Jump to content

Det optimale jaktfeltkaliber ?


Gammelfiskaren

Recommended Posts

Lenge siden vi har hatt en kaliberdiskusjon nå!

 

Hva synes du er det optimale kaliber for Jaktfeltskyting ?

 

Jeg liker 6,5 x 55 pga hylsetilgang og sauerpiper, men jeg synes det brennes for mye krutt, og smeller for mye i forhold til jobben som skal gjøres!

223 derimot virker litt for vindutsatt, men kanskje med mye tvist og tyngre kuler ??

 

Personlig kunne jeg tenkt meg en patron i 6,5 cal slik at jeg fortsatt kan bruke samme våpen på løpendeelgen. Hvor lite hylsevolum kan man ha, og fortsatt få en åttegrams scenar opp i 830 ms ?? (Må vel bare skaffe meg QL først som sist)

Link to comment
Share on other sites

Skal man delta i Hadelands Cupen bør man ihvertfall skyte med 308. Der blir det tolket med kaliber som blir benyttet og ikke 8mm flens.

Argumentet er at det er for dyrt å kjøpe inn tolkesett, og at disse blir bort under stevnene. Men dem mener at du har større fordel når du har mindre kaliber, fordi dem har lavere rekyl.

Monter lyddemper på en 308 så har du vel ikke rare rekylen i den heller!

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har brukt 6,5 i all min tid og ser ingen grunn til og bytte bort denne. Kan ikke se for meg at jeg vil skyte bedre med ett annet kaliber.

Link to comment
Share on other sites

må si meg enig med høggern her, du skyter uten tvil bedre med noe med lite rekyl. billige komponenter og pipa holder da greit.22-250 da blir det dyrt med tanke på pipe om du skyter en del skuddi året.har både 6br og 260rem,men br n er veldig fin og skyte med.men uansett hva du går for så er det piloten som bestemmer hvor mye poeng en skal ha.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan glede Kjell Ivar og alle andre deltagere i Hadeland og Land cupen at det er tatt en avgjørelse av styret om at i kommende sesong vil det bli brukt tolk med 8mm flens på alle 5 stevnene.

 

Jeg for min del holder meg til 6,5x55 pga komponentpris og prestanda til dette gode gamle kaliberet. :D

Link to comment
Share on other sites

Havner litt på siden her nå, men i de nye reglene er kravet til godkjent storviltamunisjon borte, men det står min 6,5 kaliber.

Har lufta 222 `n i dag, tretti skudd går jo nesten i bukselomma :lol: Kanskje et nytt argument for småkaliber, veska blir mye lettere på runden, halverer kruttforbruket og mirage blir mye mindre.

 

Driver og leser meg opp på Creedmore og 6,5 x 47 nå, men ser også 6mm kalibre som frister, tror det blir vanskelig å konkludere med noe som helst. Fortsett å kom med inspill slik at jeg kan fantasere om den perfekte riggen ;-)

Link to comment
Share on other sites

i følge 223rem tilhengerne i "5,56 i DFS Tråden" så har 223rem nesten tilsvarende balistikk som 6,5x55 og 308win. Om det stemmer må det jo være perfekt til jaktfelt som ikke er lengre enn 200m?

"In God we trust, all others we ask for data", Høggern, du kan like godt som meg sammligne disse ladningene i PCB...

I praksis har jeg skutt 6.5 og .223 side ved side i et år nå - for meg som er en middelmådig skytter tilbyr .223 langt færre "dårlige skudd", et skudd (liggende ja) med talentløst rekylopptak sitter fremdeles i 10eren, mens det med 6.5 er langt ute i 9er. Etter et sittende, knestående eller stående skudd ligger fremdeles siktet midt i blinken etter skuddet, men .223 liggende på DFS skive flytter ikke rekylen siktet ut av 9eren på noe tidspunkt, det er et vipp, opp til midt 9er over omtrent. Albuen satt ned feil, eller kolben på feil sted i skuldra med 6.5 (gjelder ikke med båtankeret 200STR) og vips, 9er - i .223 er de skuddene kant inn.

