Jump to content

GÅSEJAKTA 08


jøgge

Recommended Posts

Ingen som vet noe om bruk av grågåsbulvan på kortnebbgås??

 

tror det skal funke greit, men det er mye som spiller inn om gåsa vil sette seg så det er nok enklest å bare prøve og så se hvordan det går. Så vidt jeg vet er det vel nesten umulig å få tak i "kortnebbgåsbulvaner", Mulig cabelas har noe men er usikker (rett meg vis jeg har feil)!

Har gåsa begynt å komme til innherred?????

er etter min erfaring litt tidlig ennå?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Her hvor jeg jakter har jeg ikke sett canadagås. Noen som vet om det funker å lokke inn grågås med canadagås bulvaner? Finner nemlig ikke grågås på Cabelas sin hjemmeside.

 

Her finner du White Front lokkegjess i ulike modeller. Kanskje for seint til årets gåsejakt, men i god tid til neste sesong :wink:

http://www.knutsondecoys.com/decoy_goose/whitefront_field.html

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve meg litt på gåsejakt nå på ett jorde her i nærheten. Blir og bruke hagle på denne jakta. Har vært å observert littegrann der tidligere å da kommer gjessene på skuddhold på ca 20-30 meter. Hva slags ammunisjon anbefaler dere her inne? Å hvilke choker tror dere jeg må bruke. Hagla er en helt ny Lanber mod 2083..

Link to comment
Share on other sites

@Christian:

 

Jeg har tidligere nevnt at jeg er veldig godt fornøyd med Hevi-Shot på gåsa. US6, IC i nedre og US4, 1/2 i øvre. Nå har jo Wingmaster HD erstattet HS hos Remington, og jeg vet ærlig talt ikke om de patronene skyter like trangt som HS. Derfor kan jeg ikke gi noen pålitelig anbefaling på chokevalg. I utgangspunktet ville jeg nok valgt samme choker, men jeg tror jeg ville prøvd etpar skudd på papp for å sjekke spredningen.

 

En ulempe med HS og HD er jo prisen, men jeg har aldri syntes at ammoen er det første man skal prøve å spare penger på :) Blir HS/HD for dyrt ville jeg sett på Kent Tumgsten Matrix #3-4 eller vismut #2-BB. Da ville jeg valgt minimum 1/4, gjerne 1/2 i nedre og minimum 3/4, gjerne 1/1 i øvre. Det er alt for lett å undervurdere avstanden til gåsa, så det kan bli litt drøye skudd. Et gammelt og godt tips er å holde igjen førsteskuddet til du kan skilne øyet på fuglen.

Link to comment
Share on other sites

Hei.

noen som kan fortelle meg hvordan jeg skal sette opp lokkegåsene mine?

 

Selv setter jeg lokkegåsene opp som nevnt i en omvendt v-formasjon, men ikke helt perfekte formasjoner. 4-8 fugler i hver formasjon ca. 1-3 meter mellom hvert individ. Disse settes opp mot vinden, ikke alle "perfekt" mot vinden, dog slik at det ser ut som alle har en bestemt retning. Bakerst i hver formasjon får en speider plass. Dvs alle har hodet ned, slik at det ser ut som disse beiter, mens den siste strekker hals og speider.

 

Det skal likevel nevnes at jeg ikke har lykkes spesielt godt, men det tror jeg har mer med gåsebestanden å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Har gåsa begynt å komme til innherred?????

er etter min erfaring litt tidlig ennå?

 

Hører flere som hardnakket hevder at de har sett flokker med kortnebbgås, men de gangene jeg har sett gåsflokker er jeg 100% sikker på at det har vært kanadagås (småflokker spredt rundt omkring) og forholdsvis bra flokker med grågås. Og den er det egentlig ei stund siden vi har hatt noen mengder av her innpå. Det er vel innsatsen nordpå som presser de inn på frodige innherredsbeiter...

Link to comment
Share on other sites

Er bare 17 år i tillegg. ganske voksen for alderen sier de :roll: så gjør det litt vanskeligere.

har drømt om å få være med på seriøs gåsejakt med erfarne jegere så er vell det som er målet. men erfarne gåsejegere vokser jo ikke på trær her ute værtfall. hadde vært litt arti hadde det vært noe kurs eller ligende som man kunne meldt seg på.

Link to comment
Share on other sites

Det begynner å komme noen gjess på steinkjer nå. har sett flere flokker, så en i mårrest på ca 60 stk

 

 

Helt sikker på at det er kortnebbgås???

er vel godt mulig at det kommer noen litt tidlig men vær bombesikker før det skytes!

