Jump to content

KRÅKEFUGL JAKTEN 10/11


jmonsen

Recommended Posts

  • Replies 682
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skal opp nå og sette ut plastikhubro uten kråke under. skal opp i måra tidlig dette er rett oppfårbi huset mit. er åte der det har vert skjære der kvær dag når jeg har vert der. Hva trur dere eksperter om dette prosjektet. hvor tidlig bør jeg og kameraten min være der om morgningen?

 

Er glad får tips :D

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler at dere drar ut så tidlig som mulig, i grålysningen. Sett dere godt i skjul, bruk camo hvis dere har og sitt i ro. Merker kråkene at dere er der så kommer den ikke, de er noen lure skapninger. Ansikt og hender burde dekkes til, det lyser som pokker av de kroppsdelene i skogen og det ser kråkene godt. Kråkelyder kan være en fordel, men det funke vel best hvis dere har en kråke hengende under hubroen, men kråkelyder er vært å prøv. Har lokket inn og skutt mye kråker med kråkelokk fløyter. Lykke til i morgen tidlig.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler at dere drar ut så tidlig som mulig, i grålysningen. Sett dere godt i skjul, bruk camo hvis dere har og sitt i ro. Merker kråkene at dere er der så kommer den ikke, de er noen lure skapninger. Ansikt og hender burde dekkes til, det lyser som pokker av de kroppsdelene i skogen og det ser kråkene godt. Kråkelyder kan være en fordel, men det funke vel best hvis dere har en kråke hengende under hubroen, men kråkelyder er vært å prøv. Har lokket inn og skutt mye kråker med kråkelokk fløyter. Lykke til i morgen tidlig.

 

Takker men har desvere ikke kråke til å henge under hubroen. Var så dum å skyte den eine kråka jeg hadde i fillebiter etter att det ikke blei noe kråke forgje økt. men nå er det ny plass med åte og greier og jeg vet det er skjære der vertfal. har sett kvær dag. hubroen står på ett tre som står ca5 meter fra åta:) ....blir spenende dette :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg og en kamerat skal ut en tur i morgen. Tenkte å prøve ut noe som er nytt for meg; reveskinn og lokke-duer. Har hørt at kråker og duer fungerer som "fredsfugler" for hverandre, så tenkte jeg kunne prøve det, i mangel på lokkefugler av kråke. Reveskinnet er en slags erstatning for en hubro.

 

Noen som har erfaring med enten reveskinn/revefigur eller lokkeduer på kråkejakt? :roll:

 

CritRcall samt cd'spiller er selvsagt også med :mrgreen:

 

Mvh. Jon Martin :wink:

Link to comment
Share on other sites

Sitter med 17-18 gode kråke (flest av dem), skjære, ravn og hubro-lyder. Og har alltid vært for å jakte ned på disse skadedyrene som tar over enkelte steder. Så om ønskelig og om det lar seg gjøres kan jeg brenne CDer med disse lydene og sende rundt i landet - bare jeg får dekket portoen. Hvis det høres interessant ut for noen og det lar seg gjøre, skal jeg få gjort dette. Stikker innom posten på mandag og får sjekket hva det koster å sende en CD med posten....

Link to comment
Share on other sites

Noen som har tips til en rimelig lokkefløyte? Har brukt cd til kråkelyder så langt, men tenkte å kjøpe ei fløyte for å kunne variere litt mer i lydene, pluss at cdene fort blir hakkete og ødelagte ute i felten :(

 

Ellers så har jeg funnet ut at på mine trakter er det morgenstimene og ettermiddagen som er best for kråkejakten. Midt på dagen har det vært veldig dødt.

08:00 - 09:30 og 14:00 -17:00 ser ut til å være de beste tidene. Noen med samme erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Har såvidt starta med litt lokkejakt på kråkefugl i høst, og det har vært en meget interessant og spennende jaktform.

Det var brodern som starta det hele med at han brukte Faulks kråkelokk under pauser i skogsfugljakta, og han kom hjem med både nøtteskriker, ravn og kråke.

