Jump to content

HJORTEJAKTA 2010


Hjortetrekk

Recommended Posts

  • Replies 905
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det føles utrolig rart å ikke ha felt hjort enda, vi pleier å være ferdig med mesteparten av løyvene før 15. September, men i år har vi ikke sett annet enn tiur i jakta.

 

Vi har sett trenden gjennom lavt antall observert hjort under jakta i fjor, kadaverfunn i vinter, og den skuffende vårtellinga, men at det var så til de grader hjortetomt hadde vi aldri i vår villeste fantasi trodd.

 

Vi håper at trekket snart starter, før vi vet mer om bestanden er det kun spissbukker med små stenger som er lovlig vilt, dersom vi skulle være så heldige å møte en.... :shock:

 

 

Noen som har tilsvarende situasjon i år?

Link to comment
Share on other sites

 

 

det var i vats/ blikrabygda :D skutt åppi ei fjellsie... har gangsperr i hele kroppen etter vi bar den ned :P

 

 

Bar den ned? det er jo mye enklere å dra dem ned, spesielt om man er flere jegere sammen. Det er ikke heldig for kjøttet heller å skjære dyret i mange biter, mye bedre i et stykke.

 

Mitt største hjortegevir er skutt rett sør for Blikrabygda midt på 80tallet engang, den dro jeg ned fra tregrensen alene men jeg måtte bruke begge nevene.

 

 

hehe sisst vi drog en bukk ner fant vi ut at det var uaktuelt å gjøre dette i å me at det er så bratt... kommer dyret på skli der får vi hvertfall mørbankt kjøtt....

vi hengte den åpp i et tre å flådde å skar av boger å lår åsså var grinda heil.. funker det!! :D ble litt nyskjerrig på hvor stor bukken din var??? :?:

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg husker så var den skutt i november og var skikkelig utranglet, mener vekta da kun var vel 100kg. Regner med at den nok hadde vært 30kg+ tyngre i sept. det var en svær skrott, trolig rundt 12år. Der jeg jaktet var det nok brattere enn i Blikrabygda. Husker jeg firte bukken ned et 10m stup med dratauet sikret i ei bjørk. Tilslutt kappet jeg bare tauet.

Det skal være vanvittig bratt og mye ur før jeg flår og partere dyr i marka.

Link to comment
Share on other sites

Det føles utrolig rart å ikke ha felt hjort enda, vi pleier å være ferdig med mesteparten av løyvene før 15. September, men i år har vi ikke sett annet enn tiur i jakta.

 

Vi har sett trenden gjennom lavt antall observert hjort under jakta i fjor, kadaverfunn i vinter, og den skuffende vårtellinga, men at det var så til de grader hjortetomt hadde vi aldri i vår villeste fantasi trodd.

 

Vi håper at trekket snart starter, før vi vet mer om bestanden er det kun spissbukker med små stenger som er lovlig vilt, dersom vi skulle være så heldige å møte en.... :shock:

 

 

Noen som har tilsvarende situasjon i år?

Hos oss ser det enda bedre ut en i fjor. :D

Men så jakter jeg i Hordaland og her har vi ikke hatt 150 mål per løyve de siste årene heller :roll:

Vi har heller ikke hatt jakt til jul de siste åra, så hjorten har vell hatt større sjangs til å overleve og formere seg :mrgreen:

Men hvis det blir helt krise kan du sende en pm, så kansje jeg kan skaffe deg et løyve her hvor det enda er hjort :lol:

Link to comment
Share on other sites

Der datt det tredje dyret. Voksen kolle uten kalv! Fin vekt hadde den også, nærmere 70kg.

Skutt i utmark.

 

Er mye dyr i det valdet jeg jakter i nå, og rundt her virker det som om hjorten generelt holder til ganske høyt opp mot fjellene nå.

Og kan gjerne gjøre det til jeg har skutt to dyr til. Og heller trekke nedover igjen etter det, så jeg kan starte på det andre valdet også.

Link to comment
Share on other sites

Jakter i et nytt terreng i år 1 dag så jeg 7dyr på rekke og rad. Dag 2 så jeg hodet på 2 pinnebukker i tettkratt.

