Jump to content

Ammunisjonspriser i Norge!


Eikerauen

Recommended Posts

En eske Norma 308Win med 180grains Oryx kule koster hos Cabelas i USA ca.42 dollar dvs. ca.250 kroner!

Her hjemme betaler vi over det dobbelte selv uten fraktkostnadene til USA! Hvem er det som flår oss?? :cry:

 

Det er ikke bare ammunisjon men det meste som selges i butikker. :roll::lol:

Link to comment
Share on other sites

Er det virkelig ingen som har tenkt på at det kan ha noe med at norske lønninger er såpass høye? Personlig rister jeg bare på hodet når folk klager på priser på ditt og datt, at det er så mye billigere i Sverige ol. Har sett undersøkelser som viser at i forhold til lønning er det billigere å leve i Norge enn i Sverige, men høye lønninger, neida, det tar folk for gitt.

Link to comment
Share on other sites

Greit nok at en del av den Norske befolkningen har ett lønningsnivå som kan være falskt høyt.

Men hva med de som har en normal jobb, ikke knytta til olje eller olje industien?

Vi kan vel ikke greie hele Norge under en kamm og si at alle har høye lønninger?

Link to comment
Share on other sites

Tallene jeg refererer til gjelder folk med normal jobb, og med gjennomsnittlig inntekt, ikke de som ligger på 1-2 millioner ++ i året. Poenget mitt var uansett at folk som bruker priser i andre land som referanse, har i mine øyne feil fokus. Kjøpekraften (lønninger satt opp mot prisnivå) i Norge er blant de beste i verden. Bensin, ammunisjon, våpen, det aller meste, er billig i Norge. (ikke en gang alkohol vil jeg påstå er dyrt) Ikke sammenlignet med prisene i andre land, men i forhold til inntekt har man ikke noe å klage på.

Link to comment
Share on other sites

Intressant at hver gang den norske krona er svak i forhold til utenlandsk valuta så settes prisene øyeblikkelig opp. Men den settes ikke ned dersom den norske krona er sterk i forhold til utenlandsk valuta (unntaket er vel DFS sine priser på 200STR)

Samme gjelder metallpriser.

 

Rare greier.

Link to comment
Share on other sites

Greit at Norma har kvalitetsammo, men prissettinga er rå.

F eks får Wichester produsert ammo i Sverige i noen metriske kalibre (blandt andre 9,3x74R). Antar denne er produsert av Norma. Denne koster med Nosler Partition kule under 30 kr pr smell, inklusive frakt tilbake over dammen. Tilsvarende fra Norma med Oryx kule koster fra 60 til 70 kr pr smell, inklusive frakt fra Åmotfors rett over grensa, og kuleprisen kan da umulig medføre denne prisforskjellen.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikkje berre lønninga i reine kroner som koster i Norge. Alle velferdsgodene som me tar for gitt på ein arbeidplass idag koster også ganske mykje, 5 veker ferie, sjukedagar for seg sjølv og barn/barenpassar, korte velferdspermisjonar, forsikringar, overtidsbetaling etc. Trur ein sum på ca. kr120/time i sosiale utgifter er "normalt" for ein norsk arbeidgjevar i tillegg til den faktiske lønna. Går du til USA som det er referert til så har ikkje vanlege folk krav på ferie slik me er vant til, trur og mange kan sjå langt etter betalt sjukemelding, korte velferdspermisjonar, overtidsbetalt etc. Dermed blir kostnadsnivået på lønningane vesentleg mindre enn i Norge. I tillegg er markedet i USA ca 60 gonger større enn i NorgeSverige er og faktisk rekna som eit lavkostland når det gjeld lønnsnivået i ein del yrke!

Link to comment
Share on other sites

Lønnsnivået er nok en del av forklaringa på høye priser. Men kansje prisstigninger burde forklares med at "lønnsnivået har gått opp så vi må øke prisene" istedenfor å bruke valuta og råvare som grunner for prisstigning. For når man gjør det, faller bunnen ut dersom råvare og valutakurser går ned uten at man skrur ned prisene.