Jeg slang meg med en tur på skogen sjøl og det ble skrike, kråke og skjære på første tur. At kråkelokken funka så bra på nøtteskriker var jeg ikke klar over, men hver gang vi har sett eller hørt ei nøtteskrike har de kommet inn på kråkelokken. Igår ble det 6 nøtteskriker på en kjapp runde nede i bygda. Kommer de ikke etter 3-4 minutt med lokking så er det bare å reise videre og lokke et annet sted. Stort sett kommer de i løpet av et minutt hvis de hører lokken.

 

I dag testa jeg Mojo Owl for andre gang. Bruker både kråkelokk og cdspiller som lokking i tillegg til ugla. Første gang ble det magert resultat med kun 2 kråker og ei nøtteskrike, mens idag fikk brodern og jeg 8 kråker, ei skrike og ei skjor. Utrulig artig å få kråkene skikkelig inn på skuddhold. Brukte 3 kamunett som skjul idag, og ble faktisk ikke avslørt av ei eneste kråke. Kråkejakt med ugle og lokk blir det mer av ;)

Link to comment
Share on other sites

Høres ikke dumt ut det :D Skal ta med en kråkelokk på neste skogsfugltur og skyte no skrike, så har man ikke så dårlig samvittighet etter å ha skutt tiuren :mrgreen:

 

Kan tenke meg den Mojo-ugla funker rimelig bra, har brukt plasthubro kledd i røyfjær en stund i kombo med cd-spiller, men det er ikke ekstremt effektivt.. Det som vi syns funker bedre er å legge ut lokkefugl. Vi jakter på Avfallsanlegg da, så er endel trekk over der. Tok 45 fugl på 2 dager nå i sommer :D

 

Disse er spesielt effektive på ravn og har en flock-coating som varer veldig lenge:

http://www.rchuntingstore.com/servlet/t ... GHG/Detail

Link to comment
Share on other sites

skal kjøpe en plasthubro med snor som lar deg vifte med vingene dens, kråkene blir helt ville og flokker seg rundt den.. de bryr seg absolutt IKKE om at de blir beskutt og det gjør dem bare enda sintere.. jeg henter fuglen som skytes med en gang siden man aldri kan være sikker på om de er helt døde, men siden jeg også jakter ved en søppelfylling er det ikke noe problem at de fosvinner :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

skal kjøpe en plasthubro med snor som lar deg vifte med vingene dens, kråkene blir helt ville og flokker seg rundt den.. de bryr seg absolutt IKKE om at de blir beskutt og det gjør dem bare enda sintere.. jeg henter fuglen som skytes med en gang siden man aldri kan være sikker på om de er helt døde, men siden jeg også jakter ved en søppelfylling er det ikke noe problem at de fosvinner :mrgreen:

 

Du tar nok feil der :wink: De bryr seg i høyeste grad om at de blir beskutt, de blir IKKE ville av hubro med bevegelige vinger, det skremmer dem ofte faktisk.. Men iom at du har en fylling å jakte på, bør du nok klare å få ned noen :)

Les litt her du:

http://www.svenskjakt.se/blogg/

 

En vanlig plast hubro er ikke spesielt bra... Kle den heller inn i fjær med limpistol.. Fin måte er å flå feks brunfugl (røy, orrhøne) Og spikre opp skinnet på en planke. Salt skinnet og tørk det før du limer det på hubroen. Jo mer fjør, jo bedre!

 

Deretter er det er must med en død kråke i klørne til hubroen. Kombinert med lydfil av døende kråke på cd-spiller kan man få de til å klikke ganske greit :mrgreen: Har hatt inne 150 kråker ca et par ganger, er et helvetes leven! men man får som regel bare 1-2 av de da..

Også er kamoflasje EKSTREMT viktig. De må ikke kunne se deg.

I tillegg er det ting som vind, høyde på trær osv som spiller inn her, men det gidder jeg ikke forklare.

