

om jeg skal gå langt med sekk og rifle, har jeg ei lang enkel og grei reim på rifla og har hele reima over hodet og legger den på reimene på rygsekken, så går jeg med rifla, på megen/brystet på langs..

da blir vekta på rifla på rygsekken og jeg merker ikke noe til tyngden.. kun at det ligger et langt rør på tværs fremfor meg, noe som ikke gjør det mulig i tett skog, men yppelig mestparten av jeg går med rifle:)

 

Denne støttes fullt ut!

Funker optimalt med MG-3'n, og da burde det funke for svære rigger og noen lange turer til post

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjøpte meg ei slags gunslinger reim her for 2 år sidan, den er knallgod. Bærer rifla på magen, i horisantal stilling, klar til å slenge opp ved observering av dyr, gummiert på innsida, sånn at den ikkje sklir, brei sånn at det ikkje er direkte plagsomt å jakte med ein svinetung Mauser på 6-7 kg ein heil dag.. Absolutt å anbefale, her er bilde av undertegnede på hjortejakt i terrenget. :)

 

Jakt2009.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har leid en polakk som jeg alltid har med meg i skogen. Krisen i byggebransjen gjorde at prisen kom ned igjen på et akseptabelt nivå. Han bærer begge børsene mine, og tar seg av omlading/rengjøring/mat og generell forpleining i skogen. Jeg har trent han opp til å gi meg riktig våpen med et lynraskt håndsignal. Det fungerer kjempebra. Håpet i år er å få han godkjent på blodspor, leide han inn til trening på spor, først var han jævlig vrang,- men jeg økte lønnen 10% og det ble tungen på vektskålen...nå går det bedre. Han vil helst trene på steder der ingen kan se han, men det er egentlig helt ok.

Dette betaler jeg 63,-i timen for, og så bratt og jævlig som terrenget er er det faktisk billig. Skulle jeg mot formodning skyte hjort så kommer han til nytte, til tross for at han er en liten mager tass så trekker han som faen sjøl i motbakke.

Denne høsten skal jeg kjøpe et spesielt antrekk til han. Tropehjelm og engelsk tropeuniform med "putties". Tror han skal bli kanonflott!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har leid en polakk som jeg alltid har med meg i skogen. Krisen i byggebransjen gjorde at prisen kom ned igjen på et akseptabelt nivå. Han bærer begge børsene mine, og tar seg av omlading/rengjøring/mat og generell forpleining i skogen. Jeg har trent han opp til å gi meg riktig våpen med et lynraskt håndsignal. Det fungerer kjempebra. Håpet i år er å få han godkjent på blodspor, leide han inn til trening på spor, først var han jævlig vrang,- men jeg økte lønnen 10% og det ble tungen på vektskålen...nå går det bedre. Han vil helst trene på steder der ingen kan se han, men det er egentlig helt ok.

Dette betaler jeg 63,-i timen for, og så bratt og jævlig som terrenget er er det faktisk billig. Skulle jeg mot formodning skyte hjort så kommer han til nytte, til tross for at han er en liten mager tass så trekker han som faen sjøl i motbakke.

Denne høsten skal jeg kjøpe et spesielt antrekk til han. Tropehjelm og engelsk tropeuniform med "putties". Tror han skal bli kanonflott!

:lol::mrgreen::lol::mrgreen: Hørtes kjekt ut, har du tenkt på avl? :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ferskspor har så langt vært helt håpløst. Han bor i vedskjulet som jeg har ifm garasjen,-han holder i utgangspunktet på med tømming av takrenner og noe annet forfallende arbeid. Dessverre er ikke de sanitære fasilitetene ifm innkvarteringen hans helt topp, dette gjør at han spesielt nå på vårparten når det blir varmere i været har en ganske stram lukt selv. Antagelig forstyrrer denne lukten de tidligere gode taktene han viste på ferskspor. For å si det rett ut så er det ikke vanskelig å finne polakken min på overver pr idag selv for meg. I disse dager holder svogeren hans (58,- pr time) på å installere en dusjanordning i tilknytning til skjulet og dett kommer antageligvis til å løse problemet. Det er veldig viktig frem mot høsten både med tanke på sporing og ikke minst ifm det nye antrekket hans.

Under treningen ifjor hadde han en tendens til å søke jævlig trangt. Dette løste jeg iløpet av sekunder kun ved hjelp av en brøytestikke av bambus... Eneste problemet var at han var sur og nektet å komme på innkall etterpå :smile:

Link to comment
Share on other sites

 

Jeg har også vurdert en del ryggsekker. Har noen testa f.eks Eberlestock sekkene? Der står jo våpenet i sekken med løpet ned. Jeg er redd for at børsa fort blir stikkende høyt med kolben, og da tyngdepunktet høyt når man har lyddemper montert. Skjønner at dette ikke er ett problem for dere som har løp på 45 cm, men jeg har og ønsker å ha original lengde på min 6,5 det er på 57 cm.

 

 

Andreas

 

Jeg har bare positive erfaringer med Eberlestock (Vepr Super/Remington VLS i en Skycrane). Funker strålende når man har med litt utstyr og ikke har dårlig tid på skudd (reinsjakt). Husker ikke om det er større rom til rifla på denne sekken enn andre, men han som lager dem svarer fort på spørsmål mht. til hva som passer inn.

Link to comment
Share on other sites

Bruker Ching-sling og bærer som Mork beskriver på venstre skulder med løpet frem. Da har jeg kontroll på munningen til enhver tid. Venstre hånd ligger på våpenet, ofte over munning.

 

Alternativt bærer jeg i en quick shooter reim med våpenet skrått over brystet. Denne reima brukes helst på langmarsj, vinterjakt,toppjak etc.

Link to comment
Share on other sites

Som mange ander sier her bærer jeg også rifla som vanlig uten problem . Det gjelder og kutte pipe litt og en demper som bygger bra bakover pipa og at det er lett demper så blir balanse som før. Derimot har du en BR-demper eller en annen ståldemper har du dette problemet.

Link to comment
Share on other sites

Som som vet om noe som er ala skiskytterenes reim? Den ser behagelig ut + at dem er jo kjappe.. ( med litt øving ? )

 

Dette har jeg og lurt på lenge. Jeg har til og med saumfart ebay etter noe slikt..

 

Jeg jakter ofte korte dagsturer, hvor man FINT kan leve ut av enten en praktisk rumpetaske, eller ut av kløven til bikkja.. Og da er ryggen helt fri, og man kan ha rifla praktisk montert her.. Om noe slik finnes da?

 

Jeg ser for meg at det beste hadde vært om rifla da hadde ligget vertikalt på ryggen, slik at den ikke dunker i hodet og slikt.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...