Ingen skuddsjangse ennå, men en lovende begynnelse. I tidligere terreng har jeg i beste fall sett 4-5 dyr hele sesongen.

 

Hadde bare fuktigheten gått ned litt så det går an å få gjort noe fornuftig snart...

Link to comment
Share on other sites

Spissbukk

Vekt: 50 kg

Terreng: bøslakt

Avstand: 90 meter

Patron: Federal Fusion 308win 165 gr

Våpen: Remington 700 XCR compact tactical

Siktemiddel: Leupold VX III 3,5 -10 x 50

 

Stod i ro og beitet med bredsiden 90 grader mot skytter. Siktet og traff rett på bogen. Skutt rett gjennom begge bøgene. Kula stod i skinnet. Falt rett ned. Ikke værre blodslått kjøtt enn med Oryx, og kula har fin form.

 

Så var første hjortemiddagen spist. Nydelig mørt biffsnadder (noe avkapp av diverse lårrester). Hjorten hang til mørning i luftig garasje ved ca 15 grader C fra fredag kveld til mandag morgen. Ingen fluer å se i omløp, men hang i viltpose, med bruk av bordvifte for god luftsirkulasjon. (Gir tørt/ fint slakt - anbefales) Parterte (benet ut alt utenom nakken som ble delt etter leddene for koking) i går mandag, pakket og la i kjøleskap til i dag. Frøs ned i dag.

 

Noe imponert av den "billige" Fusion patronen. Kula hadde gått inn (eller ut(?)) av midt i knoken under bogplaten, og ut gjennom benet like under knoken på motsatt side (eller omvendt), og stod i skinnet. Kula skal veis i morgen, men ser "rimelig hel ut". Tror dette er kule mer enn god nok for hjortevilt mindre enn elg (= les: tror ikke en oppnår så mye mer på hjort eller mindre ved bruk av mer homogene kuler/ eller Swift A-frame).

 

Dyret datt rett ned i smellen uten mer tegn til bevegelse. Lite blodslått kjøtt som måtte skjæres bort - har vært mer tidligere med oryx.

Link to comment
Share on other sites

Viss du tar ferga fra Sæbø til Leknes, så jakter jeg ca en halvtime unna. Viss jeg ikke tar helt feil er Ørsta fjerde største hjortekommuna i Norge, så ja der er mye hjort. MEN, også der kan det være vrient å få tak i dyra tidlig i sesongen. Høsten er fortsatt ung, og temperaturen er fremdeles høyrere enn vanlig. Dette gjør sitt til at dyra beiter høyt i fjellet inntil de søker lavlandet og bøen for friskere gras. De dyrene som evt ikke er i høyden, er ofte dyr som har gått i samme området hele sommeren (stamdyr). Slike dyr er lurt å la gå i starten fordi de ofte trekker andre dyr til samme området utover i sesongen.

 

Skitt jakt i midten av sunnmørsalpane :)

Link to comment
Share on other sites

Jakter på et vald litt lenger fram i dalen.skal vere et bra vald aklestad etter det eg har hørt.trur ikkje der e skutt dyr enda.har vert ein treg start i store delar av ørsta.Min meining er at hjortestammen har blitt redusert kraftig fra i fjor :(

men som sagt,det kan forandre seg,jakten er jo berre 5 dager gammal.

Link to comment
Share on other sites

Kolle

Vekt: ? kg men bra stor

Terreng: Utmark

Avstand: 195 meter

Patron: Federal Fusion 165 gr

Kaliber: 308 win

Våpen: Tikka T3 Lite SS

Siktemiddel: Meopta Meostar 3-12x56 m/lys

 

Stod ørlite grann skrått og beitet, inn bog, ut rett bak bog, gikk 20 m så ned..

Link to comment
Share on other sites

Type dyr: Spissbukk

Vekt: 51kg før mørning

Terreng: Utmark

Type Jakt: Smygjakt

Tid på døgnet: 20:08

Skytestilling: Stående

Avstand: mellom 60 og 80 meter

Patron: Fusion 180 '

Kaliber: 30.06

Våpen: Steyr Mannlicher Prohunter

Lyddemper: Hausken Std

Siktemiddel: Zeiss Victory 2,5-10x50

Annen relevant informasjon: Første hjorten i år!

