Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var på kråkejakt i dag, i Hurdalen. Så jo selvfølgelig masser av kråker fra bilen, men alt var for nært bebyggelse.. I skogen var det glissent gitt, så ble bare litt treningsskyting i dag.

 

Noen som kan anbefale et område for kråkejakt på østlandet? Er det noen med søppelfyllinger eller lignende som ønsker å kvitte seg med noen kråker tro?

Link to comment
Share on other sites

Til dere som lurer på om kråkene kommer når man bruker hønsehauk, det vil eg tro funker som bare f.

Fatt'n har dreve med brevduer før eg kom til verden, og eg tør å påsta at ingen her inne har sett mere hauk og falk en meg. Eg har hatt så mange nær opplevelser med disse jævlene at du vil ikkje tro det. Det som reddet oss som regel var kråkene. De var beste vennene til pappa. Da det ikkje er lov å skyte disse så skautt vi varsel skudd det hjelp som regel aldri, 2 stk 2x4 på en halv meter hjelp litt. Hylling og plustring hjelp litt, men det beste av alt var kråken, den jagde de vekk. Kråkene blir helt vill i blikket når den kan få jage en hauk. Så på den siden hjalp kråkene oss en del. Men hauken og falken tok og jagde 1000 vis av duer alle de årene før han pakket ned alt han eide å flyttet til danmark for å drive med duer :) På den tiden skulle eg ønske eg hadde kammera. Så får du tak i en hauk med utstrakte vinger så vil det nok klikke får kråkene.

Link to comment
Share on other sites

Konkurranse om felt vilt.

Dagens felling av en Skjære gav meg en artig opplevelse. Det har over lengre tid vært smått med kråkefugl på åtet mitt. Det samme har det vært hos andre som er med å desimere bestanden av kråkefugl. Været får ta skylden.

I dag dukket det opp en flokk med skjærer, 22 lr ble funnet frem. Før eller siden vil en lande i en posisjon som gir et godt skudd med sikker bakgrunn. Jeg registrerte at en katt var på jakt etter de samme fuglene, den lå i skjul under noen barkebusker. Med intens fokus på Skjærene.

En fugl landet på åte, like etter på var de mange.

Fikk et perfekt skudd inn på den ene, resultatet ble en salto og så var det stilt.

Det tar ca 45 sekunder å gå frem dit å hente trofeet.

Men her hadde katten vært raskere enn meg, jeg fant falt stedet en blod flekk og kattesporene.

Så her sneik fuglepredatoren til seg et gratis måltid.

Link to comment
Share on other sites

ja hønsehauken kunne godt vært utryddet for min del....driver med gjess,høns og tamender og den er gloherk....her ble den jagd av 4 ravner samtidig.....

Det tror eg alle som driver med duer eg ville sakt. Men det store problemet er falk, greit nok at den bare tar 1 med har du 100 duer ute så kommer kankje 40% tilbake etter en stund, og et par til noen dager etterpå.

Men du kan få felling tillatelse på hønsehauk vist du er sterkt plaget. Men falk får du ikkje på. Men den går ikkje ned på baken å tar fugl.

Link to comment
Share on other sites

Var på duejakt forrige sesong, da to hauker( vet egentlig ikke hvilken rovfugl det var) slo seg inn rett over meg i trærne. De ville vel studere mine lokkeduer... Ingen duer kom, men da de fløy avgårde var det en hel haug av småfugl som fløy rundt dem og gav de en riktig skjennepreken. Artig opplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal innrømme at jeg ikke har lest alle de 13 sidene i denne diskusjonen, så hvis jeg gjentar noe gammelt så får jeg bare beklage.

 

Jeg er fersk jeger og lurer på hvor jeg kan få prøvd meg på kråkejakt i Oslo og omegn? Jeg regner ikke med at det er så mange muligheter i byen eller i Oslomarka, men kanskje det finnes noen områder i nærheten av hovedstaden? Innenfor Akershus kanskje?

 

Alle hint og tips mottas med takk. :)

 

-Stigster!

Link to comment
Share on other sites

Er det veldig stor forskjell på en plastik hubro uten, og en med fjær?

