Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

e-bay det, totalt kom de på 109 kr inkl frakt pr. par. Jeg kjøpte i sin tid langt billigere store oransje "teddybjørnøyne" fra "Panduro"- men det ser ut til at de har langt mindre utvalg av slikt nå.

 

Disse jeg kjøpte er 24 mm diameter, ser ut til at de er utsolgt nå. Men her er link til 20 mm tilsvarende.

http://cgi.ebay.com/521-M26-20mm-Eagle- ... 230552856e

Link to comment
Share on other sites

Heisann,er fersk her på forumet og direkte grønn på dette med kråkejakt!Bor og jakter i Snåsa og har aldri før hatt interessen for dette med kråkejakt.MEN,er nå omvendt,har satt opp 2 kråkefeller og vært ute med cd-spiller et par ganger.Utrolig artig!!Vi får inn mengder med både kråke og ravn men har litt problemer med å lokke dem inn igjen etter noen skudd.Har derfor noen spørsmål....

Henter dere inn kråker som er skutt med en gang?Er veldig åpent der vi jakter,så vi blir sikkert sett??

Går cd-spilleren hele tiden??

Mange kråker og spesielt korp kommer inn i veldig stor høyde..Er det fordi vi ikke bruker hubro?Har kjøpt en plastikkhubro men sånn jeg forstår det er den nesten ubrukelig??

Var vel det jeg kom på av spørsmål for denne gang..På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet.

 

Veldig viktig at du ikke henter skutt fugl på åpen plass, helst ikke hente de før etter endt jakt uansett. Spillleren må gå hele tiden når fuglen kommer inn og etter det har blitt løsnet skudd.

 

Jeg skrev en artikkel for kammeret.no for et par år siden men klarer ikke å finne den igjen, da jeg ikke kommer inn på forsiden. Men her er en litt eldre artikkel jeg har skrevet på min blogg, der det står mye info: http://erikroysland.blogspot.com/2008/0 ... -lokk.html

Link to comment
Share on other sites

Hei! jeg lastet akkurat ned RAVN-KRÅKE og HUBRO lydene, men synes de var ganske korte. dere vet ikke om noen litt lengre lydfiler ? og evt. skrive hva slags lyd det er (varsel,kontaktlyd, agressiv lyd Osv.) noen som har En link?

 

Jeg lagde en lokkefugl(kråke) av å bøye til en stål kleshenger sånn at den så ut som ei kråke og teipet den med svart teip, ser ganske realistisk synes jeg ;) kan prøve å laste opp bilde men det står at det er for stort. vet noen åssen jeg kan fikse det?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg noen ordentlige bulvaner, feks denne: http://www.wingsupply.com/shop/Scripts/ ... SKU=A72001

Har de der selv, og ravnejakta blir heeelt annerledes med 5-6 av disse. Funker fint å spraye noen litt gråere for å ligne kråker også. De har en flock-coating som sitter som støpt, noe mange av de typene sliter med (coatinga detter av med en gang på feks edge by expedite sine). Ravnene går rett på limpinnen og kommer inn på 5-10m ofte med god nok kamo :twisted:

Tok 46 fugl på et 2 ettermiddager forrige sommer med de der.

 

Kråkefuglene er smarte, og en lakkert kleshenger lar de seg nok neppe lure av.

Link to comment
Share on other sites

Hei! jeg lastet akkurat ned RAVN-KRÅKE og HUBRO lydene, men synes de var ganske korte. dere vet ikke om noen litt lengre lydfiler ? og evt. skrive hva slags lyd det er (varsel,kontaktlyd, agressiv lyd Osv.) noen som har En link?

 

Her er en lydfil av agressiv kråke på nesten 4 minutter, jeg bruker bare denne og funker veldig bra!

http://rapidshare.com/files/452409045/0 ... kr__ke.wma" target="_blank

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei! fy søren jeg tenkte (åssen har de tatt bilde så nærme en ravn) :lol::lol::lol::lol::lol: trodde serriøst den var ekte ;) LOL !! jeg bare prøvde meg på noe for å se om det gikk hehe. du kan jo se åssen den vart, laster opp bilde nå ;) den skal "modifiseres" . jeg hadde ikke mer teip så den vart litt ujevn noen steder, men tror du det er mulig å lokke noen kråker/ravn med denne eller? selv om kanskje teipen kommer til å skinne ( når jeg er ferdig med den) hva tror du?

