Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

Forbaska synd at 85'en ikke kommer med .222 i links. Kunne virkelig tenkt meg og hatt en slik. Jeg byttet til links for to år siden og har kjøpt meg børse med hanken på andre siden til elgjakt, men det er ingen som har .222 links med riktig låskasse. S&L Legacy kommer med det i år, men den runder jo 20 000,-. Da skyter jeg en stund til med Vixen...

 

Hvorfor ikke .223, spør folk. Har verdens beste argument for det; "Fordi .222 er penest, så det så!" :-)

 

85 hunter left-handed leveres i 22-250 da, men kanskje bare for spesielt interesserte..

Link to comment
Share on other sites

Og kva er gale med finnlightstokken ? Stiv nok i låskasseområdet.Beste syntetstokken eg har prøvd når det gjelder sklisikkert grep under alle forhold. At den kan vere bevegelse i fremste del av stokken betyr vel ingenting då løpet er frittliggande.Sjå test i siste Jakt og Fiske :D

Link to comment
Share on other sites

Valgets kval...

 

Vurderer den minste kreasjonen i Hauskenslekta på denne.

Er litt i tvil på heile greia, blir litt stilbrudd med lyddemper på en Finnlight på en måte føler jeg... litt sånn som med tofoten.. :?

 

Innspill?

 

Jeg har også Finnlight i 308win, og en Hausken JD 224. http://www.villmarksbutikken.net/Produk ... -lyddemper" target="_blank" target="_blank

 

Personlig, ville jeg ikke hatt noe mindre, jeg ser og forstår tankene dine om vekt! Men likefullt, jeg ville ikke og jeg har heller ikke behov for å endre dette oppsettet, jeg er meget godt fornøyd. På en annen 308win rifle, bruker jeg Hausken SD228, den merkes godt at der tyngre, men denne lette nye versjonen, demper da faktisk bedre :-)

 

Et veldig godt argument for JD224, synes jeg, er at når jeg er på jakt og skyter det ene skuddet, er det aldri med frykt for å skade noen hørsel. Det er godt mulig mye skjer, men jeg oppfatter ikke skuddet og smellen som ubehagelig i det hele tatt. Ellers er jeg meget nøye med å bruke både propper og hørselvern.

 

En faktor, kontra gode, gamle og tunge SD228, er hva JD224 egentlig tåler av bruk!

Når man har den i hendene, kjennes den ikke bare lett ut, det er nesten som man kan føle at den er tynnvegget.

Min blir brukt til trening, jaktfelt og selvsagt jakt.

Har etter en sesong intet negativt å bemerke!

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

 

Jeg bruker blant annet JD191 og WD65 på de fire andre riflene.

 

Det sitter langt inne å gjenge pipa på ei så hendig og fin rifle.

Så et kompromiss er JAKT151 med ytterrør i matt grå som matcher løpet og grepsflatene.

 

Grunnen til at jeg vurderer demper overhodet er munningsvippen. Ultralette børser hopper litt :D

 

Får kanskje rett og slett fikse samme gjenger som står i WD65'en og bruke den i lavlandet og på skytebanen.

 

...og en JAKT151 til fjellbruk.

 

 

TROR JEG :roll:

Link to comment
Share on other sites

Forstår at dette sitter langt inne for deg, og det er ikke bare noe jeg tror :-)

Jeg bruker til sammenligning ikke tofot på Finnlighten min, men på post brukes alltid en form for stabilt anlegg. Min beste venn både som venn og beste jakt kamerat har også Finnlight, han bruker en JD191, og han er også strålende fornøyd!

 

Liker tanken på at du ville ha samme farge på demper som på løp, det er det ikke så mange som tenker på, tror jeg, men jeg ser at den detaljen vil bli meget pen, og gjør noe med helhetsinntrykket! :-)

 

Om du først bestemmer deg for å gjenge, og sliter litt med å vite helt eksakt med hva du ønsker av demper, hva med da og ta turen til en butikk som har flere av de evt aktuelle kandidatene og prøv dem, og se og kjenn på god følelsen og mage følelsen! :-)

 

Håper du blir godt fornøyd samme hva du velger! :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Er det noen Sako Finnlight 308win eiere, som har hatt og brukt sin Finnlight så mye at presisjonen har begynnt å forandre seg? Er det noen som har skiftet pipe på sine Finnlighter? Lurte bare på om at hvis så var, om det da er mulig å få en helt ny lik tilsvarende original Sako Finnlight fluted pipe, eller må man velge andre løsninger? Slik som feks Lothar Walther eller Lilja? Et 308 løp holder vel alt etter som 5000-8000 skudd, avhengig av omsorg og pussing? Er en stund til jeg er der, men tenkte nå bare å skrive ned tanken jeg hadde i hodet omkring dette.

Link to comment
Share on other sites

Anng pipe til finnlight så er det fullt mulig å få ny orginal finnlight pipe, fikk pris for noen år tilbake. og den originale pipa var da en god del billigere enn ny "norsk".

