Jump to content

NJFF og FG-godkjente oppbevaringsbokser fra Raufoss...


snikendeflodhest

Recommended Posts

  • 2 months later...

Er det noen som vet litt mer om de nye våpenskapene fra Raufoss ammunisjonsfabrikker som kommer nå i år?

 

Dette er små, smarte skap for å låse inn sluttstykker/forskjefter og man kan kjøpe de på njff.no. Jeg fant også en link direkte til produsenten: http://www.raufossnorway.com/ny/

 

De kunne spandert på seg litt større og tydeligere bilder og vært tydeligere på hva som følger med av innredning og hva det ev. koster som ekstrautstyr, men ellers har jeg litt sans for det å låse inn vitale deler i et mindre skap.

 

Er det noen som vet hvilke krav som da settes til oppbevaring av resten av våpenet når sluttstykke eller forskjefte er sikret slik? Kan jeg f.eks oppbevare de hos noen andre?

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt så kan du gjøre hva du vil med våpenet sålenge vital del er oppbevart iht forskriften.

Du kan henge børsa på utstilling i stuevinduet om du vil det.

Men jeg ville ikke anbefalt det, da forskriftsmessig oppbevaring ikke betyr tyveri-sikker, så å reklamere med våpen i hus er aldri noe sjakktrekk.

Link to comment
Share on other sites

Da løftes denne igjen. Produktet har dukket opp i nettbutikken til NJFF og jeg har bestilt den minste modellen. Medlemspris: 2490kr. Skulle visst komme rundt månedsskiftet.

 

Hadde gjerne sett at NJFF i dette spesielle tilfellet hadde gitt norske jegere et enda rimeligere alternativ, men de har sikkert gjort sitt beste. Det finnes skap på markedet som ligger i dette prissegmentet allerede, men nå vet ikke jeg helt hvordan denne medlemsbutikken skal ligge i forholdet kundetjeneste/inntjening. Om ikke annet så er det fint at det er norskprodusert.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. Lurer litt på hva som er meningen med denne medlemsbutikken. Er det lagt hovedvekt på egen inntjening eller er det et reelt forsøk på å gi oss medlemmer riktig gode fordeler? Ser også at de nå selger critr call fløyta til 249,-, som vel heller ikke er noe pangtilbud sammenligna med nettbutikker i Norge og Sverige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske sikker på at de skapene fra Raufoss er overpriset. Har laget/tegnet en del braketter i jobben, med knekte og sveiste plater, og føler meg ganske sikker på at NJFF og Raufoss har en pen fortjeneste. Ikke noe galt det altså, men i reklamen forut for lanseringen ble det jo lovet oss at skapene skulle være særdeles gunstig priset. Når prisdifferansen mellom vanlige våpenskap og disse miniatyrskapene er så liten så vil jeg bli veldig forbauset om dette skulle vise seg å bli en stor salgssuksess.

 

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Jeg jobber på Raufoss med Safehouse sikkerhetsskapene. Det er interessant for oss å lese innleggene i denne tråden!

 

Flere kommenterer prisen. Dette har også vært en hovedfokus for oss. Vår målsetting har vært å utvikle skap med et attraktivt design (dvs som skiller seg fra konvensjonelle safer/våpenskap), med høy kvalitet og finish, og med god funksjonalitet (skyvedør med kulelagre, veske- og innredningssystemer). Vi anbefaler derfor å se på skapene når de kommer til salgs i faghandelen i mai/juni. Prismessig ligger Safehouse på nivå med de aller rimeligste alternativene. Vi kan også nevne at utviklingskostnaden for Safehouse-skapene har vært ca 3 mill kr....

 

Forøvrig er Safehouse tenkt på som en familiesafe i tillegg til våpensikring. Dermed håper vi det er et godt alternativ for alle som bor i leilighet eller på hybel, eller ønsker et sikkerhetsskap for bred anvendelse i hjemmet.

 

Vi er forøvrig i ferd med å utvikle nye nettsider. Der vil vi legge ut mer informasjon og flere bilder. Hvis noen i mellomtiden har spørsmål eller ønsker info; vennligst ta kontakt.

 

Vennlig hilsen Kristoffer Dale

Link to comment
Share on other sites

Så med andre ord, så mener du at siden designen er så "attraktiv" så burde vi være villige til å betale noe som majoriteten her inne mener er en alt for høy pris? Når jeg kan dra på XXl å kjøpe meg et fullsize FG godkjent våpenskap til 2690 kroner, så mener du fortsatt prisen på dette produktet er rimelig? Her er det noe som ikke stemmer.