Link to comment
Share on other sites

Type dyr: Fjorskolle

Vekt: 40kg

Terreng: Innmark

Type Jakt: Postering

Tid på døgnet: 19:45

Skytestilling: Liggende

Avstand: mellom 70 og 80 meter

Patron: Norma TPX

Kaliber: 30.06

Våpen: Tikka T3

Lyddemper: Hausken Std

Siktemiddel: Sigthron 3,5-10x56

Annen relevant informasjon: Første hjorten i år! Synest kula ødela veldig mye, men skal prøve den på et dyr til for og se om det var tilfeldig.

Link to comment
Share on other sites

Type dyr: Fjorbukk

Vekt: 48kg

Terreng: Utmark

Type Jakt: Postering

Tid på døgnet: 06:30

Skytestilling: Sittende

Avstand: 120 m

Patron: Elite Express

Kaliber: 6,5x55

Våpen: M98

Lyddemper: nei-fysj

Siktemiddel: Gammel Kahles 3-12x56

 

Type dyr: Fjorbukk

Vekt: 55 kg

Terreng: Utmark

Type Jakt: Postering

Tid på døgnet: 06:40

Skytestilling: Sittende

Avstand: 100 m

Patron: Elite Express

Kaliber: 6,5x55

Våpen: M98

Lyddemper: nei-fysj

Siktemiddel: Gammel Kahles 3-12x56

 

Type dyr: Fjorkolle

Vekt: 44kg

Terreng: Utmark

Type Jakt: smyg

Tid på døgnet: 16:40

Skytestilling: Litt usikker

Avstand: 30 m

Patron: Elite Express

Kaliber: 6,5x55

Våpen: M98

Lyddemper: nei-fysj

Siktemiddel: Gammel Kahles 3-12x56

Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir slaktet med Elite Express?

 

Jeg har skutt 9 hjorter med Elite Ekspress ( ikke i år) og det er i grunn en helt grei patron for den summen.

Enkelte mener at den ødlegger litt vel mye på veg ut, men jeg syntes ikke at det er så gale.

Bruker Oryx i år, syntes den ødelegger mer. Men det er no min mening.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmeladd med RWS Evolution kule

 

HVa har du å si om den kula. Tenker på kjøtt og reaksjon i dyret. Og hva slags kule vekt. Sidne det er ei ny kule på markedet og jeg har vurdert den til elg i 196 gr. De sier dne har like egenskaper som oryx men er lit hardere

Link to comment
Share on other sites

Type dyr: Hind

Vekt: 55 kg

Terreng: Innmark

Type Jakt: Postering

Tid på døgnet: 20:45

Skytestilling: liggende med tofot

Avstand: 230 m

Patron: 180 grs Accubond. V0 1104 m/sek

Kaliber: 300 RUM

Våpen: Remington M 700

Lyddemper: Hausken titan

Siktemiddel: Zeiss 6 - 24x56

Fluktstrekning: 5m

 

 

Type dyr: Kalv

Vekt: 20 kg

Terreng: Innmark

Type Jakt: Postering

Tid på døgnet: 20:30

Skytestilling: liggende med tofot

Avstand: 190 m

Patron: 180 grs Accubond. V0 1104 m/sek

Kaliber: 300 RUM

Våpen: Remington M 700

Lyddemper: Hausken titan

Siktemiddel: Zeiss 6 - 24x56

Fluktstrekning: 60m

 

Type dyr: 6 takker

Vekt: ?????

Terreng: Innmark

Type Jakt: Postering

Tid på døgnet: 00:30

Skytestilling: Knestående med støtte

Avstand: 190 m

Patron: 180 grs Accubond. V0 1104 m/sek

Kaliber: 300 RUM

Våpen: Remington M 700

Lyddemper: Hausken titan

Siktemiddel: Zeiss 6 - 24x56

Fluktstrekning: 10m

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hjemmeladd med RWS Evolution kule

 

HVa har du å si om den kula. Tenker på kjøtt og reaksjon i dyret. Og hva slags kule vekt. Sidne det er ei ny kule på markedet og jeg har vurdert den til elg i 196 gr. De sier dne har like egenskaper som oryx men er lit hardere

 

Den kula har jeg bare godt å si om, vil nesten påstå at den kanskje er bedre enn Oryx`n. Jeg har nå skutt 3 dyr med denne kula og kjøttødeleggelsene er minimale, har skutt høyt i rygg på de største bukkene der kula har holdt meget bra isammens og det har vært gjennomskudd, mens spissbukken var reint hjerteskudd og den gikk å surret rundt en 4-5 m før den datt, den ble skutt på 250-260m og gjennomskudd.

