Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har sett litt på Mojo ugle og Mojo hauk. Hva anbefaler dere med erfaring av de to?

 

Mojo Hawk er en bulvan til bruk under lokkejakt på rev hovedsaklig. Ikke hørt om noen som har brukt den under kråkejakt. Mojo ugla funker den ifølge Tor ola på storfangst.no, som har testet den. Ser ingen grunn til at den ikke skal fungere.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg kjøpte MOJO ugle for ett pr mnd si, har aldri prøvd bruk av andre lokkefugl før så kan ikke si no om det er bedre eller dårligere enn andre ting. Men kråka, måka og skjæra kom den, etter 5 min, brukte lokkefløyte i tilegg.

Skjøt ei kråke, og da stakk alle, kom ikke igjen på et par timer og da var de ikke så nysgjerrige på MOJOen lenger.

Har prøvd 3 ganger og tatt 3 kråker, men her er det ikkje mye kråke heller da.

 

Jeg kjøpte 6 volts moped batteri på biltema til 199 kr, funker fint det.

 

Fikk med ett jordspyd som den skulle stå på, og det er litt kort(ca 70cm), så jeg mekka til et rør på ca 2m, slik at jeg får den litt høyere opp i terrenget:)

Link to comment
Share on other sites

Vil bare stikke innom en tur for å takke for jobben dere gjør! Jakter predator selv, så jeg vet hvilken innsats som ligger bak.

Vil også sitere en lokal grunneier som jeg kjenner godt! Sitat: de skulle f...n meg ikke fått jaktkort på småvilt før de kunne slå i bordet med noen kråkeføtter, rev e.l. :-)

 

Bra jobba folkens !

Link to comment
Share on other sites

Nei den er superenkel å bruke..iallefall slik jeg bruker den :)

Om det er riktig å etter boken,skal jeg ikke utale meg om. Men at det funker er det ingen tvil om.

3 kjappe,korte støt i fløyta å du har den :)

Jeg skal se hva jeg kan få til på bloggen,men er ingen dataguru akkurat :roll:

Link to comment
Share on other sites

Vi var ute ett par timer i dag, hadde med hubro, hagler og en rifle for og fange inn den som skal henge under. Hogget noe kvist og laget oss skjul. hogde til en 4 meters bjørk og monterte hubro med kråkeskrott. fikk endel sirkling på langt over skuddhold, enkelte kom ned og fikk seg en ladning. Stål er ikke egnet, var 2 tilfeller hvor det hang igjen endel putefyll der skuddet traff, men kråkene fortsatte på høyoktan. 2 gikk i bakken og vi løp etter hver sin for og få tatt nakkesnurr. Så kommer nok ikke til og forske mer på stålhaggel. (rakker ned på stålhaggel da vi trenger hagletrening)

Link to comment
Share on other sites

"Gammer'n Paulsen" fra boka til Lars Monsen, Med fiskestang og svartkjele, kommenterte det så vidt like før han gikk bort: "Vi burde forresten jakte mer på reirplyndrerne der vi fremdeles har sunne skogområder. Ekorn, rev, mår, kråke og skjære. De gjør enorm skade! Jeg har ingen problemer med å minnes hvordan det buldret av sang fra både tiur og orrfugl i Oslo-marka på 1980-tallet. Slik er det ikke lenger, og det kan ikke bare skyldes naturlig svingning i bestanden."

 

Det er hans mening om saken i allefall. Måtte bare sitere det, da jeg leste det i går. :)

Link to comment
Share on other sites

Ringte ein bossfylling angående jakt for 2 dager siden, men siden det hadde vert noen jegere der og skutt på ting som ikkje skal skytes på, og dermed ødelagt for alle andre, så ville ikkje dei ha jeger innen form område. Dei var positive for jakt på kråkefugler og nåkken av naboane hadde klaga på STOR aktivitet rundt på gården, og i traktene der dei budde ,og va egentli ganske lei alle desse fuglane! Derfor anbefalte bossfylling meg og ringe grunneigaren..

