Jump to content

Hagle gis bort til førstegangsjeger!Er gitt bort


SuperHansen

Recommended Posts

Inspirert av den gode kammerånd,og nå sist Ole Netland har jeg ryddet i våpenskapet.

Hva dukket opp der?Jo det skal jeg si!

 

Ett stk Zabala Hermanos O/U hagle i kaliber 12-76.Denne ønsker seg sterkt en ny eier som vil gi den pleie,kjærlighet og den oppussing som trengs for at haglen skal føle seg fjong igjen.

 

Kort fortalt om børsa:Den ble gitt til meg som en slags bestikkelse for at jeg ikke skullle konfirmere meg.Jeg var 14 år på den tiden og alt jeg ønsket meg i hele verden var ei hagle,så den saken var grei og konfirmasjon ble høytidelig avblåst.

 

Når børsa kom i hus var stokken aaaaltfor lang for en liten pjokk,så fattern som en nevenyttig kar han er fløy i bua og hentet saga..Stokken ble kappet sånn ca der ja,og kolbekappa ble tilpasset med hunterkniv :lol:

 

Etter det så den såklart ikke bare lekker ut,men den traff jaggu det jeg sikta på...Og til slutt er det vel det som teller??

 

Hagla har en avtrekker,med løpsvelger på sikringsfløy.71 cm løp.Den er godkjent for stålhagl.Det er ejektor på hagla,men kun den ene virker nå så den ene tomhylsa må fjernes manuelt med lanken.Dette er sikkert ikke noe problem å finne ut av for en våpenkyndig.Det sitter også ett easyhit fiberoptisk siktekorn på løpet.

 

Her er det bare å stappe i patroner og dra i trekkern så smeller det.Men det beste vil jo være å renovere stokken,tilpasse eksisterende kolbekappe,eller sette på ei ny..

 

Så til saken.

 

-Ser for meg at denne børsa bør tilfalle en ung person som kanske ikke har de midler som behøves for å skaffe seg ett jaktvåpen nå.

-Er genuint innteresert i jakt.

-Alder 14-18(eller er det urimelig)??

 

Det jeg krever er såklart at man kan fremskaffe en godkjent våpensøknad enten på seg selv hvis man er gammel nok,eller på en foresatt.

 

Hvis noen som passer disse kriteriene har lyst på børsa,eller noen kjenner noen så hev dere på tråden.

 

Lurer dere på mere om børsa,så bare spør.

 

Kim

 

 

 

 

 

33m7hxl.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som tidligere sagt i denne tråden - dette var jaggu imponerende! :)Stående applaus fra meg!

 

Ser ut som ei flott hagle til en førstegangsjeger. Selv kjøpte jeg meg ei brukt hagle i sommer, så kan nok ikke melde meg inn som søker på denne børsa.

 

Kammerånden viser seg nok en gang inne på kammeret! :D

Link to comment
Share on other sites

:shock: Jeg eier ikke ord for giverglede det er på kammeret :mrgreen: Fantastisk bra!

 

Herr Netland har startet en flott, forhåpentligvis tradisjon

 

All honnør til Ole for initiativet, men jeg synes også det er på sin plass å hedre alle dem som har gitt bort våpen og andre saker på lignende måter tidligere her på kammeret :D

Link to comment
Share on other sites

se det ja , det er en som har en skikkelig start på sin tid på kammert ja.

 

i dagens velferd samfunn følte jeg det var rett å gi bort den rifla, kunne lagt den på finn og fått ett par små kroner for den, samt masse mas fra folk som helst vil ha penger for å mota den (idot pruting). Det å la nye unge jegere komme inn i denne jakt verden så tidlig som mulig (mens de enda er studenter og ikke har råd til egne våpen), så er det en bra måte å rekrutere de før de finner seg en annen hobby. Greit nok att de fleste verner om sine jaktområder, men vi må tenke på rekruteringen, overasket av og til hvor få der er i alderen 18-25 år som jakter, er det en gererasjon som er falt ut? den moderne tid som har kommet. Ved å rekrutere unge jegere nå så vil vi kunne bevare den norske kulturarven som jakt faktisk er.

Link to comment
Share on other sites

Hei, ber om å få lov til å være med i vurderinga her :)

Er 17- snart 18 år og bor i Asker.

 

Jeg har alltid vært fascinert av jakt så jeg tok jegerprøven i slutten av 2008. Har hittil fått låne en gammel hagle av onkel som viste seg og ikke tåle stål så veldig godt, så for ikke å ødelegge hagla hans, har det blitt få turer på banen og dermed dårlig skyting på de jaktturene jeg har vært på. Jeg fikk godkjent våpensøknad i går på hagle. Mink, gås, ender, skarv og ryper er vel det den kommer til å bli brukt mest til hvis jeg ser bort ifra trening.

 

Uansett er det et veldig bra insj, uansett hvem som får den :D

 

mvh Håkon

Link to comment
Share on other sites

.. overasket av og til hvor få der er i alderen 18-25 år som jakter, er det en gererasjon som er falt ut?