 

Ang. Lønnsoppgjør:

Jeg personlig vet at hver gang jeg får lønnsøke på 1-2% så får alle andre det og, og på toppen av alt stiger prisene tilsvarende. Så alt i alt står man igjen med 0 selv om man tror man har gjort det godt.

Link to comment
Share on other sites

For åtte år siden mener jeg å huske at jeg betalte 13,- pr skudd (lapua mega, 30-06), i dag betalte jeg 25,- for samme patron.

Hadde lønnsutviklingen min stått i sammsvar med pris stigning på ammo hadde jeg vært en holden mann i dag.

Tja, ei dobling på 8 år er vel ikkje så heilt usannsynleg. Passar godt for min del.

Link to comment
Share on other sites

Strengt tatt så er pris og kjøpekraft to forskjellige ting. At vi kan kjøpe mange egg for en timelønn betyr ikke at egg er billig. Det betyr at vi har god kjøpekraft. Og god kjøpekraft får man av økonomisk vekst, det motsatte ville jo vært kjedelig. Så pris og kjøpekraft er selvsagt beslektet, men er strengt tatt ikke det samme.

Link to comment
Share on other sites

om jeg ikke husker feil gikk grunnlønna mi opp med ca 30% fra 2001 til 2009, på 8 år, i samme jobb (jada, jeg fikk lengre ansinitet osv, men alikevel). Om jeg ikke husker feil gikk ammunisjonsprisen opp med nesten 50% for den typen ammo jeg bruker mest.

 

Er vel bare å innse at lønnsvekst og prisvekst går omtrent hånd i hånd? Prøv å husk det hver gang man ber om lønnsøkning.... Får min yrkesgruppe lønnsøkning vil de andre ha tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Prisene kommer av hva folk er villige til å betale. Lønninger og varens produksjoskostnader betyr nada. Så lenge folk betaler Voss vann til 80 kr literen eller kjøper iPhone til x antall tusen er vel bevis nok på det. (og overskuddet til Apple)

Link to comment
Share on other sites

Problemet er høye skatter og avgifter, som gjør at vi ikke bryr oss om krone fra eller til, også blir den kronen til to osv...

 

Vi kan si at vi er blitt pris blinde.

 

Det viktige er at i Norge opereres det med trekk i lønna for skatter, så vi får aldri se hele lønna. Og da savner vi den ikke, i motsetning til i statene hvor du kan risikere at den lokale kemneren kommer på døren.( var en artig artikkel om dette i the telegraph for noen dager siden)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo lov å dra fram "skattetrikset" når man skal forklare det høye prisnivået i Norge. Sannheten er en smule mer differensiert. For å si det mildt er Norge et JÆVLIG lite marked. Da blir prisforhandlinger deretter, og våre importører får ikke nødvendigvis stordriftsfordeler. Det finnes vel, vil jeg tro, enkelte butikker i unaiten som alene selger mer våpen og ammunisjon en det som selges i hele Skandinavia. Sånn bare for å tegne et bilde av det.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan vel ikke greie hele Norge under en kamm og si at alle har høye lønninger?

Eh...Jo

Du kan ikke seriøst mene det at alle i norge har høye lønninger?

da synes du vel at jeg og min familie har høye lønninger

når vi får utbetalt mindre enn 16tusen til sammen på 2 lønninger

og det skal dekke hus leie på over 7tusen pluss

mat,fø en hund og et barn samt det skal dette alle andre utgifter folk har

ville ikke sagt det er særlig høy lønning? :roll:

Link to comment
Share on other sites

For åtte år siden mener jeg å huske at jeg betalte 13,- pr skudd (lapua mega, 30-06), i dag betalte jeg 25,- for samme patron.

Hadde lønnsutviklingen min stått i sammsvar med pris stigning på ammo hadde jeg vært en holden mann i dag.

Tja, ei dobling på 8 år er vel ikkje så heilt usannsynleg. Passar godt for min del.

 

 

Nå er det mulig jeg er frekk her, men hvorfor passer dette deg så godt ?

