Jump to content

Skyting med tofot.


banan

Recommended Posts

Hei godtfolk! Har nylig investert i ny rifle (tikka supervarmint i 30-06 med en Bushnell yardage pro på toppen). Har montert en norma tofot med vugge på børsa og det er her jeg trenger litt tips. Har skutt veldig mye, både konkuranseskyting og med jaktrifle. Men tofot er en helt ny ting jeg ikke fikk helt dreisen på når jeg prøvde å montere den på rifla.

 

Når jeg skjøt følte jeg at jeg slet litt med å få skikkelig anlegg. Jeg gjorde det slik at jeg brukte venstrehånden til å støtte opp under kolben. Da greide jeg å holde noen lunde i ro, men da jeg skjøt hadde børsa lett for å kante/tilte kraftig på grunn av rekylen. Dette kan vel ikke være særlig gunstig med tanke på treffpunkt. Hvertfall ikke på litt lenger hold så jeg gjerne vil prøve børsa på.

 

Noen som har teknikker med tanke på presis skyting med tofot?

Link to comment
Share on other sites

Dette har eg vek strengt tatt ikkje so god greie på....

 

Men ser for meg at det er veldig avhengig av kaliber (rekyl), og tyngde og utforming på børsa.

Med tung børse og liten rekyl går det nok fint å holde under kolben og la resten av børsa "leve sitt eget liv".

Med lettare børse og/eller meir rekyl ville eg holdt under forskjeftet og passe på å komme godt "over" børsa.

 

Skikkeleg rekylopptak og likt rekylopptak frå gong til gong er jo veldig biktig ved rifleskyting og kanskje endå viktigare med tofot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anbefale en munningsbrems av god kvalitet. Skyter selv med munningsbrems, og rifla hopper ikke rundt slik du beskriver. Rekylen er også som å skyte med 223. selv om rifla er ei 308.

 

Dessuten så vil du over tid med litt mer trening mestre skyting med tofot.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Har .30-06 og en hjemmelaget rekyldemper som fjærner veldig mye av rekylen... Bruker en stor bean bag bak, samt at jeg har hånden bak på kolben. Funker fjell dette her.

Ville prøvd å skaffe/lage rekylbrems, for en demper blir fort varm, og da må du vente med å skyte...

Link to comment
Share on other sites

Har en T3 .300 Winmag med Harris tofot. Har funnet ut at å holde i fortreet funker dårlig da det ser ut til å påvirke treffpunktet ganske mye. Bruker heller venstrehanda til å støtte stokken bak. Denne kaster godt på seg (hopper gjerne sideveis), men ser ikke ut til at det betyr noe særlig for presisjonen. Har laget myke puter av en bit underlagsmatte og festet disse rundt de originale gummitoppene på beina slik at hardt underlag ikke skal flytte treffpunktet.

Link to comment
Share on other sites

Til de som evt sliter med at tofoten hopper rundt på underlaget etter hvert skudd:

 

Legg dere rett bak rifla. Rifla peker mot målet, og du ligger rett bak rifla. Ikke skrått til venstre eller høyre, rett bak.

Når dere er bak rifla, gi tofoten en anelse trykk fremover ved at du benytter føttene til å skyve kroppen litt frem.

Altså: Ikke dytt rifla fremover, skyv kroppen fremover slik at det blir litt trykk fremover på tofoten.

 

Slet veldig med at tofoten hoppet før jeg lærte dette på SH. Etter at jeg begynte med denne teknikken er problemet helt borte.

Link to comment
Share on other sites

Støtter siste taler.

Kroppen rett bak, lett trykk med hele kroppen, men ikke så mye at beina på tofoten står så mye i spenn at de hopper frem et hakk i rekylen, da må man dra rifle tilbake for hvert skudd.

Bruker selv ris-sokk(er), plastpose med ris oppi knyttes med lufta "sugd ut", inni to sokker inni hverandre. Trenger strengt tatt bare en, men føler jeg behov for å bytte sokker så har jeg ekstra par der...

