Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

Alle Finnlight har fluta pipe. Sikker på at det ikke er en Finnbear ?

 

Er ikke sikker på noe når det kommer til Sako 85.......

Børsa er rustfri og i kaliber 30-06, plaststokken virket litt kipere en den som står på den 75en som jeg har fra før. Tipper løpet er nærmere 60 enn 50 cm..

Link to comment
Share on other sites

Alle Finnlight har fluta pipe. Sikker på at det ikke er en Finnbear ?

 

Er ikke sikker på noe når det kommer til Sako 85.......

Børsa er rustfri og i kaliber 30-06, plaststokken virket litt kipere en den som står på den 75en som jeg har fra før. Tipper løpet er nærmere 60 enn 50 cm..

 

 

Det kan du være 110% sikker på, uansett om det er 75 eller 85. Om den ikke har fluta løp, er det en vanlig synt/rustfri.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Noen som har hørt om Sako Handy? Hadde aldri hørt om denne varianten før en på elgjaktlaget mitt nevnte på en slik i dag. Han har en han skal selge.

 

Tenkte ikke på å spørre særlig om den i farta, som kaliber, alder og om den er i god stand eller pris. Skal tross alt ikke ha rifle selv nå. Han nevnte han har hatt den i ca 25 år. Tipper det kan være en L579-variant, ala AII eller AIII, i hvert fall om han selv kjøpte den brukt. Fikk med meg at det er en kort variant i hvert fall. Han kalte det hundeførerrifle. Karabintype?

Link to comment
Share on other sites

Hei - jeg har/ hadde en pen A2 i 22-250 med helstokk. Jeg har vært veldig fornøyd - går som en stråle på skytebanen! Dessverre gikk den i gulvet på skytbanen i går og knakk i kolbehalsen! Nå ser jeg etter noe godt lim jeg kan bruke til jeg finner en ny kolbe - noen som har noe forslag eller erfaring (gjerne begge deler)?

Jeg hadde altså en pen rifle - jeg har riflen fremdeles - men den er ikke så pen ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk en Sako helstokk i 9,3x62 tilsendt i posten, som hadde fått kolbehalsen knukket underveis.

 

Er bruddet rent så kan det fikses til det nesten usynlige, og sannsynligvis blir du anbefalt en søylebedding i samme slengen, så er børsa akkurat like god som før.

 

Nå vet ikke jeg hvor mange tommeltotter du har, men personlig ville jeg gått til en børsemaker. Prisen jeg fikk på Jakt og friluft var slettes ikke avskrekkende, tror det var godt under tusenlappen.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hei en kompis har er sako A2 som trenger nytt løp. Kaliberet er .308win. Noen som vet hva som er original twist på denne? Å hva er twisten i 85 hunter? Løpet vi ble anbefalt var green mountail barrel. 4200 ferdig montert å beddet. Hvis noen syntes løpet er et lavbudsjetsløp så stemmer sikkert det. Vi bad om det :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg leverte i dag stokken til min Sako 85 Laminated Stainless hos forhandleren. Den sprekker opp i samme retning som lagdelingen i kolbehalsen, foran og bak magasinbrønn, samt helt fremderst ved løpet. Med en alder på bare litt over et år bør det være en grei sak å få en ny stokk, men jeg vurderer å be om en plaststokk i stedet dersom dette er å forvente av laminaten. Rifla har vel gått rundt 500 skudd, hvorav kun et par dagers bruk var i regn. Jeg håper dette bare er en mandagsutgave, og at det ikke er representativt for kvaliteten. Er plastkolben noe tess, eller er den myk og med hul lyd når man dunker på den? Dette er et bruksvåpen, så estetikk kommer i annen rekke.

 

Ellers er jeg veldig fornøyd med rifla :)

Link to comment
Share on other sites

For å motvirke at laminatet sprekker opp, kan det være lurt å sjekke tiltrekkingsmomentet på skruene som fester systemet til stokken med jevne mellomrom, spesielt om en skyter litt mer enn gjennomsnittet.

 

Er selvfølgelig litt kaliberavhengig.

Insinuerer ikke at over nevnte kan være årsaken til at denne spesifikke stokken sprekker på langs, men jeg vet av dyrkjøpt erfaring at det nok ofte slurves med "ettersyn" av akkurat dette.

 

Lykke til med reklamasjonen og gi oss gjerne tilbakemelding å rifla er oppe å går igjen.

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har Sako 85 Finnlight i 308 Win og i 30-06 SPRG, som har noe negativt og bemerke, presisjon, funskjon, samme hva det måtte være?

 

Hva er dere mest fornøyd med?

