Jump to content

Elektroniske hørselvern


Hedmarkingen

Recommended Posts

Peltor har en annen bøylekonstruksjon som etter min erfaring er litt mer solid.

Peltor Tactical XP er et eksempel på en modell med god demping og solid kvalitet.

Peltor har med sin nye generasjon elektronikk tatt igjen Sordin.

 

8)

Link to comment
Share on other sites

Har hatt sordin pro x i 4 år. brukt masse og ikke tatt spesielle hensyn til disse under transport. Har hvertfall aldri opplevd noe knekking i bøylen. vanntettheten er hvertfall bra, og lydgjengivelsen i øreklokkene er veldig god synes jeg.

 

Har ingen erfaring med peltor.

Link to comment
Share on other sites

Har selv Sordin, profilen er veldig god, og med de nye gel putene er den enda mykere å ha på.

Over lengre tid kjenner man jo at de er der, men det er jo noe som heter pauser :)

 

Min første Sordin knakk helt nede på bøylen, fikk da ny hos XXL uten spørsmål, selv om garantien hadde gått over dato.

 

Ellers er Sordin litt lite dempende på skytebane med for eksempel 9mm, dette fikser jeg lett med propper i tillegg.

 

Sordin har også en enklere og billigere tilkopling til audio utstyr, de er også stereo.

 

Her er det bare å prøve før man kjøper.

 

Men som sagt, de nye Peltor er noe du ihvertfall bør prøve før du bestemmer deg, de knekker ihvertfall ikke som Sordin.

Link to comment
Share on other sites

Sånn uten at jeg vet noe videre om hvor mye vann de enkelte tåler, så kan jeg vel legge til at jeg har peltor sporttac (det ikke det dem heter?) Godt fornøyd med dem, brukt både på skytebana og på jakt. På jakt tilkoblet jaktradio (icom) med hunter headset. Fungerer veldig bra!

 

Men det jeg egentlig ville fram til er det å prøve de forskjellige før man handler. Jeg prøvde fler typer før jeg kjøpte, og hadde faktisk problemer med å få de fleste til å passe. Sordin og Peltor passa greit, men prismessig ble det ikke så vanskelig spørsmål. Vet samtidig at fler har hatt problemer med å få plass til øret inni sordin.... (men det spørs kanskje om det er ørene som er for store;-) )

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst på elektroniske hørselvern, da helst noen som er solide og tåler vann ( IP 64 ).

Har lest at Sordin Supreme Pro har lett for å knekke i festene..

 

 

Har hatt Sordin i 5-6 år nå.

Festene i bøylen har knekt 3 ganger.

Nå sist for ca 5mnd siden, sendte en mail til Sordin i Sverige og fikk hyggelig svar om at de skulle sende meg to nye fester.

De nye festene virker som er litt forskjellige, føles bedre å ha på hode og virker mer solide.

 

Kjempebra service hos Sordin!

Link to comment
Share on other sites

Samme her, mine Peltor Tactical 7 er brukt på jakt, og på skytebane og konkurranser opp til flere ganger i uken i mer en 10 år. De har vært gjennomvåte mange ganger. Altså temmelig hard bruk og de ser ut deretter, fulle av hakk og merker, men de virker. Kun byttet batterier.

Er dette de som har lydjusteringa med 'skrue' på hvert øre?

De grønne, som 'alle' har vært borti på et eller annet vis..?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sordin pro x med gel puter. Disse er topp på jakt, og har i år blitt testet veldig godt i regnvær. Har heller ikke tatt spesielt hensyn til lett knekkbare fester. på 3. året nå.

 

Jeg synes de demper litt for dårlig på banen. Skulle gjerne hatt ett par til. Da med best demping, og ikke noe hensyn til størrelse. Noen som har noen tips. Hvordan er peltor sport tac 2 feks? Finnes det en standard for test av hørselværn?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har lyst på elektroniske hørselvern, da helst noen som er solide og tåler vann ( IP 64 ).

Har lest at Sordin Supreme Pro har lett for å knekke i festene..

 

Peltor Tactical XP demper godt, de vil gjøre deg til en roligere skytter.

Sordin Pro har lavere profil og demper godt nok til jakt.

Link to comment
Share on other sites

har hatt litt problemer med mine sordin supreme pro etter en serdeles regntung dag. De begynte da å slå seg av fra tid til annen, ble litt irritert der jeg satt på post. Etter dette har det ikke skjedd, jeg har vært på banen 2 lange ganger etter dette. Foretrekker å bruke dobbelt på banen, men de er greie enkelt også.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Trekker opp igjen denne tråden.

 

For at ikkje tinnitus'en skal bli verre, har eg bestemt meg for å invistere i elektroniske hørselvern.

Til all baneskyting bruka eg propper + passive hørselvern med god demping, og på 308'n står der lyddempar. Men på jakt med hagle, kombi og andre rifler har eg til no jakta utan noko vern, og det tar eg ikkje sjansen på lenger!

Det er og kjekt å ha aktive når ein skal vere standplassleiar, eventuelt i kombinasjon med propper.

 

Kva anbefaler folket av elektroniske hørselvern? Har lest litt i denne tråden, men kanskje der er nokre fleire som har erfaringar?

Det kan jo ha kome noko nytt sidan i fjor og.

 

Heitaste kandidaten per no er forrsten Sordin Supreme Pro-X:

http://www.zooprodukter.no/default.pl?showProduct=197&pageId=36

 

Nokon som har erfaringar med dette?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Bruker selv sordin pro x både på jakt og baneskyting og er veldig godt fornøyd med disse !

