Jump to content

Ny Blaser R8


Skeptisk

Recommended Posts

har ikke skutt med den men har "tafset" en del på den men som jeg sa til selgeren jeg ville valgt R93'n igjen uten tvil betaler ikke 10-15tusen mere for løst magasin og at det blir 4skudds magasin.

Men ei fantastisk deilig rifle men synd den ikke kan bruke 93 løp da ville d verdt mere aktuelt.

 

Konklusjonen min: Utrolig fantastisk rifle med forbedret avtrekk, bedre stokk og bedre balanse. men ikke verdt 35000,- (den jeg har sett)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 103
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
Les siste utgave av Jakt. Jørund Lien har testet R8.

Ikke noe å trakte etter :wink:

 

Måtte fine fram bladet og lese testen. Hvordan kom du fram til den konklusjonen?? artikkelen konkluderte ikke med noe :wink:

Jakt og fiske har og en artikkel. Synes begge artikklene skriver positivt om R8 jeg.

Skulle det være noe jeg ikke liker så er det at våpnet har blitt tyngre en R93...

Link to comment
Share on other sites

Jeg la inn en :wink: etterpå, da.

 

Men det er et par ting som har fått meg til å undre. I Jørund Liens test, skriver han først og fremst at han ikke vil karaktersette R8 fordi han ikke hadde hatt tid nok til å teste den godt nok. Men samtidig antyder han noe der han undrende spør hvorfor Blaser lanserer denne nye modellen nå? Samtidig fastslår han at de mest åpenbare endringene er forsterket sluttstykke.

 

Ved en tilfeldighet overhørte jeg en børsemaker i en telefonsamtale med en som hadde spørsmål om en Blaser R93, der børsemakeren svarte "nei, dessverre". Etterpå sa børsemakeren at han ikke påtar seg oppdrag med R93 fordi han mener mekanismen er svak og usikker.

Han hevdet også at det var skjedd flere ulykker med R93. Personlig skulle jeg anta at hvis det var tilfellet, ville vi vel ha hørt om det? Blaser R93 er, etter hva jeg er blitt fortalt, den mestselgende riflen i Europa siden den ble lansert. Hvis den hadde vært livsfarlig, ville i det minste salget her i Norge ha vært stanset. Håper jeg.

 

Jeg har ikke fnugg av peiling på disse mekanismene, ikke har jeg fagkunnskaper om slike greier heller. Men jeg stusser litt når to fagpersoner, som skal ha slik fagkunnskap, sier det de sier. Som ikke det var nok, blir jeg fortalt at fagpressefolk som har stilt spørsmål til produsenten om akkurat dette skal ha blitt møtt med noe de selv angivelig har opplevd som en underliggende advarsel om ikke å skrive noe som kan antyde noe ufordelaktig om mekanismen.

 

Jeg understreker at jeg ikke har ett sabla motiv for å lage kvalme for Blaser. Ikke ett eneste.

Link to comment
Share on other sites

Det er solgt langt over 100 000 Blaser R93 rifler.

 

Det er ganske mange. Noen har klart å sprenge i stykker en R93, akkurat som med remington 700, Sauer 200STR, Mauser M98 og sikkert alle andre rifler som er produsert i nogenlunde antall.

 

Så noen åpenbar sikkerhetsbrist har de nok ikke. Jeg har personlig hørt (av en annerkjent børsemaker) at R93 skal være 1,5 ganger så "sterk" som en M98. Hva man skal legge i det aner ikke jeg. Likevel konkluderer jeg glatt med at R93 ikke er mer usikker enn andre mekanismer.

Link to comment
Share on other sites

:D nå har jeg kjøpt en blaser r8 luxus. med 6,5 pipe. å har bestilt 9,3 pipe. kjøpte den på jakt å friluft.

prisen ble 36 000. med en pipe. det eneste jeg syns er dumt er at pipene fra r93 ikke passer. men blaser vet jo hvordan di skal tjene penger. ikke noe galt i det. bare litt ergelig :roll: man kjøper det man har lyst på. min erfaring. stokken var nydelig. å jeg er fornøyd så langt. gleder meg til prøveskyting. kikkerten blir en 3-12 s&b med lys å komp. å ein s&b 1-4*25 med lys på 9,3 pipa.