Holder rundt sokken(e) og klemmer på den for å regulere høyden, støtter litt på venstre side av kolben om nødvendig. Har monopod på den ene så denne kan brukes oppå sokken for ekstra elevasjon av kolben om man skyter nedover eller må opp med forskjeftet av diverse årsaker, støtter også denne med tommelen om nødvendig.

Friksjonen og konsistensen i ris er tilnærmet perfekt for stabil regulering, mye bedre enn sand eller plastkuler etter min mening.

Dette er vel en smakssak og bør prøves ut, tar litt tid å finne perfekt størrelse også.

Min sokk er ca som to små tennisballer (ikke at det finnes små tennisballer men... you get the point...)

 

Merk at ved sokkebytte på bane anbefales det av hensyn til omgivelsene at man unnlater å benytte de erstattede sokkene som rispose-overtrekk da dette kan medføre vådeskudd og andre uønskede utbrudd og hendelser...

Link to comment
Share on other sites

Takk for gode tips! :) skal ta med meg en puff neste gang jeg tar turen inn på banen. Skjønner også nå at jeg har plassert meg feil bak børsa. Har bare skutt med reim før og da er det mest gunstig å legge seg litt på skrå i forhold til børsa. Får se om rekylopptaket og stabiliteten blir bedre om jeg plasserer meg "rett bak børsa".

 

Angående rekyldemper, vil det ikke smelle noe jævlig å slå ut til sidene? ;)

Link to comment
Share on other sites

Hehe, var det jeg trodde. Kommer heller til å investere i en hausken demper enn rekyldemper. Etter det jeg har forstått vil hauskendempere redusere rekylen betraktelig. Samtidig som det blir mer behagelig å skyte med tanke på lyd. Hørselen liker nok en lyddemper bedre enn en rekyldemper;)

Link to comment
Share on other sites

Lyddemper fjerner også rekyl ja. Eneste aberet med lyddemper er at de blir fort varme, noe som igjen gjør det problematisk å skyte (varmeflimmer rett forran kikkertsiktet). Til jakt er lyddemper suveren. Til ei børse som kun skal tas med på banen for å skytes mye og lenge med ville jeg heller hatt rekylbrems.

Link to comment
Share on other sites

Som noen av de siste her sier så er trikset å ligge med litt press på tofoten fremover. Jeg har sliti litt med å få god presoisjon om jeg bruker hånda under kolben bak i stedet for på forskjeftet. Ligger du og presser tofoten litt fremover og holder i fortre blir du veldig stabil. Skal du ha noe under kolben ville jeg valgt en beanbag.

Link to comment
Share on other sites

å få litt press på tofoten funker fint:)

 

rifla spretter ikke i det heletatt, og jeg skyter med en t3 lite i 308 med lyddemper. bruker en gammel genser som beanbag, rifla blir så stødig at man skyter hull i hull :D

 

et tips er å ikke holde i stokken forran, da ser du pulsen i kikkerten med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Ref:

 

Folka kan skyte det er det ingen tvil om, men bytt ut børsa med en model seven i kaliber 300 saum. La tofoten hvile på et seigt gummiert underlag og hold kun bak.... Hoppe sa..

 

Det jeg vil fram til er at å skyte med tofot fra et tungt våpen helst med moderat rekyl går stort sett greit, bare en ikke kanter våpen.

 

Personlig sliter jeg med tofot på jaktbørser fra alt over 6mm sjangeren (tenker her om en skal hente ut det som finnes av presisjon i våpenet/30-40mm grupper @100m skal en alltids greie med tofot) - sandsekker o.l. gjør en bedre jobb her etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Pass på hvilket underlag du skyter på.... Husk grepsfaktorene og du er der :D Så lenge du ikke skyter veldig grove kalibre trenger du ikke ligge rett på våpnet. Jeg bruker (rett bak) selv denne stillingen ettersom da kan jeg bruke den gjennomgående på alle våpensystemer. Dette er mest med tanke på 50 kal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dette er kun et spørsmål om teknikk. Å ligge rett bak våpnet er greit og den teknikken jeg personlig bruker, men dette er i hovedsak for våpen av grovere kaliber enn 30.06. Med våpen opp til denne størrelsen er det ingen problem å ligge skrått på våpnet. Pass på underlaget til tofoten og kolbens plassering i skulderen!! Når du skal skyte 50 kal er det en forutsettning å ligge rett på våpnet for å kunne ta opp rekylen på rett måte! Derfor er det å ligge rett bak våpnet noe som brukes blandt i forsvaret. Da har mann en stilling som kan benyttes på alle våpensystemene.