Mener at det var i fjor at det var en flokk med sædgås som var der noen dager før det store trekket starta og den er totalfredet og har ofte ornitologer ol. i hælene.

Mener jeg husker rett i dette, jibrag kan vel kansje bekrefte/avkrefte meg????

Link to comment
Share on other sites

kan vær muligheta enda da ja, men e avhengig av mang faktora: Vær, Temperatur, Jakttrykk og om bøndern pløye.

 

Fryktelig my meir jegera i år einn tiliar, så det kan hend dæm fer tiliar.

 

Eller lenger. Forskere og ornitologer hevder jo hardnakket at gåsa blir værende til den har spist seg mett/opp i kondisjon.

 

Ang det Wæhre sier, så stemmer det at det var en del sædgås i området i fjorhøst. Ikke umulig at disse allerede har ankommet i år også. Passerte en flokk på 20-30 grågås i retning mot Leksdalsvatnet/Verdal i gårkveld, og jeg ser til stadighet kanadagås-flokker på 10-30 individer rundtomkring. Samt at det har ankommet 144 kanadagås-bulvaner til Steinkjer Kommune v/viltrådet, Inderøy Grunneierlag har handla inn en del, samt at det er økende antall i privat eie. Skal prøve å oppdatere om framdrifta i Steinkjer fram mot jakta. Sør-Beitstad/Egge skal visstnok ha opplegget klart, men jeg har ikke papirene foran meg.

Link to comment
Share on other sites

Er det flere grunneierlag som samordner gåsjakt i Steinkjerområdet i år Jibrag?

Det er jo mange go'plasser rundt omkring og det hadde vært greit om man snart kunne fått litt opplysninger om hvor man kan få kjøpe kort.

Ellers blir det vel som tidligere å møte opp på trappa med lua i hånda... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Er det flere grunneierlag som samordner gåsjakt i Steinkjerområdet i år Jibrag?

 

Nja, det er tildelingsområdene (storvaldene) som har fått oppdraget, så i praksis skal det omfatte alle grunneiere i kommunen.

 

Det er jo mange go'plasser rundt omkring og det hadde vært greit om man snart kunne fått litt opplysninger om hvor man kan få kjøpe kort. Ellers blir det vel som tidligere å møte opp på trappa med lua i hånda... :roll:

 

Som sagt, det jobbes fra flere hold, men i og med at det er bønder som driver med dette og bønder som er grunneiere, ble det en sesongmessig totalstopp i arbeidet de siste par-tre ukene pga en aldeles vanvittig treskesesong...

Link to comment
Share on other sites

Var på årets siste gåsejakt her opp(sannsynligvis), plogene har begynt å sette kursen sørover. Årets jakt har vært en kald og våt fornøyelse, med det er jo nettopp derfor man har jervenduken og gammel-dansken.. :|

I helga ble det 3 gråe i min sekk, sønnen på 16 som er førstegangs-gåsejeger fikk også ei, han hadde det største gliset jeg har sett på lenge når gåse-fallet var et faktum. Han er seig å ligge på post, så det varmet et fars-og jeger hjerte når gåsa datt.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, det jobbes fra flere hold, men i og med at det er bønder som driver med dette og bønder som er grunneiere, ble det en sesongmessig totalstopp i arbeidet de siste par-tre ukene pga en aldeles vanvittig treskesesong...

 

Ja det har visst vært et gull år for dem i år. Håper de får samlet seg og kommet frem til en løsning før stuttnebben faller ned over stubbåkrene om kun kort tid da. Da kan det jo kanskje bli et gull år for gåsejegerene å.. :D

 

Gir du et lite vink her inne hvis du hører mer om saken? Bor sjøl i Trondheim, men kunne vært sabla artig å tatt en tur opp først på oktober'n!

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som jakter på Klett egentlig?

Klett ved Trondheim? Jeg vet ikke om jakt på Klett, men jeg har ihvertfall jaktet på Øysand noen ganger for mange år siden, på "vanlig" jaktkort. Husker ikke lenger hvor jeg kjøpte kortet, men det må gå an å finne det ut med litt research. Jeg har også snakket med folk som har jaktet gås på Byneset. Jeg har ikke hørt om organisert kortsalg på Byneset.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt spørsmål: Har gåsa fargesyn? Kan jeg, som kortselger, oppfordre til (eller, hvis det viser seg å være hensiktsmessig i framtida - kreve) at gåsejegere markerer seg med orange caps/pannebånd/vest eller lignende?

 

Sikkerhet er et stadig gjenvendende tema ved gåsejakt på flate innherredsåkre...

