Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

Eg har ikkje direkte lommelykt fetish, men et seriøst LED fetish. Alt med LED er digg og har gudveitkormange lommelykter og hodelykter... :oops:

Til og med et beist av et reklame skilt i LED kjøpte eg for et par år siden. Det er sikkert 120 cm i bredde og 30 cm i høde. Og kan programmeres i foskjellige modus. Men kjerringa trampa foten ned, når eg skulle henge det opp i stove vinduet med GOD JUL på, så det har blitt helst lite brukt... Så hvis nokon har et bytte objekt, så er skiltet til salgs... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har bestemt meg for å forlate glødelampenens verden, i hverfall når det gjelder bærbar beslysning, og gi meg LED'en i vold. Ser ut som det er mest aktuelt å bli medlem av Fenix-menigheta.

 

Det som i første omgang skal handles er følgende:

 

-1 stk lita lykt som kan være med over alt. Muligens med 1 AAA batteri. Spørsmålet er hvor dumt er det med AAA kontra feks CR123? Hvor mye lysstyrke/driftstid taper jeg i forhold til kostnad?

 

-1 stk lita lykt, men kan godt være litt større enn den jeg spør om over. Denne skal ligge permanent i beredskaps/reparasjons-settet jeg alltid har i sekken.

 

-1 stk lykt, gjerne på størrelse med en mini-mag som skal brukes til diveres forefallende og tas med når jeg vet at jeg trenger lykt til et, eller annet.

 

Er det noen av LED-guruene på forumet som har noen konkrete tips og råd i forhold til overstående?

 

PS! Jeg ser for meg at jeg vil trives best med å slippe å lade og styre, men bare fylle på med rimelige batterier ved behov, men det er mulig dette er dumt i forhold til ytelse.

Link to comment
Share on other sites

Beredskapslykt for pakning/sekk:

Fenix P1D. Lett og kompakt som tusan, vanntett og ekstremt lyssterk. Har alle vanlige fenix-funksjoner; svak, middels, sterk, strobe og SOS. På svakeste innstilling varer den vel 2-3 døgn kontinuerlig.

 

Dine andre kriterier sammenfaller såpass bra at jeg vanskelig kan se behov for to forskjellige lykter - jeg ville valgt én som fyller alle funksjoner. Jeg liker enkel logistikk, og AA-batterier er elektronikkverdenens definisjon på enkel logistikk. Billig, høy ytelse og tilgjengelig over alt. Jeg bruker oppladbare Ni-Mh på dagliglykta mi; en Fenix L1D (120 lumen på max!) - men den blir nok erstattet av en NiteCore SmartPD D10 (1xAA) så snart den ramler ned i postkassa. Ikke fordi den lyser så fordømt mye bedre, men fordi jeg er dingsoman. Begge bruker dog AA-batterier, så det er enkelt å skaffe nye. IKEA selger 10stk AA-batterier for 19 kroner. Disse er produsert av Varta, og er meget bra - selv når prisen ikke er med i vurderingen. Tar man med prisen i vurderingen, gruser de samtlige konkurrenter.

 

Ellers har jeg selvfølgelig andre lykter også - blandt annet en Fenix P2D Premium, som gir 175 lumen med ett CR-123A-batteri. Har vurdert å få meg oppladbare varianter - det finnes svært rimelige slike, samt ladere for dem på http://www.dealextreme.com.

 

Supplerer du med ei god hodelykt som gir arbeidslys, er du rustet for alle påkommende tilfeller. Zebralight er verdt å ta en kikk på i så måte (Fenixstore).

Link to comment
Share on other sites

 

Er det noen (av LED-guruene) på forumet som har noen konkrete tips og råd i forhold til overstående?

 

PS! Jeg ser for meg at jeg vil trives best med å slippe å lade og styre, men bare fylle på med rimelige batterier ved behov, men det er mulig dette er dumt i forhold til ytelse.

 

Det er mange kombinasjoner som duger her - men jeg (er i ferd med) velger slik:

(Er enig med Morten Vinje når det gjelder kriterium 2 og 3. De dekkes lett av en lykt.)