 

Jeg vurderer og skaffe meg en selv slik rifle, men vet ikke om jeg vil gå for 308 Win eller 30-06 SPRG!

Har ein i 308.Kort låskasse med zeiss victory 2,5-10 x 50.Kjemperifle som er lett og velskytande.Det beste med børsa er magasinet som kan ladast sjølv om det står i låskassa eller er utatt samt den geniale sikringa mot å ramle ut av børsa.Kryssmatinga gjer at låskassa er smekker og god å halde rundt ved bering av våpenet.Og so får du låskasselengde etter kaliber.Ingen billige plastmagasin her som henger ut under våpenet.Det einaste negative eg kjem på er at den andre børsa vert ståande i skapet.

Link to comment
Share on other sites

Takk for hyggelig svar! -)

 

" problemet" med denne riflen, er at jeg ikke har den enda...og at jeg tenker ofte på og skaffe meg den...så til vår/sommeren, er jeg nok også en Sako eier! :-)

 

Må bare bestemme meg for kaliber, enten 308Win, eller 30.06, men kanskje noe av lettheten og smidigheten blir bort ved valg av 30.06, jeg vet ikke, bare 100 gram tyngre og og 5,5cm lengre løp...og klart mer rekyl...litt mer punch, som jeg ikke helt vet om jeg trenger...

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for den kortere kassa enn med .30-06en. Når man først går for finnlighten kan man like greit ta så lett som mulig.

.308en er jo visst nok bedre å kappe enn .30-06 om du vil ha børsa enda lettere :P

 

Sett på en lett kikkert i matchende farge til børsa og du har en stilren og fin børse :)

 

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Lurer på om noen som får perfekt mating med 6br i sako 85, feks i 22-250 magasin.

Er godt kjent med topp mating i sako A II. Sako 591.

Fikk nylig inn ei sako 85 rifle i 223. Ser at magasinet på denne er litt annerledes enn sako 75.

Sako 85(XS action) 223 mater feks 221 Fireball perfekt. Det gjorde ikke sako 75.

Vært kjekt å få sine favoritt kaliber i ei sako 85 kasse.

 

Hvis noen med ei sako 85 rifle i 22-250 har lyst å teste, så ordner jeg gjerne noen dummies i 6mm Norma BR

Link to comment
Share on other sites

Det går an å borre opp få inn magasin, ble jeg fortalt. Jeg har et lokk under som skjuler et hulrom.

 

For meg handler det bare om en eneste ting nå, og det er å få et veldig lett våpen med lyddemper som smerter meg minst mulig i fjellsiden etter hjort. Flere operasjoner i skulderen min gjør at jeg må tenke vekt 100%. Kragebeinet mitt er sagd av og det er frest som pokker i overarmen. Hovent kne etter kneoperasjon gjør også sitt.

 

Jeg ble fortalt at .308 kan kappes mer enn noe annet kaliber, så jeg er ute etter syntstokk, avkappet pipe og demper for øret sin del.

 

Hva er våpenet mitt verd? Jeg har ikke den ringeste ide selv og jeg selger gjerne for å delfinansiere noe annet.

 

Jeg kunne tenkt meg Tikka T3 eller Howa med syntstokk. Tar gjerne i mot tips om annet som er bra og rimelig.

 

Jeg kjøpte en brukt Sako 75 Finnlight i 308, strøken, ferdig gjenget/kappet, gått ca 50 skudd, pris? 10.000,-

Dette var for et år siden også, så i teorien så skal det bli billigere. Så der er min anbefaling klar ;)

 

Det er ikke så lett å sette en pris på ditt gamle våpen. Generelt så tror jeg du får rundt 4-5000,- i innbytte hos forhandler for en god gammel Sako. Høres kanskje lite ut, men det er svært få som er lure nok til å kjøpe en brukt Sako kontra en ny "billigrifle" ;)

 

(ellers skjønner jeg f*** hål av dette forumet, jeg vil jo ha svaret mitt under det originale innlegget, ikke sist...)

Link to comment
Share on other sites

Får vel melde meg inn i Sako-klubben jeg også da

 

Som ferk jeger (jegerprøve Januar 2014), fikk jeg endelig min første rifle igår.

 

Optikken hadde jeg liggende etter at jeg slo til på Finn tidligere i vinter.

 

Så min rigg består nå av en 6,5x55 Sako 85 Finnlight med Zeiss classic 2,5-10x50

 

Både rifle og kikkert ser ut som nytt (rifle ny høst 2013, gått 100 skudd), men er kjøpt inn etter å følge nøye med på annonser på Finn for å kunne slå til på de gode sakene som dukker opp..

