Jump to content

HJORTEJAKTA 2010


Hjortetrekk

Recommended Posts

 

Noen som tenner på ideen? :D

Jepp. Kjøtgrådige grunneigarar. Og dei vert avsindig rasande og :wink:

 

Nei, eg er heilt einig med deg. Og eg skulle ønske det vart premiert frå viltmyndighetene og, slik at ein kunne få ein kalv ekstra om ein skaut vekk slike

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 905
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

I praksis fungerer det allerede slik i flere vald med bestandsplan. Vi trekker ikke småkalver på kvoten her hos oss. Tidligere var grensen 17 kg, men etter årsmøtet nå i år har grensen blitt justert opp til 20 kg. Som er ca. 8 kg under snittet her i valdet.

Link to comment
Share on other sites

Steik ka eg gler meg til jakta no! 8)

 

Va ute å kjørte igår og såg rundt 60 dyr, utruli lite kalva, det vil eg absolutt tøre og påstå.. :?

Sitt å kjika på 17 dyr som går beitandes uttafor løa no, ska bli artig å møte på dissa der til hausten :mrgreen::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ofte er det mulig å sjå forskjell på ein stor 6 taggar og en mindre. I dag blir dei aller fleste hjortane skutt på innmark, og spesielt disse jegerane har gode muligheter til å vurdere bukkens størrelse grunnet bedre tid, og fordi an lettere kan sammenligne med evt andre dyr på samme plass. Men seier ikkje at det bestandig er enkelt :|

 

Går kongen bort, kjem det alltid en prins og tar over tronen. Slik er det også i dyreverden :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Me skal spara "mellomstore bukkar med gode gener" skriv Hjortetrekk. Spørsmålet mitt er då: Korleis skal ein stakkars jeger vita kor gode gener bukken ha siktar på - har?

 

Var litt klønete av meg å seie gode gener. Naturlig nok veit eg ikkje det, men man kan likevel få ein viss peikepinne på det basert på bukkens størrelse i den gitte alder. Eg meiner det er fullt mulig å sjå forskjell på ein stor 6 taggar og ein mindre. I dag blir dei aller fleste hjortane skutt på innmark, og spesielt disse jegerane har bedre muligheter enn andre til å vurdere bukkens størrelse og helse grunnet bedre tid, og fordi man lettere kan sammenligne bukken med evt andre dyr i området. Men seier ikkje at det er en enkel sak :|

 

Når kongen går bort, kjem det alltid en prins og tek over tronen, men som den forrige treng også han litt tid på deg... Slik er det da også i dyreverden! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ang. eies sin avgjørelse:

Hvor mange opplever å møte på bukker som de med sikkerhet kan si er "returbukk" i løpet av et jegerår?

Snittalderen på hjortebestanden i Norge er lav. Det går ikke mange årene mellom hver gang den er gjennomskutt.

Alderen på en returbukk er vel kanskje 12-14 år +++? Hvor stor er sannsynligheten for at bukkene rundt om blir så gamle?

I tillegg til at en del bukker blir skutt, har vel også denne kategorien en bra prosent naturlig dødlighet om vinteren ikke er snill.

Utmagra etter brunsten, kanskje med stangskader, ligger det vel til rette for at en del av bukkene "bukker" under?

(En del milde vintre har nok berget svake bukker, men jeg såg også med selvsyn en trefoting/krone i geviret for vel en uke siden, noe som var over all forventning etter denne vinteren.)

 

Så å si at den store er på retur tror jeg er vanskelig å bedømme. Kanskje den bare er stor i kropp og gevir sammenlignet med andre bukker rundt dens område. Slike bukker trenger vel nødvendigvis ikke automatisk å bli klassifisert som "på hell"? De kan like gjerne ha gode beitevilkår, store foreldre, bra steiervilje og flere gode år igjen.

 

Artig å diskutere dette. Mange ulike meninger og betraktninger. Så langt er debatten også relativt saklig, og da går det an å tenke høyt også. :D

Link to comment
Share on other sites

mork: Einig!

 

I følgje prosjektet i Luster (sjå lenger oppe) så finst det neppe returbukkar i kommunen vår. Men mange påstår at det har sett og til og med skote returbukkar....

