Jump to content

HJORTEJAKTA 2010


Hjortetrekk

Recommended Posts

Hadde meg en tur oppi skogen i kveldinga. Hadde med øksa. Der flere hjortestier møtes litt før innmarka står det noen store graner. Brukte øksa oppover og fann meg noen solide greiner 6-7 m over bakken. Der har jeg utsikt over et begrenset område der hjorten med stor sannsynlighet vil komme. Rett i mot meg og passere under grana. 10 m hold. Skal ordne meg ei plate som gjør at jeg sitter litt mer komfortabelt. Ellers er posten ferdig til bruk. Da kan det blåse i alle retninger. Hjorten vil neppe få været av meg. :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 905
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hallo, har endel spørsmål om hjorten, håper dette er rett plass.

 

Hvor mye snø skal til før hjorten mistrives? Hvordan reagerer den på Elg og omvendt? Det har kommet mer og mer hjort her de siste årene (øvre del av Setesdalen), men er ikke sikker på om den er her på vinteren, da det vanligvis er mye snø her. I fjor fant vi en fin kronhjort som hadde druknet i et vann. Vi har sett noen hjort i løpet av de siste 7-8årene, men ikke mer en 10stk (to i år). Men det blir mer og mer antydninger til spor i fra hjorten. Jeg er nyskjerrig på hjorten. Når det er få hjort i området, vil den da brøle i oktober? Jeg har planer om å ligge på hytta når vi er på elgjakta og ut å høre, men er det sjans når det er lite hjort i området? Jeg skal ikke avskrive at det er mange, men siden vi har sett så få så tror jeg det ikke er så mange. Når på døgnet er den mest aktiv på brølinga? Varierer sikkert, men sånn ca hadde vert fint å fått vite.

 

Håper jeg får sett en hjort snart, da jeg kun har sett to i området våres. Vi har skutt en liten bukk her. I år har mamma og pappa sett henoldsvis bukk og hin, på forskjellige plasser. Og i dag så jeg nok hjortespor, så det er håp! Nå venter jeg mer på hjorten enn elgen, mer spennende med hjort.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld snø, er alt relativt. Har sett hjort som stortrivst i 2 m snø. Store snøfall med mykje laus snø på få dagar er ikkje bra.

 

Elg og hjort trivst svært godt i lag, her hjå oss.

 

Brøleområde har vanlegvis fleire, eldre bukkar. Men også brøling i mindre omfang der det ikkje er så mykje hjort.

 

Spennande viss du har eit NYTT område. På slike stader plar hjortane vera EKSTRA STORE dei første åra. Gle deg!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar!

Men veit du ca tida på døgnet hjorten brøler mest? Skjønner ikke hva du mener med nytt område, men her har det alltid vært elg og mye rein. Litt mindre elg de siste årene virker det som. Men hva ser hjorten etter når den skal bo "fast"? Her er det typisk vestlandsnatur, med BRATTE og TETTE skoger (et helsikke å gå på elgjakt i :lol: ) Den hjorten vi fant som var drukna var stor, og det var gøy og se at det er sånne hjort her.

 

Litt lengre sør i kommunen, ca 20km så er det mange hjort, og i vår så jeg fire på et gjorde. Og lengre ned i dalen er det blitt endel har jeg hørt. Så satser på at det blir mye her også, alltid gøy med nye dyr.

Link to comment
Share on other sites

Er litt på etterskudd når det gjelder slåtten. Fikk slått/rundballet først i dag. Regner med minst 14 dager før det blir interessant for hjorten å innta innmarka. Skal kjøre på litt kunstgjødsel for å gi atlegene et lite piff utover høsten.

Uansett skal det bli kjekt å komme inn i jakttida for hjort nå. :D

Link to comment
Share on other sites

Da er det snart igang. Ser frem til masse smygjakt i tett skog/ris.

Har 10 dyr å felle, så får nok å gjøre.

 

Så senest igår en stor bukk, med meget fin krone. Vært morsomt å se om det er mulig å komme inn på den etterhvert!