 

Totalt har pakka kostet meg 15000, det er ikke så verst da jeg i tillegg til det også har fått prutet med 20 Oryx, en Jervenduk Thermo og Niggeloh riflereim i den prisen.

 

Gleder meg til å skyte inn Finnlight'en

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

http://youtu.be/7Q3AKwx8Zjc

 

Testet om sako 85 ville mate 6mm BR. Fant ikke kort utgave på sjappa, men 30.06 så ut til å takle problem-patronen fint.

Da vil nok en S kasse med 22-250 fungere utmerket. Shut up and take my money.

 

Er Finnlight stokken skikkelig bra? En hightec var planlagt, men Rafdal skal ha 6000,-

Da er jo finnlight billigere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte en utrolig flott sako finnwolf for 3 år side, men jeg får dessverre ikke brukt den. Den er 100 % strøken og har gått under 100 skudd. Kaliberet er 308 og det følger med 1" montasje og ekstra magasin. Vurderer å selge om prisen er rett. Send melding om dette er av interesse! Et så pent eksemplar er sjeldent å se.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte i dag stokken til min Sako 85 Laminated Stainless hos forhandleren. Den sprekker opp i samme retning som lagdelingen i kolbehalsen, foran og bak magasinbrønn, samt helt fremderst ved løpet. Med en alder på bare litt over et år bør det være en grei sak å få en ny stokk, men jeg vurderer å be om en plaststokk i stedet dersom dette er å forvente av laminaten. Rifla har vel gått rundt 500 skudd, hvorav kun et par dagers bruk var i regn. Jeg håper dette bare er en mandagsutgave, og at det ikke er representativt for kvaliteten.

Jeg var innom forhandleren i dag. Der fikk jeg vite at stokken var blitt limt sammen igjen, og at jeg kan forvente å få den tilbake en av de nærmeste dagene. Jeg er ikke fornøyd. Hvis det var slik at akkuratt denne stokken var unormalt dårlig (produksjonsfeil - og at en erstattning dermed ville blitt vesentlig bedre) hadde det vært greit nok. Men at det skal lappes og limes på en 1,5 år gammel stokk på en rifle til 16 000 synes jeg ikke er akseptabelt. Da blir det bare vente til den sprekker opp igjen, for ny runde med lapping hos børsemaker, for tillitten til den nå er ikke særlig høy. Jeg har behov for et bruksvåpen som tåler å bli skutt med og å være med i skauen og på fjellet uavhengig av vær, men hvis det er slikt man kan forvente er jeg ikke særlig imponert.

 

Angående tiltrekking av skruer står det i manualen at dette bør sjekkes minst en gang i året, uten at noe tiltrekkningsmoment er oppgitt. Jeg har sjekket noen ganger at det sitter, uten å overdrive strammingen. Jeg kan vel ikke gjøre annet enn å fraråde å kjøpe Sakos laminatrifler. I hvert fall om man har tenkt å skyte med dem.

 

Det kan tenkes at mitt syn er noe farget, men helt urimelig er jeg vel ikke her? Er det urimelig å prøve å presse forhandleren til å gi meg en ordentlig stokk i tre eller plast i stedet for dette tullet?

Link to comment
Share on other sites

. Jeg kan vel ikke gjøre annet enn å fraråde å kjøpe Sakos laminatrifler. I hvert fall om man har tenkt å skyte med dem.

 

?

 

 

Nå har jeg hatt 4 forskjellige Sakoer med orginal laminat stokk, og har aldri opplevd problemer med disse. Tror nok du har hatt max uflax.

 

Vedr reprasjon av din stokk, så vil du nok ikke se at den er reparert, hvis dette utføres av en kompetent børsemaker. Reperasjon vil nok være sterkere en resten.

 

Er stokken din lakkert forresten ??

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Er i ferd med å melde meg inn med enn Sako 85 Finnlight i 7mm-08. Kan noen bekrefte/avkrefte at stokken på denne ikke er hul? vurderer å montere hevbar kinnstøtte, så jeg må finne ut om jeg skal gjøre det selv, eller om det skal settes bort.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Drister meg til å skrive i tråden, med en forespørsel om det er noen som har en helstokk i 9,3x62 som de synes jeg kan få kjøpe.. :wink: Er ute etter et våpen som ikke trenger å være i "smykkekondisjon", da noe av vitsen er å ha noe å pusle med. Veien er målet,som noen sa en gang.Optikk er overflødig,vil ordne meg skikkelige åpne sikter.

Mvh, Ola

Link to comment
Share on other sites

De av dere som har Sako 85 Finnlight 308Win, hvilken treningsammunisjon bruker dere som samler bra? Gode valg på patroner til hjortejakt?

