Jump to content

Den store lommelykttråden


5,56

Recommended Posts

:) Er det ikke en regulatorkrets i de fleste lykter da? Trodde det jeg..

(De lithiumbatteriene jeg bruker har en spenning på 3,4 volt ubelastet etter et år 'på hylla' her..)

Men noen må jo kjøpe de helsikes laderne også... :oops:

Link to comment
Share on other sites

:) Er det ikke en regulatorkrets i de fleste lykter da? Trodde det jeg..

(De lithiumbatteriene jeg bruker har en spenning på 3,4 volt ubelastet etter et år 'på hylla' her..)

Men noen må jo kjøpe de helsikes laderne også... :oops:

 

I de nye LEDlyktene er det som regel en krets som sørger for at du får flatt lys ut av lykta på nesten hele batteriets levetid. En vil altså få tilnærmet like mye lys hele tiden og ikke som "vanlige" lykter som blir mørkere og mørkere etter hvert som batteriet tappes. En del av disse kretsene øker effektiviteten markant når volten går opp, derfor får jeg vesentlig lenger driftstid på ett AW 14500 750mAh batteri en jeg får av f.eks et Sanyo 2600mAh Ni-Mh. Når da selvutladingen på ett Li-ion er minimal, ( målte på en celle som har ligget i over ett år og den ga 3,91V ) ser jeg ingen grunn til å bruke noe annet.

 

Du vet, når laderen og cellene er betalt så har du så godt som gratis batterier i flere år. :!:

Sist jeg sjekket prisen på AA Litium så kostet disse kr 80 for 4 stk, da er valget enkelt synes jeg :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva slags lader bruker du til Li-ion batteriene dine?

Jeg ser endel fordeler med Li-one batterier kontra NiMh, men de trenger en mye mere avansert lader.

Teoretisk sett burde jo NiMh batteriene dine levere 50% mere effekt enn Li-ione batteriene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker denne fra Bug Out Gear Usa.

Hvis du virkelig skal ha en kremlader som tar "alt" og har mulighet for oppdatering av software etter hvert som nye batterityper kommer til så er Orbit Pocketlader noe å se på. Orbit får du til ca halv pris i Usa. :wink:

 

Det er den økte effektiviteten til elektronikkretsen pga høyere V som gir lengre driftstid.

 

Orbitlader.

normal_Orbit.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da er endelig bestilling av diverse Fenix-lykter unnagjort.

Sist jeg prøvde var Paypal nede og ting gikk skitt. Siden har det vært feriering og annet som har kommet i veien.

 

Følgende endte opp i bestillingen:

E01x2 (for en kompis)

L1T som skal ligge fast i "beredskapspakningen" i sekken sammen med et ekstra batteri(havna på backorder)

L2Tx2 (den ene for en kompis) til å plukke med hvis jeg regner med å trenge ei lykt.

P1D til å ha i lommen/beltet til daglig. Gikk på en smell her. Skulle egentlig ikke ha lykt for cr123, men sprakk

 

Dersom dette er likevanedannende som Kjell Olav påstår kan det nok komme til å bli en Nitecore og en Zebralight i løpet av høsten også. Huffameg :(

 

Greide forøvrig ikke å gå forbi en Petzl Myo XP til 349,- på Obs! her om dagen heller :oops:

Link to comment
Share on other sites

Apropos oppladbar, her er en annen shocker av de litt stoerre lyktene:

 

10x_large2.jpg

 

Surefire 10X Dominator

 

SPECIFICATIONS

Max Output: 60/ 500 lumens

Low/high selections

Runtime: 3 hours/20 minutes

Low/high selections

Length: 9.50 inches

Weight: 20.00 ounces

Battery: One B20 Ni-Ca

 

http://www.flashlightreviews.com/reviews/surefire_10x.htm

Denne kan noen få kjøpe av meg billig, med ekstra pærer.