 

dette blir spennede.

 

må høre om safari pipe (tykk) (feit) pipe går rett i. for blir afrika tur på bøffel neste år.

 

Jeg syns blaser r8 er et kjempe våpen. rett å slett genialt. men smaken er som baken , delt i to. kan komme tilbake med bilder om det er noen som vil se.

 

har også ein kombi i blaser bbf 97 luxus. kanon bra børse!!!!

Link to comment
Share on other sites

Har dette temaet vært skikkelig beskrevet i fagpressen/våpenblader etc.?

Jakt og Fiske hadde for noen år siden en reportage om en nordmann som ble skikkelig kvestet i ansiktet av sluttstykket. Han skaut med hjemmeladete patroner. Såvidt jeg husker ble både patroner og rifle innsedt til først politiet i Norge og så til fabrikken i Tyskland for sjekk. Husker ikke hva som ble resultatet av undersøkelsene. Gjør du et google søk vil du finne en del stoff om Blaseren er trygg eller sikker for å si det sånn. Også her på Kammeret har det vært en høylidt diskusjon om Blaseren er farlig eller en sikker rifle.

Link to comment
Share on other sites

Samtidig fastslår han at de mest åpenbare endringene er forsterket sluttstykke.

 

...som er litt rart ja. Det paradoksale er jo at Blaser har, på R8, forterket og forbedret de tingene på R93, som de hardnakket har nektet på at overhode har vært noe problem, eller svakhet! 8):mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Er da ingen problem å disktere våpentekniske spørsmål her inne. Sågar med et glimt i øyet. Slik som jeg tolket Busters innlegg.

Men man trenger ikke dra frem "tissefanten" å urinere for hvert ord man skriver.

 

Googler man på Blaser så dukker det faktiske hendelser som beskrives som ulykker. Selvom Blaser ikke skriker høyt om dette.

Link to comment
Share on other sites

Min opplevelse av dette var at det i en periode var umulig for oss som skyter Blaser å diskutere ting med blaseren, fordi enkelte gikk på vendetta og insisterte på å ødelegge trådene. Det ble derfor skjerpet inn at man skulle være on topic. Altså, om noen vil diskutere magasinløsningen på Blaser skal man kunne gjøre det uten at det ble kom en haug med useriøse saker, fra de samme personene, i alle slike tråder...

Det må være lov å diskutere ulykker med våpen, enten det skjer med Blaser, Schultz og Larssen, Sauer, Remington eller hva det nå måtte være. Er jo bare å lage en tråd om det. Må også være lov å like eller mislike et våpenmerke, en patron eller hva det nå må være.

 

Tilbake til R8. Jeg tafset på den i Intersport i Bogstadveien forleden. Likte den godt! Eneste aberet er at den er en del tyngre, og det liker jeg ikke så godt på ei jaktrifle.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye tyngre er den egentlig? Jeg blåser i hva som står på Blaser.de, det er i beste fall villedende. Det er jo en av hovedgrunnene til at jeg har R93, lav vekt kombinert med markedets eneste fungerende løpsskiftesystem (ok, sammen med Mauser og kanske Merkel da :) ) Blir ikke noe bytte på meg om den veier noe vesentlig mer enn 93`en. Ikke liker jeg magasiner som kan tas av heller for så vidt, men det er jo besnærende å kunne slippe å lade om på jaktfeltskyting da, 93`ens 3 skuddsmagasin er litt snaut til jaktfelt/elgbane.

 

Tron

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Var og kjøpte R8 standard i 9,3x62 i går..har fått skutt litt og liker rifla meget godt!