Link to comment
Share on other sites

Hei! ikke så veldig mye kanskje, men her har dere hva jeg har skutt av kråkefugl i 2010/2011

 

-3 Ravn

-2 Kråke

-5 Skjære

-8 Nøtteskrike

 

Har for det meste brukt salongrifle å småviltkombi i kalibrene 17 hmr, 22 mag og 22 lr

de fleste er skutt på åte, kråkene og ravnene gikk i bakken for hagla foresten, noen under duejakt, noen på fuglejakt osv.

Ellers har jeg å fanget en del nøtteskrike i felle.

 

Så vet dere det hehe :)

 

Skitt jakt videre! :D

Link to comment
Share on other sites

Lurte på om noen hadde tips og bilder på modifiserte plasthubroer?Tenkte først å skaffe brune hønefjær og sette meg ned med limpistol,men begynte å lure på...Ingen her som har malt hubroen i mere "ekte" farger??Eller kanskje det er mer en nok å forandre det jeg tror kråkefuglene reagerer på,nemlig større røde øyne og større kraftigere fjærdusker på hodet??Noen som har meninger,erfaringer om dette??

Link to comment
Share on other sites

Hmm...har flere varianter av fugler i fryseren,men ingen røy... :?

 

 

Sjøl brukte jeg fjær fra div. høns, stokkender og et par svarttroster. Du finner bilder av hubroen jeg modifiserte litt lenger oppe i tråden. Skal ut nå til søndag ved et avfallsanlegg, så får vi se om den nye fjærdrakta er til hjelp.

Link to comment
Share on other sites

http://www.svenskjakt.se/blogg/Default. ... =&pid=1647

http://www.svenskjakt.se/blogg/Default. ... =&pid=1648

 

Hvis du vil skyte mye kråke med hubro, les rundt der inne. Står masse nyttig info om kråkejakta. Masse tøffe filmer å se på også :)

Og ikke spør så dumme spørsmål a, SØK først :wink:

Det meste står nemlig gjentatt en 3-4 ganger i tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Har registret at Kråkene nå er begynt å hevde revir. Og de er da hissige på inntrengere.

Sett opp en Kråkebulvan lag lokke lyder. Det skal ikke mye til før revir kråkene kommer og vil jage inntrengeren.

Og da er det betimelig med en hilsen fra en hagle i cal 12.

Link to comment
Share on other sites

Har registret at Kråkene nå er begynt å hevde revir. Og de er da hissige på inntrengere.

Sett opp en Kråkebulvan lag lokke lyder. Det skal ikke mye til før revir kråkene kommer og vil jage inntrengeren.

Og da er det betimelig med en hilsen fra en hagle i cal 12.

 

Takk for tipset. Skal ta meg en tur til Hurdal på mandag tenker jeg. Må bare få "lov" først av Hurdal jeger og fisk. Regner med de aksepterer det :P

Link to comment
Share on other sites

Meg og brodern var ute med hubroen i går :D Sto opp kl 5 og turen skulle gå til den vanlige plassen vi jakter kråker. Rigga hubro og skjulet i rimelig dårlig tid før kråkene begynner morgen trekket, men kom oss inn i skjulet før kråkene hadde dukka opp..

Etter 5 min lokking ser vi første kråkene kommer, men kråkene trekker ikkje på den vanlige plassen og jakten blir heller dårlig. Fra kl 06.00 til kl 09.00 hadde vi hatt inne 3 kråker på hubroen og når brodern att på til bomma på den kråka blei dette skuffande :cry:

 

Turen vidare gjekk til leirduebanen for og luke vekk evt feil på skytingen og trening er alltids bra :D

Deretter gjekk turen til ei øy her i område kråkene overnatter på.. Reiste ut i god tid trudde vi..

Ankom øygruppen i 5 tiden og der var kråkene allerede på plass og i tilegg var kråketrekket godt i gang.. Det resultert i eit endring i planene og heldigvis hadde vi tatt med eit tre på rundt 4 meter, så då blei planen og sette hubroen på den ved siden av eit like høgt tre.. Dette for og ikkje bruke noe lang tid på hubro oppsettingen og komme oss fort i skjul :twisted: bare 2 min etter vi begynte og lokke kom den første flokken med kråker :twisted: I løpet av 10 min hadde det dutte 4 kråker på 4 skudd :D Eit intenst kråke trekk forsatte i 2 timer og hadde det ikkje vert for at vi er litt urutinert og venter litt på gode skuddsjangser hadde vi sikkert kunne skutt over 20 kråker :shock:

Men vertfall resultatet blei 10 stk kråker og den beste kråkejakta eg noen gang har vert på..

