Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

Denne skulle vært mye tidligere i tråden, men er sikkert svar til de som har hengslet magasin og ønsker utagbart magasin.

På min Sako AII så er det også hengslet magasin.

 

Jeg påstår at "vanlig" magasin var ekstrautstyr når den kom på markedet. Så slik ut på databladet som ligger på Sakos nettsider. Mailet derfor Sako om mulighet for magasin, men det var naturlig nok utgått i produksjonen.

 

Nå er det en stund siden jeg gjorde dette, så er ikke 100prosent sikker på påstandene mine her :o

 

Så da må du enten få tak i et gammelt magasin, forsøke å låne magasin av noen sakofolk i samme kaliber/alder, kontakte børsemaker osv. Men jeg ga opp, og er fornøyd slik det er ;)

 

Eller prøve linken på neste post.

 

Ellers har jeg fått med meg at noen skriver at gamle sakorifler er så mye bedre enn nye. Vel det kan være så men den nye 85 ble "Editors Choice 2009" i Outdoor Life, kunne bare fortsatt med gode tester av nye sakorifler, ingenting som peker seg ut som middels en gang ;) Men har man en gammel Sako så er det vel bare å beholde den :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei, har en SAKO 75 308win som jeg bruker på elgjakt, men er på leiting etter en småvilt (rev, kråke osv) rifle (helst med varmint pipe) så:

 

er det noen av dere som har erfaring i fra kaliber 243 eller 260rem? er litt usikker på hva jeg skal kjøpe, men det blir SAKO:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei, har en SAKO 75 308win som jeg bruker på elgjakt, men er på leiting etter en småvilt (rev, kråke osv) rifle (helst med varmint pipe) så:

 

er det noen av dere som har erfaring i fra kaliber 243 eller 260rem? er litt usikker på hva jeg skal kjøpe, men det blir SAKO:-)

 

Les langholdsblogen til ROE, han har en god del erfaring med Sako i 243... Med tanke på de avstandene han skyter på med denne rifa tviler jeg på at du egentlig trenger ei Varmint pipe til et så "snillt" kaliber...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Får melde meg inn i sako klubben eg og da, er ny på kammeret.no og. Har en Sako Finnlight i 300 WSM. en av de første som kom til Norge i det kaliberet.Magasinet har en "innfylling" på lengda for dei korte tjukke patronene. Hylser har samme kropp som 404 jeffry, men er kortere selvsagt. Kjempegod rifle, men "litt" kilen på kulevalg. 180 gr. Woodleigh liker den godt, enda bedre 180 Sierra, men den er ikkje lodda, grei nok kule men nyere jaktkuler er bedre, sjøl om eg har lagt ned Hjort 12 Takkere i smellen på "lovlig" langt hold..Sierra kule brukes på kobbejakt, og samler fint på snusdåsen på 200 mtr. med 72 gr. 204 krut ( kronografert til 920m) og 2 fot og lyddemper.

Link to comment
Share on other sites

Hei, har en SAKO 75 308win som jeg bruker på elgjakt, men er på leiting etter en småvilt (rev, kråke osv) rifle (helst med varmint pipe) så:

 

er det noen av dere som har erfaring i fra kaliber 243 eller 260rem? er litt usikker på hva jeg skal kjøpe, men det blir SAKO:-)

 

Jeg er i samme bås som deg. har ei L579 i .308 som jeg blir å kjøpe nytt løp til i 6xc eller 260rem. tenkte å melde meg inn i "skrudd systemvåpen klubben" skal visst ikke være noe hokuspokus å bytte mellom flere løp selv om man ikke har muffe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Akkuratt kjøpt meg ein Sako 75 Finnlight i 300wsm :smile: Liker godt finnlighten frå før då eg har ei i 6,5.Tenkte eg skulle ha Hausken standard på wsm å ein leupold vx6 2-12*42 cds m/lys som eg fikk i posten her om dagen.Nåken her på kammeret som har erfaring med Sako 75 i 300 wsm.Interessert i ladedata om nåken har.Jakter primært hjort,men og villsvin å plainsgame til Eland størrelse i Afrika.

Link to comment
Share on other sites

Takker :)ja var den eg kjøpte,venter berre på at søknaden ska komma dalende.Preikte med våpenkontoret på fredag,å alt var greit.Kvitta meg med ein Howa i 22-250 som aldri var i bruk.Var vel berre første halvannet året Sako leverte 300wsm med lang låskasse?Før dei kom på at dei skulle levere med kort kasse :winke1: Den som eg har fått tak var kjøpt ny i 2004.Er vel 200 gram tyngre enn den med kort kasse,men det får eg heller stå i:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Til student å være har jeg investert relativt tungt i ei skikkelig rifle...

