Jump to content

Det optimale jaktfeltkaliber ?


Gammelfiskaren

Recommended Posts

men de med 223 visste like lite som meg og vinden fikk skylda... men vi fikk oss en god latter på banen i hvertfall

Det er nå iallefall tre konklusjoner her:

- du er bedre enn dem til å skyte

- en kan skyte godt uten å ha svaret på alle teorier (og teori lager ikke hull i skiva)

- mindre rekyl og vindavdrift er ingen mirakelkur, en må kunne skyte

 

Skyte lærer man av å skyte :idea: Og her er Høggern er autoritet. Selv har jeg steppet opp skytinga mi en god del de siste ukene og som han allerede har fortalt meg, en blir lei av å lade... Kostnaden er omtrent 4kr per smell uansett.

krutt 1-2kr

kule 1.50-2.50kr

tennhette vet ikke

hylse mellom 0 og 1kr

summerer til mellom 2.50 og 5.50

 

Igjen, som Høggeren sier, 6.5 har en stor fordel mhp. hylser og delvis kuler - uendelig tilgang på tilnærmet gratis, gode hylser (Norma/Lapua), og ferdig ammo til 4-7,-/smell. Og et utvalg gode kuler til nær innkjøpspris via DFS.

Men med 5-10 omladinger kommer en ikke galt utav det i .223Rem, med Lake City hylser til 2,-/stk, og selv Lapua til 6,-/stk er ikke dyre. (men da kjøper jeg heller ammoen til 10,40, så koster det 4,- for første skuddet og så har en ei hylse til 6,- ...)

Lapuas Grendel-hylser er 6.50 hos hjemmelading.no, og det ruinerer heller ingen som gidder å plukke dem opp etterpå. Her på Sørlandet forsvinner de vanligvis ikke i snøen heller :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

[6.5 har en stor fordel mhp. hylser og delvis kuler - uendelig tilgang på tilnærmet gratis, gode hylser (Norma/Lapua), og ferdig ammo til 4-7,-/smell. Og et utvalg gode kuler til nær innkjøpspris via DFS.

Men med 5-10 omladinger kommer en ikke galt utav det i .223Rem, med Lake City hylser til 2,-/stk, og selv Lapua til 6,-/stk er ikke dyre. (men da kjøper jeg heller ammoen til 10,40, så koster det 4,- for første skuddet og så har en ei hylse til 6,- ...)

Lapuas Grendel-hylser er 6.50 hos hjemmelading.no, og det ruinerer heller ingen som gidder å plukke dem opp etterpå. Her på Sørlandet forsvinner de vanligvis ikke i snøen heller :wink:

 

K

Vi er nok mindre uenig enn vi tror ;) (tror vi snakker litt forbi hverandre innimellom)

223 har sannsynligvis lavere driftskostnader enn 6,5 og 308 i det lange løp. mindre krutt, billigere kuler(iallefall ikke mye dyrere enn 6,5 og 30 kuler), osv er ting som taler til 223 sin fordel(223 kan man jo og få tak i litt omtrent gratis hylser til, og nye 223 hylser er mye billigere enn nye 6,5 hylser ;) )

 

Ang det med snøen, siden all min feltskyting vinterstid har foregått i nordnorge og på østlandet så er snøen blitt en kjent (men ikke kjær) følgesvenn på nesten alle standplasser og "hylsesvinn" er en vanlig hendelse. (tenkte ikke på de som er heldigere stilt enn meg der ;) )

Link to comment
Share on other sites

det at en skal ha storvilt anslag på jaktfelt er egentlig ingen grund til,som det er nevnt tidligre så er det mye småvilt som går at i løypene,og ikke minst vi som skyter veldig mye i løpet av året så koster det penger ikke minst,men for den som skal slenge seg med for treningen sin del så kan han jo bruke neste hva det er.hva som er viktigere og diskutere en selve kaliberet er helheten for og lykkes, og da er det flere ting som er tema ,mental trening-kondisjon- drekke mat. forbrede seg til stevne. her er det faktorer som gjør mer poeng en du møter opp med benkebørsa di til x antal kroner.

Link to comment
Share on other sites

det at en skal ha storvilt anslag på jaktfelt er egentlig ingen grund til,som det er nevnt tidligre så er det mye småvilt som går at i løypene,og ikke minst vi som skyter veldig mye i løpet av året så koster det penger ikke minst,men for den som skal slenge seg med for treningen sin del så kan han jo bruke neste hva det er.hva som er viktigere og diskutere en selve kaliberet er helheten for og lykkes, og da er det flere ting som er tema ,mental trening-kondisjon- drekke mat. forbrede seg til stevne. her er det faktorer som gjør mer poeng en du møter opp med benkebørsa di til x antal kroner.

 

AMEN! Poengene får man stort sett ikke kjøpt seg til :)

Link to comment
Share on other sites

Får hvem som helst tak i skytterlagskuler eller må man være medlem i et DFS skytterlag?

Kun medlem av Bærum jeger og fisk... :oops:

For å handle hos DFS så må du det, men du får Norma skytterlagskrutt, vithavouri krutt og norma, lapua og sierra kuler til omtrent samme prisen i en butikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...