Kråkene var så sinna.. Mange som ikkje brydde seg om at vi skaut deres artsfrender og det var til og med ei kråke som var nede på 4 meter og satte klørne i hode på hubroen.. :shock:

Skulle så gjerne hatt bilder, men glømte kamera så blei bare dårlig mobil bilder..

Link to comment
Share on other sites

Var ute en tur etter kråkene i dag med den "nye" hubroen. Rigga meg til rett før klokka seks og holdt på frem til elleve. Benyttet cd-spiller denne gangen, noe som jeg syntes fungerte veldig greit. Har lokka endel med fløyter, men de har jeg en tendens til å bli litt "sticky" etterhvert som man blåser. Kråkene kom helt strøkent idag. Fikk de fleste svevende over hubroen på en 15 meters hold. Blei en god del enkle skudd, men det er jo flott det. Fora halvautoen med Saga Heavy steel #6 34 gr, og brukte en kvart choke. Brukbart ut til 20-25 meter. Endte opp med 26 fugl, og er knallfornøyd med det.

 

846936.jpeg

Link to comment
Share on other sites

bra fangst! har selv aldri skutt kråker med hubro og cd spiller. de kommer jo aldri:P

hvilke lyder spiller du med cd spillern?

der jeg jakter er det mange 100 kråker som flyr opp når jeg skyter første skudd. etter det forsvinner alle! aldri skutt fler enn 3-4 kråker på en dag der.

Link to comment
Share on other sites

tips til deg tveraa er og sette deg ut ein dag tidlig morgen og observere i område kor fuglene flyr.. Ein plass dei fleste kråker flyr forbi gjentatte ganger i løpet av dagen er ein god plass og sette hubroen på... Det du gjør etter det er og sette deg ut deg så tidlig som mulig på den plassen kråkene trekker forbi. Helst før det lysner og gjøre klar hubro i treet og lager deg eit skjul/ tar på deg ein løvcamo dress og venter på kråkene.. Deretter er det bare og sette cd-spilleren i gang når det har lysnet og så kommer kråkene i tur og orden :D så lenge dei ikkje oppdager deg forsetter kråkene og komme :twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

bra fangst! har selv aldri skutt kråker med hubro og cd spiller. de kommer jo aldri:P

hvilke lyder spiller du med cd spillern?

der jeg jakter er det mange 100 kråker som flyr opp når jeg skyter første skudd. etter det forsvinner alle! aldri skutt fler enn 3-4 kråker på en dag der.

 

Høres ut som du har for dårlig skjul/kamo. Fuglene ser deg tydeligvis/blir var deg og kommer derfor ikke igjen.

 

Hva slags skjul bruker du?

Link to comment
Share on other sites

tips til deg tveraa er og sette deg ut ein dag tidlig morgen og observere i område kor fuglene flyr.. Ein plass dei fleste kråker flyr forbi gjentatte ganger i løpet av dagen er ein god plass og sette hubroen på... Det du gjør etter det er og sette deg ut deg så tidlig som mulig på den plassen kråkene trekker forbi. Helst før det lysner og gjøre klar hubro i treet og lager deg eit skjul/ tar på deg ein løvcamo dress og venter på kråkene.. Deretter er det bare og sette cd-spilleren i gang når det har lysnet og så kommer kråkene i tur og orden :D så lenge dei ikkje oppdager deg forsetter kråkene og komme :twisted::twisted:

 

har nok alt for dårlig skjul!!! og det at jeg ikke er tidlig nok ute.

jakter i bunn av en dal. kråkene kommer fra alle retninger. ofte ned fra fjellsidene som går rett opp! men også mange kommer flyvende inn dalen. blir sort på himmelen av kråker når de kommer!!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er Ikkje mulig :S Landa ei kråke på åte i stad avstanden er rundt ti meter la ann med hagla "PANG" og kråka flaug vidare :shock::shock: einaste som låg igjen var ein haug med gråe kråkefjær :( Foretok eit ettersøk på den. Den hadde kurs mot store snødekte bakker så sku være relativt enkelt og finne den igjen, lette og lette men ingen kråke blei funne :( skjønner ingenting :?: skal holde utkikk etter den litt framover....

Link to comment
Share on other sites

Er det noen her som vet om det er bra å jakte på kråke på vestlandet/hordaland/bergen/sotra ?

Og om det er fellingspris på den i hordaland kommune?

 

Du får se på den nederste linken på denne siden.

http://www.bjf.no/modules.php?name=News ... =0&thold=0

Der ligger det litt data.

Er du BJF medlem er det bare å starte å raportere inn felte predatorer. Ny runde starter 1 April 2011 :P

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...