Jump to content

Sakoklubben


shsorli

Recommended Posts

Falt pladask for den nye Aimpointen med Optilockmontasje, det ble rett og slett genialt som sikte nr 2 .

Regner denne som førstevalg til villsvinjakta i Kroatia 2017 :D

20160527_192248-1536621-11-1464904647536.jpg

 

Så ut som en snerten løsning dette.

Hva er modellen og kostnaden?

Send på PM hvis ikke du vil ta det på åpen forum.

Toby

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei, har en Sako AV i 9,3x62 med laminatstokk og S&B 1.5-6x42 på lavest mulige baser. Kjøpte den av en kar i Kristiansand for snart 20 år siden og har vært strålende fornøyd siden. Brukes til Elgjakt hvert år. Lurer litt på å kappe løpet litt og få på en smekker demper, men ønsker ikke å gå på akkord med samlingene. fe4cdc7d95614e0ba4a8ed541c0aebb6.jpg36645a53c7591753376657bd3ec24609.jpg46d72346b2c627a4bc0c23f95ee95b5b.jpg

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Min sako nr 3 er på tur inn i våpenskapet. En sako blackbear i 8x57js som skal få æren av å bli hovedbørse.

Skal montere en kikkert med 42mm lysåpning.

Hvilken montasje bør eg velge? Såg leupold hadde meget lave montasjer , ellers er det vel optilock montasje uten base som er alternativet. Hva er best og lavest?

Link to comment
Share on other sites

Med 42 lysåpning og optilock baser og ringer vil du få en del avstand. Jeg har nå trijicon 2,5-10x56 i xtra-lo ringer med baser, det går akkurat. Med kahles 1,5-6x42 hadde jeg ca 1 cm klaring til løp.

Men fordelen med xtra lo før min del er at øyet sitter midt i korset når jeg legger an.

Gratulerer med flott børse, sako blackbear har jeg også lyst på, men da i 9,3x62..

 

Sent fra min E6653 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Samboern min har skaffet seg en sako 85 finnlight, og som tidligere nevn (ikke ønsket kjent av Sakoelskere) kaster den tomhylsa direkte opp i kikkerten. Til og med opp i underkant av kikkerten, ikke bare justeringshuset. Veldig skuffende av en rifle til 20.000kr. Demand perfection sier sako selv..

 

Kaliber 308w, kort låskasse. Montasjen er 1" low. Meopta meopro 3-9x50

Link to comment
Share on other sites

Pga infoen her på kammeret om utkast problemene var jeg litt i tvil da jeg i sommer skulle kjøpe lettvekts rifle. Det ble tilslutt en Finnlight i 308 med 30mm Low montasje. Utkast fungerer problemfritt med min Sako og er storfornøyd med rifla.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

Har vært borti to tilfeller der dette har skjedd. Ett av tilfellene skyldtes at kikkert var montert for langt bak av en forhandler, og det lot seg løse ved å sette kikkertsiktet så langt frem som det faktisk skal være. (så langt frem som kikkertsiktet tillater)

 

Det andre tilfellet var en feit langholdskikkert i uorginal montasje.

 

Husk også at Sako som mange andre rifler krever resolutt og bestemt ladegrep for optimalt utkast. Mange forveksler puslete repetisjon med at hylsa berører optikk.

 

Sako er klar over at de feiteste langholdskikkertene med klumpete turrets kan komme i konflikt med utkast, men vanlige jaktkikkertsikter i orginalmontasje er etter min erfaring uproblematisk.

 

Jeg jobber mye med Sako og monterer en mengde Sako 85 hvert år. 95% av disse er Finnlight i kal .308win.

Problem med utkast er noe jeg har lest om på kammeret, men aldri opplevd i praksis. Jeg ville nok fått beskjed fra kunder om det var problemer. Bruker Finnlight i kal 308win selv, og har prøvd med alle typer kikkertsikter i lav og ekstra lav montasje, både ringmontasjen 1" og todelt modell. De få gangene hylsa har blitt liggende igjen har det vært pga slappt ladegrep fra min side.

 

Utifra ditt bilde ser du ut som om du har noen cm å gå på på plassering av kikkertsiktet. Løsne skruene på toppen av montasjen og skyv det så langt frem som mulig.

