Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@ Erikr: Du sier at skutt fugel skal bli liggendes til endt jakt. Tror du at ravnene kommer tilbake til åte samme dag hvis en død ravn ligger på/ ved siden av åtet?

 

 

Hei Stefan!

 

Jeg har egentlig ikke all verden erfaring med åtejakt på kråke/ravn. Blir bifangst på reveåta. Jeg kan derfor ikke gi deg noe klart svar på det du lurer på.

 

Men jeg vil tro at fuglene blir skeptiske under slike forhold. Skyter du fugl på åte så tror jeg det går meget lang tid før de kommer tilbake om du henter fugl eller ei. Tok flere dager en gang da vi skjøt en skjære på åta, før de kom igjen.

 

Vil du felle mange fugl er nok lokkejakt eller kråkefelle veien å gå. Men bevares, ikke gi opp åtejakta;)!

Link to comment
Share on other sites

Litt mer film. Kråkene kommer til åtet hver dag nå, men irriterende at man bare får en skuddsjangse pr skift. (drar ut før jobb og setter meg i skjulet mens det er mørkt) Opplevde forøvrig toppen av frekkhet i går: reven hadde funnet en av kråkene jeg hadde skutt og dratt med seg den inn i skjulet mitt og spist den der :twisted:

 

http://gammelfiskaren.blogspot.com/2010/09/fugletitting-iii.html

Link to comment
Share on other sites

de er der en halvtimme etter jeg har dratt fra plassen. men hvis jeg blir liggende etter å ha skutt en fuggel kommer de ikke tilbake. sitter litt lenger bort å bråker. sak samme om de ser at jeg henter fuggeln eller ikke ... tror de sitter å venter på å se meg dra før de kommer tilbake. nesten så jeg må ta med meg 5 personer ut t åtet. så sender jeg dem ut en og en etter skudd for å ta en fuggel å gå sin vei! :lol:

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg endelig testa hubro med kråke under.. Slet litt med å få tak i en kråke å henge under :P

 

Jeg satte opp hubroen på en lang påle midt i et rognebær-tre, og satte meg under og venta. Etter en stund kom det 3-4 kråker som tydelig hissa seg opp.. De sirkla rundt et par runder og laga voldsomt med leven, og vipps, så var de vekk. Dette var og de siste kråkene som brydde seg om hubroen.

 

Jeg ble litt forbausa, og tenkte gjennom hva det kunne være, og tenkte med en gang på for dårlig kammuflasje. Det tror jeg derimot ikke det var. Jeg hadde X3M1-dress, og satt mellom en stein og et rognebærtre, så tror ikke jeg vistes spes godt. Hagla er lakkert med tactical lakk, så den er og kamuflert..

 

Nei, veldig merkelig...

 

Skal prøve samme taktikk i morgen, men flytte påla midt oppå en liten bakketopp hvor den vil synes veldig godt..

Link to comment
Share on other sites

Lokker ikke og har heller ikke hubro men i går da jeg sto på trappa etter endt jakt ble jeg obs på ei kråke i et tre på andre sida av tunet , litt langt hold tenkte jeg så byttet løp og gav den en sverm.

 

Svarten lettet og kom rett imot meg, den fikk andre løpet på 20m men fortsatte forbi meg og rundt hushjørnet, der flyr en død fugl var det første som slo meg men fikk først bikkje i hus før jeg titta rundt for å sjekke.

 

Riktignok, den hang død i et tre på andre sida av huset, ikke helt enkel å få ned så den fikk bare henge mens jeg tok meg en dusj og lagde maten klar til bikkjene.

 

Når jeg skulle til å lufte valpen hørte jeg et forferdelig spetakkel så jeg huka kjapt tak i hagla og lurte meg rundt hjørnet, der var nabotreet til den døde kråka full i artsfrender.

 

2 kjappe skudd og 2 nye kråker nede som ble fint hengt opp og det funker som snus, det har blitt flere kråker og ei skjære siden dess.

 

Nå skal det sies jeg har også reveåte liggende ute ikke langt unna:)

Link to comment
Share on other sites

Var ut i dag tidlig, ble to nøtteskriker som endte rett i stekepanna etterpå. Begge skutt med Sako Quad Varmint 22lr. Den første ble tatt med hulspiss fra CCI, kula penetrerte, så jeg skiftet over til Eley Sport, som gjorde små kjøttødeleggelser.

 

Tok 2 skjærer og en kråke tidligere i år, med samme rifle og med hullspisskuler.

Link to comment
Share on other sites

gidder ikke skyte kråke på åte - skremmer bort ravnen. venter heldre til kråka får det travelt med å komme seg in i buskene fordi ravnegjenen er på inflyvning. blir mer skuddpremie av dem! men, ja det hadde nok vært fullt muligt å ta kråke på åte. hvis du bor nære en by e det bare å sette ut søppelposer med matrester en plass du godt kan skyte ...

Link to comment
Share on other sites

rakk ikke å hente den før det satt en ny der :wink:

denne satte seg til å så på den som var død, så å begynte den å vræle...sekundet etter kom ei oryxkule i full fart å fikk slutt på vrælet.

 

som jeg skrev så la jeg ut en gul plastpose....la oppi noe flatbrød slik at de ikke dro så fort de så at posen var tom, i går ettermidag prøvde jeg på det samme uten flatbrød i...kun en plastpose....kom en ravn med en gang jeg kom meg i skjul...men den var bare å så i posen så dro den :roll: .

Link to comment
Share on other sites

nei, de er egenlig sky som F...men de forbinder nok poser med mat fra før av tenker jeg...kråkefuglene har faste ruter som de følger hver dag tror jeg..ivertfall slike hotspots....denne plassen vet jeg er det...dette er 4 ravnen jeg har skutt på denne plassen...grunnen til at de kom så fort var nok en tilfeldighet.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål.

