Jump to content

Elektroniske hørselvern


Hedmarkingen

Recommended Posts

Jeg har begynt å se etter elektroniske hørselvern til eget bruk og ønsker å få en konklusjon (hvis det går)

 

Jeg trenger noe elektroniske hørselvern til bruk på pistolskyting bane og felt.

 

Som noen skriver er det noen som demper for dårlig og er "kun til jakt"

Er det noen som demper bra til bane?? trenger ikke ha inngang for jaktradio etc.

Link to comment
Share on other sites

Har brukt Peltors Comtac i 15 år eller noe, først de som reguleres på hvert øre og de siste 7-8 årene modellen med knappjustering på høyre siden. Er meget fornøyd, har brukt dem i hovedsak på øvelser i forsvaret (i sverige) og dem har fått mye juling men har kun skiftet batterier i dem. Når dem ikke er i bruk henger dem som regel i stridsvesten og får juling da også.

Siden er folk normalt sett ikke akkurat forsiktig med forsvarsmaterial som man enkelt bytter uten attd et koster deg noe..

 

Har startet med civilt pistolskyting og de funker fint også innendørs, men med grovpistol i en berghule kommer jeg nok til og bruke ørepropper i tilegg. Ikke att jeg synes lyden er for høy, men for sikkerhetsskyld.. Har allfor mange kamerater som har tinitus og/eller dårlig hørsel grunnet slappp holdning til ørebeskyttelse..

 

Vedrørende batteriforbruk kan jeg ikke si mere enn att dem normalt holder 30-60 timer hvis dem brukes 8h/dag. Siden vet vi jo sjelden hvor bra/ferske batteriene er når vi får dem. Er ikke akkurat Duracell vi normalt bruker heller..

 

Jeg skall ikke påstå att Peltor er best på noen måte da min erfaring med andre merker er minimal, men Comtac modellen funker og tåler mye juling.

 

Må korrigere meg selv, jeg har som de fleste andre, byttet ut skumgummit på hørselvernen, men detta er grunnet hygieniske orsaker. Etter en ukes bruk er dem som regel passe insausede i svette..

 

Siden må jeg vel si att jeg ikke ser behovet for elektroniske hørselvern ved baneskyting der det meste foregår i forholdsvis rolig tempo.

Link to comment
Share on other sites

Siden må jeg vel si att jeg ikke ser behovet for elektroniske hørselvern ved baneskyting der det meste foregår i forholdsvis rolig tempo.

 

Det er mest under felt jeg ser behover. Når standplasslederes stå bak skive 1-3 og jeg står på nr 9-10 og det blåser litt ute og vinden røsker i trærne.

 

Også under hurtig når standplasslederes står "feil"

Link to comment
Share on other sites

Et råd. Husk alltid å lufte ut klokkene etter bruk, spesielt etter bruk i regnvær eller ved bevegelig jakt. Har ødelagt et sett Peltor Tactical pga at klokkene er foldet sammen muffe mot muffe etter slik bruk. Fukten som blir stengt inne vil over tid føre til korrosjonsskader.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at sordin må luftes ut, uansett hvor vantette dem påstår dem er, har tatt livet av ett par etter bruk i tørrt vær, var svetten som tok dem (og da luftet jeg dem).

Peltor ComTacII er jeg veldig fornøyd med, og har svettet noen liter i dem, anbefales!! (så kan man jo koble jaktradioen til dem.. helt suverent!)

Link to comment
Share on other sites

Hei! Også jeg vurderer elektroniske hørselvern. Valget står mest sansynlig mellom Peltor og Sordin men vet ikke helt vilken modell.

De jeg har sett mest på er:

Peltor: Tactical og SportTac

Sordin: Supreme Pro-X, Pro og Basic

 

Det jeg lurer på er om det er noen store forskjeller på de forskjellige modellene bortsett fra vannmotstanden (og prisen)? Tenker da mest på robusthet, evne til å dempe (antall dB) og riktighetsfølelsen av hvor lyden kommer fra.