Dette er ting jeg regner som fakta. Dersom andre har andre erfaringer med .223 og kuler med høy BC så er jeg en ivrig lytter.

 

Tilbake til ballistikken.

.223 med 1:8" stigning og 80gr Amax eller 1:7" og 90gr Berger VLD, er hhv litt bedre enn .308 og litt dårligere enn (en DFS feltladd) 6.5x55. Mange JF skyttere lader jo ned 6.5 med 100 og 107grs kuler og rekruttaktige hastigheter nettopp for å få ned rekylen, og da er de nevnte .223 ladninger bedre mhp. vindavdrift. Og har enda lavere rekyl.

 

 

Det som er så rart for meg er at noen av de samme som mener at .223 har dårlig ballistikk ift. 6.5x55 og at rekylen ikke betyr noe, selv bruker 100 og 107grs kuler ladd til "rekrutthastigheter" - noe som gir dårligere ballistikk enn en god .223 ladning - som har enda mindre rekyl? Disse gjør det ofte meget bra også.

 

Hva det sier oss? Rekyl betyr noe, og mye mer enn ballistikk innenfor jaktfelt slik det praktiseres idag.

 

Enda mer betyr muligens logistikk, og her går nok de fleste poengene til 6.5, alt her hjemme er lagt opp til at alle ska skyte med 6.5x55 - og gud så lettvint det er. Dog tror eg en kan skvise .223 ned til lavere pris, iallefall om en klarer å få hylsene ti å vare litt.

 

Hver får ta sine egne valg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

For min del er pris på løp og ladekomponenter viktig. Der er det per dags dato ingen som slår 6.5x55, iallefall ikke dersom man ønsker å benytte matchkuler. (.223 har billigere kuler dersom man kjøper de billigste kulene som finnes, men dyrere enn 6.5 om man feks ønsker lapua scenar, sierra mk, eller tilsvarende). Ellers har Norma GT i 6.5 ganske gode egenskaper i vind, dette gir meg litt ekstra å gå på når jeg ikke er så flink til å beregne vind. (Jeg lader 130gr GT til ca 830m/s)

 

Vet om et par som har benyttet .223 i jaktfeltsammenheng, det har ikke vært noen suksess for noen av dem... Jeg vil nok vurdere å bytte til .223 på jaktfelten når løp og kuler blir rimelig tilgjengelig gjennom DFS, men jeg blir ikke den første som bytter.

 

.243win, 6mmBR og 6XC er nok svært godt egnede partroner, men pris gjør dem uaktuelle for meg. .308 og .30-06 er ukurante på både pris og økt rekyl.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

i følge 223rem tilhengerne i "5,56 i DFS Tråden" så har 223rem nesten tilsvarende balistikk som 6,5x55 og 308win. Om det stemmer må det jo være perfekt til jaktfelt som ikke er lengre enn 200m?

"In God we trust, all others we ask for data", Høggern, du kan like godt som meg sammligne disse ladningene i PCB...

I praksis har jeg skutt 6.5 og .223 side ved side i et år nå - for meg som er en middelmådig skytter tilbyr .223 langt færre "dårlige skudd", et skudd (liggende ja) med talentløst rekylopptak sitter fremdeles i 10eren, mens det med 6.5 er langt ute i 9er.......

Det som er så rart for meg er at noen av de samme som mener at .223 har dårlig ballistikk ift. 6.5x55 og at rekylen ikke betyr noe, selv bruker 100 og 107grs kuler ladd til "rekrutthastigheter" - noe som gir dårligere ballistikk enn en god .223 ladning - som har enda mindre rekyl? Disse gjør det ofte meget bra også.

det blir påstått at 223 har like god balistikk som 6,5. det kan godt være 223 tilogmed har bedre balistikk på såpass korte hold som det er i jaktfelt.