 

184 gr er det jeg bruker, liker egentlig ganske tunge kuler og lav fart best på jakt. Presisjonen er MEGET bra i mi børse ihvertfall. Får vel bruke uttrykket "Hål I Hål" samling på disse:)

Link to comment
Share on other sites

Vannvittig bra start på jakta hos oss i dag. Foreløbig 6 hjort på 6 dager. Totalt 31 hjort på kvoten fordelt på 9 terreng.

 

Gratulerer til Jaktlaget Eskedal fra Larvik, Egeland fra Mandal, Høylund fra Tønsberg og Landås fra Kristiansand.

 

Legger ved bilde av en av de to bukkene Espen Landås og laget skjøt på Sandvik i dag.

I skrivende stund holder de på og sliter og drar de dyrene ut.

 

59199_10150266574660580_895145579_14647282_1629867_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Godt med regn her også så forventningene var ikke veldig store før dagens driv men det ble 3 bukker, den ene fulgte jeg i kikkerten på passelig hold men fikk aldri sikker bakgrunn og siden den holdt stø kurs mot naboposten var det heller ingen katastrofe..

 

En fin 8 tagger, det datt også to 6 taggere på posten på andre sida av meg, samme mann som skjøt to bukker på samme post i fjor etter et 20 års fravær fra hjortejakt, han er virkelig i dytten :)

 

Ei fjorkolle skutt på bø forrige helg så da er det 10 dyr igjen av 14.

Link to comment
Share on other sites

Kolle og kalv skutt under smygjakt 12/9. Oberverte først ei annen kolle på rundt 600m som hadde tatt siesta... På vei ned et dalsøkke under fremrykking, støkte vi løs disse dyra.

De stoppa imidlertid og la seg til ro igjen mellom oss og den andre kolla. Så det ble noen lange minutter med smyging og venting i lyngen før de omsider reiste seg opp igjen...

 

102.jpg

 

 

 

 

Type dyr: Kolle

Vekt: 70 kg

Terreng: Utmark

Type Jakt: Snikjakt

Tid på døgnet: 12:15

Skytestilling: Liggende

Avstand: 130 m

Patron: Vulcan

Kaliber: 6,5-55

Våpen: Tikka

Lyddemper: Hausken

Siktemiddel: Kahles

Fluktstrekning: 10m

 

 

Type dyr: Kalv

Vekt: 27 kg

Terreng: Utmark

Type Jakt: Snikjakt

Tid på døgnet: 12:15

Skytestilling: Liggende

Avstand: 140 m

Patron: Vulcan

Kaliber: 6,5-55

Våpen: Tikka

Lyddemper: Hausken

Siktemiddel: Kahles

Fluktstrekning: 0m

 

Jeg var forøvring bare tilskuer og kikkertmann denne gangen...

Link to comment
Share on other sites

Har tatt det rolig hittil i høst. Mye jobb og unger. Lite energi til å stå opp kl. 5 og også lite dyr å se innpå. Til nå. I går skulle jeg se etter en rådyrbukk som haltet. Holdt på å kjøre på 4 hjorter. Ikke noe råbukk og se, så jeg kjørte tilbake og ville smyge mot hjortene. Da hadde de beitet seg lenger vekk fra der jeg smaug, og det hele randt ut i sanden (Da hadde de blitt 6 stk). I kveld gikk det kolle med kalv like ved huset her i 20-tida, men vi har besøk, og prioriteringene ble anderledes.....

 

Satser litt når neste helg nærmere seg tror jeg. Har kvote på 10 dyr og jakt til jul. Derfor denne laidbække attituden.

 

Ellers kjekt å se at mange av dere lykkes. Mange fine dyr i godt hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...