Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

Kan melde meg inn igjen etter salget av mi L461.....den måtte vike plassen for ei jeg har vært på utkikk etter i lang tid, endelig dukka den opp :):) Åpna akkurat pakke fra posten her nå, der lå det ei klin strøken Sako S491 i 6mmPPC, med magasin, ikke varming utgave! Rifla har etter sigende gått 130 skudd, og det kan jeg tro på, ho er helt i "mint" tilstand :)  SKal sies at jeg gav 5000 for rifla, inkludert 100 uskutte norma hylser, RCBS diesett, en nesten full boks med vmax, og Warne stålmontasjer, det vil jeg kalle en grei handel :D 

20170629_192652.jpg

20170629_192741.jpg

Edited by YnStee
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei.

 

Å fjerne "splinten" er ingen god ide, da denne skal hindre kikkerten og flytte seg framover pga rekyl. Det er vel heller ikke mye og hente på dette.

Så du må nok over på base og ring montasje.

 

Roar

Edited by RoarN
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Sako 85 Finnlight i .308win. Jeg har prøvet å kjøpe en kammerpussestokk innføring. Jeg prøvet først Lyman boreguide, men hylsen som skal "erstatte" sluttstykket med hevearmen på, var for tykk til å entre på riktig plass. Den ble derfor byttet inn og en tipton boreguide ble bestilt, nå viser det seg at det samme problemet oppstår også med denne! De av dere som har Sako 85 Finnlight i .308win, hvilken type kanmerpussestokk/boreguide bruker dere?

Link to comment
Share on other sites

På 29.6.2017 den 19.45, YnStee skrev:

Kan melde meg inn igjen etter salget av mi L461.....den måtte vike plassen for ei jeg har vært på utkikk etter i lang tid, endelig dukka den opp :):) Åpna akkurat pakke fra posten her nå, der lå det ei klin strøken Sako S491 i 6mmPPC, med magasin, ikke varming utgave! Rifla har etter sigende gått 130 skudd, og det kan jeg tro på, ho er helt i "mint" tilstand :)  SKal sies at jeg gav 5000 for rifla, inkludert 100 uskutte norma hylser, RCBS diesett, en nesten full boks med vmax, og Warne stålmontasjer, det vil jeg kalle en grei handel :D 

20170629_192652.jpg

20170629_192741.jpg

Gratulerer med et røverkjøp! Nydelig børse. Du må oppdatere oss med hvordan den skyter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for det, må vel kunne kalles røverkjøp til den prisen ? tok a stokken i går, gledelig overraskelse så var det strøken bedding av hele kassa, og rekylklakken var beddet fast i stokken, så slipper jeg styre med det. Klin strøken, ikke et rusk å se når jeg tok av stokken, finnes ikkje riper på stålet noen steder, ikkje ein gong avtrekkerbøyle/ underbeslag. Diverse fmj kuler er anskaffet, blir testing etterhvert?? rifla er toppet med en Diavari 5-15x42 m/ komp, fuglerigg ?

 

Edited by YnStee
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Eg kjøpte denne godbiten frå ein Kammer-bror.  Sako 75 Varmint i .308win.  Denne er gjenga for dempar og har ein KKC.  Eg kunne tenkt meg ein original laminat Varmint-stokk til denne?  Er det nokon som veit om ein til ein fornuftig pris?

sako varmint.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Etter og ha solgt alt som har med Blaser R93 å gjøre kan jeg nå i dag melde meg inn i Sakoklubben med mine to nye Sakoer!

 

Black Bear 9,3x62 med SK156 og Zeiss V6 2-12x50 med ASV i QR.

Finnlight Black 6,5x55 med JD184 og Zeiss V6 2-12x50 med ASV i Optilock.

 

Akkurat hjem igjen etter innskyting på banen:)

IMG_3012.JPG

Edited by Mastodon
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

På 3.8.2017 den 21.45, Mastodon skrev:

Etter og ha solgt alt som har med Blaser R93 å gjøre kan jeg nå i dag melde meg inn i Sakoklubben med mine to nye Sakoer!

 

Black Bear 9,3x62 med SK156 og Zeiss V6 2-12x50 med ASV i QR.

Finnlight Black 6,5x55 med JD184 og Zeiss V6 2-12x50 med ASV i Optilock.

 

Akkurat hjem igjen etter innskyting på banen:)

IMG_3012.JPG

Gratulerer:-) er du fornøyd med investeringen? :-)

Link to comment
Share on other sites

@plugg69 Takk for det!

 

Ja det er jeg, men et par ting må utbedres av forhandler før det blir 100%.. 

En misforståelse fra min side, og litt børsemakerarbeid som må gjøres om.

 

Riflene er godt balansert, avtrekkene er meget gode, 

 

Jeg solgte Blaser da jeg savnet skikkelig bolt rifle med løst magasin. Jeg har kostet på den mye, KKC Stokk, flere montasjer, Bix'n Andy avtrekk, bolt hendel, +++ Dyrt men fortsatt etter alle oppgraderinger, er avtrekket dårlig. 

Samtidig som det har vert noen ulykker med R93 som jeg ikke klarer å slutte å tenke på...