Grunnen til at jeg spør, riflen min er så ny at jeg ikke har fått den enda, er hos børsemaker og skal gjenges for montering av lyddemper.

Om noen har noen gode erfaringer å dele, setter jeg stor pris på det.

Link to comment
Share on other sites

Får nevne mine to bidrag til tråden. Den ene er nevnt tidligere, men har lagt den sammen med nr to som havnet i hus for et par dager siden:

 

20140614_003530_zps1b5bcc5f.jpg

 

Den øverste er en Vixen L461 .222 fra 1977 (så vidt jeg har funnet ut gjennom serienummeret), og den nederste er en AII .308 fra 1980.

 

.308'en er arvet fra fruens morfar og har fått god pleie, og den har faktisk blitt litt brukt de siste par årene, men nå er den pensjonert og skal leve livet videre som pynt på veggen, siden jeg har meldt overgang til links på jakt, med en X-bolt i .308 som arvtaker. Affeksjonsverdien er altfor høy til at jeg vil selge. Selv om noen skulle by femti tusen, minst ti ganger salgsverdien blir den hengende på veggen, for å si det sånn... Den har muligens rundet 1 000 skudd siden den var ny og er i bra bruksstand. Det satt opprinnelig en Zeiss Classic 2,5-10x50 på den, men den solgte jeg i romjula. Har to sikter til X-bolt'en, så dersom noe skulle skje med den rifla, har jeg noe i beredskap (enten en Zeiss V 2,5-10x50 m/lys eller en Leupold VX6 2-12x42 m/lys). Med andre ord blir det en reserverifle, men den er jo for høyrehendte, noe jeg ikke lenger føler passe meg på jakt.

 

.222'en overtok jeg fra en kompis grunnet uforutsette omstendigheter. Tillatelsen dumpet ned i postkassa for et par uker siden. Den er brukspreget, og det er usikkert hvor mange skudd som er fyrt av i den, men avtrekk og sluttstykkegang er svært bra. Blåneringen er ganske slitt, og det har blitt litt smårust her og der. Det kan se ut som om den har stått mye upusset i et våpenskap. Stokken trenger en real omgang. I tillegg er kolbekappa ødelagt, så den må byttes. Er usikker på om jeg tør fikle for mye med pussing, siden stokken er så mørk. Liker fargen slik den er nå, og det kan bli i overkant mye jobb å få den akkurat slik igjen (i hvert fall etter mine evner når det gjelder slik jobb). Men, den er jo litt hakkete og bulkete, så det bør vel gjøres uansett om man skal få et bra resultat. Får begynne så smått over St. Hans. Blir neppe skyting med denne på lenge uansett. Har særdeles lite tid til slik for tiden. Faktisk har jeg ikke vært på skytebanen siden i februar, mars eller noe slik. Det var i hvert fall mye snø...

 

Planen er at rifla skal brukes til jaktfelt, og det skal etter hvert komme på et rimelig, men ikke så halvgærnt sikte med inntil 12x forstørrelse på den. Oxo 4-12x50'en, som sitter på nå, i originale Optilock-ringer, skal pensjoneres. Kan jo hende den funker til jaktfelt den og, men det er jo en diger klump i midten (altså lysprikk), og det vil jeg helst unngå til slikt bruk. Ellers skal rifla beddes før den tas i bruk. Ulempen med rifla er jo at det er en høyrerifle, men til banebruk og koseskyting spiller det ingen rolle. Har en annen .222 (Brno Fox) som brukes på jakt, så denne skal få slippe "slag og spark" i skauen. Sistnevnte er også høyrerifle, men det er stort sett åtejakt, toppjakt og beverjakt, og da har man som regel litt bedre tid til skudd enn på en elg som raser forbi i en lysning i skogen.

 

Til slutt. Det sies at Vixen er en så smekker og nydelig som småviltrifle. Det stemmer... På bildet ser jo lillesøster og storebror utrolig like ut ved første øyekast. Imidlertid er det et hav av forskjell både i vekt og i "smekkerhet". Vixen'en har en hendig, liten låskasse med et nusselig sluttstykke, og løpet er lettere. Stokken er omtrent veldig lik. Den "store", synlige, forskjellen er faktisk bare den skruen på forskjeftet (rekyldings?) på AII'en. Litt forskjell på kinnstøtta. Pussig nok er Fox'en, den "grovmekkede halvstebroren" like smekker og har hakket mindre sluttstykke. Sjekk ellers forskjellen mellom sluttstykkene til .222 Vixen og .308 AII. Den er større enn man tror.

 

Dett var dett. :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...