Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hei, relativt ny her på forumet og har kjøpt mei ei Sako 75 i 6,5x55.

 

Et par raske spm.:

 

1. Utkastet på hylsa fungerer ikke knirkefritt, ved bruk av normahylser er det noe bedre. Hvert 3-4 hylse kommer ikke ut, og som oftest står hylsa klar med front ut av kammeret. Hva kan gjøres her?

 

2. Har ikke fått de helt store samlingene, har klart rundt 30mm på 3 skudd 100m. Er det noen kuler og ladninger som kan anbefales som et utgangspunkt? Tenkte da kuler til lengre hold.

 

3. Hva er evt. muligheten for utdragbart magasin i bunn?

Link to comment
Share on other sites

Hmmm... etter å ha lest litt på nettet har jeg funnet dette på sako sine sider om 75:

 

"The MAGAZINE is detachable and it can also be loaded through the ejection port. All models are also available with a fixed magazine with hinged floorplate as option. Rem Ultra Mag calibers however are available with hinged floorplate only"

 

Så spørsmålet igjen blir da om det er mulig å bytte om til boksmagasin på min 75 Hunter?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Flott Bavarian! Nydelig stokk.

 

Selv kjøpte jeg ei sako 75 lux i kaliber 9,3x62 i fjor. Kjøpte den pent brukt og spanderte på meg en kkc stokk med det samme, da jeg så behovet for tilpasset kolbe til dette kaliberet. Det gikk ikke mange dagene på skytebanen før dette ble favorittvåpenet. En godt tilpasset kolbe med litt tyngde i gjorde at rekylen i 9,3x62 ikke ble noe å prate om. Toppet med en zeiss victory 1,5-6x42, ble dette en kjemperigg!

Har felt 4 elger for den i år, og er meget fornøyd med våpen og ikke minst kaliberet!

Link to comment
Share on other sites

Sikler også på en 9,3x62 til storvilt, fortrinnsvis elg. Veldig lyst på en Black Bear eller Grizzly. Syns de virker veldig snasne. Har klådd litt på svartbjørnen, mens den andre har bestillingstid på mange måneder... Det hadde ikke skjedd i Aabergs tid.

 

Evt går jeg for løsningen ovenfor med en 75 om jeg dumper over en, og kanskje en KKC-stokk. En gang...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en Sako 75 Finnlight i 308W. Er kjempefornøyd med børsa, men tenker på å bytte ut stokken med en brukt Sako 75 308W laminatstokk. Er det en enkel jobb ? Er det bare å løsne de to skruvene på låsekassa ? Skal disse strammes med moment og itilfelle hvor mange Nm?

På forhånd takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn med ein sako med svart "plastskjefte" i 338 som jeg kjøpte for snart 10 år siden. Sendte den inn til kapping og montering av lyddemper i fjor og fikk spørsmål fra børsemakeren om han kunne kjøpe den.

Han kalte den m995, den heter vel også trg-s og er ei børse jeg er svært godt fornyd med. Hadde tenkt å bytte stokk, men har forstått det kunne bli komplisert.

Link to comment
Share on other sites

Ville mye heller kjøpt en Sako 75 og spandert et spa hos børsemaker og kanskje ny stokk..

 

Nye Sakoer er lite annet en en Tikka med leppestift.

 

LIKE :winke1:

 

Det gjorde jeg, med min Sako 75 Hunter Long actions IV i cal. 6,5x55. Den hadde en kjedelig, men fin orginalstokk som umuliggjorde kontinuitet i seriene mht. kinnplassering. Kjøpte derfor en pent brukt KKC stokk som jeg pigmentfarget mørk-mørkbrun og oljet halvmatt. Den fikk en overhaling da den hadde noen små riper og hakk, samt at jeg mått pusse til løpsklaring.

 

En tur til Rogne våpen på Heimdal og fikk fikset søylebedding, samt at A-tec demperen som tidligere eier hadde montert selv i fjøset!?!?! (skeivt) ble remontert og sjekket/kontrollert for feil.

 

En Viper PST 4-16x50 fra http://www.astrosweden.se" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank ble også montert og funnet i orden.