 

Husker godt han over her som nevnte at ammo var halve prisen før. Betalte vel ca. 4-5,- pr. skudd for Gyttorp Nikkelmagnum i 12/70. Nå som bly er borte, så må man gi borti 20-30,- pr. skudd for å få ammo som er kapabel til å legge skogsfugl i bakken på samma avstand som Gyttorp :shock:

Nå går det ikke så himla mange skudd pr. sesong på fugl for min del, så jeg blir ikke konkurs.....men jeg synes like fordømt at det er helt på trynet priser på hobby'n vår. Ikke har jeg råd til å bedrive mengdetrening med rifla på banen heller. Det koster meg rundt 350,- for 50 skudd. Og for meg er det mye penger. Men drit samma.

 

Men at vi er bedre stilt enn f.eks USA og i tillegg svenskene som det ble sagt oppi her er jo dønn riktig da. Så å jobbe i Norge, og handle i Sverige er trivelig :D

Hadde staten brukt huet, og hatt seriøse priser på det de fleste drar til Sverige for å handle, så hadde ikke folk hatt noe behov for å legge igjen mange milliarder på "harryturer". Da hadde penga blitt i landet her, og jeg vil tru det hadde blitt et løft for Norges handelsstand + en god del avgifter i statskassa. Istedet går alle parter glipp av penger.

Link to comment
Share on other sites

Norsk kjøpekraft er blant verdens høyeste. Dette er lønn minus skatt og avgift med rest til privat forbruk.

I Norge har vi hatt et AP styre omtrent hele etterkrigstida, noe som har styrket lønnstakere på bekostning av næringslivet. Bare se hvor mye industri som er igjen..

En annen effekt er at AP modellen har hevet gulvet for de laveste lønningene. På det viser lønner det seg mindre å ta en utdannelse enn i andre land.

At noen mener at prisnivået i Norge er høyt stemmer nok, men netto kjøpekraft er tross alt høyest i verden, så ingen andre land kan vise til et slikt "luksusforbruk" som i Norge hos vanlige lønnsmottakere! De fleste her inne ville nok fått en kalddusj privatøkonomisk om de flyttet til Sverige, USA eller hvilket som helst annet land, og skulle dekke levekostnadene med den inntekten de fikk der..... Et unntak finnes imidlertid, og det er dersom du er akademiker! Jeg har en mistanke om at det ikke er akademikerene som har skreket høyest i klagekoret i denne tråden?;)

Utover det så er det helt fritt om man vil jakte og skyte, og vi klager på prisen til stadighet, men kjøper lell! Dette viser bare at de får solgt uansett, så det er bare å skru opp prisen!

 

I Norge vil vi alltid ha en handelslekkasje til land som er billigere enn oss. Den ENESTE måten å tette denne på er å senke lønn og netto kjøpekraft for nordmenn ned på svensk nivå. Kun da vil harryhandelen opphøre! Å tro noe annet viser liten markedskunnskap....

Svensker reiser til Danmark, og dansker til Tyskland. Dette er ikke noe særnorsk fenomen!!

Salgsleddet vil alltid hente ut maksimal pris i markedet, uavhengig av selve lønna til folk. Noen av de rikeste i Norge har blitt nettopp det på å selge mat, og det til tross for stigende Harryhandel! Om maten kom gratis fra gården ville den fortsatt vært dyrere i butikken enn nabolandene! Det viser med all tydelighet at vi har et hlykostland med høye lønninger. Midt oppi det hele har vanlige folk faktisk en meget høy netto kjøpekraft. AP systemet skal ha ros for å ha klart det, men de har samtidig avlivet norsk produserende industri og primærmæringer i samme periode. Ikke noe godt parti i det lange løp med andre ord..... Arbeid kan jo være geit å ha det også?

Link to comment
Share on other sites

Nå er det det billig arbeidskraft i Asia som suger industrien ut av Norge. Der er det så billig å leie inn selv kvalifisert arbeidskraft at vi umulig kan konkurrere på svært arbeidskrevende produksjon. Vi kan heller ikke forvente at noen i Norge skal begynne å jobbe for 7 kroner timen, så vi kan bli "konkurransedyktige" igjen. Status Quo er likevel at Norge offisielt er "verdens beste land å leve i". Det er ikke feilfritt her, og det er mye jeg gjerne skulle sett annerledes. Leveforhold for "oss" i middelklassen er IKKE med blant det jeg skulle sett forbedret, for "vi" har det forbaska godt her i pottitlandet selv om Volvo X90 er dyrere her enn i Sverige...

