Jump to content

NJFF og FG-godkjente oppbevaringsbokser fra Raufoss...


snikendeflodhest

Recommended Posts

Legger merke til at mange klager på prisen, greit nok. Jeg er også enig i de som mener NJFF har gått på en smell her. Om de virkelig har tatt initativ til å få utviklet et rimelig skap for sine medlemmer har de bommet her. Siden jeg selv er Sunnmøring velger jeg som regel det rimeligste alternativet om man har to fysisk tilsvarende produkter. Så da blir spørsmålet enkelt. Vis meg alternative skap til samme pris? Det skal være lite men samtidig ha plass til ett forskjefte (hagle) og to sluttstykker .223 og .308.

 

Alternativ 1:

-----------------------------

http://safesenteret.no/

Pris kr: 2.650.- inkl. mva fritt levert hele landet !! (Gjelder kun modell SC 35/20)

 

En unik mulighet til enkelt og rimelig innfri kravet i den nye våpenloven. Våpenskapet er spesiellt beregnet for de som ikke ønsker eller ikke har plass til et stort tradisjonellt våpenskap. Med vitale deler som sluttstykker eller forskjefte innlåst har du allikevel innfridd forskriften og har alt i forskriftsmessig orden.

Høyde 35 cm, bredde 54 cm og dybde 20 cm. Volum 40 liter, vekt 40 kg. Innkludert i leveransen braco system for organisering av forsjefter og sluttstykkker, dirketestet høysikkerhets nøkkellås, 2 dørkassetter, teppelagt bunn, forankringsbolter og plugger. Skapet er forborrett for alternativ fastbolting mot vegg eller gulv. Det må påregne noe ventetid/leveringstid da etterspørseln for tiden er meget stor.

-------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Spitfire:

1. Kan du forklare litt nærmere ang dette som er beskrevet for 20L versjonen "Horisontalt på vegg (5 alternative posisjoner)".

2. Ut fra illustrasjonsfoto (sett på http://www.raufossnorway.com/ny/) av 14L versjonen ser det ut til at skap må henges minst 25cm over gulvnivå om man skal kunne åpne skapet (som kun kan henges vertikalt), er det riktig?

Link to comment
Share on other sites

Hei Oskar,

Safehouse 20L monteres på vegg slik at skyvedøren åpner i horisontal retning, på en av følgende måter:

- Langsetter vegg, med døren vendt opp, dør åpnes til høyre eller venstre

- Kortenden boltes til vegg, døren vendt opp

- Flatt på vegg med døren i front, åpnes til høyre eller venstre

Det er lettere å vise dette på bilder (kommer på nettsiden) enn forklare med ord! Den medfølgende forankringsbraketten benyttes for alle montasjealternativene.

 

Safehouse 14L må ganske riktig monteres en viss avstand (30cm) over hindring, da døren åpner nedover. De fleste vil nok montere den i "overskap-høyde" .Døren er forøvrig utbalansert, slik at den er lett å bevege selv om den veier 4-5 kg.

 

Det er interessant for oss å følge diskusjonen vedrørende pris. Etter vår mening er ikke Safehouse høyt priset - det er "økonomivåpenskapene" fra lavkostland som er meget billige.

 

Vennlig hilsen Kristoffer Dale

Link to comment
Share on other sites

Det er interessant for oss å følge diskusjonen vedrørende pris. Etter vår mening er ikke Safehouse høyt priset - det er "økonomivåpenskapene" fra lavkostland som er meget billige.

 

Du har et viktig poeng der. "Billigskapene" er billige. Men det fører til at noen som vurderer et stort skap til "litt under 3000" kontra et 1/4 så stort skap til samme pris, vil kansje tenke at det lille skaået er forholdsvis dyrt.

I praksis kan det være like arbeidskrevende å lage det lille skapet, materialkostnadene blir kansje noe lavere på et lite skap (mindre stål) men låsen koster sikekrt det samme osv. Men er det lille skapet laget i Norge (hvor industriarbeideren skal tjene nesten like mye som en akademiker med 4-5 års høgere utdanning) så blir det dyrere timespris og det går i bestefall opp med mindre materialkostnader.