 

Nå bor jeg i en liten leilighet, så for meg hadde denne saken vært veldig nyttig da den er mye mer plasseringsvennlig en et våpenskap. Jeg kommer imidertid ikke til å vurdere den engang, da jeg ikke er villig til å betale den forespeilede prisen.

 

For meg spiller finish og funksjonalitet svært liten rolle så lenge boksen gjør det den skal, holde innholdet trygt. Det ideelle hadde vært slike håndvåpenbokser som selges i USA, med enten kodelås eller nøkkel. Lag en slik FG godkjent boks, da er vi inne på noe.

 

For ordens skyld, kan du liste prisene for de tre modellene som er tilgjengelig?

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Tetanus,

Safehouse sikkerhetsskapene er foreløpig til salgs i medlemsbutikken til NJFF. Du finner prisene i deres nettbutikk - se under kategori "Utstyr". Leveransene starter i månedsskiftet mars/april.

 

Leveransen inkluderer forøvrig et hurtigbrakettsystem samt spesialskruer for betong og trevegg. Dette gjør det enkelt å forankre skapene forskriftsmessig, samt ta dem med seg ved flytting etc.

 

Ut fra dine prioriteringer er det nok riktig å kjøpe et full size våpenskap. Våpenskap med basisutførelse, produsert i lavkostland, har en meget lav pris. Vi har også evaluert håndvåpenboksene man får kjøpt i USA, samt et antall små hotellsafer med kodelås. Sistnevnte koster jo fra ca kr 800. Disse har et (til dels vesentlig) lavere sikkerhetsnivå enn det som kreves for FG-godkjenning.

 

Vennlig hilsen Kristoffer Dale

Link to comment
Share on other sites

Da våpenskap kravet kom (i 2000?) så solgte forsvaret skap på en "god deal".

Denne prisen var så god at han som solgte våpenskap i området jeg bodde påsto han ikke fikk skap så billig inn til seg engang .....

 

Mener jeg betalte 2100 for et skap som i størrelse er som det duun/FK skapet som koster 5000,- idag.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan også nevne at utviklingskostnaden for Safehouse-skapene har vært ca 3 mill kr....

 

Nå er ikke jeg akkurat kjent for å være noe spesiellt gløgg innen økonomi, men jeg er heller ikke helt tilbakestående.

Hvordan klarer man å ha utviklingskostnader på 3 millioner kroner på et skap?

 

-Stålet er allerede oppfunnet, og kjøpes sikkert i plater (man trnger ikke engang valse de ut selv)

 

-Låsen er sikkert produsert i Asia (av de samme som produserer låsene til andre/ikke-godkjente skap)

 

-Det som koster da er å ha en fyr til å tegne og gjøre noen beregninger, lage en prototype eller 2, sende inn papirer og evt. et skap for godkjenning til FG. (jeg har vanskelig for å tro at godkjenningen til FG er noe mer enn at man betaler en sum for å få godkjent papirene/konstruksjonen på skapet)

 

Jeg er ganske flink på å finne lure løsninger på ting, så kanskje dere har en jobb til meg der oppe også? Jeg jobber helt sikkert mye billigere enn de som konstruerer sakene der i dag.

 

Jeg forstår jo at NOE kostnad er det med "utviklingen" (selv om det vel neppe er noen utvikling, i og med at det finnes skap fra før!), men 3 mill er litt i drøyeste laget.

Hadde dere satt ut den konstruksjonen på anbud, så hadde dere nok fått en lokal smed til å "utvikle" det skapet for en brøkdel av prisen.

 

Ikke rart det koster en del, når de som konstruerer og sveiser dette skal tjene så mye penger. :)

Link to comment
Share on other sites

[...]Hvordan klarer man å ha utviklingskostnader på 3 millioner kroner på et skap?

[...]

 

Ta en titt på kammerkniven. Det har tatt 2 år og 536 innlegg, og enda finnes kniven kun på papiret. Skal folk ha betalt, ting skal testes og godkjennes og ting skal gå sånn noenlunde fort så ryker 3 milioner ganske raskt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, er jo akkurat det jeg skriver. Folk skal ha for godt betalt!

Enkelte er så opptatt av å oppfinne kruttet på nytt, at det virker som om de har stått ganske nærme når det smeller. ;)

Det er vel neppe noe "nytt og revlusjonerende" med disse safehouse sakene, så derfor var jeg litt lattermild når jeg leser at det er "utviklingskostnader" på 3 mill.

 

Si at kammerkniven har kostet 1-200.000.- frem til nå da? Så har vi et tall å leke med.