 

 

Altså to enkle råd som fungerer:

 

:arrow: Flytt kikkertsiktet så langt frem som siktet tillater.

:arrow: Bestemte ladegrep, skikkelig resolutt bevegelse.

 

Mitt råd er å kontakte forhandler for sjekk/korrekt montering, dersom du fortsatt opplever problemer.

Du kan kontakte meg på PM om du ønsker.

 

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

De fleste Sakoene klare å få hylsa ut til tross for at hylsa tar en tur innom kikkerten. I kaliber som 308, 6,5 og 30-06 er vekta på hylsa så stor at når den først får fart, så har den litt energi å rutte med :wink: Det er også grunnen til at man må bruke et "kontant ladegrep" som mange referer til.

Jeg tipper at de aller fleste ikke er klar over at hylsa er innom kikkerten en tur på vei ut av rifla :wink:

1536621-8-1412514985760-n800.jpg

Her ville det f.eks forundre meg om ikke hylsa av og til er innom kikkerten?

Link to comment
Share on other sites

Da ville det vel etterlatt seg merker på mellomrør?

Jeg skyter en god del i løpet av året, så det er pussig at det ikke er spor etter den skarpe hylsehalsen.

 

De gangene jeg har hatt slappe ladegrep oh hylsa har blitt igjen har vært med aimpoint micro montert på fremre spor. Og hvis det skyldes optikken må de fysiske lover taes opp til vurdering på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Da ville det vel etterlatt seg merker på mellomrør?

Det er både og, og kommer an på hvilken del av hylsa som treffe og hvor. Jeg har sett mye merker på kikkerter som har stått på Sakoer. Noen kikkerter har bedre "belegg" som tåler det bedre. Zeiss sin finish er veldig motstandsdyktid.

Link to comment
Share on other sites

For sikkerhets skyld så sjekk at avtrekket sitter som det skal. Mitt løsnet for noen år siden, og et av symptomene var dårlig utkast.

Dette skjedde gradvis, og jeg tok det ikke alvorlig før det smalt, vådeskudd. Dette var på et nytt våpen, 4-5mnd gammelt. Har fungert perfekt etter det var innom børsemaker. Men nå sjekker jeg av og til at det er fast og fint, sideveis.

Link to comment
Share on other sites

Om du mener at kikkerten er montert feil når den står for langt bak stiller jeg meg undrende til. Det er jo en grunn til at den er så langt bak. Og det er jo for at hun som skal bruke rifla må ha siktet så langt bak for å få fult bilde i kikkerten. En rifle kan da umulig være konstruert slik at siktene må dyttes maksimalt fram for å fungere. Jeg har tidligere hatt XX antall rifler, både sako 85 finnlight, div mauser, blaser, remington, sauer, tikka, schultz osv. aldring hatt problemer med dette før.

 

På denne sakon var det ingen betydning om man dro slapt, normalt eller knallhardt i sluttstykket. Nærmest hver gang gikk hylsa i kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å nevne det. Jeg har personlig sett en annen sako 85 med utkasterproblem. Dette en 85 hunter i kaliber 30-06. Kikkert, en leupold european 1-4x24. Her ble hylsehalsen betydelig slått flat på ene siden og tydelige merker i kikkert. Denne ble levert inn til butikk, jeg vet ikke hva som skjedde videre med den rifla (dette er mange år siden)

Link to comment
Share on other sites

Har gjort litt undersøkelser anngående problem med utlast på sako 85.

Tydelig ett stort problem også på andre siden av dammen. Mange opplever problemer med hylser som ikke kastes ut eller slår direkte opp i kikkertkroppen (ikke bare justeringshuset).

 

Video fra youtube med et eksempel av problemet,

 

Søker man på ejection problem/issue/fail eller lignende på google finner man side opp og side ned med problemer rundt 85. Skuffende lesning :x

 

Her er det ikke snakk om fete langholdssikter osv for å si det slik, men vanlig jaktkikkerter og originale optilock montasjer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Angående hylser som slår inn kikkerten.