 

Desverre vil Norsk industri på sikt tape på det at vi sannsynligvis har de høyeste industriarbeiderlønningene i verden. For industri kan flyttes....

 

Eksempel på det er fisk fra barentshavet blir frakta til europa eller land enda lengre vekk for å bli foredlet til "findus fiskepinner" og "kapteinens torsk" som fraktes tilbake til Norge....

Link to comment
Share on other sites

Ser som mange andre at prisen på skapet blir mye diskutert her, og jeg kan forstå at prisen blir satt som den er satt.

 

Det som vel egentlig plager meg mest, er nemlig det er NJFF reklamer med at dette skal være et "billigskap", og at det skal få meg til å bli medlem. Jeg hadde ønsket er lignende skap, men da uten all fancy finish, jevnt tungdepunkt og flottesveising til en lavere pris. Slik at det virkelig hadde blitt et billigskap. Som student er prisen mye viktigere enn utsene. Trenger ikke å ha et skap som skal henge over peisen.

 

Så faktisk all ære til Raufoss som har lagt et flott skap, som jeg gjerne kjøper når jeg blir eldre og kommende kone maser om at våpenskapet er for stygt.

Men at NJFF nærmest påstår at dette er norges billigste skap, blir jeg oppgitt. Kunne de ikke bare fått godkjent en liten skoboks men en flott lås, så hadde ikke jeg brydd meg om hvordan den ser ut eller om døren knirker når jeg åpner den.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Drar opp igjen denne - noen som har tatt et SafeHouse i bruk og kan si noe om kvalitet/brukervennlighet ?

 

Er spesielt int. i om noen har erfaring med å flytte safen mellom hus/bil/båt/hytte - er dette enkelt eller er det lange bolter og drill som gjelder ?

Link to comment
Share on other sites

Hos meg er det ihvertfall lange bolter og drill som er tatt i bruk.

Holdt pinadø på å bore meg ut i oppgangen :mrgreen:

Skapet funker som bare fy det, men det er ikke plass til mye.

Og den lille hylletingen som følger med er tydeligvis ikke konstruert med tanke på idioter som meg :oops: For den får jeg ikke på plass...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 5 months later...

Hei, har nettopp lagt inn en bestilling på den minste varianten på tilbud hos villmarksbutikken.

Setter virkelig pris på at produsenten har tatt seg tid til å besvare spørsmål og være åpen om produksjonsprosessen her på forumet.

 

Lykke til videre med salget.

 

Mvh

Stian

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jeg har sett meg ut dette skapet av akkurat de grunnene raufoss bruker i markedsføringen sin, et pent, litt mindre skap for å oppbevare to-tre håndvåpen i leiligheten.

Jeg antar at jeg havner midt i målgruppa, en som gjerne bruker samme penger på dette som på et stort skap.

Bestiller/kjøper skapet en gang under neste måned, kan komme tilbake med førsteinntrykk :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Safehouse ble løsningen for meg iallefall. Har hatt et fullsize våpenskap i et kott hjemme hos foreldrene mine. Men i leiligheten jeg har kjøpt var det derimot vanskelig (les:umulig) å finne en vettug plass til et stort skap.

 

Så i dag kjøpte jeg den minste varianten av Raufoss Safehouse på 14 liter for 2290,- på Felleskjøpet. Det var lett som bare juling å skru det opp når jeg endelig fant stenderen jeg var på jakt etter bak gipsplatene, og det tar seg bra ut (joda, det henger inne i et klesskap, men JEG vet at det ser bra ut der bak alle skjortene mine og det er alt som betyr noe).

 

Veldig fornøyd! Hadde kjøpt det igjen :D

 

safehouse1.jpg

 

safehouse2.jpg

Link to comment
Share on other sites

Håper da virkelig at skapet er godkjent med den innfestningen, for det er den festemetoden som er beskrevet i bruksanvisningen.

 

6 stk nokså grove skruer medfølger, disse brukes til å skru monteringsbraketten inn i stender eller betongvegg.

 

Det er derimot selvsagt spesifisert i bruksanvisningen at festing i byggplater (spon/gips/mdf) ikke er OK.

 

Jeg tror jeg skulle holdt på en stund for å klare å få ned skapet selv med grove verktøy og en del støy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...