2rc1tuo.jpg

Sako 85 Hunter Laminated Stainless,

308 win, kappet på 48 cm.

Schmidt & Bender PMII 3-12x50

A-tec Maxim

 

Jeg er fornøyd :D Har ikke prøvd den på jakt enda, så jeg håper å endre på det i relativt nær fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg søker ærbødigst medlemskap i Sako-klubben på grunnlag av mitt eierskap i en Quad. Det er en helt standard .17 HMR syntet, men noe av det morsomste jeg har gjort siden jeg på videregående stal et frossen laks på Rimi og spile slåball med den på parkeringsplassen.

 

Rifla er standard, men jeg har store planer for den. Jeg har nemlig og en Remington 700 tactical som jeg driver og bygger på. Det viser seg at McMillan lager A3-stokk til begge våpnene, og da blir quad øvelsesrifle for 700en som jeg kommer til å bruke mye på langhold. Jeg vurderer og å bytte ut standardpipa med ei litt tjukkere, litt kortere fluta ei. Kikkerten som sitter på er foreløpig en BSA av noe mindre kostbart slag, men den skal byttes ut, sannsynligvis med en Leupold 3-9x40 Patrol. Løpet skal og skiftes fra .17 HMR til .22 LR for billig øving. Når jeg skal jakte småvilt derimot så settes .17 HMR på igjen.

 

Sluttresultatet for begge riflene skal bli omtrent slik:

 

bignlittle2.jpg

 

Største forskjellen er at jeg skal ha sportster-kolbe på mine, ikke slike rette.

 

Jeg må si at Quaden er helt fantastisk. Sluttstykkegangen, avtrekket og presisjonen er overveldende. På hundre meter og med billig kikkert i dårlig lys sent på kvelden var det ikke vanskelig å jevnt legge et skudd i nieren og resten i tieren.

Link to comment
Share on other sites

Til student å være har jeg investert relativt tungt i ei skikkelig rifle...

Sako 85 Hunter Laminated Stainless,

308 win, kappet på 48 cm.

Schmidt & Bender PMII 3-12x50

A-tec Maxim

 

Jeg er fornøyd :D Har ikke prøvd den på jakt enda, så jeg håper å endre på det i relativt nær fremtid.

Nydeleg rifle.Gratulerer.

Link to comment
Share on other sites

Sakoen er unødvendig å bedde .I motsetning til mange andre rifler er den ferdig frå fabrikk.Stokk i dødt materiale og rekylopptak i innfelt plate i stokken.Har sjølv ein 85 finnlight i 308 med kort låskasse og liker den rifla veldig godt.Smekker låskasse,skikkeleg magasin med kryssmating som ikkje stikk ut under og idiotsikker mot å ramle av.Godt grep på stokken i regnver og fin balanse i våpenet.Nydeleg avtrekk og ei sikring som kan manøvrerast lydlaust.Du kjem sikkert ikkje til å angre på det kjøpet,i allefall etter ein lang dag på jakt vil du sette pris på desse eigenskapane. :D

Link to comment
Share on other sites

Det går an å borre opp få inn magasin, ble jeg fortalt. Jeg har et lokk under som skjuler et hulrom.

 

For meg handler det bare om en eneste ting nå, og det er å få et veldig lett våpen med lyddemper som smerter meg minst mulig i fjellsiden etter hjort. Flere operasjoner i skulderen min gjør at jeg må tenke vekt 100%. Kragebeinet mitt er sagd av og det er frest som pokker i overarmen. Hovent kne etter kneoperasjon gjør også sitt.

 

Jeg ble fortalt at .308 kan kappes mer enn noe annet kaliber, så jeg er ute etter syntstokk, avkappet pipe og demper for øret sin del.

 

Hva er våpenet mitt verd? Jeg har ikke den ringeste ide selv og jeg selger gjerne for å delfinansiere noe annet.

 

Jeg kunne tenkt meg Tikka T3 eller Howa med syntstokk. Tar gjerne i mot tips om annet som er bra og rimelig.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Melder meg inn på ny, denne gang med bilde direkte i postingen.

 

Sako L579 AII Varmint Enkeltskudd

Sako L579 AII Varmint .308 enkeltskudd med Zeiss Diavari 2.5-10x52 i EAW svingmontasje

 

normal_IMG_6735.jpg

 

normal_IMG_6736.jpg

 

Altfor tungt for meg som har operert bort beinstruktur etter trafikkulykke. Det er en liten sprekk i stokken rett bak hevarmen. Noen som vet om dette har noe å si i praksis?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Får nesten melde meg inn i Sako klubben

Har en Quad varmit i skapet nå (22lr og 17hmr) og to L46 på vei

 

En 7x33 som fortsatt ligger på finn . venter på våpensøknaden

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... =7x33+sako

 

Nei betalte ikke 10 000 for den

Noen som veit om montasjeringer, helst like dei i annonsen ?