Det er nok grei timelønn for de som har lekt seg med prosjektet.

Men nå har vel neppe dette produktet fra Raufoss vært like lenge på tegnebordet heller! ;)

Så jeg kan fortsatt ikke skjønne at det har kostet så mye i "utvikling"

Link to comment
Share on other sites

3 millioner kroner fra ide til ferdig produkt er lite penger om hele prosessen skjer her i Norge.

 

Og, hvis vi revereser prisen på dette produktet blir bildet litt mer nyansert. La oss si prisen er 3000,- for enkelhetsskyld.

 

3000 - moms = 2400

 

Påslag, fortjeneste faktor 1.5? pris = 1600,-

 

1600 kroner som dekker frakt, materialer, komponenter, produksjon, utvikling, markedsundersøkelser, reklame, testing, godkjenning, dokumentasjon etc...

 

Og... hvis de bare har mål av seg å dekke utviklingskostnaden på 3 mill må de selge 1875 skap før de i det hele tatt tjener noe som helst.

 

Jeg jobber til daglig med utvikling og må si at prisen her er helt fair.

 

At noen finnen den stygge kinaproduserte boksen fra Europris mer fornuftig, ja da er du ikke målgruppen for dette produktet.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes dette er et veldig intressant produkt, det er derfor jeg håper så veldig at prisen senkes, da jeg gjerne skulle hatt en jeg kunne flytta mellom hytta og huset til mor og far... Men blir nok for mye for min lommebok som skap nr. 2... Har allerede kjøpt et fra XXL som jeg synes hadde en mye hyggeligere pris. Men all respekt til et supert produkt, som jeg skulle hatt :wink:

Link to comment
Share on other sites

3mill i utviklingskost er alt for mye. Si du bruker 400k på prototyper, da har du igjen ca 2,6mil. For ingeniører vil dette si omtrent 2600timer, eller 1,5 årsverk. I min verden gir det ikke mening at det skal gå med så mye timer på et så enkelt produkt som et skap tross alt er.

 

Men som kunde driter jeg egentlig i kost for produsenten. Det som betyr noe er valutta for pengene, når en liten boks koster like mye som et våpenskap av god kvalitet burde valget være enkelt for de fleste. Jeg har studert og bodd på hybel, spør man huseier fint og forklarer problemet så tror jeg de fleste vil kunne klare å plassere et vanlig våpenskap. (Men med den prisen de legger opp til er jo ikke studenter i målgruppen i utgangspunktet heller)

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Hvis dere synes utviklingskostnaden har vært høy, tror vi dere blir positivt overrasket når dere ser Safehouse i butikken. Med fokus på kvalitet, godt design, lav vekt, hurtigfestesystem for enkel montasje og fleksibel innredning har det vært vårt mål å tilby en ny og enkel løsning for å oppfylle våpenforskiften, som i tillegg er velegnet som familiesafe. Fordi standard våpenskap produsert i lavkostland er meget rimelige, har det dog vært vanskelig å komme vesentlig lavere i pris.

 

Mvh Kristoffer Dale, Raufoss

Link to comment
Share on other sites

Produktet er nok veldig bra. Men lite skap til samme pris som stort skap. Det gjør iallefall at jeg tror jeg ville vurdert det store skapet til samme pris.

Men for noen som liker design, å hvor plass er en faktor er det nok en bra sak :)

 

 

Kan jeg spørre, blir dette produsert i norge, eller kommer det fra et lavkost land som mange av de andre våpen skapene?

Link to comment
Share on other sites

Ser positivt på ett alternativ til vanlig våpenskap, lett å skjule. Monter i kleskap,eller lignende, legg resten av våpen(et) på en/flere utilgjenglige plasser. Loven er fulgt, og du kan ha god samvittighet.

 

Det er ikke alle som har plass til ett stort våpenskap eller ønsker at det skal vises for alle....

 

Prismessig er det noe dyrt i forhold til store ''billigskap'' , men vi bruker noen kroner på hobbyen våres i løpet av året. Har innsett at det lønner seg å kjøpe kvalitet med en gang, dyrt å finne opp kruttet på nytt...

 

Jeg vil sett på våpenskap og kjøpt det jeg syntes var i den kvalitet som jeg liker, uten å tenkt for mye på pris.

Det er ikke alltid det lønner seg med det billigste, kjøp den løsningen og kvaliteten som man føler for.

 

Har selv stort våpenskap, kjøpt gjennom jeger og fisk. Har ikke plass til langvåpen låser bare inn vitale deler av de.

