Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Ser ut som om Bell and Carlson har syntstokk i hvert fall: http://www.bellandcarlson.com/

 

Trykk på "Free Catalog" på venstresiden. Stokken tilgjengelig heter "Carbelite cassic one piece rifle stock".

 

Bedre bilde her, og pris: http://www.rifle-accuracy.com/carbelite.htm

 

Et kjapt blikk her: http://www.rifle-accuracy.com/overseas_customer_info.htm, og det ser ut som om de sender hit til landet. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei. Må vel melde meg inn jeg også. Har en Sako Hunter AII i .308win toppet med en Fontaine 3x40.

Jeg arvet børsa etter bestefar, å har nå brukt den som den er i 6 år.

Skal bytte ut kikkertsiktet nå, og det blir sannsynligvis en Zeiss 56mm med 30mm rør.

Noen som har anbefalinger til montasjer og ringer? Vil helst ha det så lavt som mulig. Sitter i dag orginale montasjer på.

Link to comment
Share on other sites

Ris og ros om Sako systemet! Trenger noe tilbakemelding om det er andre her i Sakoklubben som har /har hatt problemer med ekstraktoren? For en tid tilbake måtte jeg kvitte meg med 2 av mine Sako-er(Mod 75 kal:338WM og 243Win)pga at den lille ekstraktoren ramlet ut av bolten. Det var gjerne når jeg brukte noe rask ammo for vinterbruk om våren/sommerem. Hylsen som klebet seg til kammeret var enkel å skyve ut med pussestokken.Er det normalt at ekstraktoren er slik konstruert at den ikke klarer oppgaven under ekstreme forhold? Er blitt fortalt at Mauserkloa nærmest river rimmen av hylsa om nødvendig! Dette skremte meg fra å ta mine Sako rifler med til varmerestrøk(høyt trykk)på en planlagt tur.Det må opplyses om at :etter første gang dette hendte har jeg testet begge riflene utover standard med kraftig ammo+intens varme(solvarme)som medførte jevnlige feilfunksjoner. Min påstand er at ekstraktoren til Sako bør utbedres/endres og særlig i forbindelse med farlig jakt!Enden på visa for mitt vedkommende ble at jeg kvittet meg med begge riflene,til en som ikke var særlig opptatt av problemene med ekstraktoren. Presisjonen og kvaliteten utover dette var upåklagelig! Håper det er flere på tråden som er i stand til en sakelig og viktig gjennomgang av Sakoen!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Aldri hatt krøll med ekstraktoren ! Onkelen min har 3 stk (20 år den eldste), og han kjenner heller ikke til dette problemet.

Har igrunn kun hørt om ett lignende problem hos en kompis, men det var en Heym ! (etter x antall 1000 skudd) Kan selvfølgelig skje med Sako også, men at det er en generell svakhet var nytt for meg...

Link to comment
Share on other sites

@PSG: Jeg har nå hatt et sted mellom 20 og 30 Sako 75 i mitt private eie, som jeg har brukt og skutt med over tid. Har aldri hatt det problemet du beskriver.

 

Ikke for å være ufin eller arogant, men har du noen gang plukket istykker sluttstykkene dine å rengjort de??

Høres veldig merkelig at du skal få samme problem på begge riflene dine.

Link to comment
Share on other sites

@Finnlight:Det var som nevnt tidligere ved en tilfeldighet at problemet blev oppdaget! Ikke for virke ufin eller arrogant, men dette er typisk/ofte for de bransjetilknyttet å møte en feil eller mangler ved et produkt! Mine våpen er kjent for å være utover normalt godt vedlikeholdt.(etter hva jeg er blitt fortalt).Kan med dette grantert få dine Sako-rifler(av samme modell) også til å feilfunksjonere! Følg anvisningen som tidligere nevnt!

Link to comment
Share on other sites

@Finnlight:, men dette er typisk/ofte for de bransjetilknyttet å møte en feil eller mangler ved et produkt! !

 

 

Når det gjelder bransjetilhørerligheten min, så har den ingenting med Sako å gjøre.

 

Min erfaring med Sako er kun i privat regi.

Har ladet amo til snart hvert eksisterende kaliber Sako er levert i, og har enda ikke hatt funksjonsfeil på en Sako, bortsett fra et våpen, der måtte utdrageren justeres da jeg skiftet kaliber fra 25-06 til 6,5x55.