Og jeg er helt enig med deg. Rekyl betyr noe, spesielt for de som ikke har gode stilligner og godt rekylopptak. Det er jeg fullstendig klar over. Å jeg har erfaring etter titusener av skudd i banesauern med både 22LR, 6,5 og 308w. (ja jeg bruker 308w mye i sauern) Å nei, jeg bruker ikke 100 eller 107grs kuler i rekrutthastighet i 6,5 heller ;)

Link to comment
Share on other sites

"The U.S. Army Operations Support Command alone has made plans to acquire over 300 million rounds of .223 caliber ammunition for fiscal year 2002. It is estimated that the worldwide demand for this ammunition is in excess of 1 billion rounds for 2002."

 

Her blir nok 6.5x55 både liten og sær...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva det sier oss? Rekyl betyr noe, og mye mer enn ballistikk innenfor jaktfelt slik det praktiseres idag.
Aaamen!

PS! Men hva med en ny feltgren? Langfelt? :mrgreen:

Innskytingsskive/gong på 500 med spotter. Deretter er man prisgitt klikktabell, vind, flaks og seg selv.

15 skudds konkurranse: 5 mål à 3 skudd (eller omvendt).

Skyteavstand 300m-1000. Oppgitte avstander til målene.

Målene kan være gong eller papp. Et av målene er ei poengskive for å skille ved trefflikhet. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er enig i alt som er sakt ift rekyl. De fleste som har skutt en del kan vel være enig i at det "straffer seg hardere" med dårlige stillinger, når man bruker patroner med mer rekyl. Jeg skyter en del med 6.5 og 6 BR selv og jeg ser dette spesielt på stående. Gjør man derrimot alt riktig så sitter skuddet uansett, men om man leverer ett halvdårlig skudd så er børsene med lite rekyl mer "takknemlige" å skyte med. Dette betyr i mitt hode at det kan være lurt å bruke børser med lite rekyl på stevne, men at man fort kan bli bortskjemt med dette, så man blir sløv med sin egen stillingsoppbygging, og dette slår negativt ut etter ei stundt. Mao. vil dette si at man vil bli en bedre skytter ved å skyte med ei børse innimellom med en del rekyl, for å teste sine egne stillinger........og her kommer ankepunktet.....det er ikke noe spesiell fordel å bytte mellom flere børser slik jeg ser det. Jeg har gjort det ett par år og til neste år skal jeg bestemme meg for kun å skyte med ei børse, og å trene mye med den, har jeg tenkt, men om det blir 6,5x55 med 130 DL eller 6 BR med 107 SMK er jeg meget usikker på! I vestlandsvinden til neste års NM er det ikke sikkert det er noe ulempe med de sleipe 6.5-kulene (..er slettes ikke ille i så måte 107'n i 6mm heller). I år fikk mange av oss merke at vind i kroppen har mye mer å si på resultatet enn det som vinden utgjør ift. kulebana. Litt sidevind på kula kan man fort forlegge i skiva, men med vind i kroppen er det fort gjort å blåse av skiva desverre :roll: Men uansett.......til sist er det vel sjaføren som avgjør resultatet uansett hva man skyter med! Det går fint å skyte 6.5! Ca. 95-99 % vil jeg tippe, bruker dette kaliberet. Hadde vært morro å sett statestikk på hva de har brukt de som har blitt norgesmestere de siste årene, og å følge med på denne utviklingen framover :)

Link to comment
Share on other sites

Blir det ikke litt fjollete, da, å drive å skyte på storviltfigurer med patroner som ikke holder kravet? Er ikke det et skritt i feil retning? Var ikke hele poenget med Jaktfelt at folk skulle bli bedre å skyte med jaktbørsene sine? Nå er jo alt annet tillatt i Sporterklassen, den gjengen er lost :wink: , men jeg synes i alle fall at Jegerklassen bør ha patroner over minstemålet til storvilt.

Link to comment
Share on other sites

Å ikke kunne bruke kaliber 223, men samtidig ha lov til å skyte 100gr kuler i 6,5x55 blir lite konsekvent.

