Jump to content

GÅSEJAKTA 08


jøgge

Recommended Posts

Da har jeg vært på ei ukes gåsejakt i Trøndelag for 10 år på rad, og sitter igjen med en kraftig bismak.

 

Enormt med jegere, kortnebben fikk såvidt beina nedpå et jorde før det smalt og slik ble den jaga fra jorde til jorde.

Skyting på dagtid og ettermiddag på store flokker med gjess som beiter på jordene er jo helt håpløst. Man skremmer alle fuglene på kun en situasjon, og utbyttet blir lik 0. I tillegg ødelegges det for alle som prøver å jakte mer profft. Jakt på kortnebbgås burde være forbudt etter kl 11-12 på dagen, slik at de fikk ro til å beite og dermed bli i området mye lengre.

 

For oss som prøver å jakte profft å kjører 7-8 timer hver dag for å se etter gåsa er det utrolig frustrerende å se opplegg etter opplegg bli ødelagt av folk uten kunnskap om gåsejakt.

Jeg la ned en enornm innsats og liiitervis av bensin, men i løpet av ei uke fikk jeg jaktet kun 3 morgener. Og også disse 2 av disse morgenene var det både 2 og 3 lag på samme jorde. De andre dagene ble ødelagt av folk som sprang rundt på jorder og rifleskyttere.

 

Hadde jeg ikke hatt enerett på et jorde hadde jeg ikke fått bra jakt i det hele tatt.

Folk som reiser opp for å jakte kortnebb reiser nok stort sett skuffet hjem. Her må noe gjøres.

 

Neste år satser jeg heller på Sverige og kanadagås. Å legge ned så mye tid og penger uten nesten å få jakte frister ikke mer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 211
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Da har jeg vært på ei ukes gåsejakt i Trøndelag for 10 år på rad, og sitter igjen med en kraftig bismak.

 

Enormt med jegere, kortnebben fikk såvidt beina nedpå et jorde før det smalt og slik ble den jaga fra jorde til jorde.

 

Hva du definerer som "trøndelag"? Hos oss har vi knapt solgt 10 døgnkort totalt, og selv om det riktignok ikke har vært de enorme mengdene av kortnebb, har det da vært rimelig jevnt med gås på enkelte steder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kjørte nordover fra Møre idag og da jeg passerte Levanger satt det en stor Gåseflokk på godt haglehold fra E6, såg ik så nøye på den, jeg hadde god fart. Tror det var kortnebb gås! I tillegg var det gås i lufta. Er det ingen som jakter gås i dette området enda, el er fryseboksen full?? :)

Skjønner godt at det er mulig må fylle boksen i disse områdene. Har jaktet gås i Skjærgården i 20 år og her skal en være glad hvis en får seg gås!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Du får ca. 26 treff om du søker på inatur.no

Så kan du jo se hva som er mest aktuelt for deg mtp avstand osv.

 

Ellers vil jeg anbefale deg å bruke våren og sommeren til å reise litt rundt og prate med bønder/grunneiere i nærheten av der du bor. Det verste som kan skje er at du får et nei... :wink:

 

Jaktlaget mitt har fått det meste av terreng på den måten. Og mesteparten av folka vi jakter hos tar ikke noe for det, annet enn at vi gir dem ca. hver 5. fugl som felles.

Vi har da mer eller mindre gratis jakt på gjess, ender og duer...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...