Den er MEGET god, men blir lite brukt sålenge jeg har Bettylykta, bud tas imot, ikke mas og spørsmål om den :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har plutselig fått for meg at jeg har lyst på en blank lykt, f.eks Nitecore defender infinity silver, det er jo kjekt med en som tar vanlige AAbatterier også, men nå har jeg ikke råd til å kjøpenoe lykt på en stund, så det får bare være ;/

Muyshondtlyktene er jo også jævlig stilige, men dyre.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan går det med NiteCore Extreme'n Slemmo? Har du fått byttet bryteren ennå? :wink::mrgreen:

 

Hehe, nei, får se om det kommer et svar i løpet av dagen, det sitter to halvringer rundt bryteren, som skal ut, jeg vil bare vite hvordan jeg gjør det uten å risikere å ødelegge noe, skal teste lykta i mørket i helgen hadde jeg tenkt.

Link to comment
Share on other sites

I går kom det pakke fra Unaiten og i går kveld var jeg ute og lyste i vilden sky :D

 

Må si at Fenix P1D er meget imponerende i forhold til størrelsen. På 40-50 meter lyser den faktisk bedre enn en gammal Maglite 4D. Magliten var dog litt vasser på ca. 100m.

 

Er nok på sin plass å gjemme kredittkortet godt :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

I går kom det pakke fra Unaiten og i går kveld var jeg ute og lyste i vilden sky :D

 

Må si at Fenix P1D er meget imponerende i forhold til størrelsen. På 40-50 meter lyser den faktisk bedre enn en gammal Maglite 4D. Magliten var dog litt vasser på ca. 100m.

 

Er nok på sin plass å gjemme kredittkortet godt :mrgreen:

 

Du ble advart Jeffery. Det finnes alltids en unnskyldning for å kjøpe noe nytt....... :mrgreen:

Fint at lyktene falt i smak.

Link to comment
Share on other sites

I går kom det pakke fra Unaiten og i går kveld var jeg ute og lyste i vilden sky :D

 

Må si at Fenix P1D er meget imponerende i forhold til størrelsen. På 40-50 meter lyser den faktisk bedre enn en gammal Maglite 4D. Magliten var dog litt vasser på ca. 100m.

 

Er nok på sin plass å gjemme kredittkortet godt :mrgreen:

 

Du ble advart Jeffery. Det finnes alltids en unnskyldning for å kjøpe noe nytt....... :mrgreen:

Fint at lyktene falt i smak.

 

Jo da, jeg ble advart, men jeg måtte jo prøve selv :wink: Ser brillefint ut så langt :D

Link to comment
Share on other sites

I går kom det pakke fra Unaiten og i går kveld var jeg ute og lyste i vilden sky :D

 

Må si at Fenix P1D er meget imponerende i forhold til størrelsen. På 40-50 meter lyser den faktisk bedre enn en gammal Maglite 4D. Magliten var dog litt vasser på ca. 100m.

 

Er nok på sin plass å gjemme kredittkortet godt :mrgreen:

 

 

Tja-nå lyser da ikke en gammel maglite noe særlig da.Litt synd at Maglite ikke har våknet og lagt om produksjonen til mye bedre Led-utgaver.

 

Skal man ha maglite som imponerer -da må de være modifiserte

P1010474.jpg

 

 

 

 

P1010475.jpg

 

Denne lille her har vært på hele 160 lumen,men pga litt feil i elektronikken så har den stoppet på halvparten

 

P1010480.jpg

 

Stemmer sikkert dette, men for meg er det ikke det som er poenget og referansen for min del er nå en gammel, umodifisert Maglite.

 

Poenget for min del er vel hvor mye lys det i dag kommer fra ei lita pakke kontra gårsdagens løsninger. Og ikke minst hvor lite det egentlig koster. At det helt sikkert finnes bedre ting å få kjøpt er jeg ikke i tvil om.

De ekstreme lysmengdene som en sikkert får ut av noen av de avbildede lyktene tror jeg rett og slett ikke jeg trenger og da gidder jeg ikke å dra på noe sånt heller. Morro er det sikkert, dog :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hm, denne dilla må jo være like vanedannende som heroin, må ha oftere og kraftigere....

Siste tilskudd ble Zebra H50 hodelykt og to Nitecore lykter, defender og extreme.

Nitecore extreme lykta var veldig bra, lyser jo bedre enn Fenix TK10 (begge med nye surefire 123 celler) Gleder meg til å prøve den med oppladbare batterier.

Zebra lykta var også veldig bra, men den burde kommet med en ekstra silikon brakett som ikke var selvlysende, (for en weekend warrior som skal prøve å holde litt lysdisiplin) den lyser vannvittig når den er "ladet" opp.