 

Trur me skal vera forsiktige med begrepet "returbukk". Ein tannsnittsundersøkelse ville nok gitt mange ein overraskelse, trur eg.

Link to comment
Share on other sites

Er den genetiske variasjonen i en hjortebestand så stor at noen kalver er "utstyrt" med betydelig bedre/dårligere gener enn andre? Kan det hende at det er andre ting enn gener som gjør at et dyr blir lite eller stort? Tenker på kalvingstidspunkt, lav kroppsvekt pga andre, "miljømessige" forhold som sykdom, mattilgang eller andre ting?

Er det gjort forskning som viser en slik stor variasjon? Lurer på dette da jeg har lest/blitt fortalt at hjortebestanden i Norge sansynligvis kommer fra en meget begrenset bestand (både i lokalitet og i antall dyr)

 

Satt på spissen: Vil en "skrapbukk" med lav kroppsvekt og evt lite gevir som klarer å tyvparre en brusntig kolle nødvendigvis få mindre kalver enn en virkelig storbukk?

Link to comment
Share on other sites

Ang. eies sin avgjørelse:

Hvor mange opplever å møte på bukker som de med sikkerhet kan si er "returbukk" i løpet av et jegerår?

Snittalderen på hjortebestanden i Norge er lav. Det går ikke mange årene mellom hver gang den er gjennomskutt.

Alderen på en returbukk er vel kanskje 12-14 år +++? Hvor stor er sannsynligheten for at bukkene rundt om blir så gamle?

I tillegg til at en del bukker blir skutt, har vel også denne kategorien en bra prosent naturlig dødlighet om vinteren ikke er snill.

Utmagra etter brunsten, kanskje med stangskader, ligger det vel til rette for at en del av bukkene "bukker" under?

(En del milde vintre har nok berget svake bukker, men jeg såg også med selvsyn en trefoting/krone i geviret for vel en uke siden, noe som var over all forventning etter denne vinteren.)

 

Så å si at den store er på retur tror jeg er vanskelig å bedømme. Kanskje den bare er stor i kropp og gevir sammenlignet med andre bukker rundt dens område. Slike bukker trenger vel nødvendigvis ikke automatisk å bli klassifisert som "på hell"? De kan like gjerne ha gode beitevilkår, store foreldre, bra steiervilje og flere gode år igjen.

 

Artig å diskutere dette. Mange ulike meninger og betraktninger. Så langt er debatten også relativt saklig, og da går det an å tenke høyt også. :D

 

 

Der eg jobber har vi Oskar som e rikskjendis. Han e da 15 år og har eit flott symetrisk 12 teggers gevir.

Tviler at det mangen som kunne ha sagt at han e på hell utan å kjenne han.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tidligere sett statistikk over felte dyr fra ........(en plass på nordvestlandet med meget stor hjortebesand)

Der var det ikke felt en bukk som hadde oppnådd en alder av 7 år, av omlag 700-800 felte dyr :shock:

Den eldste felte kolla var forøvrig 15 år, Dette er også tendensen i mangen andre kommuner.

Det skulle normalt sett ikke være noe problem å årlig skyte 15-20% storbukk i en riktig sammensatt hjortebestand.

Problemet er at vi er kommet helt skjevt ut i store deler av Norge, når det gjelder andel skikkelig voksen bukk.

Det har alltid vært sett på som mer stas og skyte bukk, og har det kommet flere dyr innpå bøen er det ofte den med gevir som har ligget igjen :idea:

Mangen av gamle kara likte heller ikke særlig godt å skyte koller, og felte bukk i stor overvekt.

Det er sikkert ikke så vældig populært og si det, men jeg skal vedde på at det enda er store mørketall når det gjelder bukkeskyting :roll:

Kontrollen på hjortejakt er nesten fraværende i forhold til elg og reinsjakt.

Jeg har merket meg at det gradvis er blitt bedre med mer fokus på kontroll og riktig sammensettning av bestanden.