 

 

-1 Ei lita lykt med AAA: Fenix L0D

https://www.fenix-store.com/product_info.php?cPath=22_69_49&products_id=191

 

- 2/3 Fenix P3D Q5. Veldig mye lys, men ikke unødvendig stor og tung og "Tactical". 65 timer eller 215 Lumen!

https://www.fenix-store.com/product_info.php?cPath=22_65&products_id=358

Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger. Jeg skal sammenholde de litt med modellutvalget til Fenix så får vi se hva jeg kommer ut med. Det som er sikkert er i hvertfall at jeg skal ha tre lykter, men om to av de blir like får tiden vise.

 

Tror også jeg kommer til å holde meg til AAA og AA-batterier. Har for vane å hamstre batterier på Ikea fra før og er godt kjent med de. Vet at Varta har produsert for Ikea og Varta pleier jo å komme godt ut av tester, men sist jeg handlet batterier på Ikea fant jeg ikke noe Varta-merking på de. Kan de ha skifte leverandør?

Link to comment
Share on other sites

Kan hende de har byttet leverandør - skal sjekke og ta en sammenlikningstest om de nå bruker en annen. Jeg ville styrt unna AAA-batterier. De har en tredjedel av AA-kapasitet og koster mye mer. Ikke er det så forbasket mye å hente på størrelsen heller - en encellerslykt i AA er ikke veldig stor. Trenger du noe mindre, er eksempelvis Fenix P1D et utmerket alternativ; litt tykkere, men lett og superkort. Tror også du havner ut på samme lysutbytte pr krone (har ikke sjekket), og da ville jeg ikke tvilt et sekund. AAA er anemisk.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende de har byttet leverandør - skal sjekke og ta en sammenlikningstest om de nå bruker en annen. Jeg ville styrt unna AAA-batterier. De har en tredjedel av AA-kapasitet og koster mye mer. Ikke er det så forbasket mye å hente på størrelsen heller - en encellerslykt i AA er ikke veldig stor. Trenger du noe mindre, er eksempelvis Fenix P1D et utmerket alternativ; litt tykkere, men lett og superkort. Tror også du havner ut på samme lysutbytte pr krone (har ikke sjekket), og da ville jeg ikke tvilt et sekund. AAA er anemisk.

 

Skal ikke si helt sikkert at det ikke finnes et Varta-merke der, men jeg mener jeg så rimelig godt etter sist jeg hadde handla.

Jeg skal legge meg dine betraktninger rundt AAA på minnet. Mulig det er like greit å styre unna. På den annen siden har de ei AAA-lykt til $15 så det er ikke så store kostnaden å prøve det i tillegg til noe annet eventuelt.

 

Uansett, takk for betraktninger! Er det noen som har mer å komme med så tar jeg i mot med takk.

Link to comment
Share on other sites

Kan hende de har byttet leverandør - skal sjekke og ta en sammenlikningstest om de nå bruker en annen. Jeg ville styrt unna AAA-batterier. De har en tredjedel av AA-kapasitet og koster mye mer. Ikke er det så forbasket mye å hente på størrelsen heller - en encellerslykt i AA er ikke veldig stor. Trenger du noe mindre, er eksempelvis Fenix P1D et utmerket alternativ; litt tykkere, men lett og superkort. Tror også du havner ut på samme lysutbytte pr krone (har ikke sjekket), og da ville jeg ikke tvilt et sekund. AAA er anemisk.

 

P1 lyktene er faktisk samme diameter, eller mindre(!!) enn encelle AA lyktene. Ser ut som Fenix har designet en reflektor/hode for CR123A batteriet, og bruker samme design på AA. En encell AA kunne derfor godt vært mer kompakt.

 

Er enig i at AAA er anemisk, men de er små!! I et nøkleknippe feks. er en E01, eller enda bedre E0D, alltid med, og imponerende.