-Importert ammunisjon er dyrt fordi vi kjøper så lite. Om norske importører hadde kunne kjøpe mengder om gangen som kunne imponert produsentene så hadde prisene blitt annerledes, selv med norsk mva og driftskostnadsnivå.

Link to comment
Share on other sites

Essensen i mitt innlegg er at det meste henger i hop.

Jeg tror ikke i min villeste fantasi at ammoprisene ville sunket nevneverdig om innprisen sank for forhandler.

Som Høggern nevnte på, priser har en tendens til å gå opp og ikke ned..

 

Og jeg synes det er helt greit jeg! Det må være lov å tjene penger i dette landet, og hvorfor skal ikke våpensjappa også få en bit av den stadig større kaka? Det må til om vi skal beholde de lokale utsalgene, selv i en liten AP-landsby som Hamar!

 

Regner med at du tok ironien UltraMagnum, for i den virkelige verden er ALT småskala i Norge.

 

Det som gjør meg en smule lattermild og forbanna på en og samme tid er at vi har så mange som forventer å tjene 500.000 i året, mens de samtidig vil ha kostnadsnivået som om de tjente 500 kroner i året....

Jeg har sagt det før, og sier det igjen, nordmenn er generelt noen bortskjemte pruppstinne dobbeltmoralister..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ha nå også i tankene transportkostnadene i dette landet er veldig høye. Spesiellt på en vare som ammo :!: Med høy vekt og lite volum.. Husk også på at det i hovedsak er alle butikkene rundt omkring

i landet(som er små i den store sammenhengen) som sitter med det meste av økonomisk risiko for hva som importeres til landet. Ikke så mye importøren. Importøren tar inn det butikkene har satt opp som forhåndsordrer(altså allerede solgt) pluss litt til supplering.

Skal ikke så mye feilkjøp til før att av fortjeneste er borte.

Link to comment
Share on other sites

Midt oppi det hele har vanlige folk faktisk en meget høy netto kjøpekraft. AP systemet skal ha ros for å ha klart det, men de har samtidig avlivet norsk produserende industri og primærmæringer i samme periode. Ikke noe godt parti i det lange løp med andre ord..... Arbeid kan jo være geit å ha det også?

For noe sprøyt :!: Hvor lang tid er det du tenker på når du sier i det lange løp? 60 år burde være godt nok. Selv om en del tungindustri forsvinner så har vi jo fått mange nye yrkesgrupper og teknologiarbeidsplasser som helt sikkert er sunnere for både kropp og sjel enn å jobbe i dårlig betalte fabrikker. Jeg vill minne deg om at Norge klarte seg meget godt gjennom finanskrisen med AP styre. Og arbeidsledigheten er lav. Jeg stemmer forøvrig ikke AP.

Link to comment
Share on other sites

Da antar jeg at du jobber del tid å ikke full tid? Eller som ekstra hjelp når det trengs.

 

utbetalt mindre enn 16tusen til sammen på 2 lønninger

 

Da bør vel et karriererskifte være høyaktuellt?

 

Hadde det bare vært så lett :wink:

min kone er en student som fortiden er en hjemmeværende hus mor

og jeg er ufør på grunn av sykdom

vi er begge veldig unge og ønsker og gjøre mer enn vi klarer

jeg vil aldri i verden få uførepensjon ikke på grunn av min sykdom men på grunn

av at nav mener jeg er forung :roll: da resulterer det i dårlig økonomi

man blir straffet økonomisk forde man vil men ikke kan :wink:

men det ordner seg snart 8)

pointet mitt er at ikke alle har fett betalt

når folk sier slike ting som Hassel sa

får jeg en følese av at enkelte ikke helt ser hvor godt dem selv har 8)

Link to comment
Share on other sites

Essensen i mitt innlegg er at det meste henger i hop.

Jeg tror ikke i min villeste fantasi at ammoprisene ville sunket nevneverdig om innprisen sank for forhandler.

Som Høggern nevnte på, priser har en tendens til å gå opp og ikke ned..