Jepp veldig stor forskjell. Denne jeg har limt fjær på har jeg prøvd i plastugaven å lokke inn kråke, kom noen men ble ikke det helt store. Blir spennende å prøve denne når jeg har fått kledd den med fjær. Tror jeg venter til litt lengre utpå året før jeg prøver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er fersk jeger og lurer på hvor jeg kan få prøvd meg på kråkejakt i Oslo og omegn? Jeg regner ikke med at det er så mange muligheter i byen eller i Oslomarka, men kanskje det finnes noen områder i nærheten av hovedstaden? Innenfor Akershus kanskje?

-Stigster!

Er vel en flokk på 200 kråker ved akershus festning... Ikke lett å skyte på dem :) Er sikkert masse muligheter i umiddelbar nærhet av hovedstaden. En liten times biltur i hvilken som helst retning og du har masse muligheter. Selv jakter jeg på grensa akershus/østfold, men det er sikkert like givende å se nordover også. Kråker er det uansett for mange av, har observert altfor mange store flokker rundt omkring, så lykke til!

Link to comment
Share on other sites

jaja siden eg har blitt sjukemeldt nåkke veke framover tok eg og la ut åte på baksia av huset til alle kråkefuglane rundt om her :D va allerede kommet 5 skjor og 2 kråker på åte nett i stad tenkte og vente med og prøve og skyte noen før i måro tidlig så dei blei litt vant til åte :D

Link to comment
Share on other sites

Har en lenger ut i bygda her som skal bygge to kråkefeller. En av de skal jeg ha. Han er ferdig med den første ramma, den ble 3mx3m. Høyden blir +- 2,5 m.

Jeg gav han tegningen for norsk kråkefelle. Det blir samme grunnmål, men høyden skal være 2,75m.

Satser på å få ut fellene innen 1 mnd. Så skal den stå åpen med rikelig åte til kråkene er trygg. Gleder meg. :D

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Faulks kråkelokk her om dagen, hadde vel ikke veldig stor tro på den, men kjekt å ha... Var på tur med bikkjene i går, tenkte jeg skulle prøve den i et skogsområde, blåste med "brummelyden" som er anbefalt. Tok omtrent ett minutt før den første skjære var på plass, et par minutter senere så var det et titalls skjærer, masse kråker og et par tre ravner i på plass i lav høyde godt innenfor haglehold.. Hadde ikke trodd den skulle være så effektiv, der sto jeg ganske åpent, to bikkjer som bjeffer og null kamuflasje, og fuglen kaster seg ned over tretoppene. Jeg hadde flere "feilblåsinger", men det betydde lite for fuglene var rasende.. Artig opplevelse.

Så om man skyter en kråke eller to per gang en er ute på høstjakt så kan man skyte skogsfugl med bedre smavittighet.

Blir en tur med hagle, hvitcamo og uten bikkjer i dag.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte meg en Faulks kråkelokk her om dagen, hadde vel ikke veldig stor tro på den, men kjekt å ha... Var på tur med bikkjene i går, tenkte jeg skulle prøve den i et skogsområde, blåste med "brummelyden" som er anbefalt. Tok omtrent ett minutt før den første skjære var på plass, et par minutter senere så var det et titalls skjærer, masse kråker og et par tre ravner i på plass i lav høyde godt innenfor haglehold.. Hadde ikke trodd den skulle være så effektiv, der sto jeg ganske åpent, to bikkjer som bjeffer og null kamuflasje, og fuglen kaster seg ned over tretoppene. Jeg hadde flere "feilblåsinger", men det betydde lite for fuglene var rasende.. Artig opplevelse.

Så om man skyter en kråke eller to per gang en er ute på høstjakt så kan man skyte skogsfugl med bedre smavittighet.

Blir en tur med hagle, hvitcamo og uten bikkjer i dag.

 

Kjempebra at du prioriterer å skyte kråker!

 

Men ikke for å ødelegge idyllen din, men du skal skyte rimelig mye kråker før det drar noe på bestanden. Vi skjøt flere hundre kråker og ravn i året i mange år før vi merka at bestanden på kråker og ravn minka. Så en skal ha rimelig tolmodighet om en vil redusere en kråkebestand.