Link to comment
Share on other sites

Vi kan også nevne at utviklingskostnaden for Safehouse-skapene har vært ca 3 mill kr....

Nå er ikke jeg akkurat kjent for å være noe spesiellt gløgg innen økonomi, men jeg er heller ikke helt tilbakestående.
:mrgreen: Moa-ha-ha-ha :mrgreen:

Dette er jo et spesialprodukt med heldige/lure salgskanaler, ikke et "billig våpenskap" som NJFF så elskverdig tilbyr sine medlemmer.

Har NJFF bedt Raufoss om å utvikle dette produktet spesifikt som lite & billig våpenskap, eller har NJFF blitt shanghaiet underveis i prosessen?

Tipper og håper det siste, for innredningen, salgskanalen og spinoffproduktene osv høres mer ut som en godt utviklet salgsstrategi enn "etablering av

ny medlemsfordel" som NJFF skriver på sine sider om Raufoss-samarbeidet.

I motsatt fall burde NJFF ha sett at "utviklingen" gikk litt over styr, med et par mill :wink:

Når det gjelder påslag tror jeg ikke nevnte 1,5 holder. NJFF har vel et påslag for salget de også... for alt jeg vet er NJFF blitt mindre ideell i det siste.

Produktet passer sikkert supert for dem som ikke kan avse et gulvareal på 0,5kvadrat, men et produkt til massene blir det ikke med denne prisen.

Dertil passende produktserie for skyttere drar jo opp, men om det er brukt store beløp på utviklingen av disse produktene også blir det ikke niceprice.

Link to comment
Share on other sites

Er jo ikke akkurat rart at norske arbeidsplasser går til helvete når man har slike gjerrig knarker i samfunnet.

 

Enda godt at vi har noen som tar på seg spanderbuksene og bestiller slike produkter, hvordan skal det ellers gå med norsk industri.

 

Det er nå en gang slik at markedskreftene bestemmer prisen. Så lenge det finnes betalingsvilje, så kjøper folk produktet. Får Raufoss solgt dette produktet til den prisen de forlanger, så er jo det kjempebra for dem. Får de imidlertid ikke solgt det til den prisen, og må senke prisen, kjempebra for meg.

 

-T

Link to comment
Share on other sites

Nå skal det sies at da jeg lette etter et lite skap, type håndvåpen/sluttstykke for å ha i en liten leilighet, var det billigste godkjente jeg fant på ca 4500,-. For å være små skap er disse altså ikke så gærent priset.

 

Jeg ser ikke bort fra at lillesøster, som ikke vil ha et stort stygt skap i stua for å oppbevare 1 rifle i, vil synes at det minste Raufoss-skapet er midt i blinken.

Link to comment
Share on other sites

Med bakgrunn i den informasjonen representanten fra fabrikken har gitt så langt i denne tråden, virker det som om de aktuelle produktene er ment for et "smalt" marked, jf. vektlegging av design, kulelagre, veskeinnredning....

 

Dette er et valg produsenten har tatt, og som er meg revnende likegyldig, da jeg ikke har eierinteresser i selskapet, og det er en mengde andre skap å få tak i. Samtidig er det fint at de som ønsker å kjøpe et slikt (etter mitt syn noe "spesielt") produkt får mulighet til det.

 

Det som er betenkelig er at NJFF når de først skal promotere et FG-skap velger et så pass spesielt produkt til relativt høy pris, i stedet for å tilrettelegge for at folk kan skaffe seg "mest mulig skap til minst mulig penge", hvor det er sikkerhetsfunksjon som står i sentrum snarere enn design, kulelagre, vesker, o.l.

 

Personlig har jeg et Dun SGS17 som dekker behovet.

Link to comment
Share on other sites

Syns det virker som et spennede produkt, og ikke minst, det er produsert i Norge!

Helt idèell for hytter og små leiligheter.

 

Prisen er jo ikke noe å klage over. Gitt vekk.. de skal jo ha noe fortjeneste.

..det er jo også faktisk inkludert frakt.

 

 

Kommer sikkert til å kjøpe meg ett med tiden, til oppbevaring av ammo, jaktradio, lyddemper, minnekort, og myntsamlingen.

Har et stort drog av et skap stående boltet fast på loftet, men det er smekkfullt av nevnte dikkedarier + våpengarderoben min.

 

Så et slik skap kan løse det problemet, slik at våpenskapet kun trenger å inneholde våpen :D

 

 

Ser bra ut!