 

Har lest litt om lokking av kråke og merket meg at flere plasser sier di at "kraa kraa kraa" er fareropet til kråkene og vil skremme dem, noen som har noen formening?

 

3 kjappe kra er varselropet til kråka! Gå ut av skjulet å avslør deg selv for en kråke en gang, hør godt etter når den flyr bort for når den er på trygg avstand så kommer ropet, er egentlig ikke til å ta feil av..

 

Rune

Link to comment
Share on other sites

Satt å kjedet meg litt så tenkte at jeg kunne prøve å finne noen lokkelyder, kom da over to sider med noen forskjellige kråke og skjære lyder.

 

http://www.birdsongs.it/songs/corvus_c_ ... ornix.html

 

http://www.xeno-canto.org/europe/browse ... vus+cornix

 

Blåser veldig mye ute nå så får ikke testet lydene selv idag. Ifg værmeldinga blir det ikke med de nærmeste dagene heller:(

 

Noen som har prøvd noen av dem før?

 

Edit. Ordnet linkene.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Satt å kjedet meg litt så tenkte at jeg kunne prøve å finne noen lokkelyder, kom da over to sider med noen forskjellige kråke og skjære lyder.

 

Link

 

Link

 

Blåser veldig mye ute nå så får ikke testet lydene selv idag. Ifg værmeldinga blir det ikke med de nærmeste dagene heller:(

 

Noen som har prøvd noen av dem før?

linkene funker ikkje!!

Link to comment
Share on other sites

Prøvde kråkejakta idag med CD-spilleren uten hubro.

Det regnet ute så det ble ikke det helt store faktisk. Men syns noen av "kråkelåtene" hørtest mer ut som en gjeng aper som slåst om en banan egentlig. Kan dette være amerikanske lokkelyder, har hørt det er forskjell på dem og nordisk kråke?

Link to comment
Share on other sites

Prøvde kråkejakta idag med CD-spilleren uten hubro.

Det regnet ute så det ble ikke det helt store faktisk. Men syns noen av "kråkelåtene" hørtest mer ut som en gjeng aper som slåst om en banan egentlig. Kan dette være amerikanske lokkelyder, har hørt det er forskjell på dem og nordisk kråke?

 

Ja det er definitivt forskjell på den vi har her og den amerikanerne har. Iallefall de lydene de bruker, funker ikke like bra her hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Skjønnerskjønner.

Hvilke lyder bruker du for å få inn kråkene da? Har hørt at tre kjappe "kraa" skal være et varselsrop, kan det stemme? Var dette vi fikk inn kråka på og som vi fikk svar på.

 

Finnes det gode lokkelyder for bruk i norge en plass?

 

 

Er det noe spesielt man bør tenke på når man velger seg en plass for å prøve kråka? En haug eller midt i en skog?

Link to comment
Share on other sites

Skjønnerskjønner.

Hvilke lyder bruker du for å få inn kråkene da? Har hørt at tre kjappe "kraa" skal være et varselsrop, kan det stemme? Var dette vi fikk inn kråka på og som vi fikk svar på.

 

Finnes det gode lokkelyder for bruk i norge en plass?

 

 

Er det noe spesielt man bør tenke på når man velger seg en plass for å prøve kråka? En haug eller midt i en skog?

 

 

Les artikkelen på kammeret.no, så finner du ut hvordan jeg bruker cdspiller og hva slags lyder jeg bruker.

 

Mvh Erikr

Link to comment
Share on other sites

Ser at du bruker lokkelydene fra svartkrutt.no så de er lastet ned nå :)

Vi gjorde som deg med cd-spilleren, spilte i alle vinkler. Ingen tvil om at dette funker altså, tror bare vi må være bedre til å finne go-plassen så tar det nok av:)

 

Sedd litt på youtube hvordan du gjør det der og ble en held del klokere.

Har også bestilt den kråkejaktfilmen der dem tar ut 300stk på 5 dager. Tenkte kanskje det var noen gode tips der og :)

Link to comment
Share on other sites

Skal jakte kråke i et ekstremt bra orreterreng, det er mye orrfugl, og siden kråke og ravn er de eneste predatorne her (med unnak av hauk,falk og ørn) så får jeg skyte orrfugl der så lenge jeg skyter kråke og ravn.. det er morfar som eier terrenget og de er bare jeg som jakter i familien :mrgreen: , derfor får jeg terrenget helt for meg selv.. men den lokkelyden på cd hørtes bra ut siden de beggynner å sky annet.. hvor får jeg tak i det??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke tenkt så mye over stedet jeg rigger meg opp, annet enn at det må være litt kråketraffikk forbi for og få napp. hadde stor suksess i min målestokk med ketchup på snøen og plastkråker i vinter. Dette var meget spennende for kryssende kråker. Blir du sett av en kråke så sladrer den. blir det liggende lik rundt om så blir det fort store svinger utenom. Men det viktigeste er tålmodighet.

Link to comment
Share on other sites

Idag brente jeg lokkelydene fra mailn til CD. Sånn for morroskyld spillte jeg lydene ut av vinduet noen ganger og fikk full respons etter 5 minutter. Masse kråker som kom inn, den ene etter den andre :mrgreen:

 

Var en liten smakebit på hvordan jakta kan bli. Gleder meg Stort nå, og det er jeg sikker på at det er flere som gjør! :)

kan du sende meg den mailen med lokkelyder, jeg og en kompis skal jakte kråke i helga så det hadde vært ENORMT FLOTT! mailen er: kristoffer_94@hotmail.com

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...