 

Men fortsett med å ta de ut. Bygg en kråkefelle, start med lokkejakt og få folk i disktriktet med deg på dette. Dette er nok måten å redusere bestanden på.

 

E.R

Link to comment
Share on other sites

Hovedgrunnen til at folk ikkje gidder å skyte en kråke. Er at det er for dyrt å bruke ett 20 kr skudd på en kråke. Å de fleste gidder ikkje skyte de for det er ikkje noe å ete. Sånn er de fleste gamle jegerene eg har snakket med. Så hadde ammo prisen vert lavere så hadde nok flere skutt predatorer.

Link to comment
Share on other sites

Hovedgrunnen til at folk ikkje gidder å skyte en kråke. Er at det er for dyrt å bruke ett 20 kr skudd på en kråke. Å de fleste gidder ikkje skyte de for det er ikkje noe å ete. Sånn er de fleste gamle jegerene eg har snakket med. Så hadde ammo prisen vert lavere så hadde nok flere skutt predatorer.

 

 

 

Er det ikke bare å kjøpe stålammo. Tipper det detter ei og annen kråke for de kulene også

Link to comment
Share on other sites

Kommer vel litt an på, det med kostnad. For min egen del husker jeg det var en tid i min ungdom da jeg knapt hadde råd til ammunisjon til den lånte hagla. Først som skoleelev uten annen inntekt enn sommerjobben på grunnskolen og stipend i tillegg på videregående. Deretter som lærling med større utgifter enn inntekt.... Da var det å handle den ammunisjonen som var billigst istedetfor det jeg hadde mest tro på. Nå har jeg råd til den ammoen jeg trenger og vel så det, men andre kan vel fortsatt være der jeg var for noen år siden, og likevel ha et ønske om å jakte?

Link to comment
Share on other sites

Vel,det koster 50 kr eller noe for en pakke med 25 skudd stålammo. Det har de fleste råd til. Det rekker i beste fall til 25 kråker. Og det blir påpekt over her at de eldre jegere ikke jakter og bruker pris som argument. Den kjøper jeg ikke. De har råd til det, men de skal bare jakte de månedene på høsten. Hva som skjer ellers driter de i. Men klage når skogen eller fjellet er tomt, der stiller de sterkt.

 

PS: Alle er ikke sånn men jeg snakker av erfaring fra folk i min jegerforening og de jeg snakker med rundt om. Det er forresten mange av de samme som fyller bagasjen med ryper og klager på bestanden året etter.

Link to comment
Share on other sites

Avstand er vel den største faktoren her!

 

 

Selvsagt, og på 15-20 meter får de såpass vondt i hodet at de detter. Bruker kråkejakt som trening og prøver å bestrebe meg til å skyte på kortest mulig avstand. Har hatt en tendens til å bli litt heit og brenne av på litt lang avstand

Link to comment
Share on other sites

Hoved grunnen må være at de ikkje gidder, selv om man kan kjøpe leirdue ammo. De eter det ikkje å da skyter de det ikkje heller.

Når eg er på jakt på rypefjellet å eg hører en ravn/kråke så lader eg om til billigere ammo, kommer de innen rekkevidde så skyter eg, selv om eg ikkje spiser det.

 

Ray

Link to comment
Share on other sites

Hoved grunnen må være at de ikkje gidder, selv om man kan kjøpe leirdue ammo. De eter det ikkje å da skyter de det ikkje heller.

Når eg er på jakt på rypefjellet å eg hører en ravn/kråke så lader eg om til billigere ammo, kommer de innen rekkevidde så skyter eg, selv om eg ikkje spiser det.

 

Ray

 

 

Hovedgrunnen er etter mitt syn og etter mange av de eldres utsagn at de ikke bryr seg. Men de er de første til å bære seg de gangene de bare kommer ned med 15 ryper i sekken .De reiser ned fra fjellet med ryper som ville holdt til middag hver 8. dag gjennom hele året. Tror du de har det...`?

Link to comment
Share on other sites

Er vel en flokk på 200 kråker ved akershus festning... Ikke lett å skyte på dem :) Er sikkert masse muligheter i umiddelbar nærhet av hovedstaden. En liten times biltur i hvilken som helst retning og du har masse muligheter. Selv jakter jeg på grensa akershus/østfold, men det er sikkert like givende å se nordover også. Kråker er det uansett for mange av, har observert altfor mange store flokker rundt omkring, så lykke til!