Link to comment
Share on other sites

Men P1D er jo enda kortere enn E0D, selv om den er litt tykkere. Skulle egne seg bra på nøkkelknippet den også ;-) Jeg ser poenget ditt - de er søte og små. Men jeg har noen motforestillinger mot AAA-lykter; dårlig batterikapasitet (som allerede sagt), mer omfattende logistikk (jeg forsøker kun å holde meg til CR-123A og AA), reflektorene i AAA-lyktene er så små at det virker som om de blir mindre effektive, og så er AAA regelrett svinedyrt i forhold til AA. Ikke at dette på noen måte kantrer privatøkonomien min, men jeg synes litt større lykt er bedre enn litt mindre som attpåtil har dårligere batterikapasitet, dårligere lysutbytte og koster mer (ser bort fra lyktas kostnad - gadgetfaktoren er viktigere) å bruke. Dagliglykta mi sitter i beltet og er ikke på noen måte i veien, og duverden så godt det er å ha godt lys tilgjengelig når jeg trenger det.

 

Men for all del; holder E0D samme gjennomgående kvalitet som de øvrige produktene fra Fenix, er den sikkert et supert valg for mange - jeg tror den blir litt for svak og har for dårlig batterikapasitet for mine preferanser.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Bestilte ( Pre Order ) meg en NiteCore SmartPD D10 1xAA fra Fenix-Store.

Fikk min i går. Den ble selvfølgelig med på soverommet for å testes i mørke omgivelser da jeg gikk til sengs. Til megetsigende smil og lett hoderysting av kona, som for lenge siden har akseptert nykkene mine.

 

Rå lykt - mer er det ikke å si om den saken!

Link to comment
Share on other sites

Fikk min NiteCore for 4 - 5 dager siden og har lekt meg ganske mye med den :wink:

Liker lykta veldig godt, enkel å bruke ( justere ) lysstyrken opp og ned til ønsket nivå og å få maks eller min lysstyrke er gjort på ett sekund. Brytersystemet virker meget bra og er nok nærmest evigvarende. Fenix L1D får bank når det gjelder lysstyrke og min gamle L1T ser ut som et stearinlys i forhold. Og jeg som syntes L1T'n lyste så sinnsykt bra når jeg fikk den. :shock:

I tillegg er fenxlyktene som ett glatt såpestykke i handa i forhold til NigtCore'n. NightCore'n er både tynnere og kortere en fenixlyktene og det merkes faktisk når den ligger i bukselomma.

 

normal_Lommelykter_1xAA_(Small).jpg

 

Jada, min har også vært med på soverommet med om trent samme reaksjon fra kona som du fikk :lol:

 

Anbefales på det varmeste ( eller lyseste )

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Kjøpet av NiteCore SmartPD D10 medførte også at jeg røk på nye batterier og en ny lader.

For å få det maksimale ut av lykta bestilte jeg meg to batterier fra Fenix Store av type AW Protected 14500 som gir 3,7 volt pr celle ( De er helt opp på 4,2 v nyladet ). Disse har AA formfaktor men kan ikke brukes i lykter som ikke greier volten, da går pære eller elektronikk fort :wink: .

 

Ny lader er en Pila Intelligent Li-ion Charging System fra Bug Out Gear USA som kom på $60 ink frakt.

 

Lykta lyser en del mer med 14500 batteriet og driftstiden er vesentlig lenger, 80 minutter på max mot 50 minutter med vanlige NI-MH batterier. På laveste lysstyrke er forskjellen 60 timer ( 2,5 dager ) mot 45 timer ( 1,9 dager )

 

Dyrt med diller :oops::D

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å komme til en konklusjon på hva som skal handles fra Fenix-store. Problemet nå er registrering på siden.

 

State/Province: Hva skriver vi som ikke bruker slik i adressene våre der? Hedmark?

Securitycode: Hvordan i huleste får en skrevet inn den slik den står? Er jo uthevede bokstaver og hevet og senket skrift i skjønn forening. Må jeg skrive den i Word og lime den inn?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke kommet helt til bestillingen ennå. Må samordene meg med en kompis, eller to som også skal ha med noe. Det ligger dog ann til en L1Tv.2.0, eller en L1D-cd permium, en L2Tv.2.0 og en Digital P1D-CE.

 

Hvis dette funker som forventet kommer det sikkert til å bli fylt på med mer etter hvert.