 

Har brukt mye tid de siste 6 månedene på å veie riflemodellene i markedet mot hverandre. Mating, magasinløsning, pipe type/lengde/tykkelse, vekt, sikkerhet, +++ 

 

Black Bear ble tidlig en favoritt for Storvilt, med sin flutede 20" lange Og 18mm tykke pipe, CRF bolt og løst 5 skudds kryssmata magasin. Kaliberet ble 9,3x62 da den gir tett oppunder .338 Win Mag ytelse med mye kortere/hendigere rifle og kuler som 250grs A-Frame/AccuBond. Samtidig gjørQR montasjene og de åpne siktene fra Recknagel det mulig å være særs giftig på noen av de trangeste postene vi har i terrenget der det er makshold på rundt 60 meter.. 

 

Finnlight har alle kvalitetene til Black Bear bare 6cm lenger og 2mm tynnere pipe. 6,5x55 er optimalt i et slikt våpen. Hadde jeg hatt like mange ladekomponenter i .308 Win som 6,5 hadde jeg muligens gått for det. Men til mengdeskyting er 100grs A-Max i overkant av 800m/s særs deilig å skyte med.. 

 

Valgte å gå for samme kikkert på begge rifler slik a det blir minst mulig å tenke på/stille om tankesettet om jeg har den ene eller andre riflen med meg ut på jakt.

 

Det bor en spire i meg som har veldig lyst til å skyte langhold, men jeg må med to gutter på 5 og 7 og en krevende jobb legge slike lyster på hylla til jeg er gammel og førti og jeg får tid til meg selv igjen. Da har jeg bestemt meg for en dedikert langholdsrigg og forhåpentligvis er jeg like fornøyd med riflene jeg nå har kjøpt til jakt slik at jeg fortsatt bruker de til dette.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Forsiktet ble montert litt skjevt, må flyttes litt mot høyre slik at det følger senteraksen.

 

Jeg har kun skutt 20 skudd på banen, må skyte litt for å bli kjent. Men ser ut som om du har funnet tonen:) 

Hva slags kule(r) opplever du kiling med? Jeg hadde noen gamle 10 pakninger med Norma 18,5g Alaska, der kilte en av de seg, men de var seige utenpå. Kan være derfor..  (burde tørket av de.) Mens nyere Norma 15g Vulkan var som smør.. 

 

I ladebua ligger 100 Lapua Mega som skal settes i de hylsene jeg produserer med å skyte opp gammel ammo..

 

Forresten, bjørnelabb detaljene på stokken din, hvor kommer de fra?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det, var drømmerifla mi også i noen år, gav faktisk opp å få tak i en,så kom det plutselig ut en med syntetstokk,så jeg byttet til meg en trestokk som jeg fikset litt på.. 

Denne har forøvrig en kahles helia cb 3-12x56 og en te titan demper.

Men jeg synes den er relativt tung å drasse på i skogen..

Edited by plugg69
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag kom prosjektrifla endelig i posten. Dette er opprinnelig ein 75 Finnlight i 243win som eg kjøpte på Finn.

Børsa vart levert til Rafdal tidlegare i sommar for ein større "facelift".

HT-stokk med lakkering inspirert av noko eg fann på sida til McMillan, Decelerator-kappe og 50cm Lilja SS-løp i 358win som er gjenga for dempar. Eg jakta ikkje med dempar, men no er no muligheten der. Alt metall er lakka svart silkematt.

Akkurat no er spørsmålet kva eg skal velge til sikte. Aimpoint Micro H2 eller Zeiss HT 1,1-4x24 ret 54?

 

På ei anna side kan eg vel no starte eigen klubb. Sako 75-klubben. 😉😉

 

 

IMG_3554.JPG

IMG_3555.JPG

IMG_3556.JPG

IMG_3560.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dukker opp til tider, men går fort unna også.

Var en til 7000 i 308 for et par uker siden, angret litt på at jeg ikke slo til med en gang.

 

Pen samling der oppe, har selv en 75 i 6,5, men kunne tenkt meg en kort kasse i en HT stokk eller en Gamescout.

Hva ble vekten på den?

Hva slags profil er det på løpet?

Kunne tenkt meg noe lignende, men med syltynt 260 løp til reinsjakta :) 

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje fått lagt den på vekta enno, men 2,7-2,8kg trur eg er i området.  A2en på bildet har samme pipelengd, og ørlite tynnare profil.  Den er ca 2850g med Aimpointen.  Løpet er 50cm, men huska ikkje i farten munningsdiameteren.

Matinga er som smør.  Til liks med dei andre Sako 75-riflene.

 

Det ligg eit par Sako 75 på Finn og Kammeret no.  Prisane varierer veldig, så det lønner seg å ha is i magen.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert å banne i kirken, men noen som har prøvd å "fjerne" dovetailen, og drille hull til vanlig montasje.

Hvis jeg ikke husker helt feil, var det et amerikansk merke som lagde en customrifle basert på L61, hvor de modifiserte kassen til å ta R700 baser.

Link to comment
Share on other sites

På 21.8.2017 den 22.54, Think! skrev:

 

Må bare vinne i lotto først.

Mulig min blir til salgs etter jakta. Er litt gira på å finne meg en 85 finnlight  i 308 elle 6,5x55.Da jeg skyter bedre med blackbearen min enn med sako 75en. Og jeg faktisk liker 85 bedre.kan vurdere å bytte..

Edited by plugg69
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...