Jump to content

GÅSEJAKTA 08


jøgge

Recommended Posts

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var på gåsejakt på Byneset utenfor Trondheim i helga. Dessverre kom det ingen gås ned på "mitt" jorde. I grensa mellom mitt jorde og to andre jorder observerte jeg at det sto noe som jeg ikke hadde sett før. Da jeg hadde glemt av kikkerten hjemme tusla jeg av ren nysgjerrighet bort for å se hva dette var for noe. Jo, der hadde noen satt opp et camonett. Inne i dette lå det noen brukte blyhaglpatroner og 20-30 meter ute på mitt jorde lå det ei grågås og ei stripegås og råtna.

 

Fin jaktmoral?

 

Dersom noen savner et camonett er det bare å henvende seg til undertegnede :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Jeg var ikke sikkert på om det var kortnebb gås eller kanadagås.

:shock::roll:

 

Vet du, da synes jeg ærlig talt at du bør spandere litt kvalitetstid sammen med Jegerprøveboka, jakttidsbestemmelsene og gjerne ei OK fuglebok. For dette holder bare ikke :evil: Av alle gåsearter som kan påtreffes i Norge er det kun fire som er jaktbare, nemlig grågås, kortnebbgås, stripegås og canadagås. Du hadde egentlig griseflaks at du ikke skjøt ei dverggås eller ei hvitkinngås som var like mye på bærtur som deg selv. I parentes kan jeg nevne at både dverggåsa og sædgåsa står på rødlista over truete arter.

 

Noen lenker i tilfelle du ikke klarer å lese på døde trær:

 

Jaktbare gjess i Norge

Grågås: http://no.wikipedia.org/wiki/Grågås

Kortnebbgås: http://no.wikipedia.org/wiki/Kortnebbgås

Stripegås: http://en.wikipedia.org/wiki/Bar-headed_Goose

Canadagås: http://no.wikipedia.org/wiki/Canadagås

 

Noen fredete gjess som kan påtreffes i Norge

Dverggås: http://no.wikipedia.org/wiki/Dverggås

Tundragås: http://no.wikipedia.org/wiki/Tundragås

Hvitkinngås (kan forveksles med canadagåsa): http://no.wikipedia.org/wiki/Hvitkinngås

Sædgås (kan forveksles med grågåsa eller kortnebbgåsa): http://en.wikipedia.org/wiki/Anser_fabalis

 

Rødlista: http://www.artsdatabanken.no/Article.aspx?m=115&amid=1792

Link to comment
Share on other sites

Gåsjakt i Sparbu

 

På oppdrag fra Fylkesmannen i Nord Trøndelag har Sparbu Tildelingsområde fått ansvar for å organisere gåsjakt i gamle Sparbu kommune i nåværende Steinkjer kommune. Grovt sett avgrenset av kommunegrensene mot Verdal og Inderøy, Leksdalsvatnet, Borgenfjorden, Beitstadfjorden og Figga-elva.

 

Undertegnede har fått delegert oppgaven, da jeg er representant i styret for både Sparbu Tildelingsområde (hjortevilt) og Sparbu Grunneierlag (småvilt). Pr. i dag er det gjort avtale med 18 grunneiere, hvorav det er skrevet kontrakt med 16 av disse. De to resterende regner jeg med er i boks i løpet av ettermiddagen/kvelden i dag. I tillegg har vi et par områder på lur hvor vi har lov til å jakte uten nærmere avtale, og noen som gir tillatelse etter henvendelse.

 

Opplegget f.o.m 20/09-20/10 blir salg av døgnkort à kr 50,- med fritt utlån av lokkegås. Eksakt hvor mange lokkegås pr. jaktlag/jeger vet jeg ikke riktig enda, kommunen har kjøpt inn 144 og jeg skal forsøke å grafse til meg så mange som mulig... Jakta skal foregå med hagle, fortrinnsvis fra skjul over nevnte lokkegjess. Det er utarbeidet kart over hver eiendom, som skal foreligge i form av en gåsjaktperm jegerne får låne med seg. Innlevering av lokkegjess, fellingsrapporter og gåsjaktperm så snart som mulig etter jaktas slutt.