Akkurat som å skyte 100r kuler i 6.5x55 og rope om 6.5ens utmerkede ballistikk :roll:

 

:!:

de sleipe 6.5-kulene

6.5mm 130gr Norma Golden Target /Diamond Line BC G1 = 0.547

.224 90gr Berger VLD BC G1 = 0.551

:!:

 

 

PS! Men hva med en ny feltgren? Langfelt?

Innskytingsskive/gong på 500 med spotter. Deretter er man prisgitt klikktabell, vind, flaks og seg selv.

15 skudds konkurranse: 5 mål à 3 skudd (eller omvendt).

Eller mer variasjon i både hold og tillatte stillinger i jaktfelt, f,eks. innføre en ny lovlig stilling - "fri", evt. med og uten hjelpemidler som reim, tofot, sekk. Som kunne brukes på eks. kråkefigur 350m, rein på 500m... (for å overdrive litt, men man maser jo om hvor vanskelig det er å skille de beste.)

 

Ellers så jobbes det jo flere steder med å få til noe ala det du beskriver OG det fins noe som ligner veldig - kalles feltskyting og drives av DFS (idiotisk nok bare om vinteren). Skyting @ 0-600m. Vanskelig som faen. Mulig å stille med "jaktrifle", skjønner ikke at ikke flere stiller.

 

vil dette si at man vil bli en bedre skytter ved å skyte med ei børse innimellom med en del rekyl

Både Match/ISSF skyttere og endel DFS skyttere gjør faktisk det.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

kaliber opp og ned, mye av det med kaliber kan du byne og prate på når du skyter gjevnt gode resultater. det står ingenting om at det må være storviltanslag med tanke på jaktfelt og for min del så kan jeg da altids kamre om 6br n min til 260.men tror ikke jeg skyter så mye dårligre av den grund. i dag så bruker 99% 6,5-55 og det er pga pris og tilgjenglighet. hvorfor skal alt endres når det fungere,da er det altids mye annet som burde endres. hva om alle jegere i norges land plikter og delta på min et jaktfeltstevne i året,ikke for og nevne at dem må skyte en hvis poengsum for godkjent,da ble det mange ledige plasser rundt. nei tren og bruk den børsa du liker best og ha det morro, delta på flere stevner,det er mye viktigere en selve kalibere.

Link to comment
Share on other sites

Blir det ikke litt fjollete, da, å drive å skyte på storviltfigurer med patroner som ikke holder kravet? Er ikke det et skritt i feil retning? Var ikke hele poenget med Jaktfelt at folk skulle bli bedre å skyte med jaktbørsene sine? Nå er jo alt annet tillatt i Sporterklassen, den gjengen er lost :wink: , men jeg synes i alle fall at Jegerklassen bør ha patroner over minstemålet til storvilt.

 

Ikke mer fjollete enn å skyte jaktfelt med 156 gr Oryx i 6.5x55 :roll: Jeg kan nesten garantere at nesten ingen som skyter jaktfelt med 6.5 vil klare annslagsenergikravet på storvilt med den ammoen de bruker. De få unntakene vil event være de som skyter med 140 gr kuler og MRP, men det er det ikke mange av! De fleste som jeg kjenner lader med 130 gr kuler eller lettere og de klarer ikke kravet selv om de har medvind, sola i ryggen og kjøttkaker til middag dagen før!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt .222Rem i noen år nå og kan ikke tenke meg et mer egnet kaliber til jaktfelt. Nå skal det sies at jeg bruker demper A-tec TMM6 og dette fungerer meget bra på vinterhalvåret med lite varmeutvikling i motsettning til 6,5x55 og .308 som gir mye varme.

 

Kombinasjonen .222 og demper er nydelig å skyte med, går sinnsykt godt med 52 Sierra MK og hastigheten er 940 m/s.

Vind har jeg ikke vært plaget med, men gjorde et forsøk nå på lørdag og i sterke vindkast satt samlingen 10-15 mm ut av senter avstanden var 100 meter.