 

Og jeg synes det er helt greit jeg! Det må være lov å tjene penger i dette landet, og hvorfor skal ikke våpensjappa også få en bit av den stadig større kaka? Det må til om vi skal beholde de lokale utsalgene, selv i en liten AP-landsby som Hamar!

 

Regner med at du tok ironien UltraMagnum, for i den virkelige verden er ALT småskala i Norge.

 

Det som gjør meg en smule lattermild og forbanna på en og samme tid er at vi har så mange som forventer å tjene 500.000 i året, mens de samtidig vil ha kostnadsnivået som om de tjente 500 kroner i året....

Jeg har sagt det før, og sier det igjen, nordmenn er generelt noen bortskjemte pruppstinne dobbeltmoralister..

 

 

Ja nå har det ikke vært AP-flertall i Hamar på en stund. Den byen "styres" av en spinnvill krølltopp fra en slags bygdeliste mede uklart opphav, og alle pengene de ikke har er brukt til å finansiere verdens flotteste 2. divisjons fotballstadion midt i et boligfelt.

Jeg kan forøvrig forsikre deg om at det fremdeles ikke er forhandlernivået som stikker av med stor fortjeneste på ammunisjon. Jeg liker ønsket ditt om en større del av kaka til lokale utsalg, men tror ikke et øyeblikk det blir noe av! :D

Link to comment
Share on other sites

For åtte år siden mener jeg å huske at jeg betalte 13,- pr skudd (lapua mega, 30-06), i dag betalte jeg 25,- for samme patron.

Hadde lønnsutviklingen min stått i sammsvar med pris stigning på ammo hadde jeg vært en holden mann i dag.

Tja, ei dobling på 8 år er vel ikkje så heilt usannsynleg. Passar godt for min del.

Nå er det mulig jeg er frekk her, men hvorfor passer dette deg så godt ?

 

Jeg tror han snakker om sin egen lønnsutvikling. Det godt mulig å doble lønna si på 8 år i visse perioder av livet. F. eks. i det man trer inn i arbeidslivet. Men jeg tror at det er de færreste her i landet som dobler lønna si hvert åttende år gjennom hele sitt yrkesliv.

 

For min del har ammoprisene gått opp så mye at jeg ikke trener med storviltrifla lenger. Jeg skyter noen hundre skudd med salongrifla i vinterhalvåret før jeg tar mine 30 +5 skudd med storviltrifla. Sistnevnte gjøres med tårer i øynene.

Link to comment
Share on other sites

Norsk lønnsnivå er generelt høyt. Å pris og lønn stiger jevnt og trutt, og i takt omtrent. De som ikke får samme økning er de som ikke deltar i arbeidslivet.(studenter, pensjonister, trygdede). Men jeg tror de og har det bedre i norge enn i mange andre land.

Hilsen Høggern, som er student ;)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det bør jo være et varsko om at vi har et høyt lønnsnivå når det er interessant for svensker å jobbe her.... Nordmenn har faste utgifter som er meget høye.- Man kan leve for en langt mindre penge i Sverige enn i Norge. Rett over grensen kan jeg leve på 60 kvadrat med alle hvitevarer inkludert for rundt 4 tusen i måneden. Bilene er mye billigere (lavere avgifter). Så, da kan man holde lønningene nede, folk klarer seg jo på mye mindre. Så kjøpekraften og produksjonskostnadene blir jo begge lavere. Svenskene har og et ubetydelig høyere skattenivå i snitt.

 

Så, når de som skal selge meg ammoen i Norge er like opptatt av å få sine sosiale goder (ekstreme) som jeg selv er, så blir ammoen dyr.