Har ikke montert kikkert enda men synes det var veldig gode åpen sikter på r8.

det stod mellom R93 proffesjonal og R8 std til meg.Vi veide begge børsene og r8 i 9,3x62 var 1,6hg tyngere enn r93 proff i 6,5

Link to comment
Share on other sites

Påstanden om at Blaser har "forsterket og forbedret" tingene som de har blitt utsatt for bakvaskingskampanje på, har jeg ikke sett noen bevis for. Blaser nevner det ikke, og det gjør ikke noen seriøse våpenskribenter eller nøytrale eksperter, kun de som har hatt TEORIER om Blaser R93s sikkerhet kommer med den påstanden. Ved å kikke på designet til R8 og R93 på Blasers hjemmesider kan jeg ikke se noen vesentlig endring som skulle ha noe å si for sikkerheten...

 

Tilfellet Blaser er et case på dårlig PR. Blaser introduserte en vellykket rett-trekker som tok store markedsandeler og som plutselig ble utsatt for bakvasking og propaganda, både fra noe hissige internett-aktører og fra konkurrenter. Bevisene for kritikernes hårreisende påstander er ikke-eksisterende, til tross for over 15 år med mulighet til å teste disse... (seiøst, greier du ikke bevise en teori i løpet av 15 år bør du holde kjeft og skjerpe deg!)

 

Det er kun to ting jeg har lært om Blaser de siste årene. 1 - motstanderne av Blaser er paranoide konspirasjonsteoretikere og 2 - Blaser er veldig flinke til å tjene penger på produktene sine.

 

Det fine med R8, bortsett fra den håpløse magasinløsningen, er at de endelig leverer 6,5-284 med 65cm løp.

Link to comment
Share on other sites

hva er det som er så håpløst med magasin løsningen på r8 om jeg får spørre?? er det att den plutselig rommer 5skudd? at det bare er blaser??

å foresten blaser skriver på sin hjemme side at de har forsterket sluttstykket og faren for at det kan komme såpass i retur at festene ryker det er bare å lese hjemme sidene til de det, de har desuten forbedret sluttstykkehodet så kan ikke forstå hvorfor du mener at det er et håpløst gevær????

Link to comment
Share on other sites

@amatør: Nå er jo du en av de med ville teorier om R93... hvorfor ikke fortsette med R8? Hvis du begynner å konstruere teorier om R8 og dens manglende sikkerhet kan du jo fortsette med å spre de teoriene i 17 år slik du og andre har gjort med R93... Bevis for teoriene trenger du tydeligvis ikke, da er det bedre å komme med morsomme teorier og spre propagandaen ved alle anledninger.... men vent, det var jo akkurat det du gjorde nå. :roll:

 

R8 har blir endret i forhold til R93 slik at man skal slippe å få det irriterendet "klikket" som man får på R93 dersom man ikke setter bolten helt frem. Dette har ingenting med sikkerhetsforbedring å gjøre, kun å få bort en irriterende egenskap som R93 har. Blaser kaller ikke dette en "forsterkning" eller "forbedring" fordi det dreier seg om en detalj som ikke har noe å si for funksjon, kun brukeropplevelsen.

Link to comment
Share on other sites

hva er det som er så håpløst med magasin løsningen på r8 om jeg får spørre??

Håpølst og håpløst, fru Blom. Jeg bare gjetter: at avtrekket er montert på magasinet, og dermed dyrt og katastrofalt å miste, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

hva er det som er så håpløst med magasin løsningen på r8 om jeg får spørre??

Håpølst og håpløst, fru Blom. Jeg bare gjetter: at avtrekket er montert på magasinet, og dermed dyrt og katastrofalt å miste, kanskje?

 

 

men det er ikke noe problem om du låser magasinet da er det idiot sikkert kan jo mate magasinet ovenfra uten og ta det ut så ser ikke helt den :?

Eller er det at riflen blir betraktelig kortere pga at avtrekket er montert i magasinet og dermed slipper 10 cm lengre??

