Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hadde årets første tur med hubro i går :D tok litt tid før kråkefuglene reagerte på hubroen, først kom det ei nøtteskrike den skaut bror min mens eg sto og lokka med cd_spilleren :D deretter bestemte bror min at han skulle gå bortover mot åte som ligger ein jah 500 m fra der vi lokka.

Det skulle han jo då aldri gjort for, 10 min etter han gjekk kom det fugl fra alle kanter, og eg sto der med halveis ødelagt hagle(utkasteren er knekt, så må dytte ut skuddene med pussepinnen :oops: ) og plaffet ned på ca 10 min hadde eg skutt 2 kråker og 3 skjor og va nesten begynt og bli svett :P

fekk bare ei kråke til i løpet av dagen, så endte med 3 kråker 3 skjor og 1 nøtteskrike :D beste resultatet så langt med hubroen :D

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her inne som har fått testa en slik Mojo Owl (Hubro)? Jeg har en slik liggende, men ikke fått testa enda pga. jeg ikke har kjøpt batteri enda. Tror et slikt biltema moped-batteri er perfekt.

 

Er og litt usikker på hvordan jeg skal plassere den, men jeg tror midt på et jorde med litt div. rødt rundt seg vil gjøre susen. Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde kråkejakt med hubro i dag og lokka de inn med kråkelyder fra cd-spiller.

Etter kun 1 min med lokking kom det 3 kråker og satte seg i trærne rett ved siden av hubroen. Fyrte av eit skudd med hagla og fikk tatt den ene, men da ble de andre skremt og kom aldri på noe skuddhold igjen og de forsvant helt kort tid etter. Prøvde og lokke litt til og hørte kråke, ravn og skjære som svarte fra avstand, men de kom aldri på skuddhold og så ikke noe til de heller..

 

Er det normalt at kråkene blir skremt å at en bare må smøre seg med tolmodighet og vente på nye? En annen ting hvor mye lokker dere og har dere pause i lokkingen av og til? Brukte kråkelyden "agressiv kråke" som jeg lasta ned i denne tråden fungerte bra den, men jeg brukte den kanskje for mye når jeg tenker tilbake.

 

Hubroen jeg bruker, med en kråke hengende nedforbi.

 

 

70g6vsik1d1kexebbmgq.jpg

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig situasjon du beskriver. Mine første tanker er:

 

* De har sett deg og blir støkte. De kommer ikke igjen den dagen. Sitt mer i ro og/eller skaff deg bedre kamo

 

* De har sett deg gå inn i området og kommer ikke. De skutte fuglene er nyankomne fugler som ikke har fått med seg at du er der.

 

* Du lokker for mye eller for lite. Varier lydene og del dem opp med pauseknappen. Slik at du får en og en lyd. Altså "kraa*Kraa*Kraa. Ikke kraa kraa kraa. Variasjon er stikkordet. Bruk cdspilleren aktivt fra alle retninger mens lydene spilles.

 

*Dårlig årstid. Vinteren og senhøst er ofte tregt!!

Link to comment
Share on other sites

Brukte nok cd-spilleren for aktivt da.. den sto på og spillte samme "kra kra" lyd helt fra jeg starta til jeg skøyt første kråka.. Har liten tro på at de kunne ha sett meg for jeg var godt gjemt inni camotelt og kråka jeg skøyt satt 5 meter fra meg :P

 

Får prøve igjen i morgen og ikke overdrive med spilleren denne gangen.. Er det en fordel og vente litt med å skyte for å få inn flere kråker?

Link to comment
Share on other sites

fikk skutt en kråke i dag.

jakter ved en gård der det er mange 100 kråker!! svart på himmelen etter første skudd, men da flyr de også høyt og kommer ikke tilbake før neste dag.

noen tips til hvordan man kan unngå at kråkene stikker av med en gang? noe som kan hjelpe? ;)

Link to comment
Share on other sites

Brukte nok cd-spilleren for aktivt da.. den sto på og spillte samme "kra kra" lyd helt fra jeg starta til jeg skøyt første kråka.. Har liten tro på at de kunne ha sett meg for jeg var godt gjemt inni camotelt og kråka jeg skøyt satt 5 meter fra meg :P

 

Får prøve igjen i morgen og ikke overdrive med spilleren denne gangen.. Er det en fordel og vente litt med å skyte for å få inn flere kråker?

 

Da har de sett deg..

 

Har til gode å se et kamotelt som er godt nok...

 

Ikke som å jakte ender eller duer dette, de er særdeles skeptiske til alt kråkene.

