Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

aldhissla:Viss det var meg du skrev" ups feil tråd" til, hva mener du med det??

 

Hehe, det hadde ingen ting med deg å gjøre. Jeg skulle skrive et innlegg i en annen tråd, men jeg klarte å blande så jeg svarte i denne tråden i stede. :wink:

 

Så hvis en moderator gidder så er det bare å slette innlegget mitt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

er det noken så har erfaring med å skyte fugl i str kråke og oppover med 38? eg har ei marlin 1894 men er ikkje så innterisert i å sprenge ei kråke og sjå patronen reise videre... tenker på avstand 20-30m og kansje med liten ladning.

Link to comment
Share on other sites

 

Her er en lydfil av agressiv kråke på nesten 4 minutter, jeg bruker bare denne og funker veldig bra!

http://rapidshare.com/files/452409045/0 ... kr__ke.wma" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Fasan, den filen får jeg ikke til å laste ned. Kan du prøve å legge den ut på annen måte?

Evt. send på e-post til meg, som du får på PM hvis du vil.

Link to comment
Share on other sites

Flott den kråkelyden. Later til å være en redigert versjon av den jeg har brukt i alle år, og den bør være effektiv.

 

Vil dog advare mot å bruke denne hele tiden. Variasjon er stikkordet. Vil anbefale å begynne med vanlig et og et kråkeskrik. hvis det har gått en halvtime og ingenting har kommet inn, så kan en prøve og spille av denne i 5-10 minutter for deretter ta en pause i 10-20 minutter.

 

Variasjon av lydretning er også svært viktig, som nevnt før.

Link to comment
Share on other sites

Hei! Leitet litt her og der på noen sider(på kammeret) men gidder ikke å lese over 600 innlegg :| så håper at dere kan gi meg noen svar eller evt. en link hvis det allerede finnes svar på dette :)... det er lurte på da,

- Hva slags mat er det man skal legge ut til kråker, med tanke på "lokkemat" og hva er det som funker best og får de inn raskere?

 

- Jeg prøvde å lokke litt oppi skogen idag uten noen hus i nærheten, bare en bilveg litt lengre unna, det var et hogstfelt foran oss og skog bak oss og vi satte oss i skogkanten så vi ikke syntes,

så det skulle vel egentlig være ganske bra å lokke på dem da? men det eneste som skjedde var at vi fikk svar fra to kråker ganske langt unna men ikke noe mer ;( hva kommer dette av? og er det noen plasser som det er bra å lokke kråke og noen som det absolutt ikke funker? hva mer er det jeg kan gjøre for å få lokket dem inn "uten hubro"?

 

- Er det mulig å lokke for lenge på kråker? og hvor lenge skal man da evt. lokke og ha pauser?

Link to comment
Share on other sites

Ikke lokk og lær dem hva som er farlig nå i fredstiden. La dem få holde på med sitt til jakta starter igjen.

 

Nå har ikke jeg tenkt å lokke mer heller da,skulle bare prøve en tur får å se åssen det var. men tenkte at det kunne vært lurt å finne ut sånne ting "Før" jakta starter att. så ville vært fint om du kunne gitt meg noen tips likevel :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke "gidder" å lese tråden, så spørs det om folk gidder å hjelpe :wink:

Les masse før du spør, det er sånn du lærer.. Ingen som gidder å skrive et sammendrag av hele tråden på 1-2 sider for deg.

Først av alt må du dra dit kråkene er, det nytter ikke å sette seg hvor som helst og forvente resultat.

Der det er mange kråker, vil det være bedre sjanser. Dra til en stor gård og spør, eller en revefarm, søppeldynge, oppdrettsanlegg whateva.. Bare kjør rundt og se hvor du ser kråker, også spør du grunneier.

 

Jakter du i skogsområder med lite kråke vil det lønne seg med åte og rifle, men du vil aldri skyte store mengder på det..

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dere vet om dette,men...har hatt med Crit R Call Standard på flere turer og har prøvd å lokke kråker i noen ledige øyeblikk...Den fungerer som bare F!!Etterligner kråkeskrik og kråkene er der på noen minutter...Fly forbanna... :D Skal legge igjen cdspilleren neste sesong ja...

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om dere vet om dette,men...har hatt med Crit R Call Standard på flere turer og har prøvd å lokke kråker i noen ledige øyeblikk...Den fungerer som bare F!!Etterligner kråkeskrik og kråkene er der på noen minutter...Fly forbanna... :D Skal legge igjen cdspilleren neste sesong ja...

 

Hvordan er det du lager kråkelyder på crit r call standard?

har en slik selv og vil veldig gjerne lære meg hvordan jeg får det til.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg skal på litt jakt til sommer'n og lurer på hva slags lokke fugel jeg burde bruke, har begrenset budsjett så hva anbefales, og hva er deres tanker om dem?

 

Ugle:

http://brunst.mystore.no/ds_product_inf ... cts_id=258

 

Hubro:

http://brunst.mystore.no/ds_product_inf ... cts_id=281

 

Kråke(vet ikke om dette bare burde brukes om tilbehør):

http://brunst.mystore.no/ds_product_inf ... cts_id=329

Link to comment
Share on other sites

Jeg har den ugla som selges på Brunst. Fikk ikke inn mange kråkene med den slik den ser ut på bildet. Jeg fjærkledde den nå sist vinter, limte på fjær fra 2 Orrhøner på den, da ble de fart i kråka. Ugla mer mere naturtro og det ble mer liv i den. Har også en kråke hengende under den og kråkelyder på cd-spiller + kråkefløyte. Anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Gjerne litt forsiktig til å begynner med. Om det er kleint med respons, så prøv å spill endel høyere. I vind går det nesten ikke an å spille for høyt..

 

Men på vindstille holder en vanlig cdspiller lenge. Men det er greit å ha muligheten til å variere volumet mye. Boomblaster er fint, men ikke nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Faren til en kompis av meg driver med villsau, dem er plaget med kråker og ravn som hakker ihjel lam. er det ikke slik at kråke og ravn er på listen over arter som kan felles utenfor jaktsesong som skadedyr?

 

"II. Felling av viltarter som gjør skade1

 

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett."

 

 

Skyt i vei :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...