 

Har forøvrig intet å utsette på Tikka. Var forresten en Tikka T3 eier som overtalte meg å gå for Sakoen. Vi skyter frekke samlinger begge to...

Etter:

normal_2012-12-11_20_59_41_demontertr.jpgnormal_2012-12-12_03_40_29_sammensattr.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Hmmm... etter å ha lest litt på nettet har jeg funnet dette på sako sine sider om 75:

 

"The MAGAZINE is detachable and it can also be loaded through the ejection port. All models are also available with a fixed magazine with hinged floorplate as option. Rem Ultra Mag calibers however are available with hinged floorplate only"

 

Så spørsmålet igjen blir da om det er mulig å bytte om til boksmagasin på min 75 Hunter?

 

 

Er det en 75 DeLux du har da? Isåfall kan du bare bytte underbeslaget å kjøpe deg magasin.

 

Om det ikke er en DeLux, er det ikke en 75.

Nå ble jeg usikker på hele 75 greiene, står da 75 i våpenkort. Ser at kassa er merket AV og nettskjæringen ser ut til iflg. bilder på Google å tilhøre AV. 262621_10151409065190903_1999070766_n.jpg392984_10151409064450903_1013696919_n.jpg74987_10151409064200903_165601008_n.jpg

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Pandyman. Tråden du leste dette i var trg`s ett langholds prosjekt ?

Der er det ei rifle med "fjærbelastet utkast" en plunger som står i støtbunnen å presser på siden av støtbunnen.

Lik Remington 700 eller tikka T3.

Hvordan rifle er det du har?

På en standard sako rifle av eldre modell, er det jo mekanisk utkast, på venstre side av kassa.

På en sako 75 eller 85 er utkastet midt under patronen. Og det er vel denne mekanismen som kan gjøre at hylsene kommer borti kikkerten, spesielt på "lange" patroner som 6,5x55 og opp....

 

Hvis du spesifiserer litt nærmere, så får du sikkert litt tips. Jeg har ikke opplevd utkaster problemer med noen sako rifler.

Med unntak av den sako TRG`s rifla i 338 Norma mag(som jeg eide noen måneder).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en L61 AV fra 88-89 i 6,5x55. Toppen av hylsa treffer en litt inn på bunn av kikkert. Ja, jeg har mekanisk utkast.

 

602884_10151418655265903_897446220_n.jpg431307_10151418655215903_2030291811_n.jpg392984_10151409064450903_1013696919_n.jpg På bildet ser man slitasjestriper på kanten rett under justeringstårnet, på selve kroppen av kikkerten.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Hmmmm..... Satt å prøvde ut "problemet". Ser ingen lett løsning.

Har rifla bestandig vert slik?

Flere faktorer som kan spille inn.

Fjæra på utkasteren, tilbringer fjæra og fjæra på utdrageren.

Jeg lurer på om: Hvis utkasteren hadde vært lengere. Da ville hylsa fått en brattere vinkel ut av utkaster åpningen.

Men.... Da kan det hende du får problemer å kaste ut skarp ammo. Kula vil kanskje ta borti framre låsekasse bru.

Hvis utstøteren hadde vært kortere, ville det vært nødvendig å bruke mere makt for å få ut hylsa.

Men,,,igjen. Det kan hende at det er løsningen, siden kassa sikkert er standarisert for 30-06 hylser.

 

Det er helt sikkert en løsning på dette. Kaliberet var jo vanlig i disse kassene. Og det er vel kun sako 75 kassene som har fått teoretiker kritikk for at utkastet gikk for mye opp.

 

Ikke vont ment, men rifla er jo ikke akkurat vakker med den kikkerten montert !

Hva med en reodor felgen løsning.... kikkert beskytter av plast kanne/brus flaske..

 

Jeg spekulerer sjøl på en reodor løsning til hylsefanger og sako A I kassa. Er uheldigvis sleggemekaniker, øks e også godt verktøy. Så det blir vel med spekuleringen :D .

