Jump to content

Leatherman til friluftsliv.


Gullars

Recommended Posts

hei

 

vil anbefale Crunch http://www.leatherman.com/products/tool ... efault.asp

 

har brukt den 4-5 år og den har vært til stor hjelp

 

har 2 stk som er med over alt (en i bilen + en på feltbuksa)

 

beste med den er du kan bruke den som låstang

 

mvh toppskarv

 

nb: ikke alle butikker som tar den inn i sortimanget selv om de fører leatherman

ps: http://www.trygvealm.no/hoved/leatherman.html har eller skaffer

Link to comment
Share on other sites

Har Wave II eller heter den kanskje New Wave? Kjøpte den på tilbud på Jernia for 699,- for noen år siden. Den er nesten alltid med i Sekken, men den blir ikke så veldig mye brukt. De gangene jeg har hatt bruk for den har den vært veldig nødvendig som f.eks. da glidelåsen på jakka min ble ødelagt oppe i Stabbursdalen på rypejakt i -30°C. Synes den har det jeg trenger. Saksa er fin og skarp, bruker den ganske ofte. I alle fall på fisketur.

Link to comment
Share on other sites

Har ein Leatherman Wave og ein enklere modell, med plast inni håndtaket, husker ikkje kva den minste heiter, men begge er med på sitt forskjellige bruk.

 

Wave`n er med på jobb kvar dag, og den andre er med på alt friluft/tur ein har for seg.

 

Wave`en er veldig grei syns eg iallefall. :D

Link to comment
Share on other sites

Hallo!

Jeg har også en Leatherman crunch. Må si jeg har hatt meget god nytte av denne.

Den har ikke saks, men den har en tang med sveisetang funksjon.

Det er ikke så lett å bestemme seg når det er så mye å velge i :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har Wave II eller heter den kanskje New Wave? Kjøpte den på tilbud på Jernia for 699,- for noen år siden. Den er nesten alltid med i Sekken, men den blir ikke så veldig mye brukt. De gangene jeg har hatt bruk for den har den vært veldig nødvendig som f.eks. da glidelåsen på jakka min ble ødelagt oppe i Stabbursdalen på rypejakt i -30°C. Synes den har det jeg trenger. Saksa er fin og skarp, bruker den ganske ofte. I alle fall på fisketur.

 

:D +1

Link to comment
Share on other sites

Skal ha meg en Leatherman nå. Hvilken kan folk her anbefale? Hva modell har dere?

 

Erfaringer er hjertelige velkommen! :wink: Charge modellen virker veldig interesant, mene kanskje litt i meste laget?

 

Charge'n er egentlig bare en stor Wave, med de samme fuksjonene men litt større.

 

Personlig holder jeg en knapp på Victrinox Swisstool. Helst RS'n da serratert knivblad ofrer jeg glatt for å få ei saks.

 

Den er litt større en wave'n og en hel del tyngre, men også etter min erfaring særs mye mer slitesterk og holdbar. Wave er det vanlig med reklamasjoner på Swiss'n har jeg tilgode å se det.

Link to comment
Share on other sites

Charge'n er egentlig bare en stor Wave, med de samme fuksjonene men litt større.

Jeg trodde Charge ble levert med bit-sett, mens Wave ble levert uten. Jeg har kjøpt et bit-sett som tilbehør til min Wave og liker dette godt. Veldig kjekt å ha tilgang til mm-unbrako, "-unbrako, Torx og ymse str. stjernetrekker, og en bitholder går nedi slira sammen med verktøyet. Bit-settet kostet ca. 200kr

 

Wave finner man av og til på tilbud, jeg lurer på om ikke NAF har en OK medlemspris. Så da kan man jo regne på hva som lønner seg: Charge med bit-sett inkludert, eller Wave+bit-sett

Link to comment
Share on other sites

Sorry, jeg som skriver tull.

 

Surge er en stor Wave. Charge er noe annet. Men Charge trenger absolutt ikke leveres med Bits sett.

