Jump to content

GÅSEJAKTA 08


jøgge

Recommended Posts

Siden det er startet tråder om både due og skogsfugljakt, kan vi jo bare starte denne også. :roll:

 

Jaktdepoet har en lokkepakke nå ser jeg,og lurer på om noen har prøvd skuddene som er med der (Federal Speed Shock 12/76) på gåsejakt?

Og er prisen på denne pakken billig? Eller kanskje noen har sett andre pakke som er bedre/billigere?

 

Eller så er det vel å gjøre som i de andre tråene som er startet, dele tips og erfaringer fram til jakta starter :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har selv tenkt til å kjøpe den pakken. Trenger egentlig bare skudda og lokkegjessa siden jeg i vinter bestilte layoutblind fra Cabelas. Men siden 8 gjess ville kommer på 1192 kroner kan jeg like gjerne legge 308 kroner ekstra for skudd og nett.

 

Ellers tror jeg layoutblindset vil funke bra på gåsa. Har sett gjess lande 10 meter unna blinds, uten at de har mistenkt noe. Håper bare jeg takler hagleskytinga fra sitteposisjon bra.

Link to comment
Share on other sites

lurer på om noen har prøvd skuddene som er med der (Federal Speed Shock 12/76) på gåsejakt?

Hmmm, det der er stål, er det ikke? Til min form for gåsejakt ville jeg ikke brukt stål om jeg fikk det gratis. :evil: Jeg har dårlige erfaringer med stål på så stor fugl når holdet begynner å strekkes opp mot og litt over 35m, noe som fort kan skje om man jakter stedegen gås ved kysten. Hvis du jakter trekkende gås fra post over bulvan og har selvdisiplin til å holde skuddet før gåsa er på maks 25m, kan de sikkert være egnet. I stål ville jeg brukt haglstørrelse US#2 til BB og minimum 75mm kammer. Til andre former for gåsejakt der holdene sjelden blir mindre enn 30-35m foretrekker jeg Hevi-Shot eller tilsvarende materiale (Remington Wingmaster HD, Nitedals Tungsten 12 o.l.). Til så tunge materialer er US#4 en finfin haglstørrelse, kanskje til og med så fint som US#6 i nedre løpet.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg kjøpte meg lokkegås ifjor høst så bestilte jeg fra statene. Ble utrolig mye billigere, selv med frakt og mva. Fikk de levert på døra på under 14 dager etter jeg bestilte. Men det lønner seg å være ganske god i engelsk, Fikk nemlig 24 gåsehoder den ene gangen. Har vel mellom 30-40 lokkegås, så det eneste som jeg mangler til høsten er et utrolig bra jordet med et utrolig bra trekk på.

Link to comment
Share on other sites

Her hvor jeg jakter har jeg ikke sett canadagås. Noen som vet om det funker å lokke inn grågås med canadagås bulvaner? Finner nemlig ikke grågås på Cabelas sin hjemmeside.

 

Lurer på det samme jeg å.

Her er det litt canadagås, men er mere av grågås og kortnebbgås

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har lite erfaring med bruk av lokkegjess men skal prøve det i år for første gang.

Slik jeg har forstått er det flere som har kjøpt kanadagås fra cabelas og lakkerer eller maler hodet selv grått slik at de ligner på grågås (føttene bør vel også farges orange). Dette skal visst være med effektivt på grågåsa. Selv har jeg og noen kompiser bestilt noen dusin med denne typen her: http://www.cabelas.com/cabelas/en/templates/pod/standard-pod.jsp?id=0028360&navCount=2&parentId=cat20833&masterpathid=&navAction=push&cmCat=SEARCH-cat20833_TGP&parentType=index&indexId=cat20833&rid=

Link to comment
Share on other sites

Noen som har erfaringer med å bare bruke lokkefløyta uten bulvaner? Eller må man ha bulvaner i tillegg for at det skal ha noen serlig effekt? :?

 

Bør ha bulvaner for å trekke de inn for landing, gjør det mye mer effektivt å ha både fløyte og bulvaner. Fløyte alene utgjør ikke rare greiene, hvis ikke du ser ut som ei gås? :D

Link to comment
Share on other sites

Hørte at canadagås ikke var spesielt godt å spise.. Stemmer det at den smaker gjørme? Men at grågåsa var god.

Hvor mange lokkegjess trengs? Holder det med åtte?

 

Som sagt, har lite erfaring mer lokkegjess, men har lest en del om det. Det anbefales å bruke minst et dusin (12) og gjerne flere. Har sett det flere ganger at stor flokk med gjess lander gjerne på et annet jorde selv om det er 5-6 gjess på jordet ved siden av.

 

Og ja, grågås smaker fortreffelig hvis du tilbereder den rett og det ikke er den gamleste karen i flokken. Derfor er det ikke noe vits å skyte speiderne i en beitende flokk for det er de eldste fuglenene og de smaker bare dass :wink:

 

Ta ut innmaten av gåsa, la den gjerne henge 40 døgngrader, ta ut bryststykkene, skjær de i skiver og stek de som en biff (sterk varme med melange). Volla!

Link to comment
Share on other sites

Vi har brukt 8 eller 9 lokkegjess og de funka bra, vi har også prøvd 50 men det var ikke noe forskjell men det kan variere fra dag til dag.

 

Vår største erfaring med lokkegjess er at jo større og mørkere de er over ryggen, jo bedre er det! Vises på flere hundre meters hold for sterke gåseøyne :wink:

Link to comment
Share on other sites

Noen som har smakt canadagås da? Rart det skulle være forskjell, men han som sa det var veldig sikker i sin sak.