 

Sosial boligbygging og ammopriser henger sammen :) med alt annet i universet :)

 

Noen pseudoøkonomiske funderinger bare .. Hemmeligheten er kanskje å flytte Norges befolkning nærmere svenskegrensen

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, Hassel får leve i sin egen boble, og jeg håper han innser hvor godt han har det. Og jeg unner dere alle å ha det godt, og økonomisk frihet :D:D

 

Jeg og madamen er uføre pga. sjukdom og dritt, så vi går på 66% av det vi hadde i gjennomsnittelig lønn de 3 siste åra før vi ble dårlige. Så jeg kan trygt si at jeg er glad jeg i det hele tatt finner penger til å få jakta og styra, og opprettholdt hobbyen min til en viss grad. Men jeg har ikke råd til å trene noe særlig + at sjukdommen setter sine klare begrensninger i utførsel av jakta. Det meste jeg har klart å jakte på 1 høst var ifjor, og da var jeg ute rundt 35-40 turer. Da jeg var ung så jakta jeg konstant fra 16. august til 23. desember. Heldigvis har muttern og bestefaren min hjelpa oss en god del med økonomisk støtte.

Link to comment
Share on other sites

Ja ja, Hassel får leve i sin egen boble, og jeg håper han innser hvor godt han har det. Og jeg unner dere alle å ha det godt, og økonomisk frihet :D:D

 

Jeg og madamen er uføre pga. sjukdom og dritt, så vi går på 66% av det vi hadde i gjennomsnittelig lønn de 3 siste åra før vi ble dårlige. Så jeg kan trygt si at jeg er glad jeg i det hele tatt finner penger til å få jakta og styra, og opprettholdt hobbyen min til en viss grad. Men jeg har ikke råd til å trene noe særlig + at sjukdommen setter sine klare begrensninger i utførsel av jakta. Det meste jeg har klart å jakte på 1 høst var ifjor, og da var jeg ute rundt 35-40 turer. Da jeg var ung så jakta jeg konstant fra 16. august til 23. desember. Heldigvis har muttern og bestefaren min hjelpa oss en god del med økonomisk støtte.

Høres ut som dere har det ganske likt oss

jeg er ansett til og være rund 75% ufør av spesialister

mens nav tvi holder på uførepensjonen

på grunn av at jeg skal være "for ung"

men det er på vei til og løse seg da jeg har

vært på midlertidig rehablitering i 5år :roll:

uansett ikke alle har det like fett i det økonomiske 8)

Link to comment
Share on other sites

Til dere som syter over hvor fælt dere har det, så skal jeg sitte i min 80% belånte bolig med fortsatt gjenstående oppusingsbehov og le, mens jeg godter meg med min løpende barneskolelærer inntekt.

 

Lønnsnivået i norge er høyt (fakta opplysning)

 

Og vi har også en av de beste velferdsatatene, ver gjheren sinte på NAV (Det var jo bondvik regjeringen som ville ha reform) Men bland ikke deres egen ugeldige situasjon oppi det fakta at det er høyut lønnsnivå i Norge. Og takk gudene for at dere slipper å sitte i samme situasjon i et hvilket som helst annet land i verden.

Link to comment
Share on other sites

kan vel egentlig ikke klage når en av dere er student. høres ut som om dere er i startfasen i livet, da er det som regel trangt.

 

startet selv på 36kr timen, samboeren når hun studerte så var det 6000kr mnd hun hadde å leve av, bøker,trening,fest,fest,feste,mat,strøm, husleie osv.....

 

kan ikke forvente att man har ingeniørlønn fra fylte 18 år.

Link to comment
Share on other sites

Greit at du mener lønnsnivået er så jævla høyt her, men da kunne kanskje "lønningene" for oss som faktisk "sliter bittelitt" også økes litt da. 66% av en relativt dårlig lønning fra starten av trenger man ikke å være rakettforsker for å forstå at ikke får blitt all verden.

 

Men at vi i Norge har det bedre enn i mange andre land er jeg uten å mukke helt enig i :D

Men vi blir litt uenige når du snakker som om at "alle" i Norges land har mye penger.....for det er faktisk ikke helt sånn det fungerer.

 

Men du får bare smile og le hele veien til banken med gjelda og barneskolelønninga di du, så skal jeg gjøre det samme med min 80% belånte bolig og min 66% reduserte lønning :lol:

Bryr meg ganske midt i ryggen om hva andre måtte mene om akkurat dette, for Litago og jeg veit åssen ståa er i vår situasjon :lol::D

Link to comment
Share on other sites

kan vel egentlig ikke klage når en av dere er student. høres ut som om dere er i startfasen i livet, da er det som regel trangt.