Det er imidlertid en lang vei igjen mangen plasser :wink:

Link to comment
Share on other sites

I innbydelsen står det følgende:

 

Fredag 11. juni

Målgruppe: kommunale viltforvaltere, vald og jaktledere

 

Lørdag 12. juni

Målgruppe: jegere og andre (fokus på jaktutøvelsen)

Det står ikke tilfeldigvis noe om hvordan vi som ikke har fått invitasjon kan melde oss på da? :)

 

Til resten av tråden. Beklager om dette blir vel off topic. Jeg og Mork kan ta resten på PM.

 

Hjorten hjemme i Fræna har forresten levd på rundballer i vinter, og det er lite rapporter om sykelige utmagrede dyr. Jeg tror også denne sessongen har potensiale til å bli knall!

 

-Magnus

Link to comment
Share on other sites

Va ute i halv 11 - 11 tida i kveld. Kjørte rundt å såg på nokkre beite, va utroleg mange dyr ute å sjå i dag. :)

Såg ca. 80 dyr, der vi jakta. :D Eg såg 2 bukkar som geviret har begynnt og vokse utgjenn på,, Allerede ??:o ekje de litt for tidleg ? ,, :?

 

Men de lova bra at det var så mange fine kalver å sjå,,, Så dette lover bra for Jakta i år ! :D

 

 

Tokk nokkre fine bilder, Men dei kan eg legge ut litt seinare :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Åkrene hårvet en gang til, sådd med formargkål og rullet. Skal kjøre på gjødsel etter hvert.

 

Ellers gikk jeg meg en kveldstur søndag. Opp lia på en gammel krøttersti. Fin tur der jeg går innom alle viltkameraene mine (3 stk står ute nå). Noen fine hjortebilder på begge kameraene oppi lia. Tenkte jeg skulle gå opp til reveåtet jeg har på fjellet. Brukte kikkerten vel 100 m unna, og der stod det en høvelig stor rev og åt. Kl. var da ca. 21.30. Gikk ned lia via et hogstfelt. Tok ut først to hjorter, den ene en 6-takker som ikke hadde mistet geviret enda. Det andre ukjent. Gikk litt til og hadde igjen grinda. Ruslet nedover beitet og ante eim av hjort. 5 sek etterpå tok det ut to dyr til. Bra spissbukk og mulig fjorkolle. Gikk ned til det siste kameraet og sjekket om rådyrbukken hadde vært og markert på grana. Det hadde han. Halvstor bukk. Mens jeg stod der kom en grevling springende forbi meg på 4 m. Enset meg ikke. Da jeg nærmet meg atlega såg jeg tre hjorter innpå. Satt oppi skogen og fulgte med de. kolle og to kalver. Det gikk ikke mange minuttene før kolla ante at noe var der. De dro oppi skogen. På veien hjem såg jeg to hjorter til og rundt låven hjemme gikk det 6 til, 3 koller og tre kalver. Pluss en rev som kom over atlega.

 

Slike turer er topp nå i fredningstida. :D

Link to comment
Share on other sites

Fin naturbeskrivelse Mork! :D

 

Følte nesten at eg gjekk der sammen med deg :lol: Ja det er utrulig fint å sjå at alt er som det skal vere også utenom sesongen. Naturopplevelser er heldigvis ikkje sesongbasert men kan nytast heile året :) Eg antar det var fjorskalver du observerte? I fjor sommar fekk eg gleda av å observere ein nyfødt kalv på nært hald uten at kolla blei oppmerksom. Ein stor oppleving var det!

Link to comment
Share on other sites

Der eg jobber har vi Oskar som e rikskjendis. Han e da 15 år og har eit flott symetrisk 12 teggers gevir.

Tviler at det mangen som kunne ha sagt at han e på hell utan å kjenne han.

 

Såg Oskar'n på jobb for ikke så lenge siden utenforbi kontrollrommet.

Uten horn, men fy fabian for et beist han er!!

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg begynt på et lite jakttårn/hochsitz. Reiv en silo for en stund siden, og øverste del/flaker mener jeg skal kunne egne seg som vegger til tårnet. Disse er ca. 1,5 m høye. Har tenkt å lage tak også. Dvs. tett hus med glugger i veggene. Tårnet er anlagt på en haug vel 100m fra gården her. Haugen er genial da den har oversikt over tre formargkålåkre og omtrent alle hjortestiene som leder inn på innmarka. Jeg har en bra plass på låven pr. i dag, men den er begrenset til bare å ha oversikt over min gode innmark.