Link to comment
Share on other sites

Uten å ha satt meg for mye inn i denne tråden,av redsel for å faktisk bli interessert og MÅ HA og LEGGE I LITT TIL etc... så velger jeg å be om deres assistanse :roll: har pr. idag Medium stor maglite,plass til 2 store batteri eller noe i den duren. Vurderer nå å kjøpe ny lykt til hjortejakta,da denne lykta er tung nok til å ha i sekken hele tiden,samtidig som jeg ønsker et sinnsykt bra lys :wink: Kan dere gi meg noen tips og råd på hva jeg bør kjøpe?

 

kriterier:

 

Gode lysegenskaper

 

Overkommelig vekt

 

Pris

 

Takker for hjelp og svar.

Link to comment
Share on other sites

Mine pitte små NiteCore er like gode hvis ikke bedre en en 4/5 celler Maglite. Eneste er at de spiser batteri (50min). Men når det er snakk om et AA eler et CR123 batterie har det lite å si på vekten å ta med noen ekstra. Samt at lykten veier jo ingen ting. Så du blir ikke sliten i hånden hvis bu bruker den over lengre tid. Og de er ikke dyre. Betalte 90 dollar + moms for to stk.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kriterier:

 

Gode lysegenskaper

 

Overkommelig vekt

 

Pris

 

Takker for hjelp og svar.

 

Siden du bare nevner at den må ha en pris svarer Lupine på alle dine bønner :wink:

 

www.lupine-lights.com

bIngen over, ingen ved siden til ditt bruk. Ta en titt på en som heter Wilma. Trenger du mer er Betty klar. Det er en ny singlediode lykt som har 700 Lumen i komminga. Den er litt billigere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg går vel litt den andre veien, men har bestilt en lykt som ikke trenger batterier, og som lyser i ca 10 år.

Lykten, hvis man kan kalle den det, selges av disse karene: http://www.inovatech.co.uk/shop/home.php?cat=21

 

I en tid hvor alt går på batterier, er det lurt å ha andre alternativer, og som lyskilde til kartlesing og annet i det små, er dette en grei løsning.

 

 

:?:

Link to comment
Share on other sites

Fant denne tråden nå nettopp, spennende!

Selv veldig interessert i lykter, deriblant en Zebralight H50 (www.zebralight.com) , har ikke fått brukt den så mye, men skal ut på fisketur/mulig jakt i midten av september,så da skal den testes.

Ser det er mange med Fenix-erfaringer her, spennende, har ingen av de. Har en del Surefire-lykter , hvorav M2 er favoritten, har fått satt inn ekstra LED-pære på 260 lumen (digital pære), og oppladbart batteri fra Wolf-Eyes. Fungerer utmerket. Satte inn en rimeligere LED-pære og samme oppladbare batteri i en Surefire G2, kjekk å ha i bilen.

 

Regner med at det er flere som har fått med seg:

Surefire Optimus og Invictus : http://www.batteryjunction.com/sf-ua2.html

Surefire Saint (hodelykt) : http://www.batteryjunction.com/surefire-saint.html

Bilder til illustrasjon fra batteryjunction.

 

Kjempespennende tråd forresten.

Link to comment
Share on other sites

Må ærlig innrømme at jeg ikke har lest hele tråden. Lurer på om det er noen som har erfaring med lykter beregnet på montering på løpet på rifla? Er det noen som har gode tips å komme med. Skal brukes på villsvinjakt i Litauen der det er tillatt å bruke kunstig lys på jakt. Har ikke all verdens erfaring med lykter men har fått med meg att det er lykter å få med ekstern bryter man kan ha ved avtrekkerbøylen. Sånne produkter er det vel lønnsomt å kjøpe fra USA?

Link to comment
Share on other sites

Først og fremst bør du la være å montere noe som helst på løpet. Det har en lei tendens til å herpe innskytingen din. Skal du montere lys på rifla bør den på skjeftet, og du kan godt ha en eller annen form for pressplate som trigger lyset. Mest hensiktsmessige plasseringen jeg har funnet på trykkplaten, er der jeg normalt holder hånden i stående stilling slik at jeg kan aktivere lyset med fingrene på venstre hånd.