Jeg har en -75 i 375H&H, på banen er det ikke noe problem siden jeg trar rolig i sluttstykket men på jakt der rykker jeg tydligvis ut hylsa så den slår i side justerings tårnet (får riper på hylsa som passer serateringen på justerings lokket) og får en bulk lik hylsene fra AG-3. Har ikke hatt problemer med at hylsa ikke blir kastet ut verken med slappt eller hurtig ladegrep, så er ikke bekymret for annet en hylsene mine. I min -75 i 22-250 har jeg ikke samme problem. Så ja noen Sako rifler har dette problemet.

Siktet på rifla som bulker er en Schmidt and Bender Zenith 1,5-6x42 i Sako orginal montasjer kan justere den max 2mm frem eller tilbake pga lengden på kassa.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Melder meg gjerne inn i klubben her på Kammeret med ein Sako 85 i kaliber 6,5x55 .

Eg er veldig godt nøgt med Sako og sparar no til ein ny rifle i 204 Ruger som eg har tenkt til rev og anna småvilt. Les at Schou ikkje har akkurat 204 Ruger på heimesida men det finst vel ei løysing slik at ein stakkar for bestilt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du med annet småvilt mener å sprenge kråkefugl er det bare å kjøre på, men hvis du mener matvilt må jeg skuffe deg. Har hatt 204 ruger selv og var superfornøyd med kaliberet til predatorjakt. Likevel valgte jeg å pipe om børsa til 223 rem for å få en allsidig rigg. Med denne plukker jeg alt opp til og med rådyr med forskjellige kuler vel og merke. 204 ruger var utmerket på rev, men med hånden på hjertet er ikke effekten eller resultatet annerledes med 223! Mitt råd er å gjøre det enkelt og velge 223, bare velg krapp nok stigning for å nyttegjøre deg av litt lengre/tyngre kuler som eksempelvis 69 grs Scenar og 62 grs Scirocco, til de trenger du 1:9!

Link to comment
Share on other sites

Eg reknar med du refererer til meg med det innlegget?

Med "anna småvilt" så meiner eg kråkefugl og grevling - ikkje matvilt. Eg har allereie ein Sako i 6,5x55 som eg brukar på bever, rådyr og hjort.

Skjønner godt argumenta dine, og det klokaste med tanke på ammunisjon og økonomi er nok 223 Rem, men her vel eg å trassa klokskap. Eg synest rett og slett 204 Ruger er ein mykje meir snasen patron med den vesle kula i tuppen. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ladies and gents...

 

Noen som har litt å fortelle om Sako Finnbear med AIII kassen? Har fått mulighet til å kjøpe ei i 6,5 x 55 for en rimelig penge. Har kun sett bilder av damen så man vil gjerne ha litt feedback fra de av dere som har erfaring med Finnbear. Ser at sluttstykket går svært langt bak så det kan se ut som om kassen kan være tilpasset langt større kuler enn 6,5...(?)

 

Noe annet man bør være obs på..?

Link to comment
Share on other sites

Antar du har vært innom bruksanvisningen hos Sako. (Kanskje

kan være interessant også?)

 

Jeg kjøpte selv en Finnbear med AIII-kasse (men i .30-06) relativt rimelig for litt over et år siden, etter bare å ha sett bilder av den. Jeg kan ikke si jeg angrer! Men ettersom det er første og eneste rifla jeg har kjøpt (med unntak av salongen), har jeg jo ikke stort sammenligningsgrunnlag. Har vel skutt ca 500 skudd med den. (Bare to av dem mot vilt...) Finnbjørn' min virker solid, og har god sluttstykkegang, verken slark eller tregt. Har aldri opplevd noe trøbbel med rifla. Pipa er gjenget for demper, men ikke kappet, hvilket bidrar til at rifla gir samme treffpunkt både med og uten demper.

 

...Og nå innser jeg at jeg burde meldt meg inn i Sako-klubben for lengst - så her slår jeg to fluer i en smekk og anser meg som innmeldt. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har henta meg en Sako 85 Finnlight i 308win :D:D:D:D:D

 

Er det noen som har erfaring med hvilken fabrikk ammo til storvilt som gir best og dårligest presisjon? Er ute etter ammo info og ikke skytetips :winke1: ...Lader desverre ikke selv, men del gjerne erfaringer om det også.

 

(Har søkt litt på forumet men finner ikke mer passende emne enn sakoklubben!)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...