 

Elektronisk versjon av gåsjaktpermen vil legges ut på http://www.steinkjer.kommune.no under avdeling for plan og natur.

 

I tillegg selges småviltkort for resten av grunneierlaget, sesongkort à kr 250,- for områdene som ikke inngår i ordninga. Her kreves det at en spør grunneier før jakt på innmark, og ingen utlån av lokkegjess.

 

Vil i tillegg opplyse om at det i år er organisert jakt på gås på hele Innherred - Verdal/Levanger samkommune, Inderøy kommune og Steinkjer kommune (Sparbu, Beitstad, Sør-Beitstad/Egge, Stod, Kvam og Ogndal).

 

Nå venter vi bare på gåsa!

Link to comment
Share on other sites

upopulær å upopolær. handler mer om å få ned bestanden før den virkelig blir ett problem ;) også er vi jo først ute i landet med organisert jakt. dessuten så er det jo en gylden mulighet for en vinn-vinn situasjon. bøndene får mindre av marka si oppspist og trampa ned. vi får spennende jakt og knall god mat!

Link to comment
Share on other sites

jeg og petter var ute i mårrest, kom en del gås men utenfor skuddhold, dette var min første tur på gåsjakt og jeg må si jeg er glad petter var med, da han mente gåsa var på 50-60m trodde jeg den var innenfor skuddhold, store fugler gjør at det ser nærmere ut :roll:

 

men vi var heldige å få en flokk på 7 -8 gås rett over oss, 1 datt stein død og en annen svingte med stiv vinge nedover mot sjøen. :?

Link to comment
Share on other sites

Vi var en trio som var på jakt i levanger fo nesten 14 dager siden. Ingen kortnebb enda da, bare grågås. Ble 34 av dem.

 

Også i Levanger har de laget ett opplegg med jaktkort, og organisert jakt. Jeg vet ikke helt hva jeg syns om akkurat det opplegget personlig. Når vi var der, så er det mye villmenn som var ute, noe som ikke fører til ett større uttak av fulg, men ett heller dårligere resultat.

DEt er jegere over alt, og gåsa er vannvittig skeptisk. Jeg tror nok Levanger områdene bare taper på å organsiere så veldig, og ha en slik ordning at hvem som helst kan jakte.

Link to comment
Share on other sites

hele poenget med å organisere jakta i levanger er jo å få folk til å jakte mer. Det er enklere å dra på jakt hvis du kan kjøpe et kort for en billig penge og vite hvor du kan jakte enn om du må kjøre fra gård til gård for å spørre om tillatelse. Det er forresten mange fler jegere i år enn i fjor. Mye skyting hver morgen. Grågåsa er meget skeptisk for tiden ja, men når kortnebben melder sin ankomst blir det så mye gås at det blir lettere å jakte.

 

Har foresten jaktet med lokkegås for første gang. Opplevelsen min er at kanadagåsa er lett å få inn på bulvanene, mens grågåsa er meget skeptisk.

Link to comment
Share on other sites

Er det noe kortnebb å se på innherred? Har jakta ei uke hjemme på levanger nå, og kun sett grågås.. Mye mer enn i fjor dog... Skutt 4 kanada og 5 grå iløpet av uka. Men har ikke sett snurten av kortnebb på levanger/skogn/ekne...

 

Har kommunisert litt på mail med Ingunn Tombre hos NINA, i forbindelse med at NINA kjører et prosjekt på gåsjakt i Trøndelag og jeg har jobbet med organisering av jakta i Sparbu. Hun var ikke overraska over at det var lite kortnebb på Innherred enda, hovedbølet sitter og koser seg i godværet oppe på Svalbard enda.