 

Det finnes varianter å montere på riflen med "avtrekksmekanisme", uten at jeg har forsøkt med noe annet enn å lyse meg selv i fjeset, diskuteres det om hvorvidt du da enklere avfyrer ufrivillige skudd pga såkalte "sympatiavtrekk"...

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener ekstern bryter som kan monteres i nærheten av avtrekkerbøylen ikke noe som trigges av selve avtrekkeren. Vil ikke tro att treffpunkt skal endres nevneverdig da jeg er ute etter en liten lett lykt som kan monteres på løpet rett forran skjeftet. Men viss det med letthet kan monteres på fremmre remfeste er vel det kansje det beste.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror de der "taktiske" greiene som monteres picatinny eller ( :| ) på løpet er i spinkleste laget for ditt bruk.

 

Sjekk ut hva man bruker i statene for "opplyst" jakt. For eksempel: http://www.varminthunters.com/tech/nighthunt/nitehunt.htm

 

Den vanligste løsningen jeg har sett er en forjævlig lykt på toppen av kikkertsiktet i en rar montasje.

Link to comment
Share on other sites

Flere av disse lyktene til å feste på våpen, har en flat trykkbryter med ledning, som oftest erstatter baklokket på lykta.

Bryteren festes med tosidig tape der det passer best, slik at man for eksempel kan presse inn bryteren med venstre tommel på rifla

Link to comment
Share on other sites

Firstly, I am sorry that I do not speak Norwegian but I hope you will forgive me 8)

 

I have seen many interesting flashlights at www.inovatech.co.uk/shop/home.php

These include Tiablo A9 256 lumens very bright and can run on 3 different battery types. they also have Tritium products like Glowrings and Tritium Torches that do not require any batteries and run continuously for over 10 years.

 

Well worth a look!

Link to comment
Share on other sites

Både Surefire http://www.surefire.com og Wolf-Eyes- har våpensett med trykkbrytere som kan brukes her. Kjøpte noen batterier med mer fra Wolf-Eyes her for litt siden. Wolf-Eyes : http://www.wolf-eyes-lykter.no/produkter/wolf-eyes-lykter/vaapensett/wolf-eyes-6ax-sniper-260-lumen-vaapensett. Dette var ihvertfall komplett med hylster, trykkbryter samt vanlig bryter. Går sikkert an å få satt sammen rimeligere sett.

 

Jeg har en Surefire-lykt med samme LED-pære fra Wolf-Eyes , fin spot, bra temperatur på lyset. Likte godt de oppgraderingskitene Wolf-Eyes hadde til Surefire , har prøvd flere oppladbare varianter av CR123 batterier opp igjennom. De har også rødt filter til samme lykt. Du kan også kjøpe separate lykter og universalfeste. Var kjappe til å levere, hadde peil på de de snakket om og fikk 10% lanseringsrabatt, siden nettstedet var relativt nytt. Wolf-Eyes var OK slikt sett, fordi du kunne kjøpe en rimelig lykt, og bygge ut med oppladbare batterier, andre brytere og evt.nyere teknologi og reflektorer etterhvert. Vet ikke om Fenix har trykkbrytere og våpenfeste? Går sikkert an å modifisere noe. Var visst mye brukt i vilt-nemda.

Link to comment
Share on other sites

Etter det eg har sett, så får du betre lys til betre pris, hvis du går for Fenix, enn å oppgradere. Eg blei dritt skuffa, når eg sammenligna ein 3 watts LED til Maglite i forhold til ei hodelykt som eg kjøpte, som var billigere enn Maglite..

Så neste lykt, bir nok ikkje Maglite nei. Dei er forbigått for lengst. :)

Link to comment
Share on other sites

Gentlemen,

 

I know that you have been looking at the Wolf-Eyes 6AX Cree P4 HO, Sniper but although some people say that it has 270 Lumens, it appears this is incorrect. It really only has 190 Lumens and the bezel diameter/reflector is not as large as some, so the effective light output is restricted compared to flashlights with a larger reflector.

 

Id recommend that you look at the Tiablo A9 which is a true 256 Lumens with a bezel diameter of 42mm. http://www.inovatech.co.uk/shop/product ... t=0&page=1

tiablo_bk01.jpg

a9_tac540_large.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...