Jump to content

Frossen rype til 99,- hos REMA1000


Nissen

Recommended Posts

Først: Jeg har ikke smakt akkurat de rypene som Rema 1000 selger i år, så jeg uttaler meg sikkert på sviktende grunnlag.

 

Når det er sagt: Jeg har generelt dårlig erfaring med butikkjøpte gryteklare ryper. Slurvete flådd, med dunrester på de skinnfillene som sitter igjen, småfalne (fjellryper, tro?) og med en litt ram smak, omtrent som blodslått/skuddskadet/vorsteherapportert fugl. Å sammenligne disse med det jeg har i min egen fryser er som å sammenligne billig-karbis'er fra Nordfjordkjøtt med hjemmelagete hjorteburgere laget av karbonadedeig.

Link to comment
Share on other sites

Bare jeg som syns slik er litt synd å se i butikk? :roll:

 

Hvorfor det? Hvis de er skutt en plass der bestanden tåler det (noe jeg ikke kan se vi har grunn til å tvile på) er det jo mye bedre at noen kjøper og spiser det enn en kylling som har hatt ett bedritent liv, bare for at vi kan spise billigst mulig kylling.....

 

Hvis salg til butikker fører til for stor beskatning er jeg enig med deg.

Link to comment
Share on other sites

Bare jeg som syns slik er litt synd å se i butikk? :roll:

 

Hvorfor det? Hvis de er skutt en plass der bestanden tåler det (noe jeg ikke kan se vi har grunn til å tvile på) er det jo mye bedre at noen kjøper og spiser det enn en kylling som har hatt ett bedritent liv, bare for at vi kan spise billigst mulig kylling.....

 

Hvis salg til butikker fører til for stor beskatning er jeg enig med deg.

 

 

 

Tenker jo forsåvidt på bestanden og.

Men for meg så er en rypemiddag noe helt spesielt som du må ha fortjent med å traske i fjella. Eller som en gave.

Men hisser meg ikke opp over at den er i butikkene altså, syns bare det er litt synd :)

 

 

 

Sako 30-06. Var ikke vondt ment altså. Er vell ganske enig med deg egentlig, bortsett fra at du skriver fugl. Min raserer hare under apport og :) Riktignok tok han livet av den først da:)

Link to comment
Share on other sites

Synes ikke det er spesiellt billig!

 

Dette er, som flere har nevnt her, skotske ryper. Og for alt jeg vet, så kan det være oppdrettsfuggel. Folk må gjerne kjøpe dette, og tro at de sitter og spiser villmark, men de om det.

 

Kjøpte engang frossen ørret på rema. Fjellørret sto det. Tok den med hjem, tinte den, stekte den og kastet den. Det smakte jøsshøl. Eller myr, om du vil. Leste det med små skrift på innpakningen, og den viste seg å være fra Peru.

Link to comment
Share on other sites

I kassa på Rema1000 her i byen er det ikke ei eneste rype å se, bare ei gammal røy... :roll:

 

Beklager off-topic, men jeg klarte bare ikke å dy meg denne gangen. :twisted:

 

 

 

Edit:

[On topic]

Hva er slik oppderttsfugl fòret med? Er de oppfostret på mais de også, slik som veldig mye kylling er? Jeg vil jo tro at det gir en noe annen smak enn hva tyttebær og lyng gir.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt og spist noen av disse Rema rypene.

 

Vet ikke om det var p.g.a flau smak over å ikke ha fyllt fryseren tilstrekkelig selv, eller om de rett og slett smakte andeledes.. Men både jeg (og kona) ble litt skuffet da vi tok første tygg. Smaken er der, for all del.. problemet var i grunnen at det var i overkant mye smak på kjøttet. Vet ikke om de burde hengt mer eller mindre.. noen høydare var det ikke. Anbefaler fløtesaus fremfor rødvinsaus/viltsaus for å nøytralisere litt av smaken.

 

Intet å utsette på flåingen, at de i det hele tatt gidder å plukke av fjær fremfor å bare rive av skinnet er besyndelig nok i seg selv. Men det trekker ikke i negativ retning og det var lite fjær.

 

Blyhagl; ja.. her snakker vi bly og ikke stål eller edelt metall. Den ene var på grensen til sundskutt. Ettersom de ikke er fanget i nett antar jeg det dreier seg om ville fugler.

 

 

Go-feelingen med måltiden for min del, var altså ikke smaken.. men at tipptipp'en sansynligvis ikke har levd ett liv i bur med kraftfòr på menyen.

 

 

Edit;

slenger inn litt info fra pakken, 100g rype inneholder 117kcal (484kj), 26g protein, 2g fett og 4mg jern. Det vil si at man bør stappe i seg ett rypekull hver dag om skal få greit med næring om vinteren. Mindre næring enn jeg trodde..

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte engang frossen ørret på rema. Fjellørret sto det. Tok den med hjem, tinte den, stekte den og kastet den. Det smakte jøsshøl. Eller myr, om du vil. Leste det med små skrift på innpakningen, og den viste seg å være fra Peru.

 

Det er vunnet mange isfiskekonkurranser med slike...

 

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Noen som ser parallellene til denne tråden ? : viewtopic.php?f=20&t=42721
:roll::roll:

 

Men det svares jo på dine spekulasjoner ;

Rypene hos Rema1000 er importert fra skotland.

Og i hvilken rekkefølge kommer mitt innlegg og svaret ? :roll::roll:

Kanskje jeg skulle sett svaret først selv om det kom 5 innlegg etterpå ? :roll::roll::roll:

Man er da ikke Snåsamannen heller... :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 13 years later...

Jeg har  noen ganger måttet blande skotske ryper fra Rema, med noen norske fra fjellet her i nord, og ingen av de som spiste middag klarte å kjenne forskjell på smak. Skotske , muligens en aning mindre. De var veldig fint flådd, og jeg betale under 100 kr pr stk. Kan absolutt anbefales som reserveløsning,😉 men du går selvsagt glipp av en fantastisk tur i fjellheimen.  

Link to comment
Share on other sites

Viggo og Balder skrev (2 timer siden):

Jeg har  noen ganger måttet blande skotske ryper fra Rema, med noen norske fra fjellet her i nord, og ingen av de som spiste middag klarte å kjenne forskjell på smak. Skotske , muligens en aning mindre. De var veldig fint flådd, og jeg betale under 100 kr pr stk. Kan absolutt anbefales som reserveløsning,😉 men du går selvsagt glipp av en fantastisk tur i fjellheimen.  

Jeg har bare i nøden kjøpt noen skotske ryper en gang, og de smakte lever.. Ryper på Meny tror jeg koster en god mer enn en hundrings ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...