Jump to content

Tom butikk..


Cameron

Recommended Posts

Skulle i våpenbutikken og kjøpe no småting i dag (Lillehammer)og kom til en ribba butikk og låst dør!De har skjelden hatt no spennende som vi etterspør i hyllene,så regnet ikke med den skulle overleve(skal man leve av butikk,må man ha no å selge!)men har ikke sett i avisa at de sku gi opp,eller opphørsalg eller no..noen som vet?med så mange jegere rundt her,må man virkelig vite lite om kundebehandling,og hva folk/jegere vil ha når man ikke klarer å tjene peng på våpenbutikk..selv om det er enn tøff bransje i forhold til 20år siden da jeg jobbet i bransjen..

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så rart med di prisene som er i Norge på våpen og tillbehør.

Når man kan samme varen fra utlandet til halve prisen av hva man må betale i Norge,er valget enkelt..

Iaffal for meg :mrgreen: .

Jeg er på utkikk etter en kikkert. Ikke en hvilke som helst kikkert,men en burris eliminator laserscope 4-12x42.

Denne har jeg sett priset til 9999.- i Norge. Den finnes garantert billigere enn det,men jeg gidder ikke lete.

Jeg får samme kikkerten fra USA til +-5000.-

Å med en prisforskjell på 5000.- ja da er valget enkelt..

Link to comment
Share on other sites

Når en ser her på forumet hvor lite det virker som at folk er villige til å handle i lokalsjappene og heller vil importere selv så overrasker det meg vel mer at ikke flere norske våpensjapper legger ned.

Sant nok..men tror det er mye yngre folk?Uansett må man vite litt om å drive en slik type butikk!Når våpenbutikker 1-3timer unna her har 6-7 ansatte så må det gå bra?Har nok noe med at en kan spare 3000kr på et våpen ved å kjøre en time!Større innkjøp bedre rabatt,billigere utsalgspris!

Link to comment
Share on other sites

Når en ser her på forumet hvor lite det virker som at folk er villige til å handle i lokalsjappene og heller vil importere selv så overrasker det meg vel mer at ikke flere norske våpensjapper legger ned.

+1

Samme som når folk klager når nærbutikken der de kjøper melka de glemte på supern blir borte...

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter gjerne lokale sjapper, men når dem skal ha 3,60 kr pr S&B 9mm skudd så bestiller jeg heller en annen plass.
Da støtter du ikkje de da!!

Altså, jeg støtter dem gjerne om det kun er snakk om å betale LITT ekstra, men når prisen dobles så er det uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Når en ser her på forumet hvor lite det virker som at folk er villige til å handle i lokalsjappene og heller vil importere selv så overrasker det meg vel mer at ikke flere norske våpensjapper legger ned.

 

Spørsmålet er vel hvorvidt du kan generalisere enkelte her inne til hele jegerbestanden. De av oss som er her inne har vel kanskje litt mer kunnskap om import og utenlandske nettsider enn de fleste jegere vil jeg anta (uten å ha noen tall på det). Som regel er det vel også kun et fåtall av oss her inne også som importerer selv fra utenlandske nettsider, og langt i fra alle 10000 brukere (profiler) som er registrert her.

Link to comment
Share on other sites

Det som overrasker meg, er at jeg mang en gang har fått beskjed om at de ikke har inn, og at de ikke vet når de får inn nytt. eks :arrow: kuler, og til tider også våpen :shock: . Den beste metoden for å gå glipp av en god del omsettning!

 

XXl i Drammen selger Nosler. Eller,,,,, de solgte Nosler, vil jeg si. Hylla er tom, og kun ukurante kalibre ligger igjen. De vet ikke når de får inn nytt. Vel og merke har de Norma, og swift. D er dyrt å ha tomme hyller i en butikk. Skjønner ikke at de ser seg om etter et nytt merke å selge...

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke så rart med di prisene som er i Norge på våpen og tillbehør.

Når man kan samme varen fra utlandet til halve prisen av hva man må betale i Norge,er valget enkelt..

Iaffal for meg :mrgreen: .

Jeg er på utkikk etter en kikkert. Ikke en hvilke som helst kikkert,men en burris eliminator laserscope 4-12x42.

Denne har jeg sett priset til 9999.- i Norge. Den finnes garantert billigere enn det,men jeg gidder ikke lete.

Jeg får samme kikkerten fra USA til +-5000.-

Å med en prisforskjell på 5000.- ja da er valget enkelt..

 

Dette sier seg selv det.. Men jeg prøver og handle i norge først, men er det så mye og spare, så er jo valget enkelt, jeg vasser ikke i penger.. så dette støtter jeg fult ut...

 

ser jo jakt og friluft av og til selger varer 50% rabatt og alikavel tjener de penger. da er det noe som er feilprisa spør du meg.