 

Kanadagås er fortreffelig på matbordet som annen gjess, det gjelder bare å tilberede viltet som om at det er mat fra det øyeblikket det er felt. Ligger fugger´n i gjørma så vil den smake gjørme, men tar man vare på kjøttet på riktig måte så blir det god mat ut av det. Vær nøye med å fjerne harskt fett og blodrester og vær renslig, så belønnes det i ganen under den festmiddagen gåsa fortjener!

 

Selv er jeg nokså matlei gås, men det er fordi jeg har spist MYE selvskutt gås gjennom tidene... :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
http://www.namdalsavisa.no/Magasin/Fril ... 589026.ece

 

Stor økning i bestanden og det er jo på en måte bra for jegerne.

 

Men mener nå at man kunne gi "gratis" jakt jeg da, hvis problemet for grunneierne er så stort som de sier!! :|

 

Såvidt jeg har forstått er resepten spesielle jaktkort for de beste "hotspots" for kortnebbgås, med gratis utleie av bulvaner. Det kan også bli aktuelt å legge til rette ved å bygge ferdige skjul for jegerne, så det i prinsippet bare er å kjøpe kortet, plukke med seg en neve lokkebulvaner, og legge seg i skjulet. Det er dette det ligger an til på Steinkjer i allefall - men det er mulig det blir litt ulik praksis i ulike deler av kommunen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

det er helt syke regler når det gjelder gåsjakta!her i nord der gåsa lander først er det pinade sist jaktstart!burde vært omvendt!noen ganger er gåsetrekket fløyet forbi her når jakta starter....hvis det har vært mye noravind......

Link to comment
Share on other sites

I fjor brukte jeg saga nr 2 (stål) :)

Og det var ikke noe problem, selv om holde var ca 25-35 meter :wink:

Har kanskje en betydning da, og det er at jeg brukte de chokene med aller minst spredning :wink:

Men den største var 5,5 kg, (Kanadagås)

Og den minste på 3,8 kg :)

 

Jeg gleder meg nå vanvittig nå ja, til jakta starter :D

Har oppservert i alle fall 8 stykk på et ferskvann :wink:

Link to comment
Share on other sites

det er helt syke regler når det gjelder gåsjakta!her i nord der gåsa lander først er det pinade sist jaktstart!burde vært omvendt!noen ganger er gåsetrekket fløyet forbi her når jakta starter....hvis det har vært mye noravind......

 

Kunne ikke vært mer enig! Er det noen som vet hvorfor i all verden det er slik?

Link to comment
Share on other sites

det er helt syke regler når det gjelder gåsjakta!her i nord der gåsa lander først er det pinade sist jaktstart!burde vært omvendt!noen ganger er gåsetrekket fløyet forbi her når jakta starter....hvis det har vært mye noravind......

 

Kunne ikke vært mer enig! Er det noen som vet hvorfor i all verden det er slik?

 

Byråkrater som bare har noe ut av seg og satser på at det blir bra :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hmff, misunner jegerne som kan jakta på gåsa tidligere enn her oppe. Jeg tok kontakt med Fylkesmannens avdeling i fjor vedrørende tidligere jaktstart, MEN det som møtte meg var §§ og byråkratisk virrvarr. De dokumentene jeg fikk servert var på ca.200 sider med et kryptisk innhold av forvaltningsplaner med ditto omstendelige og uomtvistelig henvisning til lovverket , så jeg gav opp.... :?

Link to comment
Share on other sites

55grs fmj, eller 55grs powershock.

Som jeg har sagt en del ganger tidligere: Jeg har prøvd 22-kaliber¹ FMJ på gås og gjør det ikke igjen. Jeg synes hølet blir for lite hvis treffet er marginalt; det blir lett til at fuglen letter og flyr vekk før den dør. Ikke moro. Jeg anbefaler ei litt "hard" ekspanderende kule hvis du skal bruke .223 på gåsa.

 

Jeg kjenner ikke Powershock, så jeg vet ikke hva slags kulekonstruksjon den har. Jeg har god erfaring med 55gr Trophy Bonded og 50gr Rhino Solid Shank, og jeg håper å få testet 75gr Scirocco i år. Siden 64gr Winchester har vist gode takter i ekspansjonstestene til Kjell Olav, kan den også være en mulighet.

 

@cita: Jeg bruker 36g 12/70 på gåsa, så en 36g 20/76 bør funke så lenge du holder deg til fornuftige hold (les: førsteskudd på maks ca. 30 meter). Hevi-shot US4 og US6 duger. Det samme bør vismut #2 eller #3 gjøre. I blytida brukte jeg norsk 4 og norsk 3, så TM i norsk 4 bør også gå bra.

 

 

 

¹ 22-kaliber betyr her .224"-kule, ikke .22LR

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg nå kan jakte på grågåsa (26-7/9-8 kl 0400-1100).

Så lurer jeg på hvilken amo jeg skal bruke i 223Rem. Valget er 55grs fmj, eller 55grs powershock.

I 17HMR blir det uansett V-Max (Federal V-shock).

 

Ville gått for powershock i .223, da en helmantel i .224 ikke gir store effekten på gåsa... (egen erfaring)

Men hva mener du med /9-8 :?: Så vidt jeg vet er det jakt på gås her fra 26/7, fra klokka 04.00 - 11.00 og 16.00 - 23.00. Frem til jul... :wink: Men gåsa forsvinner før vi har komt til midt i august allikavell...

Dette inkluderer også Våtmarks-fredningsområde...

Har et papir på gåsejakta i Haram her et sted... skal se om jeg finner det :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...