Link to comment
Share on other sites

@6x47Nei, problemet dukket opp med ny kikkert. Og hylsen blir ofte (75%) liggende igjen i kassa. Dette er en L61 med mekanisk utkast i ingen fjør på utkastermekanismen. Kikkerten er en 5-25x56, så det går i langholdsskyting om dagen så blir vel å få på en annen stokk en vakker dag :) takker for innspill

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sako 75 Hunter Long actions IV i cal. 6,5x55. Den hadde en kjedelig, men fin orginalstokk som umuliggjorde kontinuitet i seriene mht. kinnplassering. Kjøpte derfor en pent brukt KKC stokk som jeg pigmentfarget mørk-mørkbrun og oljet halvmatt. Den fikk en overhaling da den hadde noen små riper og hakk, samt at jeg mått pusse til løpsklaring.

 

En tur til Rogne våpen på Heimdal og fikk fikset søylebedding, samt at A-tec demperen som tidligere eier hadde montert selv i fjøset!?!?! (skeivt) ble remontert og sjekket/kontrollert for feil.

 

En Viper PST 4-16x50 fra http://www.astrosweden.se" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank ble også montert og funnet i orden.

 

Har forøvrig intet å utsette på Tikka. Var forresten en Tikka T3 eier som overtalte meg å gå for Sakoen. Vi skyter frekke samlinger begge to...

 

Den ble fin, trur jeg må vurdere KKC på Sako jeg også :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Er allerede medlem, men må få melde inn nykomlingen i mengden. Fikk i hus "ny" Sako i samlingen i går. En meget pen Sako Forester AII Varmint i kaliber 308win. Har vært borti en del AII tidligere, men bare en gang tidligere klådd på en Varmint.

Gledes til jeg får på noe optikk å får testskutt. Stokken skal etter hvert få seg ei søylebedding samt litt oppfrisking av nettskjæring.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, jeg vurderer å gå til anskaffelse av en Sako 85, men er ute etter råd om hvilken utgave jeg burde velge.. Den jeg har sett nærmest på er finnlight, men hunter kan også være aktuell. Vil helst ikke ha en rifle med åpne sikter montert da kikkertsikte kommer til å bli montert når den kjøpes, om jeg har forstått det riktig, så kan hunter leveres uten åpne sikter, er det noen av dere som kan bekrefte dette?

Kaliber blir 30-06 eller 308, har ikke helt bestemt meg enda på grunn av forskjell i pipelengde og lengde på låsekasse.

Jeg blir sannsynligvis også å montere lyddemper på riflen etterhvert, men har ikke lyst å kappe pipen, spesielt ikke om jeg ender med å kjøpe en finnlight.

 

Hva vil dere anbefale basert på dette?

Link to comment
Share on other sites

Hei. Da har jeg 85 Sako Deluxs i cal 6,5x55 i bestilling. Kommer til uka. Gleder meg til å prøve Sako. Jeg har og har hatt mange ulike rifler gjennom årene, men aldri eiet en sako. Cal 6,5 x55 fordi jeg mener dette er glimrende caliber for jakt og trening i Norge.

Kunne vært intresangt og visst caliber valget til sako eiere...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg kan vell melde meg inn i klubben, har hatt en sako 75 i mange år nå.

 

I den forbindelse så har jeg noen spørsmål om montasje. Finnest det noen hurtigmontasje uten treffpunktforandring så jeg kan bruke? Tenker da på og bruke orginal sporene. Fant picatinny skinne med feste som går til sakoen, men det må vente litt, da prisen ligger på 1000kr fra utlandet.

Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn eg og.Kjøpte meg ein Sako 75 Finnlight i 2004,6,5*55 med standard hausken.(Den demparen er jevnleg skamskåten å aldri opna,virka fint endå :smile: )Fekk det for meg for eit par år sida at dette skulle omgjerast til Bø børse :shock: forstå det den som kan..Fekk tak i ein original stokk til 75 ss som var med hevbart kinnstykke,heiv på weawer baser recknagel å Zeiss 72 med fl,hausken whisper,lotutec å den smørja der,monterte picatinny under forskjeftet å smørde på ein Atlas tofot som eg kan ta kjapt av å bruke på dei 5 andre riflene eg har :smile: Utruligt så godt denne børsa går med det tynne løpet.Har både R8,Lrs2,Steyrscout som jaktrifler med forskjellige kaliber,men når eg skal ein kveldstur etter hjorten er det sjelden dei får være med :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...