 

startet selv på 36kr timen, samboeren når hun studerte så var det 6000kr mnd hun hadde å leve av, bøker,trening,fest,fest,feste,mat,strøm, husleie osv.....

 

kan ikke forvente att man har ingeniørlønn fra fylte 18 år.

situasjonen hennes er nok værre for henne enn hva jeg har sittet her og belyst

tror ikke hun ville satt pris på at jeg sitter her og

bretter henne ut :wink: men ja hun er student

hun er en ung mor men på toppen av det hele

så har hun det slik som meg

hun har hatt en utrolig vanskelig barndom

som har satt sine spor og

som ofte er det slik at menesker som er i samme situasjon

har lettere for og møte hverandre

så jeg tviler på at hun noen gang

kommer til og bli student igjen

vi er kansje i start fasen

men situasjonen vi lever i

er lang i fra en startfase

i dag er det faktisk flaut og sitte og si

at men er ufør

man blir fort stemplet som en av dem som

bare sitter hjemme og mottar penger

forde man er for lat til og jobbe

tro meg jeg ville jobbet som mye rart om jeg bare kunne :wink:

jeg sier ikke dette for og få sympati

jeg sier dette forde det er feil og la

folk tro det at det finnes så jævelig mye rettferdighet

når det kommer til nav systemet og de som har ansvar for den

så finnes det ikke mye rettferdighet

jeg og madamen er nok ikke alene finnes flere 1000 av oss

men alikevell føles det så flaut og nedvergende å måtte

leve på penger fra nav

 

Og til deg Hassel

Det er ikke ment som noe angrep på deg på noe vis

du er en kjekk kar med masse og komme med

men noe er vi ikke enige om men det er bare slik det er :wink:

No hard feelings :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kenneth32

Jeg tror denne debatten er på vei i dass om vi ikke blir enige om hva vi snakker om.

Lønnsnivå er et begrep som handler om hvor mye en arbeidstager må jobbe for å få råd til f.eks å bo, mat bensin osv.

Altså hvor mange timer og minutter. Det har ingenting med lønning som sådan å gjøre. Og enda mindre å gjøre med de velferds og sosiale ytelser man har rett til når man er så heldig å være født i Norge.

 

Jeg betaler faktisk min skatt med glede, fordi jeg opfatter vårt samfunn som rimelig rettferdig og det er noe som da kommer blant annet deg til gode. Jeg har ikke på noe som helst tidspunkt sagt, skrevet eller ment at:

vi blir litt uenige når du snakker som om at "alle" i Norges land har mye penger.....for det er faktisk ikke helt sånn det fungerer.

Jeg har snakket om lønnsnivå, altså hva en gjennomsnittlig nordmann har mulig til bruke lønna på, ikke på n0oe tidspunkt sagt at alle i Norge har masse penger.

 

Videre når man diskuterer prissetting på varer, er det altså fler faktorer. Lønnsnivået kommer inn fra begge sider.

Den ene siden er at den som selger varen skal ha lønn til å dekke sine daglige utgifter , (Prisnivået er i norge høyt, sammenlignet med andre land) og i tilegg er vi som regel villige til å betale mer siden vi har mer penger til hobby og fritid en de fleste andre (Gjennomsnittlig)

 

Litt betegnende er det jo at dette sidesporet dukker opp i en diskusjon av ammunisjons priser... noe som definitivt er et luksosprodukt :mrgreen:

 

Forøvrig kan det nevnes at 9x19mm kostet 2.30 pr stk ved kassekjøp hos willy røgeberg i 1982 i følge en anonse i VJ.

Tenk på hvor billig 9x19 er i dag.... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

OK, skjønner nå hva du mener.

 

Selv har jeg sett på en del varer i utenlandske nettbutikker i det siste, og felles for disse er at det er påslaget av norsk merverdiavgift (samt fraktkostnader og mer trøbbel ved eventuell reklamasjon) som gjør at jeg like gjerne kan handle lokalt.

 

Merverdiavgift er en regressiv skatt og uforenlig med ideen om at de som har mest skal bidra med mest. Men jeg holder ikke pusten mens jeg venter på en reduksjon av den...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...