Hormoner Ole, hormoner. Gutter og jenter i den alderen har blikket vendt ned mot bygd og by, ikke opp mot skog og fjell.

Helt naturlig.

 

Forøvrig vil jeg henge med og rose trådstarter. :D

Link to comment
Share on other sites

Hei Kim!

 

Jeg slenger meg på tråden først og fremst for å si at det her varmer! Ett hjertens godt innlegg og ikke minst iniativ til unge som starter opp som ny jeger. Det er ikke veldig lett i starten å få seg utstyr og det som trengs til jakt. Jakt koster, men sabla så gøy. Så det her er ett kjempetiltak som jeg virkelig synes fortjener det beste!

 

Når det er sagt så vil jeg også legge inn ett lite innlegg ang en kandidat. Han heter så mye som Marius og er da min nevø. Han driver som aktiv skytter, og er litt sponset av besteforeldre og onkel som begge også er jegere. Det som er situasjonen nå er at den familien har "tatt til seg" ett ekstra barn til familien, noe som gir det litt mindre god økonomi. Marius som da er 14 år, blir 15 nå snart, liker godt å være ute i skog og mark og er aldri nei i han sin munn da vi skal ut, samme hvor kaldt , samme hvor vått, samme blide gutten siden han var liten. :)

 

Det eneste som mangler hos han er ei egen børse som han kan pusse og stelle med, og ikke minst alt av annet godt utstyr, men han har aldri vært kravstor og han blir med på jakta selv om han ikke har mulighet til å skyte selv. Han er nok over gjennomsnittet intressert i skog og mark akkurat som meg. Så da kan jeg jo prøve her jeg da, og se om jeg kan i det minste være med i vurderingen for han sin skyld. En ivrig fugl og harejeger kommer han vel til å bli uansett. :)

 

Takk nok engang for ett kjempetiltak! Det her fortjener virkelig oppmerksomhet! :)

Link to comment
Share on other sites

Det er jaggu flott å høre at kammerfolket setter pris på initiativet.Har også fått noen henvendelser på pm.

 

Vi snakker vel foreløpig om 5-6 frivillige til å ta over børsa,så det er i allefall større sjanse enn å vinne i lotto :lol:

 

Avgjørelsen faller som tidligere annonsert Fredag førstkommende.

 

Stay tuned!

Link to comment
Share on other sites

Det er jaggu flott å høre at kammerfolket setter pris på initiativet.Har også fått noen henvendelser på pm.

 

Vi snakker vel foreløpig om 5-6 frivillige til å ta over børsa,så det er i allefall større sjanse enn å vinne i lotto :lol:

 

Avgjørelsen faller som tidligere annonsert Fredag førstkommende.

 

Stay tuned!

 

Ja det her skulle bare mangle om man satte pris på. Det er virkelig å ta av seg hatten for den som gjør noe som det her. Det fortjener virkelig oppmerksomhet. Nok en gang, kjempe takk for ett bra initiativ, og ikke minst gavmildhet! :)

Link to comment
Share on other sites

Uten noe mere dilldall så sier vi gratulerer til Marius,nevøen til Delta-09!

Du er herved den nye eieren av ett godt brukt skytejern,som fortsatt har mange gode skudd igjen iHar fått inn 3-4 bra søknader,så det er litt vemodig at jeg kun har denne ene å gi bort(resten må far ha selv 8) )

 

Derfor spilles ballen herved videre.Er det noen som har ett brukandes jaktvåpen stående ubrukt,så tenk litt over tanken å donere dette til en fremtidig jeger.

 

Delta-09:SENDER DEG pm med kontaktinfo.Du informerer poden og setter igang med anskaffelse av godkjent søknad for poden..

 

Peace out!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det her er helt så man nesten ikke har ord.. Jeg synes det her er så stort og så mye gavmildhet. Jeg hadde aldri forventet noe sånn i det hele tatt, og det å gi bort ett skytevåpen, ja det er helt utrolig. Nå kommer det til å bli en som blir sttor i øya sine, som virkelig kommer til å sette pris på det han får. Bare det å si til han at han har fått ei hagle.

 

Ja dere som har barn selv, dere skjønner hva jeg mener.. helt i hundre kan man kalle han når han får greie på dette :) Jeg kommer med tilbakemelding og også litt bilder og sånn, hvis vi eventuelt ordner litt stokk og sånn.

 

Tusen takk til Kim som donerte denne! Helt utrolig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 years later...

Se der ja,det begynner å bli en stund siden :D

 

Mon tro hvordan det har gått med den unge lovende jeger?

Jeg ble lovet en aldri så liten oppdatering når hagla var blitt overrekt og tatt i bruk.Hørte aldri noe mere!

 

Det er jo ikke noe krise det,men det hadde såklart vært moro og høre hvordan ting artet seg.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...