Link to comment
Share on other sites

fikk skutt en kråke i dag.

jakter ved en gård der det er mange 100 kråker!! svart på himmelen etter første skudd, men da flyr de også høyt og kommer ikke tilbake før neste dag.

noen tips til hvordan man kan unngå at kråkene stikker av med en gang? noe som kan hjelpe? ;)

Lyddemper? det er jo en fin ting.

Link to comment
Share on other sites

Tror du bare må belage deg på at fuglene stikker når du har skutt tveraa. Har ennå tilgode å IKKE oppleve det.

ser den! men må da være mulig å lure kråkene til å bli litt lengre? hubro, kan det hjelpe?

skal prøve å få tatt bilder i morgen hvis de er kommet tilbake ;)

Link to comment
Share on other sites

Tveraa:

 

Ja ved riktig bruk av lokk og til dels bulvan og bra forhold. Så kan det komme inn fugl hele dagen. Mange ganger jeg har skutt meg tom for ammo under lokkejakt. Men ikke når det har vært snø.

 

Bruk søkeknappen og les. Her finnes utrolig mye skrevet her i forumet om akkurat dette.

Link to comment
Share on other sites

Har noen hundre kråker på samvittigheten så det kan jeg gå 100% god for at cd er det beste.

 

Misforstå meg rett. Lokk kan sikkert være riktig så effektivt det, men ekte lyder kan ingen fløyte slå..

 

Får du ikke inn fugl er det andre ting som slår inn. Skrevet mye om dette i kråkefugl trådene her...

Link to comment
Share on other sites

har drømmeområdet for alle kråkejegere :roll: men er ikke flink til å utnytte det. når jeg går ut med våpen flyr det opp minst 200 kråker og det kommer inn fullt av flokker med minst like mange kråker iløpet av kort tid! men de stikker ved første smell :P jaktet i 1 time i dag å fikk skutt 5 kråker med salongen.

det kommer raskt kråker tilbake hvis jeg skyter med salongen, ved bruk av hagle eller rifle kommer de ikke så raskt tilbake :(

hvor mye smeller 17hmr m/lyddemper sammenlignet med 22lr? likt som 22lr med stinger og lyddemper?

Link to comment
Share on other sites

høres bra ut :D utpå nyåret blir det nok en rifle i 17 hmr!!

skøt en kråke i dag med 6,5x55 med lyddemper, er så mye kråker at det var fint mulig å få skutt mye med hagle før de stakk. men etter mange bomskudd av lillebrorn min (tveraa) med hagle stakk kråkene(ufattelig dårlig drepeevne i stålammo nr 2 :wink::lol: ). bedre lykke neste gang tveraali? ;)

IMAG0080.jpg

Link to comment
Share on other sites

har skutt kråke med både stål nr 5 og nr 3, får faktisk fine skuddbilder med dem, men det er absolutt ikke noe problem med å drepe kråkene, har gått over til nr 4 nå fordi det gir flere kuler enn nr 3 og større hagl enn nr 5. bruker noe som heter Kent Fasteel( ja det skrives Fasteel!xD) alle jeg har truffet, har gått rett i bakken, vil tro at det ikke er alt for mange hagl i nr2, kansje derfor det er "dårlig drep" i dem? 8)

Link to comment
Share on other sites

så en film om revejakt av kristoffer C i går kveld

så at de også brukte critter call standard til å immitere kråker.

etter litt tørrtrening i stua måtte jeg ut å prøve,

stilte meg på trappa og blåste noen salver som kunne høres ut som en voldtatt kråke.

gikk ca ett minutt så var det ett helsikkes liv rundt huset her kråker sjur ravn osv :mrgreen:

turte ikke skyte rett ved huset siden junior lå og sov, men til helga skal jeg i skogen med fløyta og hagla :twisted:

Link to comment
Share on other sites

har skutt kråke med både stål nr 5 og nr 3, får faktisk fine skuddbilder med dem, men det er absolutt ikke noe problem med å drepe kråkene, har gått over til nr 4 nå fordi det gir flere kuler enn nr 3 og større hagl enn nr 5. bruker noe som heter Kent Fasteel( ja det skrives Fasteel!xD) alle jeg har truffet, har gått rett i bakken, vil tro at det ikke er alt for mange hagl i nr2, kansje derfor det er "dårlig drep" i dem? 8)

var ment litt ironisk det med nr 2 :lol: har selv skutt kråker med leirdue ammo og kråkene har fallt :D

Link to comment
Share on other sites

så at de også brukte critter call standard til å immitere kråker.

etter litt tørrtrening i stua måtte jeg ut å prøve

Jeg har filmen og prøvd med kråkelyd uten helt å ha fått det til, synes ikke det høres ut som en kråke.

Kan du fortelle hvordan du blåser og hva du "sier" inn i fløyta etc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...