Link to comment
Share on other sites

Ape1.jpg

 

Svarene jeg får minner meg litt om den beryktede :D !

Det må undetrekes at ammo som blev brukt var mildt sagt over hinsides fornuft. Det er vel kun i tropene/Afrika du kan forvente verst tenkelige senarie med kalibre som arbeider under svært høye trykk som feks:458Win. 458WM hylsa fylles med pistol/hagle krutt for å oppnå tilstrekklig fart med 500grs. Mine 30 års erfaring med ulike våpentyper viser meg at man ikke nødvendigvis skal lukke munn-ører og øyne for et reelt problem! Jeg har som sagt tidligere fortalt at mine Sako-rifler blev solgt. Det er jeg glad for men først etter at ingen børsemakere var intressert i å ta på seg den jobben med å utbedre ekstraktoren eller å konstuere mer solid ekstraktor over eksisterende!(utfresinger)Her kunne man enkelt valgt ekstraktor:lang type Mannlicher for push-feed.Det er mange Sako-rifler i Norge,så en børsemaker med en god løsning på problemet mest sansynlig ville hatt oppdrag i årevis fremover.For ikke å glemme med alle nye sakoer som kommer til landet og har til sv ekstraktor!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok ikke helt at det var børsa det var noe feil med..? hvis du lader over alle støvleskaft... og så får du problemer med ekstraktoren...leter du da i mekanismen på børsa eller skulle du tatt en tur opp på "hovedkontoret" å sett etter feil ?

 

jeg bare undres...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tok ikke helt at det var børsa det var noe feil med..? hvis du lader over alle støvleskaft... og så får du problemer med ekstraktoren...leter du da i mekanismen på børsa eller skulle du tatt en tur opp på "hovedkontoret" å sett etter feil ?

 

jeg bare undres...

 

Når ekstraktoren til Sakoen hopper ut av bolten og legger seg pent i magasinet dvs glipper over hylsa isteden for å rive rimmen i filler når patronen kleber til kammeret,da er det klart VÅPENET det er noe feil og mangler med.Som tidligere nevnt så var det ved en tilfeldighet at jeg oppdaget at ekstraktor-skiten hoppet av bolten! Det er tydelig mange her som ikke er i stand/villig til å se problemet og syntes det er enklere å ref: til overladning! Husk! det er nettopp ved verst tenkelige senarie du får konstantert om våpenet holder mål i en kritisk situasjon.Konklusjonen blir at MAUSERKLOA aldri glipper under til sv forhold ,men Sako-ekstratoren gjør det garantert!Mitt forslag blir: selg rifla eller få montert en ny og kraftigere ekstraktor! Til slutt før jeg avslutter (som den enslige blandt ulvene)ser du McMillan eksempel på brukbar ekstraktor,en annen er Ed Brown løsning med M15 kloa!

g30crf-extractor.jpgC--DocumentsandSettings-Administrator-Lokaleinnstillinger-Programdata-Opera-Opera-cache-g_0075-opr08EEXtmp-AdobeReader.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Flere av mine jaktkammerater som sverger til Sako , vi har opplevd og ikke fått spent opp sluttstykket (dette kun på rustfrie varianter ) tennroa hang - det kan selvfølgelig være at de som har valgt rustfri variant ikke er så nøye med olje / våpenpuss .

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke unngå å gjenta, at jeg finner det meget merkverdig, at to av dine rifler er slik, og ikke alle andres.

 

Vi andre lader kanskje ikke hardt nok :?::?::roll:

 

Vi får se! kanskje dukker det opp nye tilfeller av feilfunksjoner i forbindelse med ekstraktoren etter at sako-eiere er gjort oppmerksomme på dette og hvordan! Men!vi skulle kanskje heller søke etter en "smed" som er i stand til å utbedre feilen!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme som psg med en Sako Forester. Patronen ble ikke engang avfyrt, men var sikkert litt ruskete etter å ha ligget i lomma eller noe. Det er 10-12 år siden, så jeg husker ikke så nøye. Utdrageren falt av sluttstykket, og patronen ble sittende i kam

meret.