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

joda.Kjøpte R8 standard i 9,3x62!! Er meget godt fornøyd,lett og hendig våpen og god mekanisme..ville ikke sette på en stor tung kikkert pga jeg liker dn smidige lette børsa så jeg kjøpte en leupold 3-9x40 og lave ringer så passet dette bra! liker hurtig montasjen godt på denne

Link to comment
Share on other sites

@amatør: Nå er jo du en av de med ville teorier om R93... hvorfor ikke fortsette med R8? Hvis du begynner å konstruere teorier om R8 og dens manglende sikkerhet kan du jo fortsette med å spre de teoriene i 17 år slik du og andre har gjort med R93... Bevis for teoriene trenger du tydeligvis ikke, da er det bedre å komme med morsomme teorier og spre propagandaen ved alle anledninger.... men vent, det var jo akkurat det du gjorde nå. :roll: .
Det virker for meg at det faktisk er du som har visse problemer angående ditt eget forhold til R93en - og ikke "amatør"- men du ser det tydligvis ikke selv :(

Som R93 eier har jeg ingen problemer med å innrømme at Buster faktisk har ett godt poeng. :wink:

............. Det paradoksale er jo at Blaser har, på R8, forterket og forbedret de tingene på R93, som de hardnakket har nektet på at overhode har vært noe problem, eller svakhet! 8):mrgreen:

Hadde R8-en bare vært 2-300 gram lettere................ :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt, fått og skutt med min nye R8 og er veldig fornøyd. Det eneste jeg synes er litt pussig er at det er så mye krangling om disse riflene her inne. Jeg har Sako, Beretta og Merkel fra før og bortsett fra noen som mente Beretta Ultralight sannsynligvis kom til å brekke i to (eller noe slikt) etter noen få skudd så har jeg stort sett bare lest saklige innlegg om disse våpnene, men det virker osm om det annerledes med Blaser. Er det noen som kan hjelpe en stakkars lykkelig Blaser eier med hva dette kan komme av?

Forøvrig kan jeg si at rifla virker, den sier bang når jeg trekker av og den er mer presis enn skytteren.

Jeg synes rødpunktet som går på når jeg spenner avtrekkeren er morsomt og kikkertmontasjen er meget stabil.

Hva mer skal til for å gjøre jeger lykkelig - bortsett fra vilt da...., men all lykke kan jo heldigvis ikke kjøpes for penger.

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er mange som ikke liker den nye magasinløsningen, men alle modellene som kommer kan leveres med fast magasin.

Får ikke linken til å virke ?

Men gå på options på feks Black editoin, der står det at alle modeller kan leveres med fast magasin

 

http://www.blaser.de/Options-R8-Black-E ... &tx_ttnews[tt_news]=900&tx_ttnews[backPid]=1551&cHash=13519f3adf

Link to comment
Share on other sites

R8 er levert med fast magasin, fordi magasinløsningen. Genialt nok kan låses fra å være demonterbar, til å være helt låst.

R8 har vel kun 2 mulige feil (om man kan kalle slikt feil), pris, og vekt (vekt i forhold til R93).

 

Kunne godt ha tenkt meg en R8 selv jeg, men jeg føler at stokkløsningen på riflen jeg har. Nok passer meg bedre, og prisen fallt meg betydelig mer i smak enn Blasers produkter. :wink:

Link to comment
Share on other sites

hva er det som er så håpløst med magasin løsningen på r8 om jeg får spørre??

Håpølst og håpløst, fru Blom. Jeg bare gjetter: at avtrekket er montert på magasinet, og dermed dyrt og katastrofalt å miste, kanskje?

men det er ikke noe problem om du låser magasinet da er det idiot sikkert kan jo mate magasinet ovenfra uten og ta det ut så ser ikke helt den :?

Skummet gjenom en "test" i en av blaskene her om dagen og magasinet var nesten umulig å lade fra toppen.. Prisen på magasinet var jo spenstig også. Ooops, her var det en liten feil; 3168 er riktig pris :oops:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Vurderer å kjøpe Blaser, har sett både på R93 og R8. Er det nokon som veit om det er mulig å få test skyte R8?

 

Ser det er mange som ikkje liker den nye magasin løysninga, men er det nokon som har erfaring med R93 vs. R8? (hovudsaklig ladinga)

Link to comment
Share on other sites

jeg fikk låne en r8 av børselars i helga. de hadde ei demo rifle. men vet ikke om det er sunt å låne sånt. jeg ble imponert :D der var det med 308 løp og 6,5 løp med demper på begge. er vel enig med dem som nevner pris og magasin som det eneste å sette fingern på

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...