 

"Kortnebbgjessene er etter hva jeg forstår forstatt på Svalbard, men dårligere værmelding der nå de nærmeste dagene burde bety at dere får dem der snart! Så vær beredt med hagla... :-)"

 

Oppfordringen videreformidles! :D

Link to comment
Share on other sites

Vi var en trio som var på jakt i levanger fo nesten 14 dager siden. Ingen kortnebb enda da, bare grågås. Ble 34 av dem.

 

Også i Levanger har de laget ett opplegg med jaktkort, og organisert jakt. Jeg vet ikke helt hva jeg syns om akkurat det opplegget personlig. Når vi var der, så er det mye villmenn som var ute, noe som ikke fører til ett større uttak av fulg, men ett heller dårligere resultat.

DEt er jegere over alt, og gåsa er vannvittig skeptisk. Jeg tror nok Levanger områdene bare taper på å organsiere så veldig, og ha en slik ordning at hvem som helst kan jakte.

 

Trenden er at det organiseres jakt flere og flere steder, og hvis gåsa vil ned på Innherred slipper den snart ikke unna områder hvor det er lett å få tilgang til jakt. Unntaket er fuglefredningsområdene i fjæra samt i en del vann - der gåsa oppholder seg en del på dag og natt. Dermed er håpet at gåsa holdes på vingene i større grad enn før. Det er da en får skuddsjansene.

 

Jeg ser også at flere steder hvor det organiseres jakt legges opp til jakt over bulvaner, istedet for den jaktformen som har vært mest fremtredende de siste åra, dvs snikjakt i åkerkanten med rifle. Jakt over bulvaner vil gi mer effektiv jakt med flere skuddsjanser. Det er flere steder hvor riflejakta rett og slett er forbudt, både for å tvinge frem en mer effektiv jaktform, samt på grunn av sikkerhet - dette er jakt som ofte foregår på flat innmark rundt bebyggelse og veier.

 

Vi har også hatt noen "villmannsepisoder" i vårt område, men håper vi kan unngå dette ved å organisere jakta slik at den jaktformen som er nevnt ovenfor favoriseres. Og det er langt på nær alle som er like fornøyd med det nå, men jeg håper det på sikt gir bedre uttelling og bedre jaktopplevelser, og forhåpentligvis en reell bestandsreduksjon. Det er tross alt det vi jobber for, vi som sitter på min side av bordet...

Link to comment
Share on other sites

Trenden er at det organiseres jakt flere og flere steder, og hvis gåsa vil ned på Innherred slipper den snart ikke unna områder hvor det er lett å få tilgang til jakt. Unntaket er fuglefredningsområdene i fjæra samt i en del vann - der gåsa oppholder seg en del på dag og natt. Dermed er håpet at gåsa holdes på vingene i større grad enn før. Det er da en får skuddsjansene.

 

Jeg ser også at flere steder hvor det organiseres jakt legges opp til jakt over bulvaner, istedet for den jaktformen som har vært mest fremtredende de siste åra, dvs snikjakt i åkerkanten med rifle. Jakt over bulvaner vil gi mer effektiv jakt med flere skuddsjanser. Det er flere steder hvor riflejakta rett og slett er forbudt, både for å tvinge frem en mer effektiv jaktform, samt på grunn av sikkerhet - dette er jakt som ofte foregår på flat innmark rundt bebyggelse og veier.

 

Vi har også hatt noen "villmannsepisoder" i vårt område, men håper vi kan unngå dette ved å organisere jakta slik at den jaktformen som er nevnt ovenfor favoriseres. Og det er langt på nær alle som er like fornøyd med det nå, men jeg håper det på sikt gir bedre uttelling og bedre jaktopplevelser, og forhåpentligvis en reell bestandsreduksjon. Det er tross alt det vi jobber for, vi som sitter på min side av bordet...

 

Jeg er helt enig i mye av det du sier. Det å jakte gås med rifle, for å få ned bestanden, er helt håpløst. Det skjønner vell de fleste.