 

Jaktdepotet har følgende Leatherman priser

Wave - 695,-

Surge 795,-

Charge 895,-

 

Victorinox Swisstool er forøvrig samme pris som Wave - 695,-

Link to comment
Share on other sites

For å kuppe tråden litt :roll:

Noen som har erfaringer med Leatherman Kick? Er dette billigmodellen eller noe? noen negative/positive erfaringer?

 

Dette er vel den billigste du får tak i, tror jeg.

Jeg har denne og synes den er helt grei. Den har samme kvalitet som storebrødrene, men med mindre stash.

 

Kjøpte på impuls, pga halv pris (ca.150kr). Så hadde jeg mistet min Kick, tror jeg at jeg hadde lagt noen ekstra kronasjer på bordet og kjøpt en modell med flere gadgets 8)

Link to comment
Share on other sites

Olestav skreiv :

Noen som har erfaringer med Leatherman Kick? Er dette billigmodellen eller noe? noen negative/positive erfaringer?

 

Kick var det vel, den minste som eg har, det er vel den med plast inni håndtaket trur eg. Iallefall, så har eg grei erfaring med den så langt. Litt lite verktøy på den, men den har det viktigeste utenom saks. Så til prisen, så er den bra ( iallefall for Kr : 299.- på Europris ) Kjøper du den til full pris, så trur eg faktisk eg ville ha valgt ein Wave på tilbud...

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker Wave og er veldig godt fornøyd med den.....er med på jobb og tur i skog og mark. Den har det jeg trenger og hatt bruk for til nå. De forskjellige redskapene holder seg bra synes jeg også!

 

Har vurdert som Sako skriver tidligere i tråden et bits-sett.....uten investert i det enda.

 

Tror også wave ble testvinner i et Villmarksliv i fjor engang???

Link to comment
Share on other sites

ser noen savner saksa, og det forstår jeg godt. Men nå er det slik at du kan sende inn kniven din å få byttet ut enkelte komponenter. kniven din blir i allefall "skreddersydd". Sønnen sendte nettoppp sin Charge inn til service. da hadde de byttet ut en av bitsholderene med saks. charge leveres som kjent uten saks. En forutsetning for et slikt bytte er selvf. at det er plass til det i kniven.

Link to comment
Share on other sites

Wave er det vanlig med reklamasjoner på Swiss'n har jeg tilgode å se det.

 

:shock: Hva i all verden klarer folk å ødelegge på en Wave? :o

Har hatt min i mange år (8?) og herja med den til det meste av fikling og reprasjoner...

Og den har snaut nok tegn til slitasje!

Link to comment
Share on other sites

Er MANGE som tar livet av hengslene i Wave'n. HVordan må du ikke spørre meg om, men at folk gjør det- ja det er det liten tvil om.

 

Jeg har foresten fått en reklamasjon en gang på en Cold Steel Recon Scout også. Knekt bladet, tangen på en Recon Scout er ca 7,5mm og knekker du 7,5mm knivstål med håndmakt fortjener du egentlig en ny en også som han fikk :-)

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150 skreiv :

Jeg har foresten fått en reklamasjon en gang på en Cold Steel Recon Scout også. Knekt bladet, tangen på en Recon Scout er ca 7,5mm og knekker du 7,5mm knivstål med håndmakt fortjener du egentlig en ny en også som han fikk

 

Han skulle vel neppe hatt anna enn ei øks kanskje, he, he... :D

Link to comment
Share on other sites

New Wave har integrert holder til bits og en kan få kjøpt bit-sett i tillegg, som passer i slira, men disse er "flate" og holderen passer vel neppe på vanlige bits.

 

Jeg har hatt en Wave i beltet kontinuerlig i ca. 10 år nå og er godt fornøyd, men jeg er ikke sikker på om den kan sies å ha blitt satt å de helt store prøvene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har foresten fått en reklamasjon en gang på en Cold Steel Recon Scout også. Knekt bladet, tangen på en Recon Scout er ca 7,5mm og knekker du 7,5mm knivstål med håndmakt fortjener du egentlig en ny en også som han fikk :-)

Hvis den brakk i overgangen mellom tange og blad, så er ikke det helt uvanlig på den modellen.

Forsåvidt har jeg en Leatherman Supertool som er heller utslitt i leddene.

