Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

Er litt på leit etter rustfri sako i 9,3x62, er dette mulig å finne i norge eller må jeg over grensen?

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

 

Rustfritt/plast får du kjøpt her i landet. Alt anna må du spesialbestille eller hente i utlandet.

Min 9.3x62 med laminatstokk er kjøpt i Sverige.

Ingenting å tjene på dette, men når ein har gått i vranglås på rustfritt/laminat så vart det no slik. Kunne nok kjøpt ein R8 for samma prisen med frakt toll mm. , men den falt ikkje i smak...

 

Den kaster ut hylser fint, samler meget bra, magasin som ein ikkje mister så lett og har eit justerbart avtrekk som er akkurat som om ein knekker ein glasstav.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.

 

Fikk ny Sako i går og hadde tenkt å legge ut bilde her, men jeg skjønner ikke hvordan det gjøres. Finner ingen knapp for opplasting av bilder.

 

Så jeg forsøkte selvfølgelig å søke her på Kammeret, men det tydeligvis ikke lov å søke etter hjelp på dette:

 

«bilder» ble utelatt fra søket ditt.

Du må ha med minst ett søkeord på mellom 2 og 14 tegn. Vilkårlige tegn (*) telles ikke med.

Link to comment
Share on other sites

Bly har ikke helt rett. Jeg har erfaring med 2 stk sako 85 og 1 stk sako 75 alle i 308 Win med Sako ringmontasje. Alle disse har hatt 100% feilfri funksjon ved raske ladegrep.

Av de Sakoene jeg har prøvd, så ser det ut som om .308 er en av de som fungerer best.

 

Når det kommer til løsninger for å få rifla til å fungere har jeg sett mange som prøver å bytte til hardere fjær på ekstraktorkloa. Av det jeg klarer å lese meg frem til ser det ikke ut til å virke. Jeg fant en som laget en ny ekstraktorklo som holdt hylsa tettere inntil bolthodet ved ekstraksjon. Det skulle visst medføre at patronen ble kastet mere sideveis enn oppover.

Link to comment
Share on other sites

Er litt på leit etter rustfri sako i 9,3x62, er dette mulig å finne i norge eller må jeg over grensen?

 

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

 

Rustfritt/plast får du kjøpt her i landet. Alt anna må du spesialbestille eller hente i utlandet.

Min 9.3x62 med laminatstokk er kjøpt i Sverige.

Ingenting å tjene på dette, men når ein har gått i vranglås på rustfritt/laminat så vart det no slik. Kunne nok kjøpt ein R8 for samma prisen med frakt toll mm. , men den falt ikkje i smak...

 

Den kaster ut hylser fint, samler meget bra, magasin som ein ikkje mister så lett og har eit justerbart avtrekk som er akkurat som om ein knekker ein glasstav.

Ble en 75 rustrfri med hunterstokk :) 30.06 riktignok.

 

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at jeg la ut et bilde i denne tråden tidligere, som viser merker etter hylse utkast på undersiden av kikkertsiktet. Riflen er en Sako 85 Finnlight 308Win. Jeg har quick release baser og Leupold ringer. Det er også et emne som har blitt diskutert og på mange andre forum over en tid.

Et annet problem med Finnlighten min, er at om jeg lader opp med 5 patroner i magasinet, så går de første som en drøm og som de skal, enten ved veldig rolig lading med sluttstykket, eller fast og hardt. Men så var det siste patronen da, den er det ikke mulig å lade forsiktig og mykt, men det må brukes kraft. Prøver man å smyge den inn, tverrstilles patronen mellom magasin og kammeret! Det blir merker på hylsene, og er noe jeg alldeles ikke liker. Jeg skal ta den til våpensmed, og få det ordnet.

 

På undersiden av stokken er det mindre avflassinger, og den er passet svært godt på, så det ligger ikke på bruken av den. Den er ganske så god på presisjon, avtrekket kunne vært bedre skal dog sies. Alt i alt en bra rifle, men jeg må si feks Browning X-Bolt som jeg også har, tåler veldig godt å bli sammenlignet på alle måter med en Sako 85 Finnlight. Tenker at Browning kanskje er et undervurdert merke, men for all del, Sako er gode de og har vært det lenge.