Jakter selv med\over bulvaner, og det er meget effektivt hvis man utnytter de riktig. Nå skal ikke jeg dra alle under en kam, men det er mange som ikke har så veldig erfaring med denne jaktformen, og jeg vil påstå at de ødelegger mye for andre jegere(slik som vi opplevde). Det er utrolig fustrerende å se på mennesker som sykter 50-60 skudd, for så å sitte igjen med 5-6 fugl. Og det er akkurat slike ting som ødelgger for de som virkelig vil få ned bestanden og jakter seriøst.

 

Når jeg jakta i Levanger i fjor, så var det ikke så mange som viste om hvilket eldorado det er for gåsejakt, men det ser ut som levanger områdene prøver å få inn så mange jegere som mulig, uten at det har noe å si hvor seriøst det er. Det er selvfølgelig vanskelig å sette en grense for hvem som skal få jakte og ikke, men det er uansett en kjinki situasjon for folk som reiser langt for å få en god jaktopplevelse, når man blir møtt av "useriøse" jegere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært Overhalla kommune i dag og det vært gjess i lufta, fikk ikke en skudd på gåsa. :cry: vært mist 30 -40 men har ikke lyst til å lande i setupen min. Har bare hadd 13 gjess, kansje for litten men det har fungert bra med gjess fløyte. Det har vært minst 200 styker som har flugt over meg, dere må kose seg med den fine kortnebbgås som er nå i levanger eller steinkjer.

 

hvor mange lokke gås har dere for en bra setup. 20 eller 40. Gjesene? eller mer. I dag har har de ikke hadd lyst til lande for en litten matpakke. de bare trekke nå de spiser ved dere.

 

og vis noen vite hvor jeg kan kjøpe meg Federal black cloud US 2. Jeg synes dette er en utmerket patron. her i Namdalen findes det ikke i helle tatt. eller remington HD eller fast steel.

 

hva har dere for blinds og hva fløyte har dere.

 

takk

 

dipper.

Link to comment
Share on other sites

Noen idioter har vært ute å jaktet på Skogn søndag. Disse plasserte seg på en åker som har hus eller vei på de fleste kanter, innenfor en radius på noen hundre meter. Her ble det plaffet i vei ganske ettertrykkelig fra tidlig søndag morgen. Hagl har "regnet" over hus i nærheten. Selvfølgelig har en del skadeskutte gås også havnet inntil husveggene. Vet at dette kommer i lokalpressa tirsdag, og det blir trist lesing for de av oss som er litt mer seriøs enn visse andre.

Dette er å kaste bensin på bålet til jaktmotstandere!

Men desverre kommer det ikke som noen overraskelse at noe slikt skjer. Gleden ved gåsejakta er snart borte etter at jeg de siste årene har sett mye "texasjakt" på gås.

Gruer meg til avisoppslaget i morgen, og for hvilke følger dette vil få.

Link to comment
Share on other sites

Noen idioter har vært ute å jaktet på Skogn søndag. Disse plasserte seg på en åker som har hus eller vei på de fleste kanter, innenfor en radius på noen hundre meter. Her ble det plaffet i vei ganske ettertrykkelig fra tidlig søndag morgen. Hagl har "regnet" over hus i nærheten. Selvfølgelig har en del skadeskutte gås også havnet inntil husveggene. Vet at dette kommer i lokalpressa tirsdag, og det blir trist lesing for de av oss som er litt mer seriøs enn visse andre.

Dette er å kaste bensin på bålet til jaktmotstandere!

Men desverre kommer det ikke som noen overraskelse at noe slikt skjer. Gleden ved gåsejakta er snart borte etter at jeg de siste årene har sett mye "texasjakt" på gås.

Gruer meg til avisoppslaget i morgen, og for hvilke følger dette vil få.

 

http://www.jaktogdvd.no/jegerliv/

 

Kansje det er disse gutta har vært på "texasjakt"??

