Jump to content

HJORTEJAKTA 2010


Hjortetrekk

Recommended Posts

  • Replies 905
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Flere som ikke får sove her... sov til kl 01.30.. men då var da heilt stopp.. Er denne hjortesjuken......

 

Nei været er bra,, nesten altfor bra. 16 grader og vindstille. Ser ut som det er skyfritt. Ikke lett å komme oss innpå de no i morgentimene, og heller ikke utover dagen. Men ut skal vi lel!

 

Flere som ikke får sove ja, men ikke av den grunn du tror...

 

Det storvaldet jeg liksom skal være leder for sliter litt med dårlig koordinerte grunneiere på et jaktfelt, og "dagen før" gikk med til å rydde opp i masse uklarheter, så når alt var i orden og kontraktene underskrevet trodde jeg alt var i orden.

Kom hjem klokka 22.34 og satte meg på kjøkkenet sammen med naboen for å avnyte et glass rødvin før senga og hjortejakta sto for tur.

Så ringer telefonen...alt er IKKE i orden, det viser seg at noen lite samkjørte grunneiere har prestert å selge jaktkort på den samme storbukken til to forskjellige jaktlag... :shock:

 

Så istedenfor å sitte i kanten av et hogstfelt og speide oppover mot heibandet i grålysningen sitter jeg altså her på kjøkkenet og venter på neste telefon... :?

 

Til dere som kan og vil: SKITT JAKT! :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til dere som allerede har skutt :)

 

Datt også en spissbukk i dag tidlig på ene terrenget vårt. Deilig å starte kvota med ungdyr. 13 igjen :D Skal fylle ut malen din Mork når jeg har fått snakket mer med skytteren. Selv sitter jeg på jobb i Oslo og klør på høyre pekefinger :cry: Drar hjemover neste torsdag.

Link to comment
Share on other sites

Datt ei fjorskolle idag tidlig, høyt oppe i tykt ris. Er like slitsomt å dra de ned hver gang.

Unormalt mye hjort i dette terrenget nå, så satser på å få til noe i ettermiddag også.

 

Stod 14 dyr nede på innmark når jeg kom frem idag tidlig. Inkludert en svær kronhjort.

Men skyter ikke på innmark, så satser på å komme på skuddhold i skogen :)

 

Blir en spennende jakt!

Link to comment
Share on other sites

Type dyr: Spissbukk

Vekt:50Kg

Innmark/Utmark: innmark

Avstand:150 M

Våpen/Siktemiddel: Sauer 202 outback Heila Kahles 3-12x56

Kaliber/Kule: 308/Fusion

Treffpunkt:Bogen

Jaktmåte:Postering

Annet: Håper på og få legge inn Bilder av Brutters skryte bukk som hann fikk skutt i dag på heile 160Kg men bedre vekt i morgen dette var på en vikt som gikk til 150 og den blei sprengt hehe men vist vi skulle gå ut fra vekten så var det ca 160Kg her er Bilder

2s7yyci.jpg

2rq0ufc.jpg

214sbvc.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Type dyr: Spissbukk

Vekt:50Kg

Innmark/Utmark: innmark

Avstand:150 M

Våpen/Siktemiddel: Sauer 202 outback Heila Kahles 3-12x56

Kaliber/Kule: 308/Fusion

Treffpunkt:Bogen

Jaktmåte:Postering

Annet: Håper på og få legge inn Bilder av Brutters skryte bukk som hann fikk skutt i dag på heile 160Kg men bedre vekt i morgen dette var på en vikt som gikk til 150 og den blei sprengt hehe men vist vi skulle gå ut fra vekten så var det ca 160Kg

160kg??!!det er ikkje kvardagskost:)hiv ut nokon bilder!:)

Link to comment
Share on other sites

Må bare nevne at ifjord skjøt vi en bukk på 150kg og geviret ble målt til gull :) Men 160 er ikke noe man bare kan reise til skogen og skyte. GRATULERER :mrgreen:

De har nå startet jakten der jeg er med, men jeg selv får ikke blitt med, sitter nede i stavanger og er 60mil hjem, men skal hjem i høstferin på elgjakt og da har vi jo fortsatt hjortjakt:)

 

For ordens skyld: Ikke jeg som skjøt :evil:

Link to comment
Share on other sites

Spissbukk

Vekt: 50 kg

Terreng: bøslakt

Avstand: 90 meter

Patron: Federal Fusion 308win 165 gr

Våpen: Remington 700 XCR compact tactical

Siktemiddel: Leupold VX III 3,5 -10 x 50

 

Stod i ro og beitet med bredsiden 90 grader mot skytter. Siktet og traff rett på bogen. Skutt rett gjennom begge bøgene. Kula stod i skinnet. Falt rett ned. Ikke værre blodslått kjøtt enn med Oryx, og kula har fin form.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til alle dere som har fått skutt. Sitter å klør etter å komme igang men er travelt opptatt med jobb til neste helg. Men fra da knekker jeg i gang. Kjørte en skogsvei igjennom jaktvallet på vei hjem fra jobb i kveld og så to koller som stod på ene enga vår og kikka på meg.

Heldigvis er høsten lang og jeg har god tid :D

Skit jakt gutter og jenter.

Link to comment
Share on other sites

Flott bukk, får håpe at jeg får en lignende en gang i jegerlivet :wink:

 

Ang, bukk. I det ene valdes våres har vi 9 løyver årlig etter den nye 4 årige bestandsplanen.

Her har vi kun lov å skyte en voksen bukk, samt to piggbukker :!: .

 

En kammerat av meg har vært på skadedyrsjakt på radøy nå i august, her skjøt de 9 voksene bukker på 9 skadedyrsløyver :shock:

Link to comment
Share on other sites

20 % tildeling av de ulike kategorier er vanlig. Dvs. 1,8 bukker på et år. De runder vel ned til 1 for å holde andelen voksne bukker oppe. Men om man deler ut alle dyrene på 4 år, vil jo antall bukker bli 36x0,2= 7,2 bukker. Dvs. 1 bukk ett år og 2 bukker de tre resterende årene.

 

Ang. Radøy: Drit og dra!

Link to comment
Share on other sites

20 % tildeling av de ulike kategorier er vanlig. Dvs. 1,8 bukker på et år. De runder vel ned til 1 for å holde andelen voksne bukker oppe. Men om man deler ut alle dyrene på 4 år, vil jo antall bukker bli 36x0,2= 7,2 bukker. Dvs. 1 bukk ett år og 2 bukker de tre resterende årene.

 

Ang. Radøy: Drit og dra!

 

Det er det som er vanlig ja. vi hadde to bukker i den tidligere bestandsplanen på 8 årlige løyver.

Men nå skal bestanden ned og storbukkeprosenten opp, derfor øker de anntall løyver og holder igjen enda mer på storbukk.

Men det er utrolig at det er så stor forskjell på praksisen rundt bukkeskyting i Hordaland :!: .

Link to comment
Share on other sites

Ja dette var en stor bukk. Hvordan er topografien der den er skutt? Neppe på ei øy ved kysten vel?

Nei mork det er vell mer en sånn fjellbygd der ingen kunne tro at nokon kunne bu hehe.

 

 

Nede til oss er en dal ( gudbransdalen ) der har hjortestammen vært fredet i mange år og når har de blitt jakt, å nå er de en kjempestamme, store fine bukker og friske.

Jaktlaget vårt har skutt 2 bukker de siste 2 åra. Den første vi skjøt var 151kg akkuratt, geviret ble sølv ( ikke gull som jeg skrev før), men den andre vi skjøt var en 135kg bukk og den fikk gull.

Link to comment
Share on other sites

Ble en doublé i går kveld. kom innpå to fjord dyr, ein spissbukk og ei fjordkolle. Ventet så de hadde kommet et stykke inne på jordet. Skjøt først spissbukken, siktet litt høyt så den datt rett ned i smellen. Og med det samme den datt kom kolla løpende tilbake samme veien som de kom. Så i mens jeg hadde ett øye på spissbukken for å se om den vill på beina igjen fant jeg kolla i kikkerten og plystret en gang, og heldig som jeg var stilte den seg til med breisia til på vell 50 meters hold. Begge fikk ein 160 grains woodleigh skutt ut i fra en mauser m67 i 6,5x55, med en zeiss classic 2,5-10x50 og en br-t8.

Siktet litt høyt på kolla også, så begge ble liggende på skuddstedet med kun krampe trekninger!