Link to comment
Share on other sites

Når en ser her på forumet hvor lite det virker som at folk er villige til å handle i lokalsjappene og heller vil importere selv så overrasker det meg vel mer at ikke flere norske våpensjapper legger ned.

Sant nok..men tror det er mye yngre folk?Uansett må man vite litt om å drive en slik type butikk!Når våpenbutikker 1-3timer unna her har 6-7 ansatte så må det gå bra?Har nok noe med at en kan spare 3000kr på et våpen ved å kjøre en time!Større innkjøp bedre rabatt,billigere utsalgspris!

 

Håper det ikke er jaktpartner gjøvik du sikter til? Der er det nesten bare deltidsansatte som jobber kanskje 1 dag i uka. Det kan ta 2-3 uker mellom hver gang du ser samme person der. Penger vasser de heller ikke i. Jeg skulle kjøpe ei rifle av de og måtte vente i over 1 uke etter pakka hadde kommet på posten fordi de ikke hadde økonomi til å hente ut pakka. Pakka var på litt over 10000kr og jeg hadde kjøpt noe til litt over 5000 så de hadde fått nesten halvepakka bare fra meg. Men de hadde ikke råd.

 

Såå alt er nok ikke rosenrødt der i butikken nei.

Link to comment
Share on other sites

når det gjelder jakt og skytterbua i lillehammer så stod det på døra i hele sommer at butikken var tilsalgs grunnet problemer med å finne folk som kunne jobbe der.. de som eide butikken har full jobb i brannvesenet og hadde da ikke tid til å holde butikken åpen annet enn noen timer nå og da.

synd at ingen ville ta over og fått til ett litt bedre utvalg, kundegruppen burde jo være der med så mye jegere i distriktet.

Link to comment
Share on other sites

ser jo jakt og friluft av og til selger varer 50% rabatt og alikavel tjener de penger. da er det noe som er feilprisa spør du meg.

 

Det er fordi dei selger det til 50% av og til, hadde dei gjort det heile tida, så hadde dei tapt penger..

På klær og sko er det dog avanser å snakke om, men også litt svinn. På våpen, ammo og utstyr så er nok det på det jevne langt under 50% avanse.. At dei selger ting til 50% avslag, betyr ikkje at dei tjener nødvendigvis på det, dei vil ha vekk vara, få vekk oppbunden kapital og plass, så dei kan ta inn nyere modeller..

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en som vurderte å ta over på Lillehammer.

Og uten å prøve å prate for andre folk, eller late som jeg vet hele hans historie, så kan jeg nevne at:

1: Det ble litt for mye å ta over, pga alt tullet som har vært der før...

2: XXL kom...

 

Så det er da ihvertfall en som tenkte på å ta over lokaler og drift, dog med nytt navn osv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner en som vurderte å ta over på Lillehammer.

Og uten å prøve å prate for andre folk, eller late som jeg vet hele hans historie, så kan jeg nevne at:

1: Det ble litt for mye å ta over, pga alt tullet som har vært der før...

2: XXL kom...

 

 

mener du at XXL kommer til lillehammer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg støtter gjerne lokale sjapper, men når dem skal ha 3,60 kr pr S&B 9mm skudd så bestiller jeg heller en annen plass.
Da støtter du ikkje de da!!

 

Det handler nå litt om at dem priser seg sjøl ut av markedet også da. Hjelper ikke å ha "dobbel" pris av det man kan få ved å importere sjøl. Da får dem heller bytte leverandør også få ned prisen til et nivå som vi skyttere "kan leve med" da :idea:

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at Jakt- og skytterbua på Lillehammer har hatt problemer en stund. Jeg har forstått det slik at det nå kommer inn nye eiere, forretningen flyttes til nye lokaler og satser for fullt. Får håpe dette stemmer, for det bør være et bra markedsgrunnlag for en veldrevet forretning her i distriktet.

Link to comment
Share on other sites

For å si det slik: jeg har sjekket de andre sportsbutikkene i Lillehammer den siste uken. Det er et MEGET dårlig utvalg av ammo. Ikke får du tak i noe annet våpenrekvisita heller.. Alle de sjappene har hyllene fulle av skiklær og kondomdresser, ikke plass (eller kompetanse?) til våpen/ammo/div jaktrelatert.

 

Håper sjappa åpner igjen med ny giv, evt. at XXL åpner butikk.. Jeg vil ha mer å velge i enn S&B og jaktmatch!

Link to comment
Share on other sites

Problemet med høye priser ligger hos importørene.