Link to comment
Share on other sites

Vi får se! kanskje dukker det opp nye tilfeller av feilfunksjoner i forbindelse med ekstraktoren etter at sako-eiere er gjort oppmerksomme på dette og hvordan! Men!vi skulle kanskje heller søke etter en "smed" som er i stand til å utbedre feilen!

 

Hvorfor skal vi mobilisere en smed og grundig gjennom gå samtlige Sako'er fordi DU har hatt problemer med 2 ?

Link to comment
Share on other sites

Fikk klemt avgårde 45 skudd med nybørsa i går kveld. Ble veldig imponert over boltvandringen (utrolig glatt og fin) og presisjonen.

Gjorde en liten modifisering ved å klemme på en ny hevarmskule i gummi.

 

Skikkelig fornøyd og gleder meg til beverpost !

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

 

Det virker som det ikke vil inn, etter hint fra flere, men hva om vi kaller en spade for en spade, og sier at det kanskje ikke er riflene det er noe galt med??

 

Det er vel ikke noe å hisse seg sånn opp over, vel?

 

Psg sier bare at sako-utdrageren ikke er så kraftig som mauser-utdrageren. Det er vel ingen som er uenig i det?

Link to comment
Share on other sites

"Oppfordrer alle med bensinbil å få sjekka den hos ein dyktig mekaniker. Fylte flybensin på den her om dagen, og etter det har den begynt å fuske. Uakseptabelt."

 

Ja, det blir litt slik. Hvis ein presser ladningar langt over anbefalt grense så vil du få funksjonsfeil i dei aller fleste våpen. Syns svara så langt i denne tråden har grundig slått fast at det ikkje virker til å vere noko problem med Sako-utdragaren.

Link to comment
Share on other sites

Hadde det ikke vært lurt å starte egen tråd om dette temaet. Denne tråden har gått lenge, og omhandler storsett folk som har kjøpt seg nye våpen. Tror du hadde nådd ut til mange fler om du hadde diskutert dette i egen tråd.

 

At mauser utdrageren er kraftigere enn sako sin er vel ganske opplest og vedtatt. Skal du skyte ekstreme ladninger i ekstreme forhold, må du nesten ha ekstremt utstyr også. Ville kanske foresått å gå litt opp i kaliber i stede for å døtte hylsene full av pistolkrutt å håpe det går bra. Men det er nu min mening om saken.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Skjønner nå,at det er i en feil tråd jeg kommer med kritikk av Sako! Her sitter dere(bransjetilknyttet men privat)og klapper å stryker nyanskaffelesen og forteller hvor flott alt er ! Flere svar jeg har fått tilbake er klart fra personer som tydeligvis mangler grunnleggende kunnskap om våpen og lading. Her er dere bare ute etter å hyle høyt når hue ikke er stukket dybt nede i sanden! Prøver igjen med å forklare med te-skje, følgende:

Max lading=ekstrem lading og med sterk solvarme blir det høyt trykk og dermed"hinsides fornuft” etter min vurdering!(Max ladninger er ekstremt)sammen med SAKO. Patronen er i praksis allikevell forsvarlig! Men det blev for tøft for Sako ekstraktoren! Selv lader jeg kun max-ladinger om vinteren. Det var enklere for meg å teste Sako riflene med egen lading. Men du kan også ta en godt ekspandert hylse og presse den inn i kammeret. Resultatet blir det samme!når du prøver å ekstraktere hysla får du en patron som sitter fast i kammeret og ekstraktoren finner du i magasinet! Til opplysning:458WM bruker også PISTOLKRUTT (357 Maximum)

Det er en grunn til at ingen PH anbefaler en kollega Sako til farlig jakt(eks: løve). Dette har jeg ikke forstått tidligere.men nå vet jeg hvorfor!

Sako+kraftig ammo+ekstrem varme,ikke å anbefale.

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å si det til deg, men må vel mer klartekst til. Denne tråden tror jeg stortsett er besøkt av folk som akkurat har kjøpt seg en sako eller er på jakt etter en. Jeg er veldig skjelden innom denne tråden, men stakk innom nå etter som at den ble liggende oppe så lenge. Skal du få en god diskusjon rundt dette temaet bør du starte en egen tråd om det. Er ikke overbevist om at de med mest kunnskap om sako er akrive på denne tråden.