Link to comment
Share on other sites

Har justert & trykket & tenkt litt. Har det ingenting å si for vipp at føttene på tofoten skrår tilbake mot skytteren?

Tenkte at pipa ble kasta opp når børsa går bakover for de skrå føttene gjør at framdelen av børsa må over kneika...

Jeg har forsøkt å rigge meg til slik at føttene var rette eller pekte svakt framover, men vet ikke om det har noe for seg.

Vil munningsvippen løfte pipa raskere enn føttene av rekylen? Vil helst unngå å ha to forskjellige treffpunkt, med og uten tofot.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
da jeg skjøt hadde børsa lett for å kante/tilte kraftig på grunn av rekylen.

Jeg har en Tikka T3 Tac .308w. og det samme skjer med min, uansett støtte. Den Kanter/Tilter/vrirer seg kraftig mot venstre.

Har lyddemper men det samme skjer. Har ikke opplevd dette med andre rifler. Feks nm149.

Det jeg da lurer på, er det et spesielt problem/fenomen for Tikka?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da jeg valgte tofot valgte jeg en med gummiføtter. Selgeren anbefalte en med metal-"ski", mulig det funker best i terrenget, men jeg bruker oftere tofoten på bane enn i skogen. Har tofoten din rene metallføtter, banan? Metall mot betonggulv vil gjøre riggen mye mer spretten enn om det er gummi"sko" på føttene, de demper noe, og gir friksjon mot underlaget.

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Til de som evt sliter med at tofoten hopper rundt på underlaget etter hvert skudd:

 

Legg dere rett bak rifla. Rifla peker mot målet, og du ligger rett bak rifla. Ikke skrått til venstre eller høyre, rett bak.

Når dere er bak rifla, gi tofoten en anelse trykk fremover ved at du benytter føttene til å skyve kroppen litt frem.

Altså: Ikke dytt rifla fremover, skyv kroppen fremover slik at det blir litt trykk fremover på tofoten.

 

Slet veldig med at tofoten hoppet før jeg lærte dette på SH. Etter at jeg begynte med denne teknikken er problemet helt borte.

 

Er ikke tilfeldigvis i forsvaret du?

 

Dette var så godt som den eksakte forklaringa vi fikk på hvordan skyte med MG, som har tofot..

Link to comment
Share on other sites

tofot er ikke etter mitt syn noe serlig på en grovkalibret rifle, uten rekylbrems, eller demper :roll: . rekylen får ofte rifla til og hoppe i alle slaks mulige retinger etter hvordan den står på marka. om underlaget er hardt eller myk kan også gjøre store utslag på TREFPUNKT.. 8)

Link to comment
Share on other sites

Eg fekk eit tips då eg kjøpte tofot:

Legge seg først i grei skytestilling. Deretter løfte opp rifla slik at tofoten får "pendle fritt" og vatre seg av sjølv ved hjelp av tyngdekrafta.

Då skulle i alle fall Versa-Pod'en oppføre seg bra. Det har den og gjort på .223'n. Har ikkje fått testa den på .308'n endå.

Link to comment
Share on other sites

Jackrussel, det er fordi du ikke kan det!

Synes ikke du skal være så bastant i å påstå at ting ikke virker eller går an bare fordi du ikke kan det eller får det til, og attpåtil forleser feil teknikk :? . Ikke bare til deg, for det er en ting som er alt for utbredt her på Kammeret. Skal ikke nevne navn eller nick, men det er flere som bør tenke over hvor bastante de trenger å høres ut om ting de åpenbart ikke har pailing på. Vet du ikke noe, spør, les, vent - ikke ta en teori ut av luft og les den som sannheten - noen kan tro på det.

