Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more ... /1.7379486

 

"Mindre rype i fjellet - nå skal synderne fanges i feller"

 

Jegre over hele landet er bekymret over nedgangen i rype- og skogsfuglbestanden. Derfor setter de nå i gang jakt på kråke og rev. For det er blitt for mange kråker i norsk natur.

Kristian Moe (Foto: Remi Sagen/NRK)

 

Kristian Moe i Sykkylven jeger og fiskeforening fangar kråker i feller.

 

– Vi har satt opp kråkefeller. Det meste jeg har tatt er 38 kråker på en dag, sier Kristian Moe, nestleder i Sykkylven jeger- og fiskeforening.

 

fortsettelse i linken på toppen

Link to comment
Share on other sites

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.7379486" target="_blank

 

"Mindre rype i fjellet - nå skal synderne fanges i feller"

 

Jegre over hele landet er bekymret over nedgangen i rype- og skogsfuglbestanden. Derfor setter de nå i gang jakt på kråke og rev. For det er blitt for mange kråker i norsk natur.

Kristian Moe (Foto: Remi Sagen/NRK)

 

Kristian Moe i Sykkylven jeger og fiskeforening fangar kråker i feller.

 

– Vi har satt opp kråkefeller. Det meste jeg har tatt er 38 kråker på en dag, sier Kristian Moe, nestleder i Sykkylven jeger- og fiskeforening.

 

fortsettelse i linken på toppen

Kordan avliver de da? Med 22lr? Eller biter de håve av de? :)

Link to comment
Share on other sites

Her er Nøtteskrikerene eg skjøt i dag. Mine 2 første.

Var på jakt etter kråke å ravn i dag tidlig men fikk ikkje noe. Men så ravn.

Så rigga meg til hjemme 10 meter fra huset med cd spiller å da kom de, skjæren tørde ikkje komme opp:(

757853.jpeg

757868.jpeg

757869.jpeg

Den ene ble litt spist på av valpen, den ville ha den som leke, løp rundt med den i kjeften.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sitering slettet jmonsen

Kor lang tid tar det fra du skyter til fuglane lander på åte igjen? Hentar du fuglane etter du har skutt dei, eller lar du dei ligge? :roll:

EG bruker High Speed (synst eg får god effekt, mulegens eg får det med sub og då..) og med meg tar det 1time til 1,5time før dei tør å lande igjen. Går alltid for ravn først eg og. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

@bragisen95:

De siste gangene har jeg rett og slett bare slengt ut matavfall (har alltid matrester liggende der, så kråkefuglene er der konstant), setter meg inn i skjulet. Lar fuglene samle seg og hisse hverandre opp rundt matfatet, og når de er blitt "varme i trøya" plukker jeg den første. Blir alltid vilt spetakkel når fugl er skutt, og ofte blir skjærene sittende et sted i nærheten. Når fuglene forlater, henter jeg skutt fugl inn i skjulet. Det tar sjelden mer enn 5-10 minutter før fuglene er tilbake igjen. Slik fortsetter jeg til jeg blir lei, eller for kald til å fortsette. Om sommer/høst opplever jeg at denne taktikken er håpløs, mens det etter snøfall funker fint (mulig kråkefuglene er desperate etter mat etter at snøen er kommet, eller pga kulda?).

 

Sub tar knekken på ravnen hver gang (om jeg plasserer skuddet midt i maskinrommet), og lager selvfølgelig mindre lyd enn high velocity.

Link to comment
Share on other sites

Var ute og prøvde på kråker,skjærer og ravn i dag blei ingenting men det blei avfyrt nesten 20 skudd.. bom på alle :oops:

Hadde med Halvauton i dag.. Brukte leirduepatroner alle hold var på under 30 meter.. hadde halv choke så det er kanskje grunnen til at jeg bomma. så nå skal jeg spørre nabon om jeg får låne salongen hans :mrgreen:

Prøvde og skyte en kråke i går på 100meter med 30-06'n men bomma med noen få cm trur den går litt til for høyt siden den ene reven jeg skøyt sikta jeg i magan på og traff den i ryggen så skal på bana og skyte den inn før jeg skal ut noe mer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Var ute og prøvde på kråker,skjærer og ravn i dag blei ingenting men det blei avfyrt nesten 20 skudd.. bom på alle :oops:

Hadde med Halvauton i dag.. Brukte leirduepatroner alle hold var på under 30 meter.. hadde halv choke så det er kanskje grunnen til at jeg bomma. så nå skal jeg spørre nabon om jeg får låne salongen hans :mrgreen:

Prøvde og skyte en kråke i går på 100meter med 30-06'n men bomma med noen få cm trur den går litt til for høyt siden den ene reven jeg skøyt sikta jeg i magan på og traff den i ryggen så skal på bana og skyte den inn før jeg skal ut noe mer :lol:

 

 

Virker som om du tar det med et smil at du bommer og sannsynligvis skadeskyter, nå gjør kanskje ikke det så mye tenker du, med tanke på at det er predatorerer, men hvor morro er det når folk finner døde kråfugler liggendes ? Leirduepatroner er garantert ikke dugendes på kråkefugler med mindre du har dem på 10-15m og du får inn en pen sverm. Hadde du brukt stål patroner med nr 3 hadde det vært noe helt annet tenker jeg. Og skyt aldri før du er 100% sikker på å treffe, med en innskutt børse. Jeg håper du trener litt med salongen før du tar den med deg på jakt, hvis ikke vil jeg minne deg om at et salongskudd kan gå 5km...

Link to comment
Share on other sites

@hvis ikke vil jeg minne deg om at et salongskudd kan gå 5km..@ Er det ikkje mer riktig at en 22lr går 2/3 km, og en kule av større dim kan gå 5 km? Spiller liten rolle egentlig,men husk å ha sikker bakgrunn, en kule på ville veier kan gjøre store skader vist den treffer feil. Og leirdue ammo er lite vits å bruke på kråke, ville heller gått for stål i 12/70 eller 12/76, koster dobbelt så mye som leirdue ammo men er fortsatt billig i forhold til annen ammo. Og håper ikkje den kråken satt i ett tre som du skjøt etter med 30/06, da må du huske at det må være svært lengt til nærmeste hus.

Link to comment
Share on other sites

var på rypejakt her om dagen.. så observerte jeg ei ravn på ca 15 meters hold, skaut den og akkurat da lettet flere ryper, de ble en (for meg) helt sinnsykt spesiell dublè med en ravn og ei rype. hadde ikke mobilen med for å dokumentere. det er nok slikt man legger under kategorien " once a lifetime" :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Leirdueammo type eurotrap fra xxl gir meg faktisk lavere skadeskytingsprosent enn Rio blue steel 32g nr. 4 på dynga. HVIS man bruker det riktig. Skyter ikke på over 25m, og bruker fullchoke. Men det er overraskende lett å bomme på kråker ol, så hvis man ikke får inn kjernetreff blir det ofte skadeskyting samme hva du bruker på kråkefugl. Noen turer på banen er ikke dumt faktisk.

Sjekk også treffbildet. Bør være så tight som mulig.

Det har mye å gjøre med at kråker ofte er rett over deg når du skyter, da detter de fint om du treffer pga stor overflate

Link to comment
Share on other sites

Skjøt selv ei kråke med Eley rypeammo i str. 5 (bismuth) og den ble skadeskutt. Traff den vel bare i vingen tror jeg. Den løp som bare juling nedover fjellsia, med meg etter. Måtte hive av meg sekken for å klare å holde følge. Men til slutt stoppa den inni et kratt og fikk et skudd nr. 2 på 3-4 meters hold.

Link to comment
Share on other sites

Hehe.. Kråka satt på ett åte og bakgrunnen var en jordhaug :)

Hvis jeg hadde treffi noen av kråkene så hadde det spruta fjær ta dom.. Har skyti kråker med leirduepatroner før på 30 meter så det skal nok funke bra med det..

bruker 6'er patroner. Jeg har en pakke med Eley 12/76 Bismuth men det bruker jeg ikke på kråker siden det koster 650,- kr for en pakke + at jeg bruker det på hare :mrgreen:

Hehe.. Skal trene litt med salongen men har drivi med skyting før så skal nok funke det :P Kunne vært med på landsskytter stevnet men hadde ikke penger til det :P

Sigurd: 70% av alle kråkene var over meg så er sikkert jeg som holdt litt for langt forran :lol:

Og skyte leirduer er litt kjedelig 8) sist jeg skøyt duer traff jeg bare 8 av 15 det var første gangen..

Link to comment
Share on other sites

Man unngår ikke skadeskyting ved å skyte på leirduer. Det hjelper jo klart, menmen. Er ikke alltid like lett å dra kunnskapen fra leirduene inn i kråka som flyr antageligvis helt forskjellig. Spenningen er helt anderledes når man skyter mot levende vilt, enten det er matvilt eller predator. Er hvertfall sånn jeg og en av meg kamerat føler det. :wink:

 

Ikke legg ALL dårlig skyting over på lite leirduetrening. Fortsett å jakte selv om du ikke har mangfoldige skudd bak deg på leirduene. Den beste måten å treffe kråka på er å trene på å treffe kråka sånn sett. :?