 

 

Men først er det avgårde til Dovre, for å gjøre kanskje det siste forsøket på å felle reinsbukken.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Hva ligger prisen på, for å gå på hjortejakt nå ? Mener 1 hjort på et godt tereng ? (heile porioden)

 

Du må regne en 8-10000. Ihvertfall ut ifra hva jeg ser dem aventerer for i bladene.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Da jeg begynte og jakte hjort for "hundre år sia" betalte vi 250,00 pr dyr uansett hva det var og hadde terenget hele jakta ut. Men det er utopi og tenke det nå i dag :wink: . På Dunderbo i Sverige får du ei hjortehind for 3500,00 og ei dovhjorthind foe 2000,00. Men det er i et 800 mål stort hegn, der skal jeg jakte i år. Men jakte i hegn er jo fy fy, så la oss for guds skyld ikke starte på DEN diskusjonen her nå igjen :( .

Link to comment
Share on other sites

Da nærmer det seg med stormskritt! :)

Drar hjem til nordmøre i kveld, for tre dagers jakt. Håper på å finne meg en liten bukk i år også :) Ikke all verden med dyr og se, så vi har freda kollene i år, i håp om at det kommer inn koller å setter seg i fremtiden. Skal bli godt å få jaktet litt storvilt igjen, blir en liten forsmak på elgjakta i Nord-Trøndelag dette. Alltids kjekt å ha igjen en hjort å jakte på frem til jul... Viktig å ha tilgang på jakt hele sesongen.

 

Lykke til alle sammen!

Link to comment
Share on other sites

Skal legge meg og lese siste utgave av Hjorteviltet. Bl.annet en interessant artikkel om vinterforing der. Vel, jeg skal ikke ha vekkeren på 0430. Har en forbauset avslappende tilnærming til morgendagen. Vet jeg kommer til å gå meg en tur etter fugl med hagla i løpet av helga. Hjorten skal jeg zoome inn på om ei uke eller to. Alt for mye lauv til at jeg kommer til å gå oppi lia. Og atlegene må få komme litt til før jeg kan vente hjorten der.

 

Gleder meg heller til oktober. Brunst, liv og aktivitet, bedre sikt i skogen og bedre temp. til å modne vilt i.

 

Men, skitt jakt til alle som skal ut i morra!

Link to comment
Share on other sites

Jaja, så er det på an i gjenn!

Men kjenner at i år har eg ikkje samme "gnisten" som dei tidligare åra. når det var 23grader Hardanger i dag i skuggen!! Men den kommer vell på tirsdag når eg er komet heim! Men gler meg mest til oktober med brunst og lite lauv på treno!

Men ein del av jaktlaget er gått til hytta i høgfjellet, og eg sitter i Palermo i Italia og venter på fly heim på tirsdag!

 

Ønske alle ein storbukk om da rår :)8)

Link to comment
Share on other sites

Flere som ikke får sove her... sov til kl 01.30.. men då var da heilt stopp.. Er denne hjortesjuken......

 

Nei været er bra,, nesten altfor bra. 16 grader og vindstille. Ser ut som det er skyfritt. Ikke lett å komme oss innpå de no i morgentimene, og heller ikke utover dagen. Men ut skal vi lel!

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg i gang. Fjorkolle datt 2 min på 6. :D

Gjekk 6 dyr på bød'n. 2 fjorkoller, 2 koller og 2 kalver. Etter muselisting i 20 min kom jeg endelig fri og kunne sitte Oryx kulo litt høgt i bogen. Knall og fall på 30 m. Vil tippe at vekten stopper i ca 50-55 kg

 

718128.jpeg

 

Bilde av inngangsholet

718129.jpeg

 

Type dyr: Fjorkolle

Vekt: 50-55kg

Innmark

Avstand:30m

Våpen/Siktemiddel: Tikka T3. Smith & Bender 3-12x50

Kaliber/Kule: 3006.- Norma Oryx

Treffpunkt: Litt høgt bogskudd

Jaktmåte: Smyg

Annet: "Jubileums hjort", min 10.hjort. :):)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...