 

Faktum er at grove rifler fungerer utmerket fra tofot, om en bruker rett teknikk - som Vet|us beskriver.

Fredrik,

Til min kunnskap har han (Vet|us) ingen omfattende militær karriere, men det er nå den rette måten å gjøre det på og det blir ikke feil om de lærer det bort i forsvaret. Som alt anne tkrever det trening.

Det fungerer på alt ifra .22LR til .50BMG. Jeg har sett folk skyte med Harris tofot under lett Blas(t)er i .375H&H uten at rifla hoppet. og med .300WM er det nå veldig vanlig - på .338 bruker munningsbremsene å komme fram, men rekylopptaket må være det samme for å oppnå presisjon, for bremsen bremser ikke før det er for sent for den kula som er på vei.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jackrussel, det er fordi du ikke kan det!

Synes ikke du skal være så bastant i å påstå at ting ikke virker eller går an bare fordi du ikke kan det eller får det til, og attpåtil forleser feil teknikk :? .

 

når jeg skriver med STORE bokstaver at det er MITT syn på saken, forde jeg ikke får det til, så gjør jeg det kun i hensik med at jeg vet det finnes personer som deg her som ikke skriver innlegg om de ikke kan hakke ned på noen :mrgreen::mrgreen:

 

så jeg sier det en gang til DET ER MITT SYN PÅ SAKEN :wink: (jeg skyter mye og får det ikke til)

 

men så hyggelig for deg at du får det til og funke :)

Link to comment
Share on other sites

@woofer: Halvhøy tofot for sittende/knestående er glimrende for jaktbruk! Ofte er vegetasjonen for høy til at du kan ligge og skyte, og på posteringsjakt er det mest vanlig å sitte på en stubbe e.l, da funker halvhøy tofot supert. Tofot for liggende skyting fungererer best på baneskyting eller fra poster forberedt for liggende skyting, f.eks reveposter e.l. Jaktmessig er det dessuten mye raskere å sette seg ned på kne enn å legge seg helt ned.

Link to comment
Share on other sites

Jackrussel,

Skadefryd er fint så jeg kan jo fortelle deg at jeg langt fra alltid får det til... Men stadigvekk ser jeg folk få det til, høl i høl med .338 krever solid riktig liggestilling! Og av og til får jeg det til selv, men ikke godt nok til å prøve å fortelle noen hvordan det skal gjøres.

Jeg er ikke ute etter å rakke ned på noen, men jeg misliker at feil og direkte gale påstander (det som du påpeker er DIN MENING er her er rett og slett feil, derav mitt innlegg). Du har kommet til gal konklusjon, og det ville jeg også kommet til, om ikke jeg hadde fått instruksjon og veiledning, og lest og sett på video og gud vet ikke hva... og skutt og skutt..

 

Derfor skriver jeg innlegg av og til som er ment for å korrigere misforståelser og feil. Ting som jeg ikke forstår meg på skriver jeg ikke om.

Det er flust opp med informasjon om hvordan en skal skyte med tofot og håndtere rekyl fra solide rifler, som videoer og som beskrivelse, noe er linket til i denne tråden, videoene til Hidetraining på Youtube, er alle meget lærerike - det krever en grunnteknikk som ikke alle selvlærte jegere har, og uansett krever det trening, men nyttig er det uansett.

Nå blåste jeg meg litt ekstra opp fordi jeg var så inderlig lei av folk (andre enn deg) som fremstår som eksperter allverdens erfaring og fartstid, men med de mest tvilsomme anbefalinger, for så å f.eks. komme ut og lure på om man kan skyte med en Krag med løst løp, om så attpå til lure på om det er løst fordi det er gjenget "feil vei" :roll:

Det er flere enn dette eksemplet. Så sorry for at jeg fyrte meg for mye opp

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med 375 H&H og to fot, og det går jo ann. Har ihvertfall gjort det til nå. Klart den rifla sparker jo litt i fra, men det gjør den uten to fot og. Når jeg var i millitæret skjøt vi med div våpen kal i 12,7 mm(50 kal) med to fot, og det var også mulig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...