 

Ikke skyt meg hvis holdningen min virket respektløs mot levende vilt, den var ikke slik ment.

Link to comment
Share on other sites

Forsjåvidt sant det, men det hjelper selvsagt å ha kontroll på hagla. får man skutt sporting har man jo duer som etterligner kråker osv..

MEN, det viktigste er å ikke prøve seg på de vanskelige skudda i begynnelsen. Mye bedre å vente på en 100% sjanse på 15m hvor man er sikker på å treffe enn å blåse 25 skudd etter kråker på 35-40m og lure på hvorfor ingen datt. Da får man bare dårligere tro på skytinga si og bommer enda mer.. Mange skylder også på ammoen sin her.

Feks i duejakta sleit jeg med bom for noen år siden. Da begynte jeg å kun ta de som kunne "prikkskytes" over lokkeduene. Treffprosenten gikk opp, og det ble faktisk flere duer i sekken av det. etterhvert som jeg fikk rutine på sakene, skjøt jeg også overflygere ol. Da får man positiv utvikling som gjør deg bedre og mer rutinert på sikt.

Link to comment
Share on other sites

artigt med rognbær utforbi vinduet. nå når snøen har kommet sitter kråka utforbi vinduet og spiser på komfortabelt avstand. e bare å åpne soveromsvinduet så langt at man får ut munningen på salongen ... anbefaler alle som ikke har rogn i hagen å plantere et tre utforbi et passende vindu! :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Man blir ikke nødvendigvis en begre jeger, men jeg trur nå at man blir sikrere med hagla. Jevnt oppkast og sving hjelper nok litt. Ellers har jeg god erfaring med å kaste duer/blikkbokser for hånd for så å skyte på. Blir litt merkelige skudd, som jeg synes ligner mer på skudd etter kråke. Personlige preferanser/erfaringer selvsagt :wink:

Link to comment
Share on other sites

noken som veit om ei nettside eg kan laste ned lokkelyda til ravn, kråke og skjor ?

 

har tenkt til å drive litt viltstell, kryr med kråke og ravn.

her :D

Har en haug med lyder som jeg samlet sammen etter intens leting på nettet i omtrent 5 timer, så de finnes et sted der ute i internetten :wink: Selv om dere er litt late, skal jeg legge dem ut så alle kan få nytte av dem, og mange flere kråker blir skutt :D Alt er europeisk selvfølgelig, endel ravn også (men jeg pleier bare å lokke ravna med kjeften, blir mye bedre!)

Skulle tatt penger for det her vett :mrgreen:

 

Skal vi se her...

 

Døende kråke:

03 Kr_ke_kort.mp3 - 2.29MB

En kråkeflokk:

01 Crowbedlandfill.mp3 - 2.46MB

Aggressiv kråke på repeat, veldig effektiv:

02 kr__kelyd.wma - 4.43MB

Passiv kråke:

04 Carrion_Crow_-_ call_-_Bosjes_van_Poot_02-11-2008.mp3 - 0.14MB

Kråker som hviler eller no:

05 CarrionCrowspark.mp3 - 0.88MB

Ravn:

05 kraakejakt_ravn.wav - 0.16MB

Ravn:

06 CommonRaven _Corvus corax_.wav - 0.16MB

Ravn:

07 cora2.wav - 0.16MB

Hubro:

08 kraakejakt_bubbubo_hubro.wav - 0.06MB

Kråke, litt aggressiv:

cornacchiaGrigia5.mp3 - 0.48MB

Skjære:

Pica.pica.mp3 - 0.02MB

 

Skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Dere som spør om lokkefugl:

Det funker supert dersom du har nok fugl, og det er en grunn til at de skulle ha landa der (Mat)

På dynga er dette det mest effektive, og vi bruker 2-3 ravner og 5-6 kråker, men jo flere jo bedre.

Lag/kjøp også noen cradles til å legge døde fugler i, også fjerner du plastutgavene etterhvert. Jakter du på søppelfylling er det også smart å lage noen store til ravn og måker.

 

Legg ut endel brød sammen med lokkefuglene feks, det funker knall på trekk. Men du må ha hagle, de er ikke så dumme at de lander mellom lokkefugla..

Link to comment
Share on other sites

Vart fem hjortar under nattas jakt, og då blei det ein god del åte. Var ute i glugga før det lysna, men blei ikkje meir ein ein ravn på meg i dag. Dei kom ikkje tilbake etter eg skaut første i dag, uvanleg.. :| Brukte sub for første gang på ravn, og eg er overaska over effekten - ravnen slokna som eit lys :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...