Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 months later...

Kråkeungene har begynt å lage leven nå! ser frem til jakting når man kommer hjem fra ferie :lol:

 

Noen som har erfaring med bruk av hubro og lokkelyder tidlig i jakta? Leste litt om at det var best på høsten eller mot slutten av jakta.

 

Men kan jo tenkes at ungfugln er lett å lure?:)

Link to comment
Share on other sites

Har dårlig erfaring fra tidlig jakt. Synes derimot at siste del av august og september er knallgode måneder derimot.

 

Men er jo bare å prøve. Tenkte samme tanke som deg ang. tidligjakt, men det har ikke slått til for mitt vedkommende.

 

Såg forøvrig en hubro her om dagen, utrolig stilig opplevelse! Ei nøtteskrike hykte fælt til den, mens den prøvde å gjemme seg inntil en granstamme...

Link to comment
Share on other sites

Av erfaring vet jeg at ungkråka er generelt mer uforsiktig enn de eldre. Men har null erfaring med lokking av kråker med lyd og hubro ( har prøvd hubro, men gikk ikke helt min vei)

Kommer nok til å prøve meg tidlig i jakta, men om det blir ille får jeg ta i bruk åte.

 

Tenkte på å få bygget et fangst bur igjen, men man skal jo ha tid til å bygge det og ikke minst vokte det.

 

Har liksom litt vanskelig å se for meg det å få ned 30-40 kråker på en dag her ute.

Derfor hadde det vært veldig artig å prøvd ut jaktformen med hubro og lokk.

Link to comment
Share on other sites

Såg forøvrig en hubro her om dagen, utrolig stilig opplevelse! Ei nøtteskrike hykte fælt til den, mens den prøvde å gjemme seg inntil en granstamme...

 

 

Hørtes ut som en skikkelig artig( og sjelden) opplevese! :D

Hubro er jo ikke iakkurat av de skapningene man ser mest av=)

Link to comment
Share on other sites

Vi har prøvd det meste av haglstr...lerdueskudd har funket greit det også, men det blir litt spinkelt etter 25m...derfor vi å ha hagl i størelsene 2 og 4...Saga nr 4 i 34g er det vi har brukt mest.

 

blir vel en handletur for å handle inn litt ammunisjon neste helg :)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd ut denne dingsen? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=23187358

 

Såkalt Mojo Ugle, ser mer ut som en robot enn en livaktig ugle.

 

Sikkert effektiv den, mye urpøvd fra det amerikanske markedet. Tror imidlertid at all bulvanjakt funker best i kombinasjon med en lokk. Ser det finnes flaksekråker som jeg vet noen har brukt med hell. Noe som ikke funker bra er de kråkene (3 stk) som snurrer rundt på et stativ. Dette skremte kråkene hos meg.

 

 

Styr unna alt av stålhagl, hvis du vil drepe det du skyter på. Ser 25 meter er nevnt, og det er absolutt max etter min mening om du benytter deg av stål.

Link to comment
Share on other sites

Nei ikke billige alternativ. Men jeg har brukt vismuth og tungsten matrix med hell. En kompis har også brukt wingmaster hd. Spesielt ravnen er hardskutt og den trenger skikkelig ammo for å deise i bakken. Har du magnumkammer så vil jeg absolutt anbefale å bruke 3 tommers patroner til ravn og kråke...

Link to comment
Share on other sites

vismuth blir uaktulet for min del.. har skutt eit antall fugl med det, men aldri har fuglen verken daua i skuddet eller og nokre ganger flyd videre uten fleir fjør igjen på ryggen litt overdrevet. så vismuth holder eg meg langt unna.Tungsten kan jo være eit alternativ ja hmm får prøve ut litt i begynnelsen av sesongen då... har magnumkammer så får dra og handle noen skikkelige patroner :wink: wingmaster hd er vel ganske dyre patroner? tenkte prøve ut bluesteel 5-6 32g no i begynnelsen så får prøve litt med vismut og lignende. Gleder meg sjukt til jakta begynner igjen har vert ein lang vente tid dette :P ser det er kommet ein del kråke unger til verden og, så snart begynner morroa :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis vismuth ikke har gjort jobben for deg, tror jeg du kommer til å slite med de stålhaglene.

 

Hadde meg en rekognoseringstur langs ei fjellside det pleier å hekke mye fugl. Mye ungfugl å se virker det som. Og veldig mye ravn selvsagt, så surt å måtte vente til 10. aug. med de.