 

Det gjorde eg med ein gang og møtte ei hyggelig dame i telefonen som var litt skeptisk, men eg forklarte ho kossn jakten sku foregå og litt andre ting om kråkefugler og det var avtalt at eg sku komme i dag :D

Forsov meg selfølgelig og var ikkje der ute før kl 13, men gjorde eit forsøk med hubroen alikavel..

 

820723.jpeg

Fuglane flaug høgt og ville ikkje sleppa seg ned, men Resultatet blei 3 stk ravn 2 store og ein fra årets kull :D Første ravnen eg skyter for hubro og 3 første fuglane for hubroen etter fjør på limingen :D Hadde ikkje noe kråke/ravn i klørene på hubroen heller i dag men virka gjorde den :D

 

820726.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Har en hubro som jeg har limt fjær på som jeg har testet ut en gang. Det kom inn både kråker og ravn men ikke inn på skuddhold. Nå var dette på ei søppelfylling hvor kråkene er vant til å bli jaktet på så kanskje det er grunnen til at de ikke vil komme lavere. Nå er det vinter og minusgrader, tror nok de vil bli hissigere lenger utpå våren når de begynner å bygge reir og den slags, da får de se en pradator i toppen av et tre og blir hissige. Nå er det bare å få tak i ei kråke å teste på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Var ute på kråkejakt i går, ble 5 stk. Hadde en artig opplevelse med den første jeg skaut. Jaktet med 222 rem, satt ei kråke i busk på litt langt hold, tok frem avstandsmåler og målte opp 183 meter, ok dette burde gå fint. Skuddet gikk og kråka datt rett ned. Den ble liggende litt og bakkse med vingene, dette var oppe i ei li. Plutselig fikk jeg øye på en rev som i fullt firsprang var på tur opp lia mot der kråka lå, der fikk den seg ferskt kråkekjøtt til middag. Dette var en skabbrev men pga en del kratt fikk jeg ikke satt noe skudd på den. Artig opplevelse, men skulle gjerne ha fått tatt ut den skabbreven samtidig.

Link to comment
Share on other sites

Var ute på kråkejakt i går, ble 5 stk. Hadde en artig opplevelse med den første jeg skaut. Jaktet med 222 rem, satt ei kråke i busk på litt langt hold, tok frem avstandsmåler og målte opp 183 meter, ok dette burde gå fint. Skuddet gikk og kråka datt rett ned. Den ble liggende litt og bakkse med vingene, dette var oppe i ei li. Plutselig fikk jeg øye på en rev som i fullt firsprang var på tur opp lia mot der kråka lå, der fikk den seg ferskt kråkekjøtt til middag. Dette var en skabbrev men pga en del kratt fikk jeg ikke satt noe skudd på den. Artig opplevelse, men skulle gjerne ha fått tatt ut den skabbreven samtidig.

 

 

Vedder 1,9 millarder på at de ser deg eller merker at det er noe. På artikkelen jeg skrev på kammeret.no så ser du at jeg generelt ikke anbefaler jakt på snø da spesielt fugl som har blitt jaktet på er ekstra oppmerksom. Ser at andre har hatt hell til en viss grad på snø. Dette er nok uerfaren fugl og fugler som ikke er vant til å bli jaktet på. På mine terreng er fuglene så skeptiske at selv den minste detalj avslører meg og jeg jakter aldri før snøen har forsvunnet godt under grantrærne som er mine hovedskjul under lokkejakt på kråke. Det er tildels umulig å bli helt skjult mot snøen. Den lager veldig lyd også..

 

Vent til snøen forsvinner litt og vent til en dag med varierende skydekke (ikke regn) og litt vind (ikke for mye). Fuglene blir mye mer aktive under slike forhold og med litt vind så svaier trærne litt. Nok til at de nødvendige bevegelsene dine skjules.