 

Prøvde en Blaser i 6,5 med 7 grams kule og jeg synes det var mye mer smell og spark enn hva jeg setter pris på ... :D

(hvis en kan si at dette sparker....så gjør det det i forhold til .222)

Link to comment
Share on other sites

PS! Men hva med en ny feltgren? Langfelt?

Innskytingsskive/gong på 500 med spotter. Deretter er man prisgitt klikktabell, vind, flaks og seg selv.

15 skudds konkurranse: 5 mål à 3 skudd (eller omvendt).

Eller mer variasjon i både hold og tillatte stillinger i jaktfelt, f,eks. innføre en ny lovlig stilling - "fri", evt. med og uten hjelpemidler som reim, tofot, sekk. Som kunne brukes på eks. kråkefigur 350m, rein på 500m... (for å overdrive litt, men man maser jo om hvor vanskelig det er å skille de beste.)

 

Ellers så jobbes det jo flere steder med å få til noe ala det du beskriver OG det fins noe som ligner veldig - kalles feltskyting og drives av DFS (idiotisk nok bare om vinteren). Skyting @ 0-600m. Vanskelig som faen. Mulig å stille med "jaktrifle", skjønner ikke at ikke flere stiller.K

Joda, jeg skyter både jaktfelt og feltskyting, og synes det er både lærerikt og arti. Har kun brukt jaktvåpen i .222, 6,5 og .30, har aldri prøvd meg på DFS eller Sauer. Her oppe er det desverre svært få jaktfeltskytinger, og på feltskyting varierer de lite mellom skyteavstandene, vært borti maks 360m så langt.

Har etterhvert gått bort fra .222 til feltskyting ettersom ei 55grs kule er litt uberegnelig i vind på 300m. Til jaktfelten plukker jeg litt mer tilfeldig ut av våpenskapet. Har sett bruk av 22LR på løpendeelg på klubbmesterskap o.l :mrgreen: , og har fått kommentarer på å skyte på villreinfigur under jaktfelt med .222Rem (at andre skjøt med 6mmBR var ikke et tema). Mener deltagerinteresse er viktig, men på konkurranser bør regelverket være klart. Liker 6,5x55 best til jaktfelten og ser ingen grunn til å bytte. Jeg er vel en av de som skyter "ulovlig" her med 100grs Scenar og nesten rekruttfart. Ut til 500m taper jeg ingenting på det...

Fri skytestilling kunne vært et alternativ på jaktfelt ja. Likeså hyppigere bruk av langarm stående, skytestokk osv 8)

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening har rekyl(opptak) nok jevnt over større betydning enn vindfølsomhet når det gjelder å samle poeng på jaktfelt.

Skyter selv med .308 i en nesten 4,8 kg tung sporter og faren for poengstraff er absolutt tilstede om jeg ikke "holder i" skikkelig med ujevnt rekylopptak som følge. Erfaringen er at når det brukes tre forskjellige skytestillinger, der stillingene i tillegg må modifiseres som følge av terreng og forskjellige høyde på stubber ol kreves det at våpenet virkelig "holdes" om ikke treffpunktet skal endre seg for mye. Er jeg ukonsentrert på grepsfaktorer så skjer det av og til at et par skudd glir ut av innertreffområdet bare av den grunn og vips så forvant det ennå noen poeng. Irriterende nok selv om jeg bare stiller i mosjonistkategorien.

Nå har jeg ikke erfaring med lettere kalibre enn dette, men fundrer på å få tak i ei .223 til jaktfeltskyting. Regner med at det går an å sanke ett og annet poeng der.