 

Satser på å komme med en rapport de første dagene av jakta.

Link to comment
Share on other sites

Idag brente jeg lokkelydene fra mailn til CD. Sånn for morroskyld spillte jeg lydene ut av vinduet noen ganger og fikk full respons etter 5 minutter. Masse kråker som kom inn, den ene etter den andre :mrgreen:

 

Var en liten smakebit på hvordan jakta kan bli. Gleder meg Stort nå, og det er jeg sikker på at det er flere som gjør! :)

Link to comment
Share on other sites

Kråkene flyr rundt og leiker seg medan trastene flyr rundt å skriker samtidig som den prøver å "felle" kråka etter at den har blitt frastjålet egget/ungen sin. Fasinerende å se på korleis naturens gang står fram... :)

 

Gleder meg til jakta! :D

Link to comment
Share on other sites

Å bruke noe annet en stål på kråke og ravn er helt uaktuelt for meg! Jeg betaler ikke skjorta for å skyte noe jeg burde hatt belønning for å skyte!

Detter de ikke av stål så får de bare fly å dette en annen plass, å innføre blyforbudet var dyreplageri å dyreplageri er det blitt!

 

Vi bruker mye str 2 til 4 i hagl og 32 - 34 grams ladninger, funker helt ok på greie hold rundt 30 meter..

 

i år skal jeg runde 500 ravn og kråke, det er et mål som skal holdes. Noe må jo jeg også skyte, jeg er harejeger med 2 hunder å skyter i gjennomsnitt en hare i året :D

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

 

i år skal jeg runde 500 ravn og kråke, det er et mål som skal holdes.

Rune

 

det var lite.... :roll:

 

 

Sant nok :) Med så få jegere som gidder å jakte kråkefugl så burde jeg nok skrevet 5000, men så er det noe med det å sette seg mål som ikke er mulig å klare da :wink:

 

Hvis derimot alle jegere skjøt 500 kråkefugl så hadde vi sett et resultat i skogen :)

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Mat går fint å få inn fugl på (selv om dette inngår under åtejakt og ikke lokkejakt). Ulempen er at fuglen flyr når du har skutt en gang og det er etter min erfaring bare flaks om de kommer igjen samme dag.

 

Hubro i seg selv er ikke så effektivt (iallefall ikke dagens plasthubroer), men sammen med cdspiller eller annen lydspiller som sender ut kråkelyder (i et forholdsvis høyt desibelnivå) og en død kråke hengende i klørne er dette svært så effektivt. Registrerer at det er mange som også har hatt godt hell med mange lokkefugler og trekkjakt etter kråke.

 

Hvis du gjør et søk her så vil du finne utrolig mange tips, det er jeg sikker på :)!

 

Sjekk også ut min artikkel på forsiden her (hvis du ikke allerede har lest den): http://www.kammeret.no/portal/smaviltja ... ke-og-ravn

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at kråkene føler seg trygge når måkene er på/har vært på åte først. først kommer måke, så kommer skjæra så kommer kråka. slik er rekkefølgen her.

 

Noen som har hatt effekt på kråka med hundemat som åte? Evt på vinter for å strø på hard snøen?

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som kunne sendt meg en sammensatt lydfil for lokking av kråke på mail, send pm. Haster litt, hehe

 

Veit eg kan finne små klipp, men om noen har en sammen satt lokke sekvens som funker hadde det vert litt enklere. Planen er å bruke det sammen med hubro og en etterligning av dau kråke!

 

Noen som har laget sine egne lokke kråker forresten?

Link to comment
Share on other sites

noen kråkelokkelyder hadde vært toppers å ha nå. har hørt (og sett) kråkene i noen timer no. de er oppe i ei bratt skråning (på øversia av veien), må få dem ned på nersia av veien. e jo ikke lov å skyte over den der veien ... håper en av dere kan sende ei fil til meg! 8)

Link to comment
Share on other sites

noen kråkelokkelyder hadde vært toppers å ha nå. har hørt (og sett) kråkene i noen timer no. de er oppe i ei bratt skråning (på øversia av veien), må få dem ned på nersia av veien. e jo ikke lov å skyte over den der veien ... håper en av dere kan sende ei fil til meg! 8)

 

Disse kan du lett finne selv, hvis du søker her på forumet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...