Link to comment
Share on other sites

Ja, nå fikk jeg min Sako 85 Finnlight i 308 Win inn døra mandag. Og i går fikk jeg satt på Leupold QR og en Zeiss.

Så da har jeg mer eller mindre identisk oppsett som deg.

 

Blir spennende å teste de første skuddene da på riflebanen i morgen :-)

 

Kommer tilbake med oppsummering av førsteinntrykkene etter det.

Link to comment
Share on other sites

Et annet problem med Finnlighten min, er at om jeg lader opp med 5 patroner i magasinet, så går de første som en drøm og som de skal, enten ved veldig rolig lading med sluttstykket, eller fast og hardt. Men så var det siste patronen da, den er det ikke mulig å lade forsiktig og mykt, men det må brukes kraft. Prøver man å smyge den inn, tverrstilles patronen mellom magasin og kammeret! Det blir merker på hylsene, og er noe jeg alldeles ikke liker. Jeg skal ta den til våpensmed, og få det ordnet.

Dette er jeg godt kjent med og det eneste jeg har å utsette på min rifle. Sako 75 i 308. Forekommer i all hovedsak med butte kuler som Lapua Mega og tilsvarende, men kan forekomme med alle typer fabrikkammo da de sjelden har COL over 69mm. Kyndig justering av "leppene" (i mangel på et bedre ord) på magasinet vil ordne problemet. Evt. så tar man "skikkelige" ladegrep hele tiden. Men jeg er helt enig i at dette ikke burde oppstå.

Jeg lader selv og setter spisse kuler lengre ut (COL 72mm). Med en slik patronlengde har problemet aldri oppstått uansett hvor forsiktig jeg prøver å smyge den inn :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker en app på mobilen som heter tapatalk for å være å kammeret.når man er inne å skriver er det bare å trykke på en sånn legg til knapp, så får du velge de bildene du vil legge ut.

 

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan forklare hvordan man får lagt inn bilder?

 

Trykk HER

 

Her står det forklart hvordan du bruker kammerets galleri og dermed kan du legge inn bilder i tråder. Fordelen med dette er at bildene forblir i tråden så lenge kammeret er oppe å går.

Link to comment
Share on other sites

Finnlighten min går supert med Sako FMJ , Sako Superhammerhead og Federal TrophyCopper. I snitt rundt 25mm samlinger. Aller best med Federal TrophyCopper 150grain.

Virker som om rifla liker best kulevekter fra 123-150grain.. Er vel kun NP trainer som gir hv-mauser-samlinger på rundt 50mm :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ta ut sluttstykket. Sett i ei tomhylse. Den skal henge så godt fast at den ikke løsner om du rister litt på det. Om ikke, for slapt hold på utdrager og hylsa løsner før den når utstøter-dvs garanti. I praksis børsemaker. Kaster den bedre ut uten sikte montert, i så fall se over. Neida, Sako er nok ikke The holy grail, bare ei noe overpriset rifle med div mangler som nesten alle andre rifler.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan i all verden kan en markedsledende produsent av noen av de høyeste kvalitetsrifler som finnes lage en rifle som ikke klarer å hive ut tom-hylsene!!!

Ja, jeg leste noen ord her om det de siste dagene, men jeg trodde pokker med ikke det folk skrev. Jeg regnet med som på andre forumet at det var forstå-seg-påere som ikke hadde skutt disse selv, folk som var misunnelig etc :winke1:

Jeg skulle til å si, var det ikke det jeg sa? :lol::angel:

 

Nåvel, jeg skal prøve å være litt mindre skadefro, og heller være mere konstruktiv. Det positive er jo at du er fornøyd med presisjonen. Det var ikke jeg som hadde kjøpt rifla for å bruke den rett ut av eska uten å modifisere og tune.

