Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hei.

 

Bor på en liten plass langt nord i landet. Er kaldt, vått og vinter for øyeblikket.

 

Driver litt kråkejakt på en gård som har større problemer med at kråker/sjur hakker på rundballer og ødelegger for.

 

Våpenet jeg bruker er en "Brno Model 2" .22 rifle med "3-9x Kassnar wideangle scope", ammunisjon er "CCI Stinger Hollow Point" og åte er stort sett slakteavfall og matavfall.

 

Resultat første dag, første skudd:

 

00db9545.jpg

 

 

Legger ut flere bilder etterhvert.

 

:)

Link to comment
Share on other sites

kjørte noen kråkeskrik-lyder med cdspiller på gården her nettopp bare for å prøve.. kråkelyder som er lastet ned via linker her på forumet.. Hadde kanskje ikke størst tro på det, men når det i løpet av 3-4 minutter kom 4 meget nysgjerrige kråker ut av ingensteds må jeg si at jeg ble positivt overrasket. Ingen hagle fremme i dag, men skjønner jo at det kan bli nødvendig :roll:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kjørte noen kråkeskrik-lyder med cdspiller på gården her nettopp bare for å prøve.. kråkelyder som er lastet ned via linker her på forumet.. Hadde kanskje ikke størst tro på det, men når det i løpet av 3-4 minutter kom 4 meget nysgjerrige kråker ut av ingensteds må jeg si at jeg ble positivt overrasket. Ingen hagle fremme i dag, men jammen vet jeg hva helga bringer! :D:D:D

Bare husk at de har enorm hukomelse, de lar seg ikkje lure flere ganger. derfor er det lurt å øve med fløyte inne å ikkje ute, selv om kjerringen hyler at no er hun lei av å høre på kråke skrik:)

Link to comment
Share on other sites

Dagens runde avsluttet og det ble 1 kråke og 1 nøtteskrike. Virker som om de er skuddredde gitt. Hubrobulvan og lokkefløyte fungerte som F....., men bare til det smalt.

 

Og så et lite tips med på veien: Nøtteskriker skutt med hagle på under 2 meters hold er umulig å finne etterpå :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag ble det opptil flere bemerkelsesverdige opplevelser.. Først hadde ravnene bestemt seg for å slå seg ned på den nermeste åta, dvs 25 m. Tok sjangsen på å lure fram hagla, og jaggu ble det ikke to stykker for prisen av ett skudd :-) Den ene baska litt, så jeg nappa fram rifla for å få det rolig, og da jeg satt å sikta meg inn kom det jaggu meg en kongeørn i stup som prøvde å få den med seg!! Helt vanvittig å få være vitne til dette, det drev faktisk fjær av ravnen men ørna fikk nok ikke det taket den trengte. Venta litt for å se om den tok en ny runde, men den ante nok ugler i mosen. Det verste er at jeg i utgangspunktet hadde tenkt å filme i dag, men turte ikke da de slo seg ned så nærme. Det hadde blitt litt av en film !

 

IMG_2882.JPG

Link to comment
Share on other sites

Eller den dagen du ikke tar me våpen skjer det :evil:

 

Før jeg ble 16 å kunne jakte åleine blei det mange turer uten våpen.

Orre som sitter i tre 20m forand deg, rev så du lokker inn på 10m, tiur som letter mellom bena ja da det er kjekt å gå uten våpen :|

 

Den som jakter, aldri gå tur uten våpen under jakttidene.

Den som jakter vilt med kamera, aldri gå tur uten kamera.

Link to comment
Share on other sites

Hatt ei kråkefelle stående en stund, og resultatet har vært noe varierende. Drøyt 20 stk så langt tatt i fella.

Varierende vær, og særlig kulda, har gjort fangsten ustabil. Imidlertid har jeg hatt en mistanke til, at jeg også har hatt jevnlig besøk av en annen sulten rakker. Idag var det mistenkelig lite kråke i området, og her er vel forklaringen.

 

normal_20122010045.jpg

 

Hønsehauken er vel sulten i kulda, han også, så han sier vel neppe nei til et gratismåltid. Imidlertid - jeg tar meg den frihet, og noterer den som "fangst" i predatorkonkuransen, uansett, da den uomtvistelig er å betrakte som død!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Nå skal rev testes som kråkelokk. Har et reveskinn som jeg har stappet noe vatt inn i. Sliter litt med å få den til å sitte. Trenger vist noe som jeg kan stikke inn i den for å stive den opp og slik at jeg kan bøye den i best mulig stilling og han holder seg der. Men jeg skal teste det jeg har, forhåpentligvis i morgen. Holder også på med å lime fjær på en hubro. Har kjøpt dvd filmen Kråkejakt og er nå startet på byggingingen. Jævlig bra film forresten.Men det første som skal i ilden er reven så det blir spennende å se hva kråkene responderer mest/best og hissigst på. Hva tror dere der ute rev eller hubro?

Link to comment
Share on other sites

Det må nok bli litt varmere i været før det funker noe særlig, kråkene sparer så mye de kan på energien i kulda og er som regel ikke spess interessert i hubro/rev dessverre.

Har testa 4"x4" inni et reveskinn (spikka til sånn ca taneform), også en kråke i kjeften. Satte hele driten på en kjepp som den vippa på vha Stroft 0,50mm ned til skjulet :lol:

Dette var søpledynge og vinter, med maasse kråker, men alle gav faen gitt :roll: Ble litt fart kombinert med dødsskrik på spillern, men ikke noe å skryte av. Det beste nå er uten tvil lokkefugl rundt en matkilde med et skjul og noen kompetente hagleskyttere inni det.

 

For hubro/rev bør det i flg en dansk særing som har viet sitt til kråkejakt være minst +3 grader i lufta :shock:

Link to comment
Share on other sites

Folk bruker nesten bare hubro, men jeg tror at andre rovfugler/rovdyr har like god effekt.

Om ikke bedre :twisted: bruker en utstoppet hønsehauk, kun på godværsdager, har også en falk av noe slag( ikkje Jaktfalk eller Vandrefalk!) og en stor kongeørn som falken vil den aldri komme ut..

Link to comment
Share on other sites

Poster en her og jeg.

Litt mere fangst enn jakt. Men de blir no tatt av dage :)

 

Har tatt 107stk kråke på ei uke ved hjelp av ei kråkefelle :)

Itj værst bære d :)

36stk i fella i kveld.

 

oppdaterer endel på Fangst og Feller. å kråkefelle...

 

Oppfordrer folk til å lage en slik felle for så å få tatt ut mest mulig kråke.

Er sykt mye kråke der jeg bor. Men det minker :)

Link to comment
Share on other sites

Folk bruker nesten bare hubro, men jeg tror at andre rovfugler/rovdyr har like god effekt.

Om ikke bedre :twisted: bruker en utstoppet hønsehauk, kun på godværsdager, har også en falk av noe slag( ikkje Jaktfalk eller Vandrefalk!) og en stor kongeørn som falken vil den aldri komme ut..

 

funker det me utstoppet hønsehauk? skjære kråke osv?? har en del skjære her, men de kommer aldrig innafor skuddvinkel :(

Link to comment
Share on other sites

Strøken hubro Ripp 90! Jeg hadde desverre ikke fjær fra skogshøns, men brukte fjær fra tamhøns og stokkender. Blei nok litt mørk, og da spesielt ryggen. Tror uansett den er bedre nå enn slik den var, gleder meg utrolig til å prøve den.

 

2eyywwx.jpg

 

Valgte dessuten å kappe av hodet og bikke det litt oppover.

 

2ihpc90.jpg

 

6r331l.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...