Jump to content

Linda får tilbake våpenet sitt!


Morten Vinje

Recommended Posts

Da har Søndre Buskerud Politidistrikt (SBPD) meddelt advokat Elden at Linda Mathiesen får tilbake våpenet sitt. Hun har med andre ord fått medhold i klagen. Så vidt jeg har forstått står SBPD fremdeles ved at våpentypen i seg selv er ulovlig fordi det har for kort løp. Våpenet blir levert tilbake fra KRIPOS, hvor det har vært til teknisk vurdering. KRIPOS har ikke hatt kapasitet til å gjøre dette ennå, men har opplyst at de har tilgang på identisk våpen som de undersøker i stedet.

 

De har med andre ord ikke belegg for å opprettholde beslaget, og det er meget interessant.

 

Uansett er første milepæl nådd - Linda kan jakte og skyte igjen!

 

Nå må de andre, prinsippielle aspektene ved saken vurderes, og mer informasjon kommer så snart vi har saksdokumentene på plass. Så langt er dette svært positivt, men det er slett ikke sikkert den prinsippielle saken er over av den grunn -- og den skal vi også ta.

 

 

For styret i NOJS

 

Morten Vinje

Lønkammeret

Link to comment
Share on other sites

Flott at hun får tilbake våpenet, men det skurrer litt.

Våpenet skulle til Kripos for å få vurdert om limingen var permanent slik Alm hevdet, og nå frigir de våpenet, og påstår at de har et annet identisk våpen som da logisk sett Alm da nødvendigvis må ha limt med loctite på samme måte, som de heller kan undersøke?

 

:roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk nesten en følelse av at den "eska med ammo" jeg har donert til formålet høynet seg i "bruksverdi". Bra jobbet til folket i NOJS og vi som (så langt) ellers har bidratt økonomisk. Det er sikkert heller ikke for sent for andre å bidra med "en eske ammo eller to" til denne sakens formål. 8)

Link to comment
Share on other sites

bra for henne, men prinsippene her er jo langt fra avgjort - hun risikerer selvsagt i verste fall å måtte levere det fra seg igjen

Ja, en liten mulighet er det - rent teknisk.

 

Hvordan myndigheten skal kunne forsvare å inndra våpnene fra mer enn 6000 jegere og skyttere som har handlet i god tro uten at det får konsekvenser, er en helt annen sak.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Det er nok litt tidlig å kaste hattene i været og slippe jubelen løs men et godt klapp på skuldra til NOJS er absolutt på sin plass!

Denne passer så godt at den kan skrives 2 ganger, NOJS har vist at det nytter. Og jeg er glad vi har en organisasjon, som er villig til å gå på de større prinsipp sakene.

Jeg håper dette kan være første skritt mot en fungerende forvaltningsløsning, vedrørende hjemme kontroll.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg håper at POD går så kraftig på trynet i denne saken, at deres renome også utenfor skytebanen får en knekk.

 

Kjempe bra av NOJS!

 

Måtte all framtidige saker POD hoster opp, bli møtt av skepsis fra alle som må ta i den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

I samarbeid med Linda har vi nå besluttet å avslutte denne saken. Hovedmålet var at Linda skulle få tilbake sitt våpen, og dette har vi fått til.

Det har vært litt frem og tilbake i forhold til om det er en eller fler prinsippsaker her som Nojs skal engasjere seg i videre. Slik saken står nå har altså Linda fått tilbake sitt våpen og Alm har tapt sin sak mot politiet, men det har ikke kommet pålegg om inndragning av heldempede salonggevær. Vi vil følge med og vurdere hvorvidt det er aktuelt å følge opp andre sider av denne saken. Det åpenbart flere uløste problemstillinger rundt dette, men om vi skal gjøre noe blir det da å anse som en eller flere nye saker.

De innsamlede midlene vil stå på bok til disposisjon for disse sakene, eller andre viktige prinsippsaker.

 

For Nojs,

Bent Storå

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...