 

På dynga vil jeg dog anbefale lokkefugl da det er det kråkene er vant med er trygt og signaliserer trygghet. Ravna er spesielt lettlurt på dette. Med en 6-8 sånne som jeg linka til, bør du få bra resultater.

 

Skitt jakt :wink:

 

Det å få tillatelse på en søppelfylling er rett og slett bare å spørre daglig leder. Hjelper på litt å virke seriøs og at motivet ditt er å senke bestanden, ikke ha et par dagers morrojakt....

Link to comment
Share on other sites

I tillegg er det ting som vind, høyde på trær osv som spiller inn her, men det gidder jeg ikke forklare.

 

Dette hørtes ganske interissant ut, kan du forklare?? (Det er et seriøst spørsmål) og noen som har en lyd fil av en døende kråke?

 

Skal ta å sende en mail til dagli leder på bossfyllingen her:)

Link to comment
Share on other sites

Har en god del lydfiler ja, bla et 2-3 min langt klipp av døende kråke. Skal se om jeg får lasta de opp en gang..

Men ikke send mail, du bør heller møte opp direkte og prate med sjefen. De gidder ikke ta mailhenvendelser seriøst, umulig å vite noe om vedkommende gjennom en mail. De har tross alt endel utstyr til endel millioner på disse anleggene, og det er ikke lurt å gi ut nøkler i hytt og pine.. Så møt opp og virk seriøs.

 

Angående vind og vær ol, så er det vel det at dersom det er vind, kommer kråkene nedenfra og flyr mot hubroen mot vinden. Da er det lurt å plassere seg medvinds for den. Dersom det ikke er vind, vil de sirkle i ca 15m radius unna hubroen, legg skjulet under den sirkelen. Treet du putter opp hubroen i, må være det høyeste i området og helst en gran. Den bør i hvertfall være svært godt synlig. Hubroen bør også se oppover, så det å sage hodet og tilte det bakover er smart.

Link to comment
Share on other sites

Har en haug med lyder som jeg samlet sammen etter intens leting på nettet i omtrent 5 timer, så de finnes et sted der ute i internetten :wink: Selv om dere er litt late, skal jeg legge dem ut så alle kan få nytte av dem, og mange flere kråker blir skutt :D Alt er europeisk selvfølgelig, endel ravn også (men jeg pleier bare å lokke ravna med kjeften, blir mye bedre!)

Skulle tatt penger for det her vett :mrgreen:

 

Skal vi se her...

 

Døende kråke:

03 Kr_ke_kort.mp3 - 2.29MB

En kråkeflokk:

01 Crowbedlandfill.mp3 - 2.46MB

Aggressiv kråke på repeat, veldig effektiv:

02 kr__kelyd.wma - 4.43MB

Passiv kråke:

04 Carrion_Crow_-_ call_-_Bosjes_van_Poot_02-11-2008.mp3 - 0.14MB

Kråker som hviler eller no:

05 CarrionCrowspark.mp3 - 0.88MB

Ravn:

05 kraakejakt_ravn.wav - 0.16MB

Ravn:

06 CommonRaven _Corvus corax_.wav - 0.16MB

Ravn:

07 cora2.wav - 0.16MB

Hubro:

08 kraakejakt_bubbubo_hubro.wav - 0.06MB

Kråke, litt aggressiv:

cornacchiaGrigia5.mp3 - 0.48MB

Skjære:

Pica.pica.mp3 - 0.02MB

 

Skitt jakt :D

Link to comment
Share on other sites

Har "aktivert" fangstburet i kveld, var mye kråke i å rundt buret i dag.

 

Så blir fangst med bur som prioriteres i disse dager så kommer jeg til å prøve lokkelydene senere:)

 

Men takk for at du deler de med oss,

er ikke lat, bare fant dem ikke. Noen fant jeg, men ikke dødsskriket.