Leser lengere oppe i tråden at noen synes Sordin presser mer på ørene enn Peltor, men det er noe jeg må teste selv i butikken.

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Noen som har vært borti at det spraker i hørselverna? Har Sordin Pro selv. Gode som bare det, men nå spraker det som besatt når jeg skal snakke med dem på, spesielt når jeg skrur opp lyden endel. Må skru ned lyden helt omtrent før det blir brukendes. Har prøvd å skifte batterier, men det ser ikke ut til at det hjelper.

 

Kjøpte disse på nettet, og husker søren ikke hvor, for en tre års tid siden, kanskje, så jeg må vel kanskje leve med det! Gidder ikke kjøpe nye i hvert fall, for jeg bruker dem så lite. Tør i hvert fall ikke åpne dem og se selv, om ikke det er noen som har noen geniale tips her!

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til emnet så er det vel egentlig smak og behag samt at hvordan klokkene passer til hver enkelt.

 

Jeg har Peltor Tactical XP og MSA Sordin Pro-X.

 

Min erfaring er at Peltor knuser Sordin i demping, komfor og "extras" :smile:

Sordin derimot ser vel litt bedre ut, da man gjene ser litt veldig PILOT ut i Peltor sin klokker, men denne kan sikkert ha noe med dempingen å gjøre også 8)

 

Pga nedsatt hørsel fra barndommen av har jeg valgt å prøve begge alternativene slik at jeg finner det ekseplaret som passer min hørsel best og valget har blitt Sordin da disse ikke demper like bra som Peltor. Høres kanskje rart ut men i jakt sammenheng skal man jo også høre hva som skjer i skogen. På banen passer vel egentlig Peltor standard, dbl isolert (rød ring) best.

 

Så nå har jeg et stk Peltor Tactical XP (kjøpt seinhøsten 2010) for mye liggende å slenge.....HINT HINT 8)8)

Link to comment
Share on other sites

Noen som har vært borti at det spraker i hørselverna? Har Sordin Pro selv. Gode som bare det, men nå spraker det som besatt når jeg skal snakke med dem på, spesielt når jeg skrur opp lyden endel. Må skru ned lyden helt omtrent før det blir brukendes. Har prøvd å skifte batterier, men det ser ikke ut til at det hjelper.

 

Kjøpte disse på nettet, og husker søren ikke hvor, for en tre års tid siden, kanskje, så jeg må vel kanskje leve med det! Gidder ikke kjøpe nye i hvert fall, for jeg bruker dem så lite. Tør i hvert fall ikke åpne dem og se selv, om ikke det er noen som har noen geniale tips her!

 

Da dette er elektroniske værn skal "skarping" være et uaktuellt tema. "skraping" og/eller store forstyelser i lydbildet ved justeringer tilhører vel egentlig fortiden da analoge potmetere ble benyttet (rett meg om feil)

 

En kompis av meg opplevde noe av det samme og fikk nye værn på dagen :D

 

Hør med XXL, de lagerfører disse og pleier som regel og være grei og kan muligens ta i mot dine.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Låner denne tråden, jeg. :)

 

Skal investere i nye elektroniske hørselvern. Størrelsen har ingen betydning, men jeg vil ha maksimal demping og god lydforsterking. Skal brukes sammen med Peltor bluetooth-adaper på min Icom, så det må bli Peltor denne gang. (Dessuten moser Sordin ørene mine!) Peltors nettsider er ikke akkurat oppdatert, derfor tilspørger jeg eder:

 

Hvilke(n) av Peltors modell(er) er aktuell(e)?

 

Pris er av underordnet betydning fordi jeg verdsetter hørselen min høyt.

 

Jeg bruker Peltor WS Alert A2DP, disse er jo veldig store da, men til gjengjeld så har de veldig bra demping, og kombinert med blåtann så er det en fryd. Mtp telefon osv. Har ikke prøvd de i kombinasjon med jaktradio, men hvis de går om i hverandre så hadde jeg ikke vært i tvil.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...