 

En annen ting jeg har erfart er: Jo kaldere, jo mindre aktive og interesserte er kråkene/ravnene i å komme på lokk. Minusgrader er ikke å foretrekke..

Link to comment
Share on other sites

Erikr:Jeg skal garantere at de kråkene jeg skaut er vant til å bli jaktet på. Dette var på ei søppelfylling hvor jeg har tillatelse til kråke/ravne jakt. Jeg satt i full vinter camo men har nok troa på at jeg ble oppdaget ja, men slett ikke av alle. Det var faktisk noen som fløy på hagle hold ikke mange ,men dåg. Jeg så det på reaksjonene til kråkene, satt jeg helt i ro så fløy de forbi/over uten noe videre problem, men snå snart jeg rørte på ei hond eller hodet så såg jeg på reaksjonen til kråkene at da først så de meg. Hubroen skal testes der oppe når det blir varmere i været ( må bare få litt byggskum inn i den først :? ). Det var også tydelig at det kom inn fugel på lokk, men var da på betryggende avstand som f.eks de jeg fikk skutt, de kom på lokkefløyta tviler ikke på det.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det som diskuteres her fikk jeg selv testet noe i dag:

Jeg jaktet på et fiskebruk hvor det aldri jaktes ellers.. Så kråkene her tror jeg ikke helt forstår konseptet.. De fløy rett over hodet mitt hele tiden.. Jeg ville ikke fyre av hagla, da jeg av erfaring skremmer bort alle kråkene i flere kilometers omkrets. Men med rifla med lyddemper, så ble de ikke spesielt skremt... Kom tilbake en etter en..

Link to comment
Share on other sites

Fikk hjem rammeverket til kråkefella denne uka. Ble stor, fulgte ca. målene til norsk kråkefelle.

Skal kjøpe hønsenetting uti uka. Spekulerer litt på hvor jeg skal plassere fella. Uansett ser jeg fram til fangst.

Det er ubehandla treverk. Bør jeg legge på et strøk med noe for å forlenge levetida?

Link to comment
Share on other sites

Da jeg er utdannet tømrer, så kan jeg faktisk si litt om det:

Legger du plast/vorteplast/papp under treverket, så vil det bare gjøre vondt verre. Du vil sperre inne fukt, som vil trekke opp i treverket og dermet økt forråtnelse.

 

Ville heller bare lagt noen steiner under og gjort det så luftig som mulig.

 

Ideelt sett så bør du jo bare bygge det som er i kontakt med bakken i impregnert.. Tviler sterket for at kråkene vil bry seg nevneverdig om dette..

Link to comment
Share on other sites

Morgenjakta i dag gav følgende resultat: 5 store feite kråker.

 

I tett snødrev kunne jeg se noen kråker på 80 meters hold. Sendte avgårde en 50gr v-max og den ene datt veldig død om. De andre fløy så opp og ble veldig hissige.. Den ene av dem var lur nok til å lande rett på samme stedet hvor jeg skjøt den første, så den ble og v-max-føde :)

 

Skjøt så 3 til de neste 30 minuttene..

Link to comment
Share on other sites

ja,Trygve er litt av en orginal)))) forrige gang han var i media skrytte han like godt på seg naboens feller i samme slengen.

det var bare synd at de ikkje fekk fyrt han skikkelig opp....... da skulle dere sett komikveld x2 :lol:

skuddpremien er et godt tiltak,men med dagens ammopriser er det kun de med interresse for predator kontroll som deltar i jakta, en går liksom ikkje mann av huse for 15 kr.stk i skuddpremie.

Link to comment
Share on other sites

Skal jakte på kråke nå til helgen med 17hmr får første gang, har sett mange kråker og mange innenfor skuddhold, 30m + ikke særlig redde, men jeg regner med at når jeg begynner å skyte på de så stikker di vel av, noen som vet hvor lenge de blir borte før de kommer tilbake? bør jeg ligge i skjul når jeg jakter kråke?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...