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra hva det jeg har hørt har nok disse gutta noe å svare for ja...

Håper i det lengste at ting ikke er så ille som det ble forespeilet meg.

 

http://www.tronderavisa.no/apps/pbcs.dll/article?AID=/20080930/NYHETER/627109182

 

"Lederen for det ene jaktlaget beklager hvis folk i området ble støtt av jakta, og beklager også at skadeskutt fugl landet inne på eiendommene til folk.

Han mener likevel ikke at det har skjedd noe kritikkverdig, og tror at det mest var jaktformen og omfanget som folk reagerte på.

– Vi har lyktes veldig med gåsejakta. Når vi ligger fem jegere på rekke og rad, og det er så mye gås så kan det bli voldsomt for noen. Men dette er måten det gjøres på, og alle er enige i at gåsa må beskattes. Det oppfordres til jakt på den, sier lederen av jaktlaget.

At det ramlet ned hagl på hus og biler, mener han kan skyldes at det blåste kraftig i området – og at haglene ble ført av gårde med vinden."

Link to comment
Share on other sites

Pumpehagler med ekstra lange rørmagasin, og skyting midt i flokken er ting som gjør at enkelte kan skyte enorme mengder gås på kort tid. Selvfølgelig blir et stort antall gås skadeskutt med denne metoden

 

Snakker du av erfaring eller var du til stede?

Eller synser du bare på generell basis?

 

Synsingen din er vel litt på kanten kanskje...

Link to comment
Share on other sites

Pumpehagler med ekstra lange rørmagasin, og skyting midt i flokken er ting som gjør at enkelte kan skyte enorme mengder gås på kort tid. Selvfølgelig blir et stort antall gås skadeskutt med denne metoden

 

Så hardskutt som gåsa er, er nok dette en taktikk som vil fungere svært dårlig. En vil rett og slett ende opp med kun skadeskyting, og ikke ei eneste død gås.

 

Fem-seks mann i skjul over godt utplasserte bulvaner vil høres rimelig texas ut for den som ikke har vært med på det sjøl. 10-15 skudd på et halvminutt vil neppe være noe problem å få i vei for et slikt jaktlag, hvis det kommer brukbare flokker på skuddhold. På en måte skjønner jeg at "menigmann" reagerer. På den annen side - hvis en skal ha noe som helst håp om å stagge veksten i bestanden til kortnebbgåsa er det dette som er den eneste medisinen, innenfor dagens lovlige rammer.

Link to comment
Share on other sites

Men viss 5 - 6 stykker skyter samtidig på en flokk gås som kommer inn, så våger jeg følgende påstand:

Det er sabla vanskelig for alle sammen å skyte på gås i utkanten av flokken. Tror nok at skudd inn i flokker skjer altså.

Personlig foretrekker jeg å være enten alene eller to på slik jakt. Men da blir utbytte også mer beskjedent også da.

Link to comment
Share on other sites

Den gode gåsjakta i levanger er vell over, før den såvidt fikk starta.

Skjønner at bestanden må ned, men syns fortsatt ikke det er riktig vei å gå. Nå får man en meget lettskremt gås, så bare kommer til å trekker sørover tidligere å tidligere. Dette har vi sett på Smøla. Man flytter bare problemet til en annen plass.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å prøve meg på kortnebben i N-Trøndelag i helga, enten lørdag eller søndag avhengig av hvilken dag jeg skal gå jaktprøve i Meråker. Har ikke prøvd meg på dette før, så dersom noen vil ha en skytter til over bulvanflokken sin, eller det er noen som meg som vurderer å prøve dette, send meg en PM så kanskje vi får tilen gåsetur til helga.

Link to comment
Share on other sites

Den gode gåsjakta i levanger er vell over, før den såvidt fikk starta.

Skjønner at bestanden må ned, men syns fortsatt ikke det er riktig vei å gå. Nå får man en meget lettskremt gås, så bare kommer til å trekker sørover tidligere å tidligere. Dette har vi sett på Smøla. Man flytter bare problemet til en annen plass.