 

normal_image~15.jpeg

normal_image~16.jpeg

Hvis du ser etter på disse to bildene, så ser du at jeg har montert kikkerten så langt frem at hylsen går klar av erektorhuset og vindtårnet på kikkerten. Siden jeg har brukt Sako ringmontasjer hvor den bakerste ringen har en låsepinnene som stopper ringen fra å skli fremover, ble jeg nødt til å fjerne låsepinnen. Det var eneste måten å få ringene langt nok frem slik at hylsen ikke kolliderte med kikkerten på tur ut. Hvis du klarer å få kikkerten langt nok frem kan det hende problemet ditt løser seg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fint om du kunne gi en tilbakemelding hva Shchou svarer deg.

 

Det hadde hørt fint om også noen som har dette problemet, kunne feks filene i sakte film, en 5 skudds serie, hvor man ser hylsene smelle oppi kikkertsiktet. Det er god nærkontakt hos meg for å si det slik, når lakken flasser av på treffpunktet til hylsene på kikkertsiktet!

Link to comment
Share on other sites

Sjekk at utkasteren, ikke utdrageren, kommer inn i sporet i bunnen an sluttstykket når sluttstykket går i bakkant. På en 75 fikk jeg en grad på kanten av sporet som gjorde at utkasteren ikke gled inn i sporet men ble liggende oppe på kanten og ikke traff hylsebunnen når sluttstykket gikk i bakkant. Dermed var det ikke noe utkast. På min langde utkasteren denne graden selv fordi den ikke var polert på flaten som ligger an mot sluttstykket under ladegrep. Dette oppsto på min etter ca 8000 skudd. Imidlertid kan det godt hende det er en grad eller feil vinkel på kanten av utkastersporet som gjør at utkasteren ikke glir inn i det.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har en Sako 75 i 30.06. Har aldri hatt problemer med utkastet.

Den kaster ut til høyre.

 

Klarer ikke å få den til å gå opp i kikkerten om jeg prøver.

 

Kikkerten er en skinne montert Zeiss, gammel type skinne. Ikke er den høyt montert heller.

be93ab6fcef7c3435551309a2f3dd997.jpg

 

Roar

 

 

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Klarer ikke å få den til å gå opp i kikkerten om jeg prøver.

Det er jo ikke akkurat noe du får til med å "prøve". Enten så krasjer den eller så gjør den ikke det! :wink:

 

Du har også valgt en av de smaleste løsningene som kan settes på toppen av av låsekassa. Egentlig er det du har en ganske ideel løsning for Sako 75/85en. Kikkerten har nesten ikke tårn å snakke om, i tillegg til at dekselet på tårnet er vinklet/avrundet. Kikkerten eier heller ikke erektorhus. Det eneste jeg ville sett som problematisk på den løsningen var om hylsa tok borti den fremste basen som bygger bakover. Jeg antar at hylsa ikke når frem, eller at den er smal nok til at tuppen av hylsa allikevel går klar siden du ikke plages.

Kikkertløsningen din er et godt eksempel på hva man kan forvente skal fungere på Sako 75/85 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville også levert den tilbake :wink: Når den har problemer med å få ut hylsene uten en kikkert på toppen, så er det definitivt noe som er helt galt.

Du blir nok ikke misfornøyd om den Saueren du har tenkt å bruke heter 202 :wink: Du skal lete lenge etter ei rifle som er mere pålitelig på mating og utkast. Jeg har ganske mange 1000 skudd gjennom dette systemet og har aldri opplevd mateproblemer med unntak av ett magasin som "lugget" litt og ikke var helt 100%.

Link to comment
Share on other sites

Har vært et par pent brukte på Finn i det siste. Forøvrig så kan du sjekke med Jaktdepotet. Vet de tok inn noen i det kaliberet for ei god stund siden. Kan jo skje at det fortsatt står ei igjen der. Har dette kaliberet sjøl, riktignok i ei anna kasse, men er godt fornøyd så langt. Lett å lade presise ladninger til og godt utvalg i kuler til 338.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...