 

har aldri opplevd at de er tom for batteri (bytter 1 gang pr år) før jakta

vil vel påstå at de tåler relativt mye vann : badet med. det gikk bra det også :mrgreen:

 

har brukt hørselvern på jakt i mange år nå og det blir ikke jakt uten på meg igjen. Det var litt uvant til å begyne med men du venner deg fort til det.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke all verdens erfaring med elektriske eksterne øreklokker saker. prøvd 1 par og de var greie, men ikke den store retnings sansen, og litt knot hvis det var kjølig ute.

 

Har derimot mye erfaring med GN Resound sine "in ear" hørsels vern. De er råe, helt himmelske, koster skjorta men er å anbefale.

Veeldig god retningsbestemmelse, spesielt når du er vant med dem.

De forsterker skarpelyder som er nærme, mye mer en mørkere lyder som er litt unna. så hvis du går i skogen hvor det er en del småkvist i trærne...så høres det ut som om verden er ute etter å ta deg. Hvis du skrur opp lyden mye, så er også lyngen veldig fremtredende.

(dette kan justeres med volumknappen, men er noe herk når du kommer til nytt miljø eks: tett skog, hogstflate eller fra fjellet til bekkedrag) Er bare litt knot pga liten volumknapp og at du må justere hvert øre for seg.

 

De fungerer veldig bra med tanke på vindsus, veldig lite av det. Hvis du får det så kan du "vri" hodet for å unngå at vinden går rett inn i microfonen. (lære sak)

Batteriene fungerer lenge, og passform er bra. Eneste som er ett skikkelig minus er at de er små, så de "kan" bli borte (har ikke skjedd enda!)

Viktig å rengjøre dem også, da du kan få ørevoks inn i høytaleren. følger med små filtre som du kan bytte, vet om noen som ikke har byttet filtre, renset ørene nok....da hører de lite. (en fort tilvennings sak, da dette skjer med nesten alle på de første 2-3 turene)

 

Kan brukes i allslags vær, så lenge du dekker til hodet/ørene.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg bruker til daglig supreme pro-x både til jakt og på skytebanen og er veldig veldig fornøyd. Men i morgen skal jeg på Etnemarknaden hvor Hørselslaben skal ha stand, så jeg skal nok bort å prøve inear hørselvern, skal gi dere et pip etter at jeg har sammenlignet dem =)

 

Christian

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Sordin Pro og Sordin Ranger (kommunikasjons headsett) og disse ligger noen hakk forran Peltor sine (i samme klasse) både når det gjelder teknologi / lydkvalitet og robusthet. De nyeste Peltor ComTac har muligens kommet seg litt på lydkvaliteten, men prisen er såpass lik Sordin/MSA at Sordin fremdeles vinner. Om en får en veldig bra deal på Peltor, kan det være et bra alternativ, men til samme pris eller bare noe billigere så er Sordin et bedre valg. Sordin er verdt hvær en krone. Men kjøp også "hygjene settet" med Gel puter til klokkene. Da blir de helt fantastiske å ha på over lenger tid. Uten kan de bli ubehagelige etter en halvtime, med Gel putene kan jeg bruke dem i en hel dag.

(Peltor har gjort Gel puter som standard på sin nyeste ComTac serie).

Link to comment
Share on other sites

Avstandsringer i tillegg til Gel-putene gjør dem enda mer behagelige.

 

Disse har jeg faktisk ikke hørt om, dette må jeg prøve. Vet du hvem som fører disse?

Klokkene klemmer faktisk bittelitt på ørene fremdeles, det er ikke ille - men alt kan bli bedre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

Låner denne tråden, jeg. :)

 

Skal investere i nye elektroniske hørselvern. Størrelsen har ingen betydning, men jeg vil ha maksimal demping og god lydforsterking. Skal brukes sammen med Peltor bluetooth-adaper på min Icom, så det må bli Peltor denne gang. (Dessuten moser Sordin ørene mine!) Peltors nettsider er ikke akkurat oppdatert, derfor tilspørger jeg eder:

 

Hvilke(n) av Peltors modell(er) er aktuell(e)?

 

Pris er av underordnet betydning fordi jeg verdsetter hørselen min høyt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om det er av interresse, men Sordin har også bluetooth modeller, og kan som ElGringo sier oppgraderes så de blir romsligere med spacere, og mer komfortable og tettere med gel puter. Noe dyrere er de muligens, men ingen slår Sordin så langt hverken på lydteknologi eller kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

Disse avstandsstykkene gjorde plutselig Sordin mye mer interessant. Selve utformingen av klokka er den tingen som har gjort et ellers utmerket produkt til noe DRITT og som har gjort at jeg ved enhver anledning har benyttet muligheten til å råde alle jeg kjenner, om å styre langt unna Sordin. Rart, egentlig, at verken importør — på messer, år etter år — eller noen forhandlere jeg har snakket med, har opplyst om at det er mulig å oppgradere produktet.

 

Desto bedre at man har Kammeret, der brukere er mer oppdatert og serviceinnstilt. :) Sordin, her kommer jeg!

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 3 months later...

Jeg har øreklokker fra clas ohlsson, de kostet 60kr tror jeg og demper lyden helt fint. Til og med på langholdsbanen ved siden av .338LM rifler med kompensatorer.

Det TRENGER ikke koste flesk alltid.. Men elektronisk hørselvern er jo sikkert kjekkere i forhold til å kommunisere med andre, fungere jo uansett da og hørselen er nok reddet uansett hva du velger så lenge du alltid har det på når det smeller.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...