Jakta er ikke over nei!

Men hvordan mener du jakta skal foregå da?

 

Jeg lurer også litt på hvordan dere andre reagerer på at det kommer andre jegere inn på din åker, og rigger seg til, etter at du selv har ordnet deg der?

Er det førstemann på plass har førsterett eller hvordan opplever dere dette?

Link to comment
Share on other sites

Har selv opplevd at det har kommet jegere og satt seg 100 meter fra bulvanene som vi jakter over. Jegere er som regel hyggelige mennesker og vi gikk heller over til dem som hadde satt seg på "vårt" jorde og tilbydde dem sjokkolade og en varm kopp kaffe samt at dem kunne få sitte sammen med oss slik at vi alle fikk gode muligheter til å dra oss ei steik hjem.

 

Unødvendig å ikke ta det hele med et smil :)

Vi jegere er jo alle i samme ærend og det er da ikke så vanskelig å sammarbeide :wink:

 

 

 

marco

Link to comment
Share on other sites

Ser at flere av dere sier dere jakter med bulvaner. Noen av dere som også har erfaring med bruk av lokkefløyte? Jeg har gått til innkjøp av en Dave Jackson Pinkfoot(kortnebbgås) Goose Call, men har ikke fått den enda. Noen som har tips til hvordan man skal benytte lokkefløyta. Har det noen hensikt å bruke lokkefløyte uten bulvaner?

Link to comment
Share on other sites

Jakta er ikke over nei!

Men hvordan mener du jakta skal foregå da?

 

Jeg lurer også litt på hvordan dere andre reagerer på at det kommer andre jegere inn på din åker, og rigger seg til, etter at du selv har ordnet deg der?

Er det førstemann på plass har førsterett eller hvordan opplever dere dette?

 

Jeg har en god del kontatk med folk\jegere i levanger området, pga planlegging av ny jakt tur oppover. Det jeg hører, er at det er veldig mange jegere og veldig mye skyting.

Jeg kan dessverre ikke svare deg på hvordan jakta skal foregå, for det har jeg ikke noe godt svar på. Men jeg syns det blir feil å gå ut å reklamere så mye som levanger har gjort. Greit nok, det komme mye jegere, men det blir også mye hazard og tulling-skyting.

Dessuten blir gåsa vettskremt før man vet ordet av det, og da er en del av jakta ødelagt.

 

Hvis vi ser hvordan det har blitt på smøla, så kan jo kanskje så hvordan det kan bli.

For 10-20 år siden, så starta jakt 20 august. I år starta jakta 26 juli, og all gåsa var trekt sørover før 10 august. Med det jaktpresset som er, så velger gåsa å hekke tidligere, å trekke tidligere. Jeg regner med vi kommer til å få se noe av det samme i levanger fremover. Enten at gåsa trekker tidligere, eller at de trekker forbi levanger i de årene som kommer.

 

Når du snakker om at det kommer folk innpå jordet som man jakter, så syns jeg dette er uhørt. Greit at man er jegere alle man, men slik som vi jakter, så bruker vi som regel å være 3-5 stk, vi kjenner hverandre godt og det er noe som kreves for at det skal bli full klaff. Det kunne aldri slått meg inn å slått meg ned på ett jorde eller nabojordet til andre jeger.

Link to comment
Share on other sites

Pumpehagler med ekstra lange rørmagasin, og skyting midt i flokken er ting som gjør at enkelte kan skyte enorme mengder gås på kort tid. Selvfølgelig blir et stort antall gås skadeskutt med denne metoden

 

Så hardskutt som gåsa er, er nok dette en taktikk som vil fungere svært dårlig. En vil rett og slett ende opp med kun skadeskyting, og ikke ei eneste død gås.