Link to comment
Share on other sites

rekyl er en ting avtrekk er og en ting som høres glemt ut,dette er viktigere en noe anna. vil heller skyte med en 308 med bra avtrekk og en god stokk en en 223 som har dårlig avtrekk bare for og understreke hvor viktig avtrekk er. denne sommern så vil jeg se om jeg får til og skyte med trykkpunkt, her er det fordeler om en tenker litt høyt.når du går ned i skiva og en er veldig vant med avtrekket så er det og få syn og fokusering opp mot godt avtrkk midt i figuren.dette er ikke så godt med direkteavtrekket jeg har i remington min nå.dette sammen med en kikkert med rett retikkel så kan en tjene poeng. merker fordel med 1/8dot i sightron min i forhold til den gamle med 1/4 er at på di lange holda så er det lettere og sentrere i 5 på ei skive som hjorten. sum av alt så kan det bli poeng og framgang.

Link to comment
Share on other sites

rekyl er en ting avtrekk er og en ting som høres glemt ut,

 

Å skyte godt med ei rifle med et dårlig, tungt, krypete avtrekk er vanskelig, men det går, ref. AG3 og div. Brno/CZ rifler . Sivilt trenger en ikke å plage seg selv med dårlige avtrekk. Uansett kaliber.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
"The U.S. Army Operations Support Command alone has made plans to acquire over 300 million rounds of .223 caliber ammunition for fiscal year 2002. It is estimated that the worldwide demand for this ammunition is in excess of 1 billion rounds for 2002."

 

Her blir nok 6.5x55 både liten og sær...

 

K

 

 

det var jo grendelen jeg spurte om da og ikke 223 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ikke mer fjollete enn å skyte jaktfelt med 156 gr Oryx i 6.5x55 :roll: Jeg kan nesten garantere at nesten ingen som skyter jaktfelt med 6.5 vil klare annslagsenergikravet på storvilt med den ammoen de bruker. De få unntakene vil event være de som skyter med 140 gr kuler og MRP, men det er det ikke mange av! De fleste som jeg kjenner lader med 130 gr kuler eller lettere og de klarer ikke kravet selv om de har medvind, sola i ryggen og kjøttkaker til middag dagen før!

 

Nei, jeg ser den.... :roll:

Men man kan jo lade sin 6,5 som man vil på jakt også, der er jo ingen som kontrollerer kulevekt og anslagsenergi i skauen. Det er ikke vansklig å lade en .30-06 under kravet heller.

Alt kan vri og vrenges på, men 6,5 er minste tillatte diameter på storviltjakt.

Link to comment
Share on other sites

Langhold jaktfelt med "grovkaliber" finnes allerede i Norge. Det heter "Metallsiluett grov rifle". Hvorfor prøver dere ikke det? Metallsiluett rifle er mye morsommere enn jaktfelt. Gutta på Kongsberg har bane og figurer. På baner hvor bukken står på 500m er det bare å glemme finkaliberne for å få tellende treff.

Link to comment
Share on other sites

Må innrømme at jeg har blitt litt fysen på den grendelen, og har observert at andre også er det! Har det blitt prøvd av noen om vanlig 6,5x55 bolt klarer å håndtere den noe mindre hylsebunnen ? Ønsker meg en dummy hvis noen kan avse ei hylse !

 

Metallsiluett virker interresant Torf, men nå er vi langt unna trådens tema ;-)

Link to comment
Share on other sites

Nei, jeg ser den.... :roll:

Men man kan jo lade sin 6,5 som man vil på jakt også, der er jo ingen som kontrollerer kulevekt og anslagsenergi i skauen. Det er ikke vansklig å lade en .30-06 under kravet heller.

Alt kan vri og vrenges på, men 6,5 er minste tillatte diameter på storviltjakt.

 

I de jaktfeltstevne jeg deltar i er ikke storvilt mål hovedatraksjoenen, de er mye Jerpe, rype, skjære og "ekønn" selvfølgelig finnes elg og hjort, men ofte bare to hold og skjelden over 200 meter.

 

Det finnes jo en del jegere som ikke jakter storvilt, å eskludere disse fra deltakelse fordi de ikke bruker storviltkaliber faller på sin egen urimlighet.