Fant på ebay men prisen var ja ganske så stiv

Er muligt å finne litt ammo til denne her og der , men kuler finner jeg ikke

 

Og dagen etter legger abcfritid ut en liste her på kammeret

Der var det en 222r også helstokk . så jeg sente en søknad på den også

serienr er 334xx så ikke av dei første som er produsert

 

Gleder meg til dei kommer i hus . oppe i skogen til min svigerfar står det noen gammle furuer som tiuren sitter ofte oppi

Gapahuk er under bygging oppe på en hammer vedsiden av furene ,så når gammel børsja kommer i hus skal det bli Tiur i gryta

222èn blir vel revebørsje da 17hmr`n tålte mindre vind en jeg trudde

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kan se ut til at eneste forskjellen er stempling på våpnet og bakenden på sluttstykket, der har vel du kun en rund metalldings, mens jeg her en skrånet hette.

 

Jeg får ikke sendt deg PM.

Enten må du åpne for dette eller så må du sende meg tlfnummeret ditt.

Link to comment
Share on other sites

Får vel søke medlemskap i klubben jeg også, etter at en L61R AIII fiberclass med McMillan stokk kom i hus i vår. Flott gammel klassiker i .375 H&H.

Syntes den var helt ok å skyte med rekylmessig, der er montert (original?) rekylbrems. Men så skjøt jeg et par skudd med munningen akkurat i vinduskarmen i et gammelt fjøs, og fikk et støvfokk uten like i ansiktet pga rekylbremsen. Etter det skvetter jeg til og kniper øynene igjen når jeg trykker av. Ble rett og slett skuddredd, så nå vil jeg bytte ut brems med lyddemper.

Gjengene er 14x1,5 og tenkte da å få demper i samme dim, for å unngå å kappe/gjenge på nytt, samt å kunne bytte mellom brems og lyddemper. Da jeg bestilte demper med disse gjengene fikk jeg beskjed om at det var for grovt til demper i dette kaliber. Jeg ser jo at det ikke er mye gods igjen ved gjengene, så lurer på hva som anbefales av gjenging her. Løpsdiameter rett bak eksisterende gjenger er ca 17mm. Vil 15x1 være ok gjenger til demper her?

Link to comment
Share on other sites

En 7x33 som fortsatt ligger på finn . venter på våpensøknaden

 

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... =7x33+sako" target="_blank

 

Nei betalte ikke 10 000 for den

Noen som veit om montasjeringer, helst like dei i annonsen ?

Fant på ebay men prisen var ja ganske så stiv

 

Så det er "du" som har festet klørne i denne. Da må jeg bare gratulere deg, for hadde ikke mitt overskudd gått til tannlegen så skulle vi fightet litt for den :mrgreen: Har ønsket meg en 7x33 lenge, men hadde gitt opp og finne noe både her og i Sverige. Da passet det fryktelig dårlig med tannverk og påfølgende rotfylling når det endelig kom en salgs annonse :(

 

Håper du får mye glede av denne, og post gjerne en "restaurering/prosjekt - tråd" på Kammeret, hvis du sitter med slike tanker :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finnlight kan også være ei sako 75 kasse.

Begge modellene(sako 75 og 85) Hadde/har finnlight modeller. Kun løp og stokk som er forskjellig fra andre sako 75/85 Modeller.

Hvis du er i tvil, så har sako 85 Finnlight litt lettere boltmuffe, den har mindre profil(mere utfrest).

Link to comment
Share on other sites

Takk for info.

Lurer litt på en 85, har en 75 fra før, men trenger en lang kasse å bygge på......

Må innrømme at det er en liten mulighet for at min kjære 75 muligens må omplasseres til ett godt hjem med god økonomi...... Hva klarer man å få for en rusfri 75 i 308 ?

Link to comment
Share on other sites

"Syntes den var helt ok å skyte med rekylmessig, der er montert (original?) rekylbrems"

 

Har bl.a. en Sako Finnbear i 375 H&H som jeg kjøpte på midten av -80 tallet, men kvittet meg med trestokken, og monterte en glassfiberstokk for noen år siden.

Den gang - var det ikke noe problem å sende/motta noe fra USA, og sendte den derfor til Mag-Na-Port (sammen med en Forester i .308).

Selv om det er betydelig rekylreduksjon - avgir den nok rekyl - for en skulderskadet :trist:

 

Da er det mer behagelig å skyte med Finnscout`en (kjøpt i -78) i 22 LR :)

Men skulle gjerne finne det ekstra magasinet jeg hadde :?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...