 

Fem-seks mann i skjul over godt utplasserte bulvaner vil høres rimelig texas ut for den som ikke har vært med på det sjøl. 10-15 skudd på et halvminutt vil neppe være noe problem å få i vei for et slikt jaktlag, hvis det kommer brukbare flokker på skuddhold. På en måte skjønner jeg at "menigmann" reagerer. På den annen side - hvis en skal ha noe som helst håp om å stagge veksten i bestanden til kortnebbgåsa er det dette som er den eneste medisinen, innenfor dagens lovlige rammer.

 

Vet ikke hvor hardskutt kortnebbgåsa er hos dere på Sparbu, men har sett at man kan kan få iallefall 5 gjess i ett skudd om man flokkskyter. Holdningen er ofte å skyte flest mulig da gjess ofte ses på som et problem. Syns dette blir litt feil i forhold til stadig strengere krav som stilles til oss jegere med tanke på etisk jakt. Med tanke på hvor nøye jegere er med riktig blyspisspatron til elgen så mener jeg at det er litt dobbeltmoral å ikke bry seg om en mest mulig jaktutøvelse på vilt som oppfattes mindre verdifullt.

Link to comment
Share on other sites

jeg vet ikke hvordan gås du jakter på , for FEM gås i 1 skudd er så og si umulig. gåsa er forbanna hardskutt, uansett om du treffer godt så er d ikke sikkert den detter. så d du jakter på kan umulig være gås. flokkskyting er ikke ett alternativ for noen, gjør man dette er d ikke bare etisk feil men utrolig kort tenkt. folk som gjør dette med vilje skulle faan ikke få lov til å jakte :evil:

Høres ut som du snakker av erfaring :? ?

Link to comment
Share on other sites

 

Vet ikke hvor hardskutt kortnebbgåsa er hos dere på Sparbu, men har sett at man kan kan få iallefall 5 gjess i ett skudd om man flokkskyter. Holdningen er ofte å skyte flest mulig da gjess ofte ses på som et problem. Syns dette blir litt feil i forhold til stadig strengere krav som stilles til oss jegere med tanke på etisk jakt. Med tanke på hvor nøye jegere er med riktig blyspisspatron til elgen så mener jeg at det er litt dobbeltmoral å ikke bry seg om en mest mulig jaktutøvelse på vilt som oppfattes mindre verdifullt.

 

Dette forsto jeg ikke: På hvilken måte mener du at flokkskyting bidrar til mer etisk jakt?

Link to comment
Share on other sites

angående søndagens jakt på skogn så e æ heilt enig i at dette e måten å drive gåsjakt på for å få ned bestanden. MEN! Har jakta gås på Skogn i mang år (E fra skogn sjøl) og veit at den åkeren det ble jakta på e ein gromplass. Anyway har vi aldri vurdert å spør grunneier om å jakt der siden åkeren ligg nesten midt i skogn sentrum.Et byggefelt med mellom 1000 og 2000 personer ligg 300-400 m unna. Skjøting av hundrevis av skudd tidlig søndagsmorgen føre sjølsagt t reaksjona. Herre e bensin på bålet for jaktmotstanderan i distriktet. Det finns massevis av områda rundt som e like bra der man ikke forstyrre meir einn et par gårda med skytinga.

 

Så min meining e at herre e måten å jakt på, men at vi må som jegera ta hensyn te folket rundt oss for å ikke ødelegg for seinar jaktutøvelse.

Link to comment
Share on other sites

Til de av dere som lurer på hva gåsejegerene fra den mye omtalte gåsejakta sist søndag mener om saken..Ser de har lagt ut en oppklarende kommentar her http://www.jaktogdvd.no/jegerliv/2008/0 ... uv%c3%a6r/

 

Her er det også litt info til de av dere som tydeligvis vet hvordan disse jegerene jakter, og det er mulig at dere bør ta dere en tur ut på slik gåsejakt før dere slenger ut med beskyldninger om skyting midt i flokken etc.

 

Hilsen ivrig gåsejager, som jakter på samme måte som disse gutta.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...