Sako forhandler fortalte at våpenet måtte sendes til Finland for pipebytte der, det kunne ta litt tid, med det gjør jo det fort her på berget også hos en anerkjent børsemaker.

Link to comment
Share on other sites

Har en ny Sako 85 classic, målte avtrekk på jakftfelt i helga og den gikk ikke igjennom våpen kontrollen = avtrekk mindre enn 1 kg

Står i boka at det er innstilt fra fabrikk på 1,5 kg!

Ser ut til at jeg kan justere dette selv, men lurer på hvor mye jeg skal skru, omdreininger?

Link to comment
Share on other sites

Henta min Sako AII .308Wpå Landerø i dag, vært inne til rens, smøring og justering av avtrekket, stod justert til ca 1.5kg. Det var betydlig lettere nå enn før jeg leverte den inn. Fikk jo ikke pene samlinger av sånt. Så håper det bedrer seg nå.

 

Sako_35

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei kammers venner! Lånte tråden litt :lol:

Har egentlig forelsket meg i en sako 85 hunter i 6,5x55 og lurer på om det er ett bra kjøp i forhold til noen andre rifler i samme prisklasse.

 

Hadde også vært greit og få høre deres omtaler om 85 huntern eller andre sako rifler!

 

Takker for svar på forhånd. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 85 hunter laminated i 3006, storfornøyd med den. Men mange sako fantaster mener at det er sako 75 som er tingen.. ligger forøvrig en fin 75 hunter ss på finn nå i 6,5x55 ( vet ikke hvem som selger, men det var en flott rigg..)

Link to comment
Share on other sites

Sikringen på 75 sperrer både avtrekk og tennstempel. På 85 så sperres kun avtrekk (=som Remington)

 

Hei.

Javel, nå har jeg en Sako 75, og jeg klarer ikke å se hvordan dette skal gå til i låskassen.

Ikke ser jeg dette beskrevet noen plass eller.

Bra hvis det stemmer.

 

Som det beskrives er 85en ett smekrere våpen, burde ikke være noen bakdel. 85en er vel da også lettere.

 

85 har kontrollert mating mot 75ens push feed.

 

Begge har utkaster i bakkant av låskassen, dette kan jeg ikke se noen fordeler med, men en nødvendighet med kontrollert mating.

75en kunne altså, med fordel, hatt utkaster i sluttstykkehodet.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Hjortefot, og andre med Sako 85 Finnlight 308Win, hvilken trenings ammo bruker dere?

Finnlighten skyt bra med det meste :D Bruker for det meste heimelada Sierra 150 grains hpbt til trening. Lada til 800 m.sek. Til jakta har eg lada opp 150 grains barns Ttsx i 815 m.sek for å prøve den.Har og lada opp sako superhammerhead i 150 grain til 830 m.sek. Skyt likt med det meste på 100.m.Vert spennande å prøve dei. Vert det elgjakt til hausten brukar eg Ttsx og i tilfelle reinsdyr vert det hammerhead. Har skote hjort med Swift A-frame, Rem.core lockt ultra og Fed. fusion med strålande resultat. Verre var det med Norma elite for der vart det berre granatvirkning utav.Måtte kaste det meste etter eit perfekt treff rett bak bog. :shock:

Link to comment
Share on other sites

Har bare skutt med hagle siste år. Er en sånn "mest-fokus-på-ståendefuglehund-og-skogsfugl"-type. Ganske mye skyting med hagle, så jeg skyter brukbart. Og lært meg en del om hagler, og stokker og tilpasning og ammo etc.

Har tenkt at jeg burde få meg en rifle etter hvert, men det har aldri blitt noe av. For å være helt ærlig har jeg vel egentlig aldri skutt med rifle heller. I hvert fall ikke med skikkelig utstyr.

Men nå har jeg fått ut fingern og fikk tak i en brukt 85 Finnlight, 6,5x55. Noen år gammel, men ser fin ut. Jeg kjøpte den uprøvd og nesten usett. Men det er vel greit, et idiotsikkert kjøp tenkte jeg, eller hur? Påmontert en A-tec (Maxim, eller var det Maxus), og en Meopta Meostar R1, 3-12x56. Kanskje litt stor kikkert, men greit nok inntil videre for en novice.

Det er først og fremst reven jeg vil til livs. Kanskje det også blir litt rådyr etter hvert. Og annet småvilt.

Men en ting stusser jeg litt på. Disse børsene, altså de med synt. stokk, de er vel ikke mulig å tilpasse noe særlig? Er det egentlig nødvendig? Den passer meg OK, men jeg synes børsa føles "liten/kort". Minner meg litt om luftgeværet jeg hadde som guttunge. Jeg ser uansett frem til å prøve den :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Hei gode venner.

 

Ny på kammeret og føler litt at jeg må melde min adkomst her.

 

Jeg har to stk Sako.

Den ene er en m75, langholdsrigg. 6,5-284, schmidt & bender 5-25*56. A-Tec demper+litt annet små ting.

 

Den andre er til jakt. En Sako 85 finnlight stainless. Leupold VX-6 3-18*50 og hausken demper.

 

Dette var kort om mine sakoer.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...