Link to comment
Share on other sites

Det som er betenkelig er at NJFF når de først skal promotere et FG-skap velger et så pass spesielt produkt til relativt høy pris, i stedet for å tilrettelegge for at folk kan skaffe seg "mest mulig skap til minst mulig penge"

 

 

...det ligger i den norske folkesjela, enten skal det være på tilbud, eller så skal det være gratis... ellers vil vi ikke ha det...

Jeg syns at prisen er helt grei, mitt store tunge våpenskap kostet over det dobbelte da jeg kjøpte det for to månedslønner under lærlingetiden i statlig sektor.

Link to comment
Share on other sites

[...]Det som er betenkelig er at NJFF når de først skal promotere et FG-skap velger et så pass spesielt produkt til relativt høy pris, i stedet for å tilrettelegge for at folk kan skaffe seg "mest mulig skap til minst mulig penge", hvor det er sikkerhetsfunksjon som står i sentrum snarere enn design, kulelagre, vesker, o.l[...]

 

Markedet er jo fullt av billige kina-skap. Det som derimot omtrent ikke finnes er små skap. Jeg vil tro de aller fleste våpeneiende NJFF-medlemmer har ett (1) våpen, og en rimelig stor andel av de bor nok på overaskende små leiligheter i en av våre større byer, da trenger de ikke standardrådet fra kammeret.no "kjøp det største skapet du finner, for det er snart overfullt uansett". De trenger ett lite og praktisk skap, gjerne av god kvalitet og som ikke ser ut som det er sveiset sammen av deler du fant under fjøset...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg er overlykklig over at der nå har kommet ett godkjent skap i små størrelser, men samtidig er jeg skuffet over at der ikke er kodelås på det. Slik jeg ser det er kodelås med nøkkel overstyringsmulighet, den eneste saliggjørende løsningen for meg (nøkkelen i bankboksa, og koden i hodet). Å presentere ett såpass highend skap, uten denne muligheten, forekommer meg lite gjennomtenkt.

 

Jeg har lenge savnet ett lite skap der jeg kan lagre håndvåpenene, begynner å bli litt trang i mitt Norsk produserte :wink: Duun SGS17, med alt "stasjet" som gjerne skal inn der.

 

Uansett blir dette en fin sak for å kunne ta en "valen" fra soverommet, så kan jeg også bli litt amerikansk, og si godnatt til herrene Smith&Wesson og Colt hver kveld. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Mitt skap, et Duun SGS17 mangler dessverre både kulehode og rettetast, eh..ummm, kulelager. Ellers mangler det speil med lys i på innsiden av døra, sånn at jeg ikke får kjemmet håret skikkelig før jeg skal ut i skogen, eller sjekket at utstyret sitter der slik det skal... :shock:

 

Men sånn er det visst når man har et skap som etter sigende ser ut som om det er sveiset sammen av deler en eller annen har funnet under fjøset....jf uttalelse tidligere i denne tråden.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til dere der ute som har gått i fella, og kjøpt Våpenskap UTEN kulelagre!

Hvor lang er levetiden på disse, og er det noe man kan gjøre med vedlikeholdet, for å unngå total havari på hengslene?

 

Mvh. Joda

Mine to skap har nå fungert greit i ørten år. kjøpte vel det første 1996

Link to comment
Share on other sites

Skytterlagets skap er 15 år gamle, åpnes daglig.

Ikke noe problem med mangel på kulelegre.

Forresten, jeg har en 25 år gammel bil stående på utsiden her, den har ikke kulelagre på dørene å førerdøren åpnes ofte, hver dag. Så jeg tror kulelagre er noe man trenger på hjul som går fort rundt. ellers funker "glidelagre" godt nok på dører, osv.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Til dere der ute som har gått i fella, og kjøpt Våpenskap UTEN kulelagre!

 

De fleste av oss har nok gått i den "fella". Men si meg, hva slags våpenskap er det du har egentlig, som har kulelager i døra? :?

Mitt første skap kjøpte jeg i 1991, og der hang døra like godt på når jeg solgte det i fjor.

Kanskje jeg bør revurdere Seifuva skapene, og heller kjøpe noe med kulelager i døra? :roll:

Please enlighten me!

Link to comment
Share on other sites

Heisann,

Safehouse-skapene våre har skyvedør, og kulelagre benyttes for å få presis og lett føring av døren. For vanlige våpenskap med hengslet dør er det nok like bra med en dråpe olje i hengslene av og til :)

 

Vingemutteren; en kodelåsversjon av Safehouse er under planlegging og vil sannsynligvis bli innført i 2011.

 

Mvh Kristoffer Dale

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...