 

Siden tårnet skal stå på en haug, trenger det ikke være så høyt i seg selv. Skar av noengamle høyspentstolper til "føtter". Disse ble ca. 2,2 m høye. Gulvet blir ca. 2 m over bakkenivå, men nærmere 6-7 m over atlegenivå.

 

Tårnet blir begrenset i areal. Knappe meteren bred og ca. 1,5 m langt. Skal få plass til stol og rifle. :D

 

Skal få tatt noen bilder og vise dere sluttproduktet en dag. Gleder meg til september allerede.

Link to comment
Share on other sites

Holder på med litt småpjask på lekehytta/jakttårnet nå om kveldene. Har begynt å skjære ut gluggene. 20x40 cm. Døra er ferdig men ikke hengslet på. Skal legge på tak/ei hel plate og deretter bølgeblikk oppå igjen. Hytta skal bli tett. Null vitring.

 

Når tårnet er ferdig skal jeg dandere trærne rundt haugen. Blir satt igjen ei og anna småbjørk, men sikten skal ha pri. 1. :D

Link to comment
Share on other sites

Holder på med litt småpjask på lekehytta/jakttårnet nå om kveldene. Har begynt å skjære ut gluggene. 20x40 cm. Døra er ferdig men ikke hengslet på. Skal legge på tak/ei hel plate og deretter bølgeblikk oppå igjen. Hytta skal bli tett. Null vitring.

 

Når tårnet er ferdig skal jeg dandere trærne rundt haugen. Blir satt igjen ei og anna småbjørk, men sikten skal ha pri. 1. :D

 

Tror jeg ville valgt noe annet en bølgeblikk på taket, det bråker noe forferdelig når det regner

Legg ei vannfast finerplate og takshingel det bråker ikke

Link to comment
Share on other sites

He he. Skal nok gå for opprinnelig plan, selv om jeg til dels er enig med deg. Fikk på hel tykk finerplate nå i kveld. Skal bygge opp litt på den ene siden og deretter ha på bølgeblikk. Blir ikke så gale. Har sittet x antall timer på låven med bølgeblikk. Skutt hjort der har jeg gjort også. Finerplaten vil dempe litt lyden. Resten skal jeg leve med. Blir faktisk bedre og bedre denne hytta. Tror småjentene gleder seg til innvielsesfest med saft og boller også. :D

 

Skal fintenke litt på stige/trappe-løsninga. Må ha ungene i tankene når jeg lager den. Hytta blir ikke så høy. Knappe 2 m. Men jeg får en god overhøyde på haugen den er plassert.

Link to comment
Share on other sites

I innbydelsen står det følgende:

 

Fredag 11. juni

Målgruppe: kommunale viltforvaltere, vald og jaktledere

 

Lørdag 12. juni

Målgruppe: jegere og andre (fokus på jaktutøvelsen)

 

Vil det bli publisert noe fra dette seminaret, f.eks foredragene lagt ut på nett ?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Da kom eg endelig i gang med jakthytte. Der jeg hadde grunnet og laget det fint til fant selvfølgelig bonden ut at her skal han snu opp ned på myren så her blir det nok dårlig med hjorter i år. Så da ble det funnet en annet egnet plass. En gammelbeite bø som jeg skal slå slik at det vokser opp fin hå til hjorten. 2 dager med jobbing. 4 timer i går og 7 timer i dag.

 

I går så ble vi ferdig med rammeverket, og resultatet ble slik:

681227.jpeg

 

Startet opp igjen i dag med kledningen. Gikk selvfølgelig tom for kledning( som vi for øvrig var donert av min onkel som skulle bytte kledning på huset, gjett om jeg var rask å skaffet meg noe kledning før det ble sankt hans bål). Så då var det avsted å kjøpe mer.