Link to comment
Share on other sites

For meg er tilgang på rimelige hylser en viktig faktor i valg av et konkkurransekaliber. Iallefall til DFS skyting trenger man ofte minst 500 hylser og det forsvinner noen jevnt og trutt. Så om hylsene koster 10,- pr stk så blir det en utgiftspost kontra hylser du får for under halve prisen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk noen runder på jaktfelt trening i vinter med 45/70 og den største fordelen med det var jo at jeg etter noen skudd fikk kjempegod plass rundt meg ivertfall :) Jeg skyter jaktfelt for å trene ikke for å vinne.

 

enig med du. sist elg skaut æ jaktfelten med marlin i 45/70 og det gikk etter forholdene meget bra. mye kommentarer på feltkanonen, men de andre med 223 hadde trøbbel med frisk bris fra siden på 150 meter. mye poeng ut pga vindavdrift og som æ sa da, ho "gunlaug" ho drit i vinden... vesentlig mindre vindavdrift i en potetkanon med 300grains kuler. men så er jo kulebanen mye krummere da, men klarte no 5 treff knestående på hjorten på 175 meter.

 

målet e jo å bli bedre å skyte med elgbørsa som man skal bruke ute i skogen, og for å si det sånn .. æ skaut med faktor som står elgkravet med godkjent kule. trur kanskje æ va den eneste som gjorde det.

Link to comment
Share on other sites

vesentlig mindre vindavdrift i en potetkanon med 300grains kuler

Dette er du seff. helt sikker på? For å si det rett ut - det er bare vas! Du må skille mellom skyteferdighet og vindavdrift.

 

Vindavdrift @150m, 5m/s, 90°

45-70 300gr Rem HP 700m/s - 17cm

 

.223Rem 55gr Nosler BT 950m/s - 10cm

 

.223Rem 80gr Amax 850m/s - 6cm

 

6.5x55 100gr Sierra Rekrutt 800m/s - 12cm

 

Hva en velger å skyte med er selvsagt opp til en selv. Noen vil ha mest mulig poeng, og da er denne diskusjonen berettighet. Andre vil trene med jaktrifla, og det er vel enda bedre, men da blir det jo med kaliberet en har valgt i jaktrifla.Det blir uansett synsing.

Imidlertid kan en godt la være å servere direkte gale "opplysninger" som argumenter.

 

 

 

Høgger,

Hylsene varer såpass lenge (selv til 10/stk) at det ikke er der problemet ligger. Det ligger vel først og fremst i alt som skal lades, jobb er det, men f.eks. .223Rem lader 500skudd/kilo krutt. Og kulene koster omtrent 70%. Bruker du skytterlagskuler i 6.5 så er de billigere og besparelsen på krutt går opp i opp med kuleprisen, sånn ca.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Høgger,

Hylsene varer såpass lenge (selv til 10/stk) at det ikke er der problemet ligger. Det ligger vel først og fremst i alt som skal lades, jobb er det, men f.eks. .223Rem lader 500skudd/kilo krutt. Og kulene koster omtrent 70%. Bruker du skytterlagskuler i 6.5 så er de billigere og besparelsen på krutt går opp i opp med kuleprisen, sånn ca.

223 er et av de billige kalibrene, 6,5 og 308 likeså. Men det er mange andre kalibre hvor hylser er dyrere og værre å få tak i. Noe man bør ta hensyn til ved valg av kaliber for konkkurranseskyting, akkurat som prisen på ferdigpatroner. Det er "driftskostnader".

Om man skyter vinterstid vil man kunne få endel % hylsesvinn pr stevne også

Link to comment
Share on other sites

Hva med den søte 6.5 grendel da? :P

 

DSC02477.jpg

http://www.gunblast.com/images/SHOT2004/Day1/DSC02477.jpg

Ser flere nevner denne. Vetlus og meg var på jaktfelt hos Jamt på Konsmo sist lørdag (og jada, han slo meg :mrgreen: ) og han skjøt sin Vixen med denne Grendel patronen. Fantastisk! Liten, lett, ingen rekyl å snakke om, passer den korte kassa. I'm in løøøve!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...