 

Ja, det er helt sikkert mer enn nok å ta av, og jeg tipper også det er folk der ute med mark og jaktrett som gjerne ser at det blir gjort et lite innhugg i den lokale kråkebestanden. Men utfordringa er å komme i kontakt med dem. For meg er Inatur.no nesten den eneste kilden til jaktmuligheter - i hvert fall som jeg kjenner til... For meg er det ikke spesielt viktig hvor jeg er så lenge reiseveien ikke er for lang. En time - halvannen i bil gjør ingen ting.

 

-Stigster!

Link to comment
Share on other sites

@stigster: Om du setter deg i bilen, sikter mot Romerike, Ringerike, Hurum eller Hadeland eller hvilken som helst annen retning og kjører en time halvannen er du midt i bondeland, finn en gård og bank på å spørr om lov til å skyre kråke/rev/småpredatorer. Kanskje du ikke får napp med en gang, men om du spør på noen gårder kan jeg bortimot garantere at du finner opptil flere som gir deg lov. Det er teknikken jeg bruker, og det funker brillefint. Jeg slipper rett nok å kjøre så langt, da jeg kommer fra Hadeland. Er ikke veldig mange bønder som har sagt nei til meg enda. Noen er det selvsagt, da som regel fordi de ikke ser behovet for slik jakt eller i ekstreme tilfeller fordi de er redd for rådyra som står på jordet. Dessverre slik av noen tror alle med våpen er ute etter å drepe alt de ser. Bare dukk opp til fornuftige tider, brukbart kledd, og spør pent så har du gode muligheter.

Link to comment
Share on other sites

Var ute en liten ettermiddagstur i dag med min bror. Cd spiller med lokkelyder og en crit call, revelokk. Kom inn en kråke og to skjærer. Vi skjøt en gang hver, men ble dessverre to bomskudd. Når vi så stod nede på bondegården så vi en 6-7 kråker fly over. Har også observert dette tidligere i år at kråkene er på vingene rett før det mørkner og gjerne flokker seg. Vi burde nok ha fortsatt en time til, men hadde ikke mulighet til det i dag. Andre som har samme erfaring? Bør være bra å jakte de siste to timene før det blir mørkt.

Link to comment
Share on other sites

jeg jakter oppå et platå ( som finnmarksvidda i mikroformat) det blir ingen skudd ned i bakken der og heller ikke i stein... her bruker jeg stålammo i 4 og 3.. de koster 4-5 krooner skuddet og funker fett, har ikke skadeskutt en eneste kråke... ravna opplever jeg som extremt hardskutt, men innenfor 25 meter detter den også uten å krangle :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

er det noen her som vet om noen steder i eller rundt bergen hvor det eg gode forhold for jakt på kråkefugl(og evt, annet rovvilt), og der grunneier ikke er vanskelig å be?

 

er ganske fersk som jeger, og har lyst til å jakte mye mer en jeg gjør, men jeg syns det er vanskelig å oppdrive jaktterreng i bergensområdet... Er også usikker på fremgangsmåte når det kommer til å finne ut hvem som eier et bestemmt område.

 

tar imot alle tips med takk!!

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt på å ta en tur å spørre noen av grunneierne i nærheten her om jeg kunne få lov til å jakte kråkefugl, men har på allerede sett et mulig problem! :o

I området hvor jeg bor (Moelv) er det sinnssykt tett mellom skiløypene, det er faktisk så tett at uansett hvilken grunneier jeg spør så vil det i hans utmark/innmark være minst 2-3 sløyfer med relativt hyppig trafikk.

 

Derfor lurer jeg på hva folket her synes om "problemstillingen"? er det greit å jakte tett på skiløyper? kanskje det er noen grunneiere her som har noen synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Eg vil ikkje tro det er så populært å skyte rundt ørene til folk, men er det folk der grytidlig om morningen da? Fra det er så lyst at du kan skyte. Det må jo være en plass det går ann å stå på, uten at det er til fare for folk.

Men det er bare å spørre det skader ikkje. Kanskje du kan være der på høsten også, før skiløypene åpner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...