Etter 7 lange timer i dag så ble vi tilslutt ferdig. Resultatet ble som følge:

 

681226.jpeg

681225.jpeg

681224.jpeg

681222.jpeg

681221.jpeg

 

Så no blir det litt maling slik at han ikke skiller seg sånn ut i terrenget.

 

EDIT: Døren mangler også:)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hadde meg en tur oppå fjellet tidligere i uka for å sette opp et viltkamera på en fantastisk plass. Man er i et område som sjeldent er besøkt av folk. Badegropa er av bra størrelse og ser ut fra stiene å dømme til være bra besøkt. Skal la det stå til oktober før jeg tar det ned. Må selvfølgelig opp og bytte SD-kort litt oftere. Men ikke så ofte at hjorten aner ugler i gropa.

Et par bilder fra området:

DSC03479.JPG

DSCn01162.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jakta (avlivinga) er i full gang mangen plasser Hordaland.

Noen begynte allerede 15 juli, og er ferdig med årets kvote for lenge siden.

Så utbredt som tidlig jaktstart samt forlenget jakt til jul er blitt, Kunne jakttida for hjort ha vært fra 15 aug til 23 des.

Hjorten blir i utgangspunktet forvaltet som et skadedyr, som er kommet ut av kontroll. Og det er bare tull at noen for starte tidligere og jakte lengre en andre. :?

Link to comment
Share on other sites

Og det er bare tull at noen for starte tidligere og jakte lengre en andre. :?

 

Hvorfor det? Om noen har store skadeproblem og de dokumenterer det sikkelig er vel det ok?

Synd for de at de er ferdig med årets kvote :wink: Er liksom litt for varmt til å behandle kjøtt nå pluss hundedager.

Link to comment
Share on other sites

Ja. Hvorfor det :?:

For det første vil skadeproblematikken reduseres for de skadelidene, også av at andre vald skyter ned stammen på sommerstid. :!:

For det andre er det skadeproblematikken og profitt som er hovedargumentetet i hele hjorteforvaltningen, så dette vil være en vin, vin situasjon for de gardbrukerene som har stor skade på innmark/skog. :!:

For det tredje har nå to tredjedeler av hjorte Norge jakt til jul, si en god grunn for at ikke resten også skal denne muligheten. :!:

Hvis kommunene hadde opprettet fellingslag som kom og fjernet uønsket hjort på innmark sommerstid, hvor mangen gardbrukere tror du hadde benyttet seg av tilbudet :?:

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har satt seg inn i hvordan det blir med fullmånen i høst? Ser at det blir fullmåne 23. september, 23. oktober, 21. november og 21. desember. (Jakter i Snillfjord i Sør-Trøndelag med utvidet jakttid).

 

Prøvde denne jaktformen i fjor høst med varierende suksess. Noen ganger var månen høyere på himmelen og lyste bedre opp. Tror det var i oktober at månen var høyest på himmelen klokken 0300 på natten, mens en annen måned gikk den ned i kveldinga.

Link to comment
Share on other sites

Innmarksjakt er både effektivt og humant. Det trenger ikke være fullmåne for å få resultat av innmarksjakta. September: Dyra kommer ofte innpå mens det er lyst om kvelden. Morgenen er ofte enda bedre. Ut i 5-tida. Opplever dyr som beiter leeenge etter at det har blitt lyst.

Ikke avhengig av måne. Senere blir det vanskeligere å nå tak i dyra om kvelden. Men fortsatt brukbare muligheter om morgenen. Da snakker vi fram til medio oktober og vel så det. Ikke særlig avhengig av fullmåne. Deretter blir dagene så avkortet i begge endene at man må søke hjelp i måne eller/og rim/snø på bakken. Med god optikk kan man jakte på innmark fra halv-via full-til halv måne. Har man ikke klart å få tak i alle dyrene sine når november er over, bør man vurdere å gå over til ogå å jakte på dag.................... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da kom det melding fra grunneier.

Fikk tildelt to koller og to kalver i år.

Tydeligvis en del av tiltaket for å holde stammen i sjakk.

 

Postplasser er ryddet, ammo ladet, jaktklær behandlet med permethrin mot flått, knivene er kvasse og motivasjonen er på topp.

Klar for Kvalitetstid i naturen :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...