Link to comment
Share on other sites

Har en haug med lyder som jeg samlet sammen etter intens leting på nettet i omtrent 5 timer, så de finnes et sted der ute i internetten :wink: Selv om dere er litt late, skal jeg legge dem ut så alle kan få nytte av dem, og mange flere kråker blir skutt :D Alt er europeisk selvfølgelig, endel ravn også (men jeg pleier bare å lokke ravna med kjeften, blir mye bedre!)

Skulle tatt penger for det her vett :mrgreen:

 

Skal vi se her...

 

"BLABLABLA masse linker"

 

Skitt jakt :D

 

Bra stykke arbeid du har lagt ned her=) MEN. Det var jo et h****** på jord å få lastet ned alle sammen fra den siden der.

Jeg tok meg derfor friheten til å samle alle sammen + et par stk jeg hadde liggende fra før(mulig de var med blandt dine, giddet ikke sjekke), og pakke de fint sammen i en .rar-fil.

 

http://folk.ntnu.no/jamtfall/random/kraake.rar

 

Om noen har trøbbel med å pakke ut .rar så er det bare å gi lyd. Er sikkert mulig å få slengt opp en zip også.

Link to comment
Share on other sites

Er vel de færreste her som er innom "Selges-forumet", så tenkte jeg skulle si ifra at jeg selger 2 stk Cass Creek Big Horn Amplified Electronic Game Call Speaker.

En høyttaler som drives av 4 "C" batterier, bare å koble til med mp3-spiller eller lignende med lokkelyder.

 

Link: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=106&t=45109

 

f01d0ac4.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje skutt noe skade fugl i år :( Men skutt mat fugl :)

 

dessverre er det slik di fleste jegere har det på statistikken.... nå sier jeg ikke at du har samme moral,men hørte fra to jegere som driver med fuglehund; den ene sa "jeg skyter ikke noe jeg ikke kan spise"...den andre sa "jeg så 7 ryper,og skaut 6"....så spurte jeg om han så noe kråkefugl i fjellet,og da sa han "jeg såg flere flokker med titalls fugl i" og da jeg spurte om han ikke plaffet ned svarte han "gidder ikke bruke penger på skudd bare for noen kråker"....neivell tenkte jeg,og sa i mitt stille sinn .....superidioter!!!

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje skutt noe skade fugl i år :( Men skutt mat fugl :)

 

dessverre er det slik di fleste jegere har det på statistikken.... nå sier jeg ikke at du har samme moral,men hørte fra to jegere som driver med fuglehund; den ene sa "jeg skyter ikke noe jeg ikke kan spise"...den andre sa "jeg så 7 ryper,og skaut 6"....så spurte jeg om han så noe kråkefugl i fjellet,og da sa han "jeg såg flere flokker med titalls fugl i" og da jeg spurte om han ikke plaffet ned svarte han "gidder ikke bruke penger på skudd bare for noen kråker"....neivell tenkte jeg,og sa i mitt stille sinn .....superidioter!!!

For å si det sånn, så skyter eg de vist eg får de på hold, har vert på kråke jakt med da ser eg ingen ting, å de dagen eg ikkje har hagla i hånden flyr det gjerne en hånd full ravn rett forbi huset mitt på skudd hold, skjedd opp til flere ganger. De e som regel aldri på skudd hold når eg er på jakt, og eg skyter aldri bare for å skyte!!

Link to comment
Share on other sites

Det er artigt å jakte kråkefugl de er slue og utspekulerte som topp trente geriliakrigere.

Har i lengre tid prøvd å knekke koden til noen som holder til med hytten min.

Har foret med det meste, men de holder seg vekke, når vi er her :evil::evil:

I gårkveld fylte jeg opp åte med ny mat, på toppen hev jeg 6 mus som var gått i felene mine siste uken.

Og i grålysningen var der Ravn, Kråke og Skjor nedpå. Men en bevegelse på kjøkkene var nok til å skremme de.

En skjor var innom senere og den hilste på en 40gr sierra varmit kule i cal 222rem. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...