Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 3 months later...

Heisann!

Jeg bare lurer på om noen har erfaring med l579 forester?? Jeg har stort sett jaktet småvilt med hagle tidligere, men fikk for meg at jeg skulle prøve meg på rådyr og elg i år. Så falt jeg pladask for en forester deluxe i 308. Eldre gevær, men jeg håper den er grei (har ikke fått den ennå).

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Strebern. Har montert Vektor sin universaladapter (Versapod) på en mod 75.

Ikke helt optimalt med så mjukt framskjefte, burde muligens ta ut litt ekstra i løpskanalen. Har ikke sett hvordan mod 85 er i forhold til 75.

Link to comment
Share on other sites

Heisann!

Jeg bare lurer på om noen har erfaring med l579 forester?? Jeg har stort sett jaktet småvilt med hagle tidligere, men fikk for meg at jeg skulle prøve meg på rådyr og elg i år. Så falt jeg pladask for en forester deluxe i 308. Eldre gevær, men jeg håper den er grei (har ikke fått den ennå).

 

Jeg har hatt en 77mod av denne i snart 10 år nå. Den har fått en ny pipe i mitt eierskap, og kommer ikke til å bli byttet ut med noe nytt og fancy. En pålitelig og presis gammel sliter!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Plugg69

Det hadde jeg sikkert også sagt om jeg hadde en gammel 75 :mrgreen:

 

Stod faktisk og sammenligna disse på tirsdag.

Grepet, håndsvullen og overflaten på stokken til 85 er en kjempeforbedring, den framstår også som langt mykere. Balanse og vekt er også flere divisjoner bedre.

 

Uansett, noen liker bestemora...osv :lol:

 

 

Sako har gjennom tidene levert kvalitet, og vil nok levere kvalitet i all framtid.

Kunne tenkt meg en Sako 95-Takedown

:winke1:

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha vært Sako eier i mange år, må jeg medgi at den eneste modelen jeg oppfatter som vellykket er TRG. Alle andre har en eller annen feil som gjør rifla enten ubrukelig eller plagsom å bruke :|

Link to comment
Share on other sites

Dette er min eneste Sako rifle pr dd. Sako TRG M10 i kaliber 308w og 338LM.. Presisjonen, avtrekket og bygg kvaliteten på denne er i hvert fall hinsides bra, de tekniske løsningene er veldig bra og en kan f eks velge om en vil ha kort eller lang "bolt vandring" ved å snu bolt release slik at når en benytter 308w løpet får "kort kasse"

 

normal_image~2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

...forklare oss BLY.

Ja hvor skal jeg begynne? Listen er laaaaaang!

Uansett, det som er merkelig med Sako er at de nesten aldri klarer å lage en helt perfekt utgave. Til tross for at de av og til lager fine finesser, ødelegger de rifla med andre idiotiske løsninger, eller tar snarveier og lager søppeldeler i plast :|

 

De gamle modellene med to låseklakker var for så vidt fine hvis man klarte å se forbi dårlig maskinering på deler av rifla som lå nede i stokken, ræva fabrikkbedding, skjevt monterte løp i låsekassa, et litt mere alvorlig problem med "styreskinna" som løsnet fra sluttstykke under hard rekyl og selvfølgelig den proprietære montasjeløsningen de er kjent for. Noen liker den jo, men Sako laget bare ikke gode montasjer og gjør det forsåvidt ikke i dag heller, selv om de har blitt bedre.

 

Sako 75 fikk bolt med tre klakker og løste problemet med "styreskinna". I stedet resulterte det i at hylseutstøteren ble plassert fra siden på låsekassa til midt på under. Resultatet ble hylser som kastes mere oppover enn til siden. Så lager de en idiotisk og unødvendig lås på sluttstykket og fester bolthodet med noen veldig små klakker som en konsekvens av den nye tennstiftløsningen som skal hindre at rifla kan avfyre skudd ved tennstiftbrudd. Ideen er god men blir dårlig utført, da det viser seg at bolthodet kan løsne ved "sprenging"

 

Sako 85 fikk kontrollert mating og enda mere problemer med hylseutkasting. De laget et magasin som ble nesten umulig å bruke for at det ikke skulle ramle lett ut ved et uhell. Boltlåsen ble fjerenet, men bolthodet sitter fortsatt ikke "sikrere fast" til sluttstykkekroppen. De fjernet den innebygde låseklakkene mot stokken til låsekassa, og erstattet den med en dårligere løsning i flere deler.

 

Så lager de en model som heter A7, en Tikka/Sako klone eller Tako om man vil. Her har de gått tilbake til push feed, utstøter i bolten og tre klakker som er en helt optimal løsning som faktisk virker hver gang, men så klarer de faen meg å lage bolthodet i plast? Det samme gjør de med magasinet, og ikke bare nok med det, så klarer de i tillegg å lage det enkeltrad, slik at man ikke kan toppmate? De fjerner heldigvis den proprietære montasjeløsningen og gir mulighet for picatinny som er et kjempepluss.