 

Morro når det klaffer! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde bilde

Link to comment
Share on other sites

Hjortejakta er i gong også på sunnmørsøyane. Etter eit års ventetid er vi endeleg i gong igjen. Ein grei start på jakta, med 3 dyr første døgnet, men at eg sjølv måtte ha ettersøk på ei kolle satte ein liten bismak på opplevelsen. Heldigvis vart alt løyst med god laginnsats

Les heile historia her: http://www.twildside.blogspot.com

 

Vil vel ikke kalle dette en skadeskyting. Men heller baksiden ved å skyte på dyr i skumringen på kvelden. Jeg håper vi får et lovmessig skille mellom jakt og ettersøk, slik at man kan bruke lys for å finne nettopp slike dyr. Hvordan gikk det med kjøttet?

Link to comment
Share on other sites

Kjøttet var heilt fint, vi skar reint litt meir enn normalt rundt inngong/utgongshol, men ellers var det bra. Etter kun 5 minutt på bøen før skotet gjekk, så var det heller ikkje noko problem med trykk i vomma. Det er ikkje tvil om at vi hadde funne kolla med ein gong om vi hadde hatt mogelegheit til å bruke lys, men slik er no eingong lovverket. Eg ser både fordelar og ulemper med dette, men vel å tru at det blir færre hendingar i "gråsonen" av regelverket med eit totalforbod. Jaktlaget har ein veldig god statistikk med få ettersøk, så vi får sjå det positive i opplevelsen: laget fekk vist at vi greier å gjennomføre eit ettersøk nøyaktig etter boka :)

Link to comment
Share on other sites

Da er kontoen åpnet for i år.

Tre dyr kom inn på posten min i kveld, kolle kalv og spisbukk.

Jeg felte kalven først på ca 50m hold, og spissbukken 30 sek senere på ca 70m hold, Kolla var stor og fin og fikk leve.

Dyrene er skutt med kongsberg lakelander cal 308 win med nye kkc stokk, maksim demper, kappet løp til 45cm, harris tofot m vugge, zeiss victory varipoint 3-12x 56.

Kalven løp 20 meter etter lungeskudd rett bak bogfjølen og veide 27 kg,

Spissbukken datt i smellen etter bevist treff litt høyt i bogen og veide 46 kg.

Dyrene er skutt med norma oryx, og er de første dyrene jeg skyter med 308.

Har tatt noen bilder av slaktene som jeg skal legge inn. Bildene viser at 308 oryx kan lage svære høl, hvis det blir klokketreff i bogen :roll: .

Link to comment
Share on other sites

IMG_0172.jpg

 

Type dyr: Fjorkolle

Vekt: ikke veid

Tid: 20.02

Sted: Utmark

Avstand: 120-140m

Våpen/Siktemiddel: Sako AII med ny stokk, Zeiss Classic Diavari 2,5-10X50

Kaliber/Kule: 308W, Lapua mega 200gr, 665m/s

Treffpunkt: Bog

Jaktmåte: Postering

Annet: Min første hjort:)

 

PS: bildet viser utg.hull innslaget var rett i senter av bogen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Pokker'n ta! i dag klarte jeg å forsove meg! Våknet kl 07.30..... Skulle egentlig opp kl 05... men men!

På valet vårt har jeg skutt 1 fjorkolle. Vi har 4 dyr igjen. Kalv, spissbukk og 2 voksne bukker.

 

Såg spissbukk i går, han gjekk i lag med ei fjorkolle, men fekk aldri sjanse til å sitte noe sikkert skudd!

Link to comment
Share on other sites

Dette klarte jeg også i mine yngre dager. Husker jeg spratt opp en time senere enn planlagt. Fant kikkerten og såg ut. Akkurat tidsnok til å se tre-fire dyr på vei oppi skogen. En av disse var en voksen bukk som vi hadde på kvoten. Det var en time ekstra søvn som jeg angrer på den dag i dag. :?

Link to comment
Share on other sites

 

 

det var i vats/ blikrabygda :D skutt åppi ei fjellsie... har gangsperr i hele kroppen etter vi bar den ned :P

 

 

Bar den ned? det er jo mye enklere å dra dem ned, spesielt om man er flere jegere sammen. Det er ikke heldig for kjøttet heller å skjære dyret i mange biter, mye bedre i et stykke.

 

Mitt største hjortegevir er skutt rett sør for Blikrabygda midt på 80tallet engang, den dro jeg ned fra tregrensen alene men jeg måtte bruke begge nevene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...