De har en grådighetskultur ut av en annen verden. De har en utdatert måte å gjøre butikk på. Før når ikke internet eksisterte så kunne de ta nesten hva de ville av priser, men nå ser vi jo hva prisene er andre steder. de må slutte å prøve å tjene for mye pr vare. bedre å selge 3 stk med normale priser istedet for 1 med kunstig høy pris. da vil de tjene litt mer enn ved salg av 1 stk. det vil også resultere i flere fornøyde kunder som handler mer og kommer tilbake ikke minst..

 

Et eksempel er på kartplotter/ekkolodd. der har den norske importøren klaget til produsenten at folk handler i utlandet (USA). De har klart å få igjennom at det skal legges inn geografiske sperrer på kartplotterne så de ikke vil virke har til lands. Prisen her i norge ligger på mellom 2-3 ganger prisen i usa.

Nå kjenner jeg ikke til hvordan det er på våpen, men ammunisjons prisene er jo helt bak mål.

 

Nei selg heller 2-3 varer istedet for 1 og tjen det samme....

Link to comment
Share on other sites

Et eksempel er på kartplotter/ekkolodd. der har den norske importøren klaget til produsenten at folk handler i utlandet (USA). De har klart å få igjennom at det skal legges inn geografiske sperrer på kartplotterne så de ikke vil virke har til lands. Prisen her i norge ligger på mellom 2-3 ganger prisen i usa.

Hvilket merke?

Link to comment
Share on other sites

det er et marked for våpenbutikk rundt mjøsa det er sikkert, for og drive en butikk og tjene penger så må butikken tjene på varene som di selger det skjønner alle (eller burde). en del varer er det nok ikke rom for store påslaget på men det er viktig og knytte til seg kunder og bygge opp et godt rykte rundt butikken om den skal henge med i det lange løp. og butikken må ha god kjennskap til hva som det er stor etterspørsel etter og selv sagt ha varer i butikken . det må til ryddighet og flinke folk til butikken som vet hva en driver med. kundene er der og markedet,og vi som kunder er viktig at vi støtter opp di norske forhandlerne,men selvsagt må det være service og en fordelaktig pris på det vi kjøper.

Link to comment
Share on other sites

kan være greit å begynne hos alle lokale klubber og komme med BRA priser på ammo, og gjøre trynet kjent!!

vil ikke påstå at du legger lista lavt når en må kjøpe 100.000 skudd for å få grei rabatt :roll:

anyways......

synd det går slik, for det er jo liten tvil om at det trengs en sjappe her.... men at du/dere blir rike på det??? ehhhh tvilsomt!!

Link to comment
Share on other sites

@Mr. Polar

 

Takk for svaret!

 

Den 2. linken du sendte er ikke Eliminator, det er det gamle kikkertsiktet.

 

Den 1. linken var prisen 795 dollar, men før du mottar den her, blir regnestykket:

 

$795 + $40 frakt= $835

 

835x5,8= 4843x 1,25 moms = 6053 + ca.200 (utlegprov.)= kr.6253

 

Hvordan fikk du det til å bli kr. 5.000,-?

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt ammo gjennom G-sport på Lillehammer, men da må man vite hva man skal og gjerne dobbeltsjekke det som faktisk står i katalogen deres, de som jobber der vet ikke hva det dreier seg om.

Skulle bestille ammo gjennom den nå nedlagte butikken, da krevde betaling for frakt siden det var såpass lite kvantum, tuslet bort på G-sport og bestilte ammoen der. Men dette var rett etter de hadde tatt over den gamle butikken vis-a-vis brannstasjonen, for skylde på innkjøringsproblem.

Er synd butikken ble nedlagt, hyggelige gutter, men altfor låst av Schou kanskje...

Har hørt rykter om XXL på Lillehammer, men har ikke sett noe i avisen eller noe om det... Og om de kommer så er det bare å krysse fingrene for en våpenavdeling... =0}

Link to comment
Share on other sites

 

...

 

835x5,8= 4843x 1,25 moms = 6053 + ca.200 (utlegprov.)= kr.6253

 

Hvordan fikk du det til å bli kr. 5.000,-?

 

Må huske på at alle prisene jeg har sett oppgitt fra han er regnet som reisegods/gavesending eller andre måter å få varer inn i landet på som ikke funker for en bedrift. Det er jo da også helt komplett umulig å konkurrere mot denslags priser, men han klarer ikke å ta inn større volumer på den måten. Kjenner en som gjorde det med noen bildeler som endte opp med en momsregning på 35000 etter at tollvesenet hadde kontroll.

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten korrigering til folk som importerer fra utlandet og klarer biffen med å lure tollvesenet med gave/reperasjon osv.. Det er ikke konkurranse på like vilkår! Det er juks og fanteri!! Et annet spørsmål er garantien! Reiser du ned og klager til den lokale sjappa når det er noe galt med kikkerten du kjøpte i utlandet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...