 

Jeg skjønner bare ikke hvorfor Sako ikke kan bruke alle designelementer som virker, er attraktive og sikre og kombinere de i en model. Det hadde blitt en umiddelbar super suksess.

Link to comment
Share on other sites

Nå kan vell Sako allerede ses på som en super suksess Bly? Eller tar jeg feil.

Problemene/ manglene du skisserer kjenner jeg meg ikke igjen i.

Jeg anser Sako som en av de mest pålitelige rifle man får kjøpt. Ikke noe tull som man egentlig ikke har bruk for. Les : oppspenner og løpsbytte. Sako sin ringmontasje er etter min mening den beste montasjen man kan bruke på vanlige jaktrifler. Når det derimot kommer til sako sin todelte montasje (baser og ringer) så er jeg enig med deg. Den er temmelig idiotisk når det er ferdigfreste spor på låskasse. Fatter ikke hvordan de kom på denne løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Ser at Sako er ein suksess på salg for tida. Ikkje rart i grunn for den er velkonstruert og fungerer. Ville vel ikkje vere so populær hvis det var problemer med den. Skal ikkje rakke ned på andre merke ,men har sett adskilleg som ikkje imponerer der.

Link to comment
Share on other sites

Problemene/ manglene du skisserer kjenner jeg meg ikke igjen i.

Da er du heldig! Hvis du bruker Google litt vil du fort se at jeg ikke er alene om å plages med Sako 85en.

 

Ikkje rart i grunn for den er velkonstruert og fungerer.

Jeg vil ikke akkurat si at en rifle er velkonstruert når den ikke er i stand til å kaste ut hylsen dersom det står en kikker montert på den. Bruker du Google finner du mange treff på dette problemet. Sako selv vil heller ikke rydde opp i dette. De anbefaler å sette på en høyer montasje ser det ut som. Hvor dumt er ikke det?

 

Som jeg sier, Sako lager pene appellerende rifler med god ergonomi, men det klarer bare ikke å få alt perfekt. Det er jo egentlig pussig siden de har alle elementene som skal til for å lage rifler som virker "flawless" hver gang, med unntak av noen veldig få modeller. Jeg tror Sako har et ufortjent godt rykte som stammer fra gammelt av.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som om enkelte kaliber er bedre enn andre? Noen hylser er kanskje så "tunge" at de kommer ut selv om de tar en tur opp i kikkerten først. Det kan godt hende kikkerten er full av hakk på undersiden etter hylser som treffer med hylsehalsene. Det er primært kikkerter med stort erektorhus og utstikkende vindtårn som virkelig får problemer.

 

Jeg klarte på håret å montere en Leupold MK4 så langt frem at hylsene akkurat går klar av erektorhuset, og den står høyere enn jeg ønsker. Jeg prøvde å sette på ei picatinnyskinne, men det fungerte overhode ikke. Ingen hylser ville ut med den på. En S&B PM II 4-16x42 var bare å glemme, med mindre den var flere cm over låsekassa. Alt dette gikk helt problemfritt på den gamle L579en som hadde utstøteren på siden. Sako 85 funker dårlig med noe annet enn "slanke" jaktkikkertsikter. Noen går til og med til det skrittet at de vrir kikkerten 90 grader mot klokka for å få det til og fungere.

Link to comment
Share on other sites

Bly har helt rett. Jeg har mer enn 20000 skudd gjennom to stk 75 og skal man ha 100% funksjon ved raske ladegrep er det best med kikkerter med to tårn og symmetriske retikler slik at kikkerten kan vris 90 grader mor venstre. Aller best er det med 1" kikkert.

 

Man kan selvfølgelig også benytte kikkerter som er så lange at tårnene er foran hylselengde ved utkast.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, kjenner igjen denne. Min M 85 Varmint i .223 vil gjerne ha høye montasjer, ellers kaster den ofte hylsa tilbake i utkasteråpningen, gjerne bak-frem. Nå er ikke dette et unikt problem for M 85. Det er nok noe underkommunisert i diskusjoner rundt montasjehøyde på sikter. Trenden med targetratt gjør at dette oftere blir et problem. Jeg bruker rifla kun på bane, så jeg kan leve med å pelle ut en og annen tomhylse, men til jaktbruk er det ugreit.

Link to comment
Share on other sites

Bly har helt rett. Jeg har mer enn 20000 skudd gjennom to stk 75 og skal man ha 100% funksjon ved raske ladegrep er det best med kikkerter med to tårn og symmetriske retikler slik at kikkerten kan vris 90 grader mor venstre. Aller best er det med 1" kikkert.

 

Man kan selvfølgelig også benytte kikkerter som er så lange at tårnene er foran hylselengde ved utkast.

Bly har ikke helt rett. Jeg har erfaring med 2 stk sako 85 og 1 stk sako 75 alle i 308 Win med Sako ringmontasje. Alle disse har hatt 100% feilfri funksjon ved raske ladegrep.(trening til drivjakt på løpendemål). Optikken som har sittet på toppen har variert. Jeg benekter ikke at feilen kan forekomme på enkelte våpen, men at det er hovedregelen er ikke tilfelle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...