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som jakter på Klett egentlig?

Klett ved Trondheim? Jeg vet ikke om jakt på Klett, men jeg har ihvertfall jaktet på Øysand noen ganger for mange år siden, på "vanlig" jaktkort. Husker ikke lenger hvor jeg kjøpte kortet, men det må gå an å finne det ut med litt research. Jeg har også snakket med folk som har jaktet gås på Byneset. Jeg har ikke hørt om organisert kortsalg på Byneset.

 

Jepp, så dem på den siste åkerlappen på venstre side fra melhus før du kommer til rundkjøringen. Men man kan vel ikke bare jakte på privat grunn selv om man kjøper småviltkort? kan man det? Vil ikke bonden bli sur dersom man bare tråkker ut dit og begynner å skyte?

Link to comment
Share on other sites

man kan vel ikke bare jakte på privat grunn selv om man kjøper småviltkort?

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener. Alle jaktkort gjelder for et gitt område. Innenfor tillatt område kan du jakte, utenfor tillatt område kan du selvsagt ikke jakte. Hvis du kjøper et kort som gir rett til å jakte på et område, kan du altså jakte på det området du har kjøpt kort for. Øysand-kortet jeg snakket om gjaldt sånn ca. fra fredningsområdet nedved sjøen og oppover jordene langs elva, opp til Udduvollbrua. Og man skal selvsagt uansett vise hensyn for dyrkamark, bebyggelse og sikker retning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva du mener, men jeg vegrer meg fremdeles fra å sette meg på kanten av en kornåker som er innenfor det jaktområdet jeg har betalt for. Nabon sa også til meg at selv om jeg har rådykort og småviltkort for det området jeg har, så har jeg ikke lov til og skyte rådyr på innmark, bare utmark. Altså ikke åkrene eller der hvor de slår. Blir bare forvirret av dette jeg.

 

Jeg trodde at jeg kunne gå på hele området uavhengig av dette, men at jeg da ikke ødelegger dyrket mark selvfølgelig sånn som du sier. men men. Du må gjerne klare opp i dette for meg så jeg kan skyte meg noen fler duer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner hva du mener, men jeg vegrer meg fremdeles fra å sette meg på kanten av en kornåker som er innenfor det jaktområdet jeg har betalt for. Nabon sa også til meg at selv om jeg har rådykort og småviltkort for det området jeg har, så har jeg ikke lov til og skyte rådyr på innmark, bare utmark. Altså ikke åkrene eller der hvor de slår. Blir bare forvirret av dette jeg.

 

Jeg trodde at jeg kunne gå på hele området uavhengig av dette, men at jeg da ikke ødelegger dyrket mark selvfølgelig sånn som du sier. men men. Du må gjerne klare opp i dette for meg så jeg kan skyte meg noen fler duer.

 

Dette vil variere fra område til område. Noen grunneierlag tillater jakt på både ut- og innmark på småviltkortet, noen tillater jakt på utmark mens en må spørre hver enkelt grunneier om å jakte på innmark, og andre igjen tillater kun jakt på utmark.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er denne usikkerheten jeg snakker om, så da spør jeg heller en gang før jeg jakter der. Men jeg synes likevel at et gitt område ikke skal ha restriksjoner annet enn hva sunn fornuft sier deg da. Vi betaler jo for det.

 

Nja, du betaler for de vilkårene som står i regelboka til grunneierlaget du kjøper småviltkort av, men det er selvsagt smålig av grunneierlaget å ikke informere om slikt når du kjøper kortet... Du får høre med kortselger, det er absolutt ikke noen selvfølge at hver enkelt grunneier er fullstendig innforstått med regelverket i laget han er medlem av...

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Du kan prøve Øye-gården på Øysand (skilta høyre side på veg vestover). Der selger de kort. Ellers kan du prøve på gården på venstre side opp i brattbakkene opp mot Spongdal på Byneset, rett etter den lille brua (Brålia). Grunneieren heter Brå. Der selger de også kort (ofte bra med gås der- en kompis av meg skjøt 4 en morra tidligere i høst).

Link to comment
Share on other sites

Var på skogsfugl jakt i dag, då jeg plutslig hørte et fæla leven i vatnet nedforbi meg. der låg det ca 50 stk gjess. 3 av de ble med meg heim:)

Mine 3 første gjess:D

 

255711.jpeg

Brukte vismuth nr 3. Fungerte bra. 2 skudd og 3 fugl er bra;)

 

Men i det var et helseslit å bære dei de 3 km heim gjennom skogen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...