 

Om du leser tråden så langt så er dette en "jippii jeg har fått ett nytt våpen" -tråd.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner nå,at det er i en feil tråd jeg kommer med kritikk av Sako! Her sitter dere(bransjetilknyttet men privat)og klapper å stryker nyanskaffelesen og forteller hvor flott alt er !

 

En typisk tilpasning av sarkasme til elektronisk media mann kun kan se via skrevet språk. Ved bruk av ekstremt dårlig staving i en setning kan man uttrykke at en som har et bestemt synspunkt er uintelligent eller overivrig.

Link to comment
Share on other sites

I mer enn 20 år har jeg brukt en Sako AV i 30-338, jeg vil kalle det litt over gjenomsnittet brukererfaring med en type våpen.

 

Dette er en villkatt (kaliberet, ikke børsa...) og av den grunn må jeg utvikle ladninger sjøl, det skal sies at jeg har tittet mye på .308 Norma magnum som er ganske lik.

 

sjøl er jeg ikke kjent for å ha for lite MRP oppi... med 180 grs Swift A- frame gir denne 920 m/s men ingen tunge hevarmsløft å merke, har også testet dette til hevarmen begynte å gå tregt , fikk ikke mer MRP oppi... :roll: hasigheten fikk jeg ikke målt, desverre.

 

uansett har denne børsa gått med formel 1 ladninger og aldri under noen omstendiheter har dette gitt noe feil funksjonering eller noe slikt.

 

Jeg har også en Sako AI i .222 og med løpsett i 6x45 som jeg har ladet til meget spenstige hastigheter og med tennhetter så flate som pannekaker har heller ikke gitt ekstraktorer problemer.

 

Jeg vil vel heller si at det er kanskje mer et kammerproblem med at hylser kleber og gir for stor friksjon.

 

For å dempe hylekoret litt, så skal jeg gi litt kritikk til Sako...det er fine børser...men, kikkertsporet er skjevt på de fleste...hverfall på vesleSako`n er dette veldig tydeligt..såntno er noe dritt

Link to comment
Share on other sites

Nå må jeg få lov til og nevne for min egen del er jeg kun privatperson og har vel hatt ca. 12 75 modeller. Og i tillegg gå ut og si at jeg ikke har våpen og lade erfaring nok, den er drøy synes jeg. Ditt siste innlegg psg synes jeg at beskriver din kunnskap ganske godt. Kritikk mot sako er ikke noe hets, men den bør være saklig. Dette gjelder alle andre merker også. Men nå er jeg ferdig med denne dødfødte diskusjonen vi ødelegger denne tråden med slikt. Vi får heller være enig i å være uenig. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Nei, blir med i klubben jeg :D Kjøpte Trg-22 for 14dg siden. Har kjøpt 1000stk ncc 155 grs+400stk 167grs dedikert til børsja. OT:I forhold til de 400 kulene så stammer de fra XXL som sier de "minst" :?: matcher tilbudet til jaktdepotet.

 

Er personer med plastbørsje like velkomne i klubben :?::P

edit:(ser at det er fler enn meg :oops::oops: )

 

Trg 22

Trg tact 3 rings mount(30moa :overrasket: ) :!:

Meopta 4-16x44 mildot

 

skal ha liste

-rekylbrems(roedale?)

-kanskje tofoten(har harris)

-annen kikkert(medstr ret.)(siste pri.)

 

 

 

AS

Link to comment
Share on other sites

Okey, først og fremst: At overladninger får hylsa til å klebe i kammeret er å forvente, at en utdrager da ikke alltid får ut hylsa er også helt normalt. Det kan skje selv med mauser-utdrager, så at en svakere utdrager som Sako bruker får problemer burde ikke komme som et sjokk. Å lade til dette skjer er er ikke en feil på våpenet men en brukerfeil. Det som ikke er normalt er at utdrageren faller ut, det skal ikke skje på noe våpen. At en person opplever dette på to våpen kan være et statistisk avvik siden så få andre rapporterer om samme problem, men jeg synes ikke man skal avfeie det av den grunn.

 

Nå er jeg blodferskt medlem av klubben med en Vixen, og jeg har notert at utdrageren er en anelse lang for min smak. Den tillater patronen å vandre ca halvveis ut av bolten før den griper, er dette normalt? Jeg foretrekker litt bedre hold på hylsa, kan man få tak i utdragere som må tilpasses eller må jeg lage en selv?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...