Link to comment
Share on other sites

Valgets kvaler :lol:

Uansett er det bra lykter det der Jeffery, men etter att jeg fikk NightCore D10'n i handa så blir Fenixene liggende mer og mer i skuffen. ( De skal plasseres ut da, i jaktsekken, bilen osv ) D10 lyser bedre, har ett bedre brytersystem, bedre tilpasninger og er ikke så glatt som Fenixlyktene. Du må til 4sevens.com for å få tak i NightCore.

 

Bare sånn helt til slutt, "disser" ikke Fenix, jeg har vært veldig fornøyd med de lyktene også og har brukt de temmelig aktivt i flere år nå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har snoka litt på Nitecore også, men klarte ikke å pukke ut noen bestemte modeller som jeg greide å se at forsvarte merprisen for min del akkurat nå. Kanskje ved neste korsvei.

Funderer på en Zebralight og, men prioroterer ikke det nå siden jeg er greit forspent på hodelyktfronten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
:) Flott lykt, slemmo!

Går du for opppladbare eller vanlige batterier da? 123 batteriene har jo blitt så

sykt billige at det er liten grunn til å lade? (Og de lader seg ikke ut av seg selv...)

 

Jeg bestilte med en pakke med vanlige 123batterier ja, og jeg kjøpte denne lykta blant annet fordi den bruker disse batteriene og ikke vanlig aa eller aaa. kanskje jeg kjøper en lader en eller annen gang bare for å ha enda en gadget.....vi får se ;)

Link to comment
Share on other sites

Slemmo

Skal du ha oppladbare bør du se på AW's RCR123A Protected, disse får svært bra omtale på CPF. Li-ion batterier har lav selvutlading, jeg har Li-ion seller som ble ladet for over et år siden og disse er fortsatt så godt som fulle.

 

En Pila lader er en rimelig investering som kan brukes til de fleste av Li-ion cellene. Husk at Li-ion ikke må overlades, en liten overlading hver gang batteriet lades reduserer levetiden drastisk, en litt større overlading kan medføre brann og eksplosjon. Så det er lite vits i å spare penger på lader, eller å kjøpe ubeskyttede batterier. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Slemmo

Skal du ha oppladbare bør du se på AW's RCR123A Protected, disse får svært bra omtale på CPF. Li-ion batterier har lav selvutlading, jeg har Li-ion seller som ble ladet for over et år siden og disse er fortsatt så godt som fulle.

 

En Pila lader er en rimelig investering som kan brukes til de fleste av Li-ion cellene. Husk at Li-ion ikke må overlades, en liten overlading hver gang batteriet lades reduserer levetiden drastisk, en litt større overlading kan medføre brann og eksplosjon. Så det er lite vits i å spare penger på lader, eller å kjøpe ubeskyttede batterier. :wink:

 

Googlet opp en Pila 4 stage charger, men det ser ut som den lader batterier som er dobbelt så lange som et cr123batteri?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer. Det er med to "foringer" som du skrur inn i +polen på laderen, da får du ladet 2stk 14500 celler om gangen, skrur du foringene i sammen kan du lade ett R123 batteri. Jeg ville bare ha tilpasset 2 stk skruer eller lignende for å få kontakt med det kortere R123 batteriet. Laderen tar også de lange 18500 cellene hvis du skulle få lyst på en lykt som skal ha 2 x R123. R123 batteriet er det "minste" batteriet som anbefales å bruke i denne laderen.

 

Jeg kjøpte Pilaladeren fra Bug Out Gear Usa, den kom på $60 ink frakt.

Link to comment
Share on other sites

8) Ser vel liten god grunn til å lade batterier hvis du ikke skal 'bruke' de på et år..... Min erfaring med oppladbart er at de somregel er flate NÅR du bara må ha de...

Deriomot er vanlige batterier klare til bruk og kan som regel fint lades MANGE år... (10 år er vel ikke uvanlig... ) Når batteriene bare koster 10 kr pr stk levert på døra hjemme, så er det vel 'oppskrytt' med lader.... (Får ikke plugga inn laderen på fjelltur uansett :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...