Link to comment
Share on other sites

Huh. Det er ganske nuts.

 

Uansett: har snakket med importøren, og det virker som om jeg kan sende inn min gamle Leatherman og få den fikset på garantien. Ikke gærent.

 

Sykt bra garanti/service på Lærmenn, jeg fikk reparert en jeg kjøpte i USA uten kostnad for meg, ble skiftet skruer, saks og et knivblad. Tror ikke modellen har vært solgt her til lands en gang (Heter Sideclip eller noe sånt, belteklips istedet for slire).

Link to comment
Share on other sites

Henger ikke helt med på de nye modellene, men jeg får ikke fullrost min Supertool fra 1995.

Utrolig solid, og genial til å knerte fisken i hodet med(tung som fy).

Har også liggende en puls i bilen, plus at jeg har en Squirt S4 i lomma.

S4'n har ingen tang, men ei overlegen saks.

Link to comment
Share on other sites

ser noen savner saksa, og det forstår jeg godt. Men nå er det slik at du kan sende inn kniven din å få byttet ut enkelte komponenter. kniven din blir i allefall "skreddersydd". Sønnen sendte nettoppp sin Charge inn til service. da hadde de byttet ut en av bitsholderene med saks. charge leveres som kjent uten saks. En forutsetning for et slikt bytte er selvf. at det er plass til det i kniven.

Innmari godt tips! Det er et par ting på min Super Tool jeg skal ha byttet....

Link to comment
Share on other sites

Gullars: Surge'en er diger og jævlig tung, bare sånn til opplysning.

 

Stormåsen: leatherman med klips har vært i salg i Norge også. Tror ikke den produseres lenger, men en kan få klips som ekstrautstyr til enkelte verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt ein Wave ein del år no, den første modellen som kom av dei. Ikkje vore knallhardt brukt, og har ikkje hatt andre modellar, so skal ikkje prøve meg ut på noko samanlikning med andre modellar.

Men eg er i alle fall godt fornøgd med min. Hang i beltet eller vesten stort sett heile mi karriere i grønt, og vart brukt til alt mellom himmel og jord.

Tanga er god å bruke då det er runde fine kantar på "handtaka" slik at ein kan legge litt makt i grepet utan at det gjer vondt i neven.

 

Serratert knivblad lika eg ikkje, men heilt greit å smøre på brødskiva med...:D

Lika spesielt godt det minste flattjernet (heite vel "skrutrekker" på austlandsk), det har eg brukt mykje.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har hatt noe Leatherman verktøy, og den nest siste er en Wave (tror jeg) med ett bits set i sliren. En stor tung sak som gjør at jeg må holde beltet stramt hvis ikke buksa skal dette av meg.Har lagt den i en skuff inntil videre. Og for ei uke siden kjøpte jeg meg en Leatherman Skeletool. En litt minimalistisk leatherman , med bare basis verktøy som kniv,tang og bitsholder med 2 bits. Lett og uten slire. Egentlig ett lommeverktøy. Jeg tror den kommer til å bli en schlager.......

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Og for ei uke siden kjøpte jeg meg en Leatherman Skeletool. En litt minimalistisk leatherman , med bare basis verktøy som kniv,tang og bitsholder med 2 bits. Lett og uten slire. Egentlig ett lommeverktøy. Jeg tror den kommer til å bli en schlager.......

 

+1 på den, Skeletool er passe stor til å ha med overalt. Og det er det som er viktigst for meg ihvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg skal gå til innkjøp av nytt multitool. Har en gerber liggende ett sted, med knekt tang, som jeg kjøpte i militæret, men synes den var tungvindt i bruk, og comforten ved bruk av kniven var heller dårlig...

 

Min neste blir nok el Leatherman, men hvilken modell er jeg usikker på. Ser for øvrig at det anvendes forskjellig stål i knivbladet på de forskjellige? Er det noen av dere metallofile der ute som kan belyse dette litte grann, og komme med ei anbefaling?

Link to comment
Share on other sites

Har hatt den originale Leatherman og wave - men den som alltid er førstevalget er Skeletool CX'en! Den har forøvrig et noe dyrere bladstål 154CM. Den har som sagt ovenfor færre funksjoner, men i grunn de man trenger! Vekten på utstyr har blitt viktigere og viktigere for meg og dette var grunnen til at jeg investerte i nok en Leatherman. Skeletool'en fikk gullprisen hos National Geographic...

Link to comment
Share on other sites

Leatherman bruker tre forskjellige stålkvaliteter, det jeg kan se. Når du beveger deg i følgende rekkefølge:

- 420HC

- 154CM

- S30V

går du fra minst til mest slitasjemotstand. 420HC blir fort sløvt. S30V kan holde eggen lenge (og er desto verre å sette opp igjen) men har lav seighet og er sårbart for hard bruk - som multiverktøy gjerne får.

 

Multiverktøy ville jeg selv valgt utifra ergonomi, størrelse, funksjon og vekt mer enn stålkvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Squirt S4 i lomma.

S4'n har ingen tang, men ei overlegen saks.

 

Har flere squirt-modeller selv. Utrolig mye stash i ett verktøy, samtidig som både vekt og størrelse gjør at den er svært praktisk. Kan være verdt å nevne at disse finnes i flere typer:

 

S4 - med saks

P4 - med tang

E4 - med "wire strippers", kommer ikke på noen god oversettelse, men egnet til avisolering av elektriske kabler.

 

Mener annet utstyr på squirtene varierer mellom modellene også, men det kan den interesserte leser se nærmere på via linkene ovenfor.

 

Har ellers en Charge TTI. Solid og rik på utstyr, men vekt gjør at den fort blir værende i bilen. Vurderer å skaffe meg en Skeletool da denne har lettere vekt, samtidig som det er tilstrekkelig med utstyr til at den kan erstatte Charge-modellen i en del tilfeller.

 

Mange mener Gerber er overlegne Leatherman, men for min del var valget enkel med bakgrunn i det jeg har hørt om service og garanti. Ikke bare har du 25 års garantipå produktene, men flere har fortalt om at de har fått byttet ut gadgets på verktøyet og satt på annet de hadde lyst på. Dette har vært utført enten gratis eller kun med fraktkostnader.

 

For den som vurderer å skaffe seg en leatherman kan denne liken være nyttig for å sammenligne de forskjellige aktuelle modeller.

Link to comment
Share on other sites

Da var en stykk Leatherman Skeletool CX med ekstra bitsett på tur fra americanexports.se. 1082 sek m frakt inkl er da ikke så galt? Sendes fra USA, loves på 24t, evt 48t om de regner NIKKALA som "lesser acessible ruaral area".

 

Ikke noe storfan av serreterte egger, men valgte 154CM framfor 420HC i bladet, og da ble det så...

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal gå til innkjøp av nytt multitool. Har en gerber liggende ett sted, med knekt tang, som jeg kjøpte i militæret, men synes den var tungvindt i bruk, og comforten ved bruk av kniven var heller dårlig...

Har hatt en Gerber Multi-plier, også med knekt tang. Klarte å legge den fra meg inni beltet på snøscootern.... :oops:

Syns også den var håpløs ergonomisk, klemte meg som regel i hånda ved bruk av tanga, samt ikke bladlås på kniven.

 

På min andre Wave nå. Godt fornøyd, eneste er at den er litt tung.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder Leatherman har jeg hatt Supertool siden den kom på markedet, forøvrig min andre nå siden jeg klarte å miste den første.

Har brukt den til alt mulig, og da mener jeg ALT mulig, også det utenkelige. :roll:

Var til tider så hekta at jeg følte meg naken uten, men skjønte tegninga da jeg sto og slet meg i håret av fortvilelse fordi det ikke var beltehemper i buksa på smokingen i forkant av brylluppet til broderen... :lol:

 

Begge mine hadde flere turer til reparasjon, og i alle tilfeller etter hardhendt (mis)bruk.

Kjekt nok, bare å levere hos en forhandler, så kommer den igjen etter en stund i så godt som ny stand. :)

Ikke engang da jeg hadde